Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil budskjett ~110k


azeus3

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal til å kjøpe meg bil snart og føler det er utrolig mye å velge mellom.

Jeg har lyst på noe som jeg skal stole på hver morgen til jobb. Er villig til å lære å skru for å forminske kostnader (youtube og feilsøking), men jeg vil ikke bruke en formue i måneden på småting. Ønsker at den skal være litt morsom å kjøre og ha et lite kick. Føles litt kvalitet hadde vært nice og.

Av utseende foretrekker 4 dør, og liker ikke utseendet til Honda Civic så det er sagt.  

Er BMW og Audi ute av bilde hvis jeg skal spare penger?

De jeg har sett på er 2014-2015 Mazda 3 Skyactive 120HP, Toyota corolla sedan 2011-12, VW Golf 2016 -17 (er elektrisk brukbart?).

Noen forslag? Apple CarPlay hadde vært fett å ha men kan installere ny spiller hvis det ikke måtte være tilgjengelig.

Blir kjøring cirka 30km hver dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang på strøm hjemme?

Isåfall er jo valget ganske soleklart om du bare skal kjøre 30km om dagen. Du vil spare deg masse penger på drivstoff og vedlikehold ved å gå elektrisk.

E-golf er kurrante biler det, men Nissan Leaf krever nok enda mindre skruing.

(Men egolf er vesentlig penere da)

Elbiler gir gjerne "kick" og siden man har full power med en gang man trør inn pedalen. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

e-Golf er nok et fornuftig valg så lenge den korte rekkevidden holder til din kjøring. Men de har et problem som kan bli kostbart, som er knyttet til klimaanlegget. Kompressor og evt. kondensator er en stor svakhet har jeg fått vite av en som jobber på Møller, noe du vil finne igjen om du googler "problemer Golf 7".

Mazda 3 er også et fornuftig valg og noe jeg selv vurderer som nr. 2 bil og øvelseskjøringsbil til sønnen i huset. Den har fått god omtale for kjøreegenskaper. Uten turbo vil du nok trenge litt mer turtall for å få fart på den, men den har brukbart dreiemoment på topp. e-Golf er nok også vesentlig bedre å kjøre enn Corolla. Jeg har kjørt og solgt et par Toyota'er for kolleger og gikk inn i en dyp depresjon etter hver kjøretur 🤪 Men det er jo normalt lite feil på de.

BMW har hatt en del utfordringer med flere av sine motorer på modeller som er innenfor dette budsjettet. Deler er nok også noe dyrere, det vil jeg anta det også er på  Audi. Forsikring på en A3 122 hk vs en Golf 122 hk er ganske lik når jeg sjekker på meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...