Gå til innhold

PlayStation saksøkes for kjønnsdiskriminering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev:

Er det en bølge av slike saker blant spillselskaper for tiden eller er dette et mer eller mindre normalt "pådrag" som en bare skriver mye mer om den siste tiden? 

Kanskje en slags glasshus effekt? Her ser vi for eksempel at Sony tar avstand fra Activision Blizzard, og så kommer folk ut som vet at Sony ikke har rent mel i posen.
Lenke til kommentar
Dberg skrev (1 time siden):
herzeleid skrev (1 time siden):

Er det en bølge av slike saker blant spillselskaper for tiden eller er dette et mer eller mindre normalt "pådrag" som en bare skriver mye mer om den siste tiden? 

Kanskje en slags glasshus effekt? Her ser vi for eksempel at Sony tar avstand fra Activision Blizzard, og så kommer folk ut som vet at Sony ikke har rent mel i posen.

Ja jeg vil tro det også er en viss smitteeffekt der flere står frem når noen gjør det. Men jeg lurer også på hvor mange flere det eventuelt er, eller om det i like stor grad er en vridning hos spilljournalister til å fokusere mer på slike ting. For noen år siden kan jeg ikke huske at det ble skrevet slike artikler i det hele tatt, men jeg antar det likevel var konflikter på arbeidsplassen inkludert diskriminering. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev:
Dberg skrev (1 time siden):
herzeleid skrev (1 time siden):

Er det en bølge av slike saker blant spillselskaper for tiden eller er dette et mer eller mindre normalt "pådrag" som en bare skriver mye mer om den siste tiden? 

Kanskje en slags glasshus effekt? Her ser vi for eksempel at Sony tar avstand fra Activision Blizzard, og så kommer folk ut som vet at Sony ikke har rent mel i posen.

Ja jeg vil tro det også er en viss smitteeffekt der flere står frem når noen gjør det. Men jeg lurer også på hvor mange flere det eventuelt er, eller om det i like stor grad er en vridning hos spilljournalister til å fokusere mer på slike ting. For noen år siden kan jeg ikke huske at det ble skrevet slike artikler i det hele tatt, men jeg antar det likevel var konflikter på arbeidsplassen inkludert diskriminering. 

Nja, det har blitt en del sånne artikler opp gjennom årene. Paradox Interactive, Quantic Dream og Gearbox er de jeg husker i farta. Det er som du sier, smitteeffekten er både god for å få det frem og at det også blir dekket bedre i media.
Lenke til kommentar

"som har jobbet for Sony Interactive Entertainment i California"

Jeg liker å tro at mye av dette i det siste omhandler amerikanske arbeidsforhold, svak beskyttelse av ansatte.

Er mange land hvor disse forholdene er langt dårligere enn vi er kjent med i Norge.

Jeg tror ikke spillindustrien der borte er mye verre enn andre bransjer i samme landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så fort folkens. Husk det er USA vi snakker om.

Det amerikanske rettsystemet har aldri fungert spesielt godt, det er derfor man prøver seg hele tiden.

Grunnen til at det til stadighet er snakk om "racial/gender discrimination" henger sammen med at det er en av få ting som er regulert etter amerikansk lov. Derfor må man skrike om de tingene hvis det skal være noe håp om å nå fram. Å bare si opp folk, for så å lyse ut de samme stillingene til lavere lønn, er fullstendig lovlig der borte.

Kombiner det med den stadige misstanken om at dette egentlig bare handler om å tilrane seg noen cent, så kan det ikke utelukkes at ingen kjønnsdiskriminering har funnet sted sånn egentlig, bare det vanlige, elendige, behandlingen av ansatte amerikanske selskaper opererer med.

Men når det er sagt, Sony kan fort finne på å punge ut et forlik for å få saken ut av verden, heller enn å ha en rettsak som blir rapportert i mediene, hvorvidt de er skyldige eller ikke er uvesentlig sett fra "corporate", det blir bare en "business expense".

Lang historie kort: Anta ikke at noe har funnet sted, man er jo uskyldig intil det motsatte er bevist. Enn så lenge har vi kun påstander, og selv et forlik betyr strengt tatt ingen ting med tanke på skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noiz skrev (12 minutter siden):

Det er lite attraktivt å ansette kvinnfolk når ein ser kor mye problemer det oppstår rundt dem, er jo ingen som vil ansette enn "lawsuit"

Tror du på denne setningen ? Sånn, mener du det på ordentlig ? 

 

Ellers så er det ingen kvinner som har gått ut i media om denne saken. Dette er en artikkel skrevet ut i fra saksmålet som har blitt levert inn. Det kan hende at det er mer i media for tiden fordi nyhetsformidlere automatisk sjekker opp søksmål som inkluderer firmaer som er i bransjer hvor det har vært hard vind i det siste.

For alt vi vet så er summen av søksmål konstant, men mediedekningen av søksmålene er større da det er mer interesse om temaet for tiden.

Lenke til kommentar

Det er veldig mye fokus på trakassering, og arbreidsrettigheter i spillbransjen for tiden. En liten disclaimer: Jeg påstår ikke at Europa og Norge er perfekt, men ser ut som fellesnevneren til alle disse sakene er USA. Alle vet at arbeidstakerrettigheter i USA er helt elendige. Siden Reagan knuste fagforeninger, har de gått fra super konservativt kaptialistisk land, til MEGA kapitalistisk. Så når arbeidsgivere har så stor makt å kan true med at man mister jobben bare man ER feil, da er det ille...

Altså det ser ut som hele det landet har en jobb å gjøre om de i hele tatt ønsker å beholde betegnelsen demokrati, og frihetsland. USA ser mer og mer ut som et kjedelig dystopi.

Lenke til kommentar
On 11/24/2021 at 10:24 AM, neutral22 said:

Jeg tror ikke spillindustrien der borte er mye verre enn andre bransjer i samme landet.

Spillindustrien og andre "yngre" bransjer som tidligere har vært dominert av gutter har fått en brå oppvåkning etter metoo. Se feks hva som skjer i craftbeerindustrien der snart alle bryggeriene har en rekke saker mot seg. Det handler ikke bare om USA og de elendige rettighetene arbeiderne har der borte selv om det ikke akkurat gjør det noe bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...