Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min kjæreste har lavere IQ enn meg


Anbefalte innlegg

Har vært sammen med personen i ca 5 mnd. Ante noe fra før, nå når endorfinene har dempet seg er det lettere å se et klarere bilde av fremtiden. Mine behov og hennes behov. Hva/hvordan skal jeg se på / hjelpe/løse situasjonen?

Alle innspill og hjelp mottas med kjempetakk :)

Endret av Tsolar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skal jeg være helt ærlig forstår jeg ikke problematikken. Er du glad i vedkommende? Hvorfor er da IQ noe som er viktig for deg? 

Om du virkelig elsker noen så er nå IQ ræva likegyldig.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at IQ i seg selv skal være avgjørende. Du har litt raskere prosessor enn hun, hva så? Jeg kjenner flere med høy IQ og de skjønner absolutt ikke alt likevel, selv om det er en god egenskap å ha og de kanskje skjønner litt flere ting litt fortere enn andre.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tsolar skrev (5 timer siden):

Hva/hvordan skal jeg se på / hjelpe/løse situasjonen?

Du kan ikke hjelpe. Det er viktig å tenke på seg selv her. Løsningen er å dumpe henne før det blir for seriøst. Tenk om deres barn hadde blitt som henne, da hadde du hatt en helt familie med lavere IQ enn deg. Det eneste du da har produsert, er ytterligere belastning på samfunnet, både sosioøkonomisk og miljømessig. 
Sikt høyere neste gang, men ikke for høyt, da vil du risikere å være den som blir dumpet med samme begrunnelse.

Lenke til kommentar
Tsolar skrev (5 timer siden):

Har vært sammen med personen i ca 5 mnd. Ante noe fra før, nå når endorfinene har dempet seg er det lettere å se et klarere bilde av fremtiden. Mine behov og hennes behov. Hva/hvordan skal jeg se på / hjelpe/løse situasjonen?

Alle innspill og hjelp mottas med kjempetakk :)

Er dette en tulletråd? 

Hvis ikke, og du bare formulerer deg på en uheldig måte, så må du bare ta valget om du enten kan leve med ei dame som ikke er spesielt smart, eller om det er en viktig ting å ha en partner som er mer oppegående...... 

Lenke til kommentar
Tsolar skrev (6 timer siden):

 Mine behov og hennes behov. Hva/hvordan skal jeg se på / hjelpe/løse situasjonen?

Alle innspill og hjelp mottas med kjempetakk :)

Her må du faktisk konkretisere hva hva du mener med dine behov og hva som er hennes behov.
Og hvilken situasjon er det du skal løse ?

Hvorfor mener du hun har lavere IQ enn deg ?
Er det fordi hun ikke kan så mye om fotball, vintersport og biler enn deg kanskje, eller er det andre grunner for at du mener det ?
Kanskje (sannsynligvis) er hun bedre/smartere enn deg på en del andre områder.
Det er faktisk en forskjell på kvinner og menn, ikke bare fysisk men også mentalt/intellektuelt 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min eks som gjorde at jeg den dag idag sliter med PTSD, er medlem av Mensa, mao han har høy IQ. Vet ikke om han er den smarteste personen dog, for etter å ha vært ganske jævlig med meg både i og etter forholdet så kontaktet han meg og fortalte at han hadde fått en voldtektsanmeldelse i jobben hans som lege i forsvaret og lurte på om jeg kunne vitne for han i rettssaken. Han mente visstnok at det han hadde utsatt meg for skulle telle som formildende omstendigheter. Altså, hvor idiot går det an å være. I tillegg har jo vært temmelig idiot som har sendt meg voldtekt- og drapstrusler skriftlig, fordi det det er jo bare bevis for min del. 

I etterkant når jeg ser tilbake på det, før volden og overgrepene startet, så husker jeg at jeg syntes det var ganske turn off at han satt og skrøt av han var medlem av Mensa. Noen liker nok sånt men jeg foretrekker folk som viser at de er smarte uten å nødvendigvis si at de er smarte. 

Joda, jeg kan forstå at man ønsker å finne noen på samme intellektuelle nivå - men det har jeg også gjort. Aner ikke hva IQ hans er men med min nåværende kjæreste jeg kan prate og ha dype samtaler med, og han sier at det er deilig at han ikke trenger å dumme ting ned for meg. Men, jeg har jo mine ting som jeg er bedre på enn han, og han har absolutt ting han kan bedre enn meg, og det er greit. Lært mye av han i forholdet og han har lært mye av meg også. 

Endret av GiaMahan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Tsolar said:

Har vært sammen med personen i ca 5 mnd. Ante noe fra før, nå når endorfinene har dempet seg er det lettere å se et klarere bilde av fremtiden. Mine behov og hennes behov. Hva/hvordan skal jeg se på / hjelpe/løse situasjonen?

Alle innspill og hjelp mottas med kjempetakk :)

Mulig jeg skyter på stjernene med luftgeværet mitt her, men kan du ikke si litt om bakgrunnen og fremgangsmåten for resonnement og konklusjon her? Da blir det kanskje enklere å komme med "innspill og hjelp".

Er bare litt trist for at alle årene mine på psykologistudiet var bortkastet siden tid på teoriene om intelligens, personlighet, tilpasningsevner, sosial interaksjon m.m. kunne vært brukt på mer... håndfaste og raskere slutninger.

Lenke til kommentar

Du glemte å nevne hvilket problem du har som du ønsker å løse.

Men fra spøk til revolver. I de fleste forhold vil den ene ha høyere iq enn den andre. Enten det er litt eller mye. Jeg ser ikke helt at det automatisk er et problem. Hvis forskjellen er veldig stor så forstår jeg at det kan gjøre at man føler seg i overkant ulik og sliter med å relatere til den andres tanker og syn på verden og denslags. Men jeg må si meg enig med flere over her at tatt i betraktning måten du legger frem saken din på her så er det litt vanskelig å finne nok sympati til å ta det på alvor. Vet du selv at du har spesielt høy iq? Eller er problemet mer at den andre i forholdet har spesielt lav iq?

Det hele koker vel ned til ulikhet, enten den kommer av det ene eller det andre. Er man for ulik og det gjør at man ikke trives i et forhold eller ser en fremtid sammen, så avslutt forholdet og se etter noen du passer bedre sammen med. Burde vært åpenbart for noen med høy iq :p

Lenke til kommentar

Kva er problemet? Sannsynlegheita for å finne ein kjæreste med heilt lik IQ score er ikkje så stor. 

Antek at problemet er at du synes forskjellen i IQ blir for stor? Har du døme på situasjonar som er vanskelege? Eg vil tru at ulike interessefelt må væte eit større problem enn ulik IQ. 

Rekner med at du kan få forholdet til å fungere også utan å sitte saman på kveldane der dykk diskuterer abstrakte logiske problemstillingar? 

Lenke til kommentar

Trolling er gøy. Men det verste er at noen av oss går rundt og tenker sånn. Er i Mensa selv og min kjæreste har "dårligere IQ" enn meg, og så? Hun er jo ikke noe "dummere" enn meg for det, og det er ikke noe hverken jeg eller hun tenker noe på. Høy IQ trenger i praksis ikke bety noe i det hele tatt. Det er jeg et levende bevis på... 😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (7 timer siden):

Dere kan jo ta denne testen sammen for å verifisere dine observasjoner https://test.mensa.no/, hvis hun scorer lavere enn deg så kan jeg ikke se noen annen løsning  enn separasjon for dette er jo en virkelig kinkig situasjon å havne i.....

Herre min, denne testen betyr jo nada i forhold til å være i et forhold. Den måler bare visse parametre av hjernens kapasiteter. Å bruke IQ som matchkriterie er søkt i seg selv... 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (55 minutter siden):

Trolling er gøy. Men det verste er at noen av oss går rundt og tenker sånn. Er i Mensa selv og min kjæreste har "dårligere IQ" enn meg, og så? Hun er jo ikke noe "dummere" enn meg for det, og det er ikke noe hverken jeg eller hun tenker noe på. Høy IQ trenger i praksis ikke bety noe i det hele tatt. Det er jeg et levende bevis på... 😅

 

IQ i seg selv betyr ikke så mye. Stor forskjell i interesser og hvordan man oppfatter verden er derimot noe helt annet. Hvis den ene parten i et forhold liker å lese bøker, følge med i dagsaktuell politikk og samfunnsspørsmål og er høyst rasjonell i sin tenkemåte, mens den andre aldri leser ei bok eller er interessert i samfunn og politikk, synes kjendisprogrammer og tam familieunderholdning på TV er det store og ofte gjør logiske feilslutninger og hopper på forhastede konklusjoner, så er neppe et forhold liv laga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...