Gå til innhold

Redusere spenning til led-strips


Anbefalte innlegg

Bare en ting jeg lurer litt på...

Vi vet nå at hele led stripen trekker 600mA. Det er etter min telling ca. 70 led dioder som da trekker ca. 9mA hver seg som da har sin egen motstand.

Det jeg da mener vi må gjøre er å først hvite hvor mange mA vi vil senke hver led diode i kretsen med. Jeg vil annta at man fint kan kjøre disse led diodene ned til rundt 3mA. Kanskje lavere også, men la oss si 3mA.

Da må vi altså ta 9mA - 6mA = 3mA. 

Man må altså senke strømmen til hver led med 6mA og ganger man dette med 70 som er antall led. Da må man justere ned den totale strømmen fra 600mA til 180mA. 

Det betyr at man må bruke en motstand på 12ish ohm som har en effekt på 2.1W MINST. Helst bør den ha dobbelt så mye, 

Med en 147ohm motstand går det bare totalt 34mA til led stripen, som de 70 stk. LED'ene skal dele på. Da blir det nok veldig lite lys vil jeg tro. 

Tar forbehold her i tillfelle jeg tenker litt feil i farten.... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Bjerknez said:

Bare en ting jeg lurer litt på...

Vi vet nå at hele led stripen trekker 600mA. Det er etter min telling ca. 70 led dioder som da trekker ca. 9mA hver seg som da har sin egen motstand.

Det jeg da mener vi må gjøre er å først hvite hvor mange mA vi vil senke hver led diode i kretsen med. Jeg vil annta at man fint kan kjøre disse led diodene ned til rundt 3mA. Kanskje lavere også, men la oss si 3mA.

Da må vi altså ta 9mA - 6mA = 3mA. 

Man må altså senke strømmen til hver led med 6mA og ganger man dette med 70 som er antall led. Da må man justere ned den totale strømmen fra 600mA til 180mA. 

Det betyr at man må bruke en motstand på 12ish ohm som har en effekt på 2.1W MINST. Helst bør den ha dobbelt så mye, 

Med en 147ohm motstand går det bare totalt 34mA til led stripen, som de 70 stk. LED'ene skal dele på. Da blir det nok veldig lite lys vil jeg tro. 

Tar forbehold her i tillfelle jeg tenker litt feil i farten.... :)

Du tenker litt feil på dette, men 147 ohm var bare et tall jeg tok fra lufta basert på det som var skrevet om at 220 var litt for mye. Det kan godt hende at 5x220 surret sammen er perfekt, hvem vet, dioder leder ikke lineært så det er umulig å regne noe særlig på dette ut fra ting som er oppgitt.

Det TS må gjøre er å først finne ut hva som er "passelig motstand", deretter må man måle spenningsfallet over motstanden(e) og så ta f.eks. U^2/R for å finne effekt. Du antar i dine utregninger at spenningsfallet over R blir 100%, noe det ikke blir.

Hvordan kom du frem til 12 ohm og 2.1W? Eneste måten jeg kommer frem til 12 ohm på er ved å ta et spenningsfall på 2V og strøm på 180mA totalt og ta 2/0.18 som blir litt over 11, men da blir effekt 4/11 = ~1/3W.

Det er umulig å regne på dette uten å vite nøyaktig hvor mye strøm og spenning diodene skal ha, og det letteste er om TS bare surrer sammen så mange motstander at det blir "passelig lys" og så måler spenning over etterpå, da er det lett å regne ut effekten. Vi vet at det er "litt lys" ved 220 ohm som ble målt til 9mA. I dette eksempelet blir det ~2V over motstanden som høres rimelig ut, og I = U^2/R = 4/220 W effekt. Det beste er nok bare å prøve seg frem.

Når du sier "34 mA til led stripen" så glemmer du også at det er en led-stripe der med en slags "motstand". Du tar 5/147, men det riktige er (spenningsfall over R)/R. Spenningsfall blir kanskje 1.8V uten at jeg vet, men det blir  nok nærmere 12mA for hele greia i stedet for 9mA med 220ohm. Det er umulig å gjette seg frem til hvor mye lys som ønskes :)

 

Lenke til kommentar
delfin skrev (51 minutter siden):

Du tenker litt feil på dette, men 147 ohm var bare et tall jeg tok fra lufta basert på det som var skrevet om at 220 var litt for mye. Det kan godt hende at 5x220 surret sammen er perfekt, hvem vet, dioder leder ikke lineært så det er umulig å regne noe særlig på dette ut fra ting som er oppgitt.

Det TS må gjøre er å først finne ut hva som er "passelig motstand", deretter må man måle spenningsfallet over motstanden(e) og så ta f.eks. U^2/R for å finne effekt. Du antar i dine utregninger at spenningsfallet over R blir 100%, noe det ikke blir.

Hvordan kom du frem til 12 ohm og 2.1W? Eneste måten jeg kommer frem til 12 ohm på er ved å ta et spenningsfall på 2V og strøm på 180mA totalt og ta 2/0.18 som blir litt over 11, men da blir effekt 4/11 = ~1/3W.

Det er umulig å regne på dette uten å vite nøyaktig hvor mye strøm og spenning diodene skal ha, og det letteste er om TS bare surrer sammen så mange motstander at det blir "passelig lys" og så måler spenning over etterpå, da er det lett å regne ut effekten. Vi vet at det er "litt lys" ved 220 ohm som ble målt til 9mA. I dette eksempelet blir det ~2V over motstanden som høres rimelig ut, og I = U^2/R = 4/220 W effekt. Det beste er nok bare å prøve seg frem.

Når du sier "34 mA til led stripen" så glemmer du også at det er en led-stripe der med en slags "motstand". Du tar 5/147, men det riktige er (spenningsfall over R)/R. Spenningsfall blir kanskje 1.8V uten at jeg vet, men det blir  nok nærmere 12mA for hele greia i stedet for 9mA med 220ohm. Det er umulig å gjette seg frem til hvor mye lys som ønskes :)

 

Prøv en 12ish ohm motstand og en 200ish ohm motstand og se. For noen få sekunder går dette fint med en motstand med mindre effekt. 

jeg er ganske sikker på at jeg har rett her, selv om jeg inrømmer at fremgangsmåten jeg forklarer over kanskje ikke er veldig lett forståelig eller lagt frem litt klønete. 

Merk at jeg sier "ganske" sikker. Altså ikke heeelt sikker :)

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Svein M said:

Om en vil ha litt under 1 V på motstanden og en antar 0.6 ampere. Er det vel bare ohms lov

U = r * i

1 = r * 0.6

som gir r = 1/0.6 = 1.666 ohm

Som er ønsket verdi på motstanden

Ja, dette er "riktig", men 0.6A er feil å anta...

0.6A er jo det som ble målt uten noen motstand og som var alt for mye. Det er allerede én motstand i serie med dioden, og den vet vi ikke verdi på heller. Man kunne regnet ut den om man visste specs på LED, men det har vi heller ikke. La oss si de er spesifisert for 3V/60mA, noe jeg tror kan stemme, så er det allerede en ~30 ohm motstand i serie siden hele greia er 5V. Minst. Det kan hende de kjører et stykke under maks siden det er USB som egentlig er spesifisert for 500mA og det er 70 leds.

Edit:

Må legge til at om de faktisk bare har en LED i serie med en diode er det helt dust siden 40% av effekten forsvinner i motstanden, så jeg er ikke sikker på hvordan kretsen er. Det eneste jeg hadde å gå ut fra var bildet som ble delt.

Endret av delfin
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bjerknez said:

Prøv en 12ish ohm motstand og en 200ish ohm motstand og se. For noen få sekunder går dette fint med en motstand med mindre effekt. 

jeg er ganske sikker på at jeg har rett her, selv om jeg inrømmer at fremgangsmåten jeg forklarer over kanskje ikke er veldig lett forståelig eller lagt frem litt klønete. 

Merk at jeg sier "ganske" sikker. Altså ikke heeelt sikker :)

Det er ingen fremgangsmåte der 😅 Det eneste jeg er sikker på er at du regner feil når du regner ut effekten for motstanden, det stemmer bare hvis du tar 5^2/12 = ~2.1W. Hvordan du kom frem til akkurat 12 ohm vet jeg ikke...

Det du skal gjøre er å ta kvadratet av spenningsfallet, ikke hele spenningen.  I ditt tilfelle får du et spenningsfall på 12 * 0.18 = 2.16V og effekt på ~0.39W

Lenke til kommentar
delfin skrev (17 minutter siden):

Ja, dette er "riktig", men 0.6A er feil å anta...

0.6A er jo det som ble målt uten noen motstand og som var alt for mye. Det er allerede én motstand i serie med dioden, og den vet vi ikke verdi på heller. Man kunne regnet ut den om man visste specs på LED, men det har vi heller ikke. La oss si de er spesifisert for 3V/60mA, noe jeg tror kan stemme, så er det allerede en ~30 ohm motstand i serie siden hele greia er 5V. Minst. Det kan hende de kjører et stykke under maks siden det er USB som egentlig er spesifisert for 500mA og det er 70 leds.

Men det er vel ikke uten motstand? Alle led diodene i denne stripsen må jo ha en motstand fra før? 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bjerknez said:

Men det er vel ikke uten motstand? Alle led diodene i denne stripsen må jo ha en motstand fra før? 

Ja, jeg mente "uten seriemotstand lagt på". Selvfølgelig er det en "motstand" der, men jeg mente altså "stripen koblet rett i USB".

Jeg har "motstand" i hermetegn her fordi det er en LED, men den står trolig allerede i serie med en annen motstand, som er ukjent...

gcbdC.png

Vd er også ukjent, så hvem vet. Det er for mange ukjente her. Tipper Vd ligger rundt 2.7V for disse.

Lenke til kommentar

Altså.. ut fra min kjennskap til slike led dioder, så vet jeg at disse er ganske effektife og lyser opp med kun noen få mA. Jeg er ganske sikker på at disse led diodene lyser fint på med rundt 3mA. 

Det er altså 70 stk. LED (etter min telling på bildet lenger opp). Til sammen trekker disse led'ene 0.6A (600mA). 600mA / 70 stk. LED = 8.5mA som hver led har å bryne seg med. Så mye vet vi... ikke sant?

Så for å få LED diodene til å motta 3mA i steden for 8.5mA som dem gjør nå, så må vi minske strømmen med 4.5mA pr. diode. 4.5mA x 70 stk. LED = 315mA.

Man må altså få ned strømtrekket med ytterligere 315 mA. 

Dette betyr at vi må bruke en 16ohm motstand i serie som takler en effekt på 1.5W. Men en motstand med høyere watt anbefales for å forhindre veldig høy varme. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...