Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Svindyrt eksosanlegg til 09 Avensis


Tullballj

Anbefalte innlegg

Eksosanlegget på min 2009 Avensis må byttes. Fikk hakeslepp når jeg fikk høre prisen. Nesten 25.000 kroner. Partikkelfilter må ikke byttes, men katalysatoren er svindyr. Koster nesten 20.000 kroner. De kan eventuelt sveise katalysatoren og bytte resten. Det koster 6000 kroner, men de kan ikke garantere hvor lenge det holder. Han mente det vil holde en stund. Hva ville dere ha gjort? Noe sted i Bergens området jeg kan fikse det billigere? Er en 09 modell Avensis t27 stasjonsvogn 2,0 d4d. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aldri kjøp deler direkte fra toyota utenfor garanit(erfaring fra familie)

du får hele eksosannlegget til under 4000, det er tilbud på thansen 30% alle bildeler, kontakt en kjent mekaniker så kan montere det for deg om du ikke klarer det selv, er 2/4 bolter og noen gummi oppheng ifølge bildene

her for eks, sjekk at jeg la inn korrekt modell
https://www.thansen.no/bil/toyota-avensis-notchback-2-0-d-4d-126hk/eksosanlegg/t30877/g1200-3290

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar

Jeg finner brukte katalysatorer på nettet til mellom 2 og 4000 kroner. Svendsen eksos vil imidlertid ikke sette på en brukt del. De kan fikse det som sitter på, men vil ikke sette på en brukt del. De refererer til at katalysatorer har en svakhet og at de ikke bruker andre sine deler.

Jeg vet at partikkelfilter er svindyrt, men ante ikke at katalysatorer kostet nesten det samme. Hadde jeg visst at eksosanlegget mitt kostet over 40k hadde jeg aldri kjøpt en brukt avensis. Kjøpte bilen i sommer for å ha den som en billig bil nr2. Eksosanlegget kostet mer enn bilen kostet. Det er helt sprøtt.... Når jeg kjøpte bilen hadde den akkurat vært på service hos Toyota og var blitt EU godkjent. Eksosanlegget var i hvert fall tett da.

Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (7 timer siden):

du får hele eksosannlegget til under 4000, det er tilbud på thansen 30% alle bildeler, kontakt en kjent mekaniker så kan montere det for deg om du ikke klarer det selv, er 2/4 bolter og noen gummi oppheng ifølge bildene

Største problemet med å bytte eksosanlegg på en såpass gammel bil er vel demonteringen av det gamle. Boltene har vært badet i saltsørpe hver vinter og er vel knapt definerbare. Bare å kappe av gamle bolter og erstatte med nye i stedet for å slite med å løsne de gamle.

Men kurant DIY-jobb for hvermansen, hvis man har en plass å stå innendørs.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (12 minutter siden):

Det er ikke bare Avensis som har dette. Du skal ha en ganske gammel bil for at katalysator ikke er en del av eksosanlegget.

Jeg vet det, men det er vel ikke alle biler hvor det koster nesten 20k å bytte bare katalysatorer. Jeg byttet på en annen bil for noen år siden. Betalte 6500 kroner for den pluss resten av eksosen. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Største problemet med å bytte eksosanlegg på en såpass gammel bil er vel demonteringen av det gamle. Boltene har vært badet i saltsørpe hver vinter og er vel knapt definerbare. Bare å kappe av gamle bolter og erstatte med nye i stedet for å slite med å løsne de gamle.

Men kurant DIY-jobb for hvermansen, hvis man har en plass å stå innendørs.

Eksosanlegget er ikke dyrt, det er katalysatorer som dyr. De selger ikke denne på Thansen. Bare resten av anlegget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...