Gå til innhold

Formueskatt - Overføre til samboer?


Balder987

Anbefalte innlegg

Hallo,


Jeg selger bolig i år og vil stå igjen med omtrent 3.100.000 i formue, som trekker meg over grensa for formueskatt. Er ikke gift.

Har en samboer jeg stoler på og har en god del mindre formue, og lurer på hva som hindrer meg fra å overføre penger til samboer før nyttår for å komme under bunnfradragsgrensen - for så å få det tilbake i 2022? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Balder987 said:

Hallo,


Jeg selger bolig i år og vil stå igjen med omtrent 3.100.000 i formue, som trekker meg over grensa for formueskatt. Er ikke gift.

Har en samboer jeg stoler på og har en god del mindre formue, og lurer på hva som hindrer meg fra å overføre penger til samboer før nyttår for å komme under bunnfradragsgrensen - for så å få det tilbake i 2022? 

Ingenting hindrer deg fra å overføre penger til samboer før nyttår. Da har du imidlertid fått en fordring mot din samboer. Denne skal føres opp på din skattemelding som formue. Du har derfor nøyaktig samme formue før og etter dette «trikset».

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Skjuling av formue kan være skatteunndragelse. Enkleste vil være å kjøpe fond, noe som vil fastsette formuesverdi til 65% av kursverdi.

Skjuler jo ikke formue, den bytter bare eier. 
Skal tenke på det med fond. 
 

Sverre1969 skrev (1 time siden):

Ingenting hindrer deg fra å overføre penger til samboer før nyttår. Da har du imidlertid fått en fordring mot din samboer. Denne skal føres opp på din skattemelding som formue. Du har derfor nøyaktig samme formue før og etter dette «trikset».

Så dette kan ikke defineres som gave? Det MÅ være en fordring? 

Lenke til kommentar
Balder987 skrev (8 timer siden):

Skjuler jo ikke formue, den bytter bare eier. 
Skal tenke på det med fond. 
 

Så dette kan ikke defineres som gave? Det MÅ være en fordring? 

Hvis det faktisk er en gave så er jo saken grei nok, da trenger du ikke føre det opp på selvangivelsen. Men da mister du jo også alle pengene dine. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (22 timer siden):

Hvis det faktisk er en gave så er jo saken grei nok, da trenger du ikke føre det opp på selvangivelsen. Men da mister du jo også alle pengene dine. 

Greit, det er nok ikke en god måte å løse dette på. Men hvilke lover bryter man om man sender en gave i retur egentlig? 

 

Vet at dette er litt småelig, men i en normalsituasjon hadde jeg aldri betalt formueskatt. Dette er kun fordi jeg blir stående uten bolig over nyttår til jeg flytter igjen. Å endre oppgjør og overtakelse er ikke mulig dessverre 

Endret av Balder987
Lenke til kommentar

Ved å gi bort penger som du forventer å få tilbake og ikke føre opp beløpet som en fordring i selvangivelsen bryter du skatteforvaltningslovens krav til at du gir riktige og fullstendige opplysninger, og overtrer straffelovens § 378. 

Ved å ta imot pengene, sitte på dem over nyttår, ikke opplyse om fordringen som gjeldspost, og gi tilbake pengene vel vitende om at du ikke har opplyst om dette på din skattemelding, medvirker din samboer til det samme. Det er også straffbart, jf. strl. § 15. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Hva? Gjør den rødgrønne regjeringen så f.eks. aksjer gir større skatterabatt?

Nei, formuesverdien vil øke og verdsettelsesrabatten gå ned. Formuesverdien av aksjer og aksjefond skal øke til 65% i 2022 og videre til 80% ila de påfølgende år ifølge "Hurdalsplattformen". 

Lenke til kommentar
Balder987 skrev (2 timer siden):

Greit, det er nok ikke en god måte å løse dette på. Men hvilke lover bryter man om man sender en gave i retur egentlig? 

Om det er snakk om ei reell gåve der du ikkje har forventning om å få noko i retur, og du heilt uventa får heile eller delar av gåva i retur så er sjølvsagt det heilt lovleg. 

Spørsmålet er om du blir trudd på at det var ei reell gåve som du gav vekk utan forventning om å få noko i retur. 

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
On 11/22/2021 at 10:58 PM, Balder987 said:

Hallo,


Jeg selger bolig i år og vil stå igjen med omtrent 3.100.000 i formue, som trekker meg over grensa for formueskatt. Er ikke gift.

Har en samboer jeg stoler på og har en god del mindre formue, og lurer på hva som hindrer meg fra å overføre penger til samboer før nyttår for å komme under bunnfradragsgrensen - for så å få det tilbake i 2022? 

Gift deg med vedkommende før nyttår, da får du den effekten du er ute etter…

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (På 24.11.2021 den 11.53):

Gift deg med vedkommende før nyttår, da får du den effekten du er ute etter…

Haha, har prøvd uten hell.. 

Zeph skrev (På 24.11.2021 den 12.57):

Gled deg over at du har formue på tre millionar og betal dei ~13 000 i skatt. Eventuelt kjøp eit fond.

Hvordan er det å bruke så mye penger på fond? Syns det virker skummelt, selv om et er bare en kort tidshorisont. Hvor mye vil gebyrene / kurtasje bli på, om man bruker Nordnet eller Kron? 

Endret av Balder987
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (8 minutter siden):

Fond har ikke kurtasje, men årsavgift. På Kron kan du få et indeksfond til 0.2% årlig, men har du det bare i noen uker er det snakk om noen kroner i avgift.

Det er omtrent det dummeste man gjør. Å sette penger i fond for en horisont på en måned. Nedgang på 1% og du har tapt 31 000 kr. Det tryggeste, hvis du skal bruke de pengene i 2022, er å ha dem på konto og betale den formueskatten. Er det snakk om noen år (over 5) til de skal brukes, så er indeksfond vanligvis en god idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...