Gå til innhold

Første gamingrigg i julegave til guttungen, setter pris på feedback på om den jeg har valgt er innafor


Anbefalte innlegg

Guttungen skal få pc (han har monitor og alt annet). Stoler mer på komplett enn en del andre forhandlere, og heller mot denne med ca 500 ekstra for oppgradering til 1tb SSD.

https://www.komplett.no/product/1200174/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-i80-epic-gaming-pc

Har såvidt sett på elkjøp og ser at jeg får 500gb mindre lagring for samme pris, hardware generelt har jeg ikke peil på.

11-åringen spiller stort sett Fortnite og kunne sikkert klart seg med en billigere pc, men rasjonalet mitt er å kjøpe en maskin som er nogenlunde fremtidsrettet, så han kan spille ev. nye spill etterhvert som interessene endrer seg, uten at jeg må begynne å knote med enkeltkomponenter og styr.

Om det er noe langt bedre der ute i samme prisgruppe så foreslå det gjerne, men vil helst ikke ha hundre forslag til marginalt bedre pc'er. Om denne er innafor så går jeg nok for denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, FrihetensRegn said:

Er det mulig å få inn 5600X istedenfor, uten at prisen går mye opp? Tenker det er en litt mer fremtidsrettet prosessor.

Ser at stock prosessoren er utgått, så får ikke opp pris, men regner med at Komplett helst vil bli kvitt den og at 5600x vil løfte opp prisen ett par tusen (ser den koster 3185, samt at bedre vifte anbefales som også ville løftet opp prisen noen hakk).. Kan alltids forhøre meg dog.
Gitt at jeg kjøper den slik den er satt sammen, burde vel holde ett par år?!
 

Lenke til kommentar

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-laptop/308876/lenovo-legion-5-rgb-15-6-barbar-gaming-pc-r5161024306015-165

 

Sier ikke stasjonær ikke er bra men prisen er ganske høy for maskinen mtp ytelse, får mer for pengene på laptop enda der du får tastatur og skjerm i tillegg

Har PRO versjonen av denne med 5800h som brukes til utdanning og gaming på fritid og kan anbefales.

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Saltkorn said:

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-laptop/308876/lenovo-legion-5-rgb-15-6-barbar-gaming-pc-r5161024306015-165

 

Sier ikke stasjonær ikke er bra men prisen er ganske høy for maskinen mtp ytelse, får mer for pengene på laptop enda der du får tastatur og skjerm i tillegg

Har PRO versjonen av denne med 5800h som brukes til utdanning og gaming på fritid og kan anbefales.

Ser jeg må opp 1500 til på den bærbare, som begynner å dra strikken noe langt.

Litt av tanken bak stasjonær var holdbarhet over tid mtp. oppgraderingsmuligheter, som jeg antar er bedre på en stasjonær.

Lenke til kommentar
Dinger skrev (3 timer siden):

Hva er grunnen?

TX550M er en bedre strømforsyning. Den er Gold sertifisert, det betyr at den er ca 90% effektiv. Til sammenligning så er Elite 500W oppgitt til å være 75% effektiv. Mindre effektiv betyr mer varme og mer behov for viften i strømforsyningen til å kjøre fort.

Den er også oppgitt til å tåle max 550W mot 500W for den andre, eller egentlig bare 456W på 12V uttaket.

Nå skal det sies at en Intel Core i5-10400 på 65W og et skjermkort RX 6600 på 132W ikke vil være noe stor belastning av PSU så den som følger med vil greie jobben helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Svein M said:

TX550M er en bedre strømforsyning. Den er Gold sertifisert, det betyr at den er ca 90% effektiv. Til sammenligning så er Elite 500W oppgitt til å være 75% effektiv. Mindre effektiv betyr mer varme og mer behov for viften i strømforsyningen til å kjøre fort.

Den er også oppgitt til å tåle max 550W mot 500W for den andre, eller egentlig bare 456W på 12V uttaket.

Nå skal det sies at en Intel Core i5-10400 på 65W og et skjermkort RX 6600 på 132W ikke vil være noe stor belastning av PSU så den som følger med vil greie jobben helt fint.

Takk for svar. Med mindre oppgraderingen er vesentlig bedre, og den valgte strømforsyningen er bra nok, så holder jeg meg til den. Det er alltid noe bedre for 4-500 opp liksom.

Lenke til kommentar
6 hours ago, N o r e n g said:

Av en eller annen grunn er i5-11400F billigere enn i5-10400F, dette er en oppgradering i prosessorytelse for lavere pris.

Snakket med kundeservice komplett tidligere, fikk bekreftet at "joda, 11400f er litt bedre" og fikk tilsendt et tilbud med den konfigen. Så etterpå at det nye tilbudet kostet 11 778,66, mens prisen på ordren jeg hadde inne med i5-10400 var på 11 752,71. Forskjellig kabinett, men disse kostet det samme, så i prinsippet burde det nye tilbudet vært billigere den differansen 11400f var billigere enn 10400. 300 eller 359 kroner billigere ifølge komponentlisten - to i5-11400f tray dukket opp som forskjellige alternativer, de het det eksakt samme, men ga forskjellig prisavslag, 300 og 359 kroner billigere enn 10400. Når jeg derimot søker på i5-11400f tray på komplett får jeg bare opp ett alternativ.

Kontaktet kundeservice igjen og spurte hvorfor ordren min var blitt dyrere og ikke 300 eller 359 kroner billigere. Han jeg pratet med skjønte ikke hva jeg snakket om. Etter vi hadde avsluttet samtalen tok jeg en titt på prosessorene igjen og nå var i5-11400 plutselig dyrere. Men jeg la også merke til at default prosessoren var en annen enn 10400f som jeg hadde i min originale ordre.

Fikk litt hodepine av disse tilsynelatende tilfeldige endringene.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Svein M said:

Jeg ser på i80 Epic Gaming på komplett.no

Default prosessor er i5-10400 (Noen plasser på siden står det i5-10400F)

Bytte koster:

Bytte til i5-11400F koster kr 403 ekstra.

Ja, tidligere idag sto default prosessoren som i5-10400f, med et annet varenummer enn default prosessoren som står nå. På det tidspunktet var "i5-11400f processor tray" listet to ganger som et alternativ, og de var 300 og 359 kroner billigere.

Dette er ikke så altfor mange timer siden, så de har nok endret default prosessor ila kvelden.

Hvorfor i5-11400f var billigere enn den tidligere prosessoren i5-10400f (som jeg forøvrig har på ordren min), men dyrere enn den nåværende default prosessoren i5-10400, vet jeg ikke. Alt jeg tenkte var at hvis i5-11400f faktisk var 300 kr billigere enn den prosessoren jeg først valgte, så burde den nye bestillingen min være 300 kroner billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...