Gå til innhold

Ja til EU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ola Drunk skrev (35 minutter siden):

Importen ville blitt billig!

Er det så sikkert? er mye som kan bli dyrere og rike land må gi til fattige, så gevinsten er vel kanskje ikke så stor.

Eneste fordel er vel flest bruker samme valuta men sverige er vel heller ikke EU. Faktisk er det ikke dyrere å handle fra ebay og aliexpress med untakk av moms så er vel heller problemet med reklamasjon.

https://www.nho.no/tema/eos-og-internasjonal-handel/artikler/10-fordeler-eos-avtalen-gir-oss/

https://neitileu.no/kampanjer/4-grunner

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/X0Wo/fem-gode-grunner-til-eu-medlemskap-og-optimisme

Det som er problemet kongedømme og poltikerne blir byttet mot EU så blir som å slå sammen flere land.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ulempen er regelverket som gjelder til havs. Norge ville ha tapt stort, ikke bare innen olje og gass, men også innenfor fiskeribransjen. Fiskerikvotene og håndteringen av fiskerettigheter er en av de største ulempene med EU. Dårlig forvaltning der har ledet til kollaps av fiskebestander, og ville trolig ha skjedd også i Norge. Om man tar hensyn til vår største og nest største næringer, eller økosystemet til havs, så er EU-medlemskap ennå noe som ikke helt gagner Norge. 

Det er i hvert fall en av hovedgrunnene til at jeg ville ha stemt nei til EU. Noen ting må virkelig forbedres før noe slikt ville ha vært aktuelt for meg. Men det er også en del gode ting med EU. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde man gått i gang med en forhandling med EU, er det på en del områder egne regler man kan få på plass. Når man ser ellers på det, har vi gjennom EØS-avtalen dekket realtivt mye av det EU omhandler. Et sentralt element vi mangler i avtalen er innflytelsen man ville hatt gjennom et fullverdig medlemsskap.

For å si det slik var det ikke makan til krisemaksimering på 90-tallet i henholden til motstanden til EØS-avtalen. Når man ser ellers hvordan Norge har utviklet seg økonomisk, har vi også dratt veldig god nytte av å ha denne avtalen. Er det ulemper med EØS- og EU-medlemskap? Helt klart, spesielt fra et nasjonalistisk ståsted. Er fordelene større enn ulempene? Helt klart. Vårt næringsliv er et helt annet enn på starten av 90-tallet, selv om utviklingen mot i dag hadde startet. En reversering av denne avtalen kunne truffet mange bedrifter hardt.

Vi er også i en situasjon generell situasjon er vi har svært mange aktører i næringslivet som er avhengig av arbeidskraft fra EU-området. For en del blir det forenklet og peker på "de synlige" - håndverkere og servicebransje. Hva vi selger av arbeidskraft også til andre land blir også ganske usynlig, men en ganske stor del av norsk næringsliv nå handler om kompetanse. Ser jeg for egen del er jobben min enklere gjennom mulighetene EØS-avtalen tilbyr. Og faktisk gjør også EU-reguleringene mye langt enklere (og her er jeg redd norsk byråkrati i en del sammenhenger hadde endt opp med å bruke lengre tid enn EU-byråkratiet, og omfavnet flere særløsninger...).

Synes fortsatt det er interessant å se hvordan norsk venstreside er så kritiske til EU, mens man ellers i Europa har søsterpartier som på det jevne er positive, mens det er mer høyresiden som er negativ. Å tro at en slik avtale bare skal handle om å få beste løsning for seg selv på alle områder blir utopisk. 

For framtidige utfordringer, står man her også sterkere sammen gjennom et veletablert samarbeid. Både når det gjelder økonomi, sikkerhet og miljø. Og her har man også gevinst å holde en del land inne i unionen, for et enklere samarbeid og påvirkning (tenker da i praksis øst-europa).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei, EU medlemskap er sannsynligvis selvmord for hele den norske økonomi, og hele det norske arbeidsmarked.

Kommer ikke til å stemme på noen politikere som vil at vi skal melde oss inn i EU - uansett om jeg er enig med alt annet de sier. 

Vi ville selvsagt fått noen få varer billigere - men det hjelper lite når vi får mindre betalt for jobben vi gjør. Og hvis vi ville drukne sorgene våre med billig alkohol og mimre om gode gamle dager når vi hadde godt betalt jobb, så hadde sannsynligvis alkohole produkter vært den eneste særavtalen vi fikk. 😕

Lenke til kommentar
2 hours ago, KongRudi said:

Nei, EU medlemskap er sannsynligvis selvmord for hele den norske økonomi, og hele det norske arbeidsmarked.

Kommer ikke til å stemme på noen politikere som vil at vi skal melde oss inn i EU - uansett om jeg er enig med alt annet de sier. 

Vi ville selvsagt fått noen få varer billigere - men det hjelper lite når vi får mindre betalt for jobben vi gjør. Og hvis vi ville drukne sorgene våre med billig alkohol og mimre om gode gamle dager når vi hadde godt betalt jobb, så hadde sannsynligvis alkohole produkter vært den eneste særavtalen vi fikk. 😕

For det du nevner her, med norsk økonomi og det norske arbeidsmarkedet, hvordan endrer dette seg med EU-medlemsskap kontra EØS-avtalen? Vi har hatt over 25 år med fri flyt av arbeidskraft fra (OG TIL!) EU. 

Hvorfor blir alkoholavgifter lavere med EU-medlemsskap? Har ikke andre EU-land alkoholavgifter? Hvilke varer blir rimeligere? Det er riktig at Norge på enkelte områder har særsatser, men det er veldig få. I praksis har vi også ikke så mye industri å beskytte - vi har imidlertid industri som er avhengig av tilgangen til dette markedet. 

Skal jeg generalisere, så sitter jeg med et sterkt inntrykk at den jevne EU-motstander egentlig har veldig liten innsikt i hva det handler om. Mens de som er for EU, ser gjerne det større bildet og ikke bare "enkeltsaker" og "bagatellsaker".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gangleri said:

Nei vil verken ha ""befolkningsvekst"" eller euro, og aller minst EU.

En rekke EU-land har ikke innført Euro. For Norge sin del har vi per i dag også en krone som i praksis er knyttet opp i mot oljeprisen...

Befolkningsvekst? Hva endres her med EU-medlemsskap kontra EØS-avtalen? Vi har ellers en svært lav arbeidsledighet (2,4 prosent i oktober, selv nå hvor Corona fortsatt påvirker). Samtidig er det stor etterspørsel etter folk, der vi i praksis er avhengig av utenlandsk arbeiskraft for å få kompetansen. Og dette handler om mer enn håndverkere og sesongarbeidere, som det gjerne kan være saker om i media...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (7 minutter siden):

Hvorfor blir alkoholavgifter lavere med EU-medlemsskap?

Kvoten blir mye større.

Dette er minimumskravet, og dermed makskravet til Norge.
Blir ingen makssum, du kan handle for så mye du vil i Sverige og andre land.

10 litres of spirits
20 litres of fortified wine
90 litres of wine (including a maximum of 60 litres of sparkling wines)
110 litres of beer

Lenke til kommentar

Jeg ville nok stemt for EU-medlemskap under en folkeavstemning, men under tvil. 

Det er smart med fri handel innenfor en stor tollunionen som EU, særlig for Norge som lever av eksport. (Heldigvis har vi EØS-avtalen, da).

Samtidig ser det ut som mer makt samles i Brussel over tid, og jeg tror egentlig ikke folk i Europa har kontroll på hvem som blir valgt inn i EU-parlamentet.

Er EU i ferd med å bli en konføderasjon? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, NULL said:

For det du nevner her, med norsk økonomi og det norske arbeidsmarkedet, hvordan endrer dette seg med EU-medlemsskap kontra EØS-avtalen? Vi har hatt over 25 år med fri flyt av arbeidskraft fra (OG TIL!) EU. 

Hvorfor blir alkoholavgifter lavere med EU-medlemsskap? Har ikke andre EU-land alkoholavgifter? Hvilke varer blir rimeligere? Det er riktig at Norge på enkelte områder har særsatser, men det er veldig få. I praksis har vi også ikke så mye industri å beskytte - vi har imidlertid industri som er avhengig av tilgangen til dette markedet. 

Skal jeg generalisere, så sitter jeg med et sterkt inntrykk at den jevne EU-motstander egentlig har veldig liten innsikt i hva det handler om. Mens de som er for EU, ser gjerne det større bildet og ikke bare "enkeltsaker" og "bagatellsaker".

Jeg var EU tillhenger i gamle dager, er ganske glad 'min' side ikke vant dengang.

I dag, kunne jeg kunne godt tenkt meg å skrote EØS avtalen også, og heller begynne med flere forskjellige og mindre mere spesialiserte og sist men ikke minst kortere handelsavtaler igjen.. :)

Det er riktig, at vi har hatt fri flyt på noen varer, og EØS-avtalen har riktignok vært en slags EU-light avtale - og vi hatt en plass ved bordet når vi diskuterer tariffer på varer og tjenester mellom Norge og Europa, i EØS-avtalen - tror neppe det ville vært tilfelle innen EU. Da ville vi blitt ett mindre distrikt som de kunne diktere - ikke en samarbeids-partner.

Vi har kunnet gjøre dette ved å si, at hvis vi ikke samarbeider med Europa, så samarbeider vi med de andre utenfor Europa istedenfor. Denne muligheten ville forsvunnet dersom Brussel bestemte seg for å flytte resursene våre. 

Og vi har plenty av negative ting som kom med EØS, selv om det er en kraftig nedgradert EU-avtale..

Når jeg utdannett meg innen plate og sveis f.eks. - så hadde vi massevis av skipsverft langs hele kysten og  vi var blant  de aller beste i verden på dette området - mindre verft til reprasjoner av kystflåten vår, og større verft til å bygge nye båter.. Etter EØS ble ett og ett av disse verftene nedlagt, så å si ingen nye båter som blir bygd nåtildags er i Norge, alle de oppdragene blir sendt til Polen nå.

Og selv om båtene kanskje synker mens den ligger på verft i Polen (har faktisk hatt to forskjellige total-havari av båter eid av min nåværende arbeidsplass, mens de var på verft i Polen, ved både nybygg og service - de siste ti årene) - er det er det uansett billigere å bygge ny båt der - enn det er å reparere i Norge. Mye mindre regler rundt sikkerhet, og billigere å handle tjenester og materialer der, istedenfor her til lands.

Nå er bedriften solgt for litt over en milliard, og de nye eierene og sjefene er enda ivrigere på sparekniven enn de gamle, og vil kutte flere stillinger. Men det er litt off-topic. 😛

 Vi kunne kanskje gitt/solgt Oslo-distriktet til Sverige eller Dannmark hvis dere absolutt vil tilbake i union med dem, og så kan vi som blir igjen opprette ny hovedstad i Bergen, Stavanger eller Trondheim, og lage nye grense på Drammen. :)

Mitt inntrykk er at EU-tilhengere er stort sett de som vil ha billige varer fra Europa - uten å tenke over at om varene blir billigere, så er de lagd til lavere pris, var ihvertfall tilfelle med meg da jeg var EU-tillhenger... 

EU er en veldig stor handelsblokk - Så hvis du vil sentralisere systemet - så er det selvsagt en kjempefordel.

Men om du ønsker å ha muligheten til å påvirke lokalmiljøet og politikken i distriktet hvor du bor - så er ikke sentralisering til mellom europa en særlig god ide, synes jeg. 😕

Sentralisering virker noenlunde slik som dette: - Dersom du bor i Oslo og vil fjerne ett sykehus i Alta, spare litt penger, så er det en bagatell, eller enkeltsak, som du sier... Men hvis du bor i Alta, og lokal-sykehuset forsvinner i Alta, så er det ikke lenger bare en bagatell, kanskje må du flytte med jobben, og kanskje rekker du ikke frem til sykehuset i tide. :) 

 

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
NULL skrev (6 timer siden):

En rekke EU-land har ikke innført Euro. For Norge sin del har vi per i dag også en krone som i praksis er knyttet opp i mot oljeprisen...

Befolkningsvekst? Hva endres her med EU-medlemsskap kontra EØS-avtalen? Vi har ellers en svært lav arbeidsledighet (2,4 prosent i oktober, selv nå hvor Corona fortsatt påvirker). Samtidig er det stor etterspørsel etter folk, der vi i praksis er avhengig av utenlandsk arbeiskraft for å få kompetansen. Og dette handler om mer enn håndverkere og sesongarbeidere, som det gjerne kan være saker om i media...

Da er forventa av alle land så blir med i EU at dei blir med i Eurozone, Danmark og UK fekk sleppa då dei bad om at da i den orginale EU avtalen. Svergie og andre land så blei med seinare har i prinsippet sagt at dei skal ein gong adoptera euro, og om kommisjonen ikkje har begynnt med tvang endo, så kan du banna på at dei vil ta fram pisken når dei går nærare ein full føderasjon, noko så tross alt er eit utalt mål frå deira sia.

Da med Befolkningsvekst er ein referanse til trådstartarposten, og kva industrien eller stortinget for den saks skuld skrik etter bryr meg fint lite i dinna situasjonen, då da dei vil ikkje nødvendigvis er kva eg vil, eller kva så er bra for Noreg. Hadde enkelte NHO organ fått vilja si så hadde Nordmenn hatt lønn og arbeidskår på linje med Rumenara i Romania.

Lenke til kommentar

Ja jeg synes vi burde blitt en del av EU. Det er hovedsakelig egentlig ingen forskjell mellom dagens EØS avtale og et EU-medlemskap, bortsett fra det at våres politikere ikke har reel innflytelse i valg som tas innad i EU, ei har vi vanlige folk heller mulighet til å stemme på parlamentsvalget, og så havner vi utenfor det indre marked i visse tilfeller slik som utvikling av bilbatterier.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, shockorshot said:

Ja jeg synes vi burde blitt en del av EU. Det er hovedsakelig egentlig ingen forskjell mellom dagens EØS avtale og et EU-medlemskap, bortsett fra det at våres politikere ikke har reel innflytelse i valg som tas innad i EU, ei har vi vanlige folk heller mulighet til å stemme på parlamentsvalget, og så havner vi utenfor det indre marked i visse tilfeller slik som utvikling av bilbatterier.

Er fullstendig klar over at staten kaster penger på alle som påstår at de skal lage ett batteri, hvis de sier stikkordet grønn kraft.. Hydro har pilot-prosjekter på 4 forskjellige batteri-fabrikker i.flg. ett kjapt google-søk på 'norsk batteri'.

Men problemet er selvsagt at ingen av disse prosjektene ikke er konkuranse-dyktige, og kommer sannsynligvis aldri til å bli det, så lenge ikke vi har resursene til å lage dem lokalt - vi vil sannsynligvis ikke engang få se dem ikke på det norske markedet - uansett om utenlandske varer får ekstra-tariff.. 😕

Alt dette er ett luft-slott, om å få penger for staten, og politikerene er stolt å sier, se vi støtter ny grønn teknologi, om Hydro skulle utvikle noe; -etter vi har innvestert å finansiere utviklingen av disse prosjektene, så blir disse pilotprosjektene nedlagt, og  flyttet til hvor produksjonen er billigere, som f.eks. tjekkia eller Kina - så disse potensiale batteriene skal kunne bli konkuransedyktig. 😕

Det er plenty av firma og land som ønsker å selge oss bilbatterier - dersom vi ikke klarer å opprette ett eget marked, vil vi ikke bli holdt utenfor det eksisterende markedet som du påstår - men vi må selvfølgelig kanskje betale en ekstra tariff på å få importere disse produktene, da de naturlig nok ønsker å tilfredstille sitt eget marked først. :)

EU har ikke foreslått innført en blokkade,  eller handelskrig, - og om de gjør det, så er jeg sikker på at både Russland England,, Kina og USA ville væe intressert i å både kjøpe og selge energi-produkter til og fra oss. 😕 

Evt. nye norske batteri-produsenter, har en kjempefordel hvis de får lære å krype på det norske markedet, og så kan begynne å levere oss bilbatterier til fortjeneste - og vise at de har en leve-dyktig modell, før vi sender dem ut i den store verden for å løpe mot de virkelig store produsentene. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...