Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min kjæreste har lavere IQ enn meg


Anbefalte innlegg

Det er ikke IQ forskjellen i seg selv som er problemet. Jeg er veldig glad i hun og hun er snill og pen. Vi har det som regel fint sammen.

Det er heller det at jeg ikke føler hun forstår meg i flere tilfeller. Feks i diskusjon/krangel og en del humor. Av og til føler jeg meg ikke sett i situasjoner der det ikke skal være nødvendig å forklare nærmere. Det kan føles litt slitsomt. Hvor mye forståelse kan man forvente av partner?

Har ikke behov for å sitte å diskutere dype saker med hun da dette er noe jeg kan gjøre med andre. 

 

 

Jeg var i en bilulykke for ca 2 år siden hvor jeg fikk en liten hjerneblødning. Jeg tok da som del av et forskningsprosjekt del i 2 stk WAIS adult test med 3 mnd mellomrom. Scoret da tilsvarende 129. Kjæresten har hatt noe lærevansker og ligger på ca 80.

 

Dette er jo en vesentlig forskjell. Jeg er veldig glad i hun og vil ikke såre....

Jeg føler meg usikker på hvordan det vil være i fremtiden. Er vi bra for hverandre?

Forventer ikke å få svar på alle spm her altså :)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en enorm forskjell du nevner. Finn deg noen på eget nivå. 80 IQ betyr at man er på nivå med lettere psyksisk utviklingshemming hvis man mister ei natt med søvn.

Quote

According to the report, each hour short of eight hours of sleep a night could knock one point off a person's IQ. It would be easy to lose fifteen points in a week, resulting in a person with an IQ of 100 becoming "borderline retarded."

 

Lenke til kommentar
Tsolar skrev (55 minutter siden):

Det er ikke IQ forskjellen i seg selv som er problemet. Jeg er veldig glad i hun og hun er snill og pen. Vi har det som regel fint sammen.

Det er heller det at jeg ikke føler hun forstår meg i flere tilfeller. Feks i diskusjon/krangel og en del humor. Av og til føler jeg meg ikke sett i situasjoner der det ikke skal være nødvendig å forklare nærmere. Det kan føles litt slitsomt. Hvor mye forståelse kan man forvente av partner?

Har ikke behov for å sitte å diskutere dype saker med hun da dette er noe jeg kan gjøre med andre. 

 

 

Jeg var i en bilulykke for ca 2 år siden hvor jeg fikk en liten hjerneblødning. Jeg tok da som del av et forskningsprosjekt del i 2 stk WAIS adult test med 3 mnd mellomrom. Scoret da tilsvarende 129. Kjæresten har hatt noe lærevansker og ligger på ca 80.

 

Dette er jo en vesentlig forskjell. Jeg er veldig glad i hun og vil ikke såre....

Jeg føler meg usikker på hvordan det vil være i fremtiden. Er vi bra for hverandre?

Forventer ikke å få svar på alle spm her altså :)

 

 

 


Det er vel egentlig ingen som kan svare på dette, siden folk har ulike preferanser og erfaringer. Det høres ut som det kan bli utfordrende, men det er vel de fleste forhold. Til syvende og sist så er vel kanskje spørsmålet om dere klarer å skape en hverdag der begge trives.

Synes det er tøft av deg å fortelle oss mer detaljer, selv om det har vært endel synlige mindreverdighetskomplekser her i tråden. Enkelte bør gå i seg selv. Er man over 100 i IQ så tror man visst automatisk at man er bedre enn alle andre, men er man under 100 har man liksom ikke verdi. Det er gjennomsnittet som har flertallsmeningen, men denne er ikke nødvendigvis så egnet for å gi råd til dem som ikke ligger på gjennomsnittet.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Hvis du har så høy IQ hvorfor trenger du da å spørre om råd på forumet, klarer ikke hodet ditt å finne ut av dette selv?? Har du først tatt valget å bli ilag med dette mennesket så kan du liksom ikke "gå tilbake" på dette på et senere tidspunkt fordi du har funnet ut at hun har "lav IQ" Du må ha visse standarder i livet og dette er ikke å holde en veldig god standard. Er dette så viktig for deg skal du heller spørre dama om hennes IQ før du blir ilag med henne, hehe. Det blir litt som å sammenligne lønnsslipper dette her.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om betydelig lavere intelligens kombinert med visse personlighetstrekk, så kan det være nokså irriterende. Ikke uvanlig at det kan blusse opp en del misforståelser, eller at det skapes en rekke 'problemer' da. 

Som noen som ikke har helt god virkelighetsforståelse, eller blir svært forvirret over nokså banale bagateller, og som samtidig er litt sta, og kanskje snarsint eller langsint. Eller de er i omgangskretser som ikke er helt optimalt -- i hvert fall med litt for store forskjeller. 

... det er utrolig hva en kan tilpasse seg til. Men er det enorme forskjeller på områder hvor man ikke har noen sjanse for forsonelse, så er det selvsagt noe som vil by på litt lidelse i fremtiden. Men det er utrolig hva man kan komme gjennom om man faktisk klarer å sette opp noen felles vaner og regler. Og det er heller ikke helt umulig å finne måter å gjøre om 'forklaring' til en flørtende lek.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (8 timer siden):

Hvis du har så høy IQ hvorfor trenger du da å spørre om råd på forumet, klarer ikke hodet ditt å finne ut av dette selv?? Har du først tatt valget å bli ilag med dette mennesket så kan du liksom ikke "gå tilbake" på dette på et senere tidspunkt fordi du har funnet ut at hun har "lav IQ" Du må ha visse standarder i livet og dette er ikke å holde en veldig god standard. Er dette så viktig for deg skal du heller spørre dama om hennes IQ før du blir ilag med henne, hehe. Det blir litt som å sammenligne lønnsslipper dette her.

Jeg er enig i hva du sier, men man kan jo gå tilbake på valget å bli ilag med noen andre når som helst. Det er jo ikke et tvangsforhold, og folk kan miste "gnisten" for de merkeligste ting. Om IQ er den tingen for OP så er vedkommende litt sprø, men funker det ikke så funker det ikke.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Tsolar said:

Det er ikke IQ forskjellen i seg selv som er problemet. Jeg er veldig glad i hun og hun er snill og pen. Vi har det som regel fint sammen.

 

Veldig positivt at du deler litt mer inngående info for forespørselen din. Skjønner det har vært noen utfordringer når dere begge har tatt WAIS. Men jeg håper du ikke legger denne til grunn for forholdets eksistens. Er du opptatt av tester ville nok MBTR vært et bedre grunnlag for nettopp det. Men også der mister man kanskje den viktigste faktoren i forholdet mellom mennesker. Denne "kjemien" som man har svært vanskelig for å definere og verdisette. Om dere funker bra sammen, er det ingen grunn til å kutte det ut. Men det kan være ting å jobbe med i egen bevissthet, der man ikke bør forvente å se forskjeller eller "tabber" fra den andre som kan bekrefte din forventning av lavere intelligens. Da vil man bare finne nettopp dette, i den aller mest subjektive forstand. 

Har ingen problemer med å se at dere vil se ulikt på en del ting, utfordringer og fremtid. Er det for store forskjeller vil det kunne være avgjørende for trivsel på sikt. Men hva vil du egentlig?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kunne skrevet en relativt lang avhandling om hva personlighetstester viser og ikke viser. :)

Forskjellige tester har også styrker og svakheter, særlig om man ser i forhold til en lettbent tilnærming og hverdagslige situasjoner og håndtering, sett opp imot patologi. MBTI er bra på det at den i dag er såpass omfattende at den kan brukes til mye så man velger ut moduler etter hva man trenger (altså behandler, det er lite vits i å kjøre igang en test på egen hånd uten inngående kjennskap).

Så lenge en velger en test som tar utgangspunkt i FFA/Big5 etc, vil man få ganske bra generelle hjelpemiddel. En ytterligere forenklet utgave er DISC. Disse kan gi en grei pekepinn på f.eks. hvordan man kan forvente å forholde seg til andre, som i et forhold. Men alt med forbehold. Jeg har sett testresultat der man skulle forventet de to aldri vil kunne samarbeide om noe, og ihvertfall ikke elske hverandre, men de gjør nettopp det. Og motsatt. 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (16 timer siden):

Hvis du har så høy IQ hvorfor trenger du da å spørre om råd på forumet, klarer ikke hodet ditt å finne ut av dette selv?? Har du først tatt valget å bli ilag med dette mennesket så kan du liksom ikke "gå tilbake" på dette på et senere tidspunkt fordi du har funnet ut at hun har "lav IQ" Du må ha visse standarder i livet og dette er ikke å holde en veldig god standard. Er dette så viktig for deg skal du heller spørre dama om hennes IQ før du blir ilag med henne, hehe. Det blir litt som å sammenligne lønnsslipper dette her.

Selvsagt kan han det. Og selvsagt skal han ikke være nødt til å finne ut av alt selv bare fordi han har høy IQ. Ikke vær smålig.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

130 vs 80 er en veldig stor forskjell. Det er bortimot mensa og bortimot hemma. Da er folk ofte forskjellige på mange måter. Det høres ut som et litt odd couple. For min del så er det med å ha en lik verdensforståelse og å være på litt sånn eksistensielt samme bølgelengde viktig for trivselen, så jeg tror ikke det hadde vært optimalt for meg.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

80 i IQ er lavere enn jeg hadde orket å forholde meg til på en daglig basis tror jeg. Slitsomt å måtte dumme ned det du sier for at hun skal forstå det hele tiden, det tar på mentalt. Det er befriende å kunne snakke fritt og naturlig med noen uten å måtte "oversette" dine tanker i realtime før du sier det, så jeg tror jeg forstår ditt problem. Jeg hadde ikke hatt tålmodighet til et slikt forhold. Lav mental kapasitet er noe av det mest irriterende jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...