Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinlukt Mercedes A180


Lars1882

Anbefalte innlegg

Det lukter bensin inne i kupeen i min 2014mod A180 W176. Det lukter mest ved oppstart, og når bilen står stille. Under kjøring forsvinner lukten. Jeg klarer ikke å se noen lekkasje noe sted. Jeg har fått verksted til å gå over hele bensinsystemet, og de fant ingenting.

 

Noen forslag til hva det kan være..?😕

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Lars1882 skrev (5 minutter siden):

Noen forslag til hva det kan være..?😕

Rustet hull i toppen av bensintanken. Der ligger ofte salt og skitt og skaper rust. Hvis det også er hull opp i kupeen under baksetet, så er det ikke rart at det lukter. Farlig er det også. Skal egentlig ikke EU-godkjennes når det lukter bensin.

Lenke til kommentar

Takk for tips, det er jo kanskje en mulighet. Men jeg tror lukten kommer fra luftdysene, og det lukter kun når motoren går.

Verkstedet sjekket alt som gjaldt bensin, så skulle da tro de hadde funnet det ut hvis det var lekkasje/hull i bensintanken?🤔 Jeg tror også den er av plast. Og da hadde det vel også luktet hele tiden, og ikke bare når bilen går?

 

Endret av Lars1882
Lenke til kommentar
21 minutes ago, sedsberg said:

Kjør bensinpumpa noen ganger uten å starte og kjenn om det lukter da. Hvis det gjør det så er det mellom pumpe og motor et sted det lekker. Fortsett å kjøre pumpa mens du leter etter lekkasje.

Takk for tips.

1. Du mener da lavtrykkspumpa i tanken ikke sant?
2. Hvordan gjør jeg det?
3. Hvis det ikke er mellom pumpe og motor, hvor tenker du det er da? Er det for å utelukke dyser? Eksos? Hadde det vært lekkasje fra tank/pumpe ser jeg for meg at det hadde luktet hele tiden, og ikke bare fra luftdysene mens motoren går..?

Endret av Lars1882
Lenke til kommentar

Ok takk👍🏼 Har forsøkt litt nå mens jeg har sittet i bilen og kun skrudd på tenninga men ikke motoren.

Blir litt forvirret og «blind» på all luktinga etterhvert, men jeg er ganske sikker på at det nesten ikke er lukt i bilen med kun tenninga på, mens det kommer bensinlukt fra luftdysene når jeg skrur på motoren. Kommer ikke lukt dersom jeg skrur av kupéviften.

Skal prøve å sjekke litt i motorrommet igjen når jeg kommer hjem. Problemet har tross alt blitt verre i det siste, med mindre det er fordi det har blitt kaldt i været.

Endret av Lars1882
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
FiveInline skrev (1 time siden):

Hvor i kontrollinstruksen står det at bilen ikke kan godkjennes når det lukter bensin?

Bensinlekkasje i f fm bensintanken (feil type 2) får man ikke lov å kjøre rundt med særlig lenge. Det har jeg fått skriftlig. Nå ser jeg jo at de har lett etter lekkasjen men ikke funnet noen. Det står ikke "lukter bensin" i instruksen nei 🙂. Oljelekkasje er ikke det samme som "oljelukt" heller 🙂 Jeg er ikke dum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (3 timer siden):

Jeg har vært borti verksted som ikke fant feilen på en bil hvor radiatoren var stappfull av olje. Så ingenting overrasker meg lengre. 😛

På min "fant" de ikke en enorm ripe i frontruta, lekk bensintank, rustne bremserør og "engelske" frontlykter. Men det var butikken som solgte den som selv godkjente den. Jeg hadde først pruta den ned fra 30 til 15 tusen, tok bilen til NAF som fant feilene, kjøpte bilen md kontrakt der det sto at den var godkjent og krevet dem etterpå for 11 tusen under trussel om å angi dem til Veivesenet for å ha godkjent den falskt og solgt den med slike feil. Det ble en både billig og bra bil som jeg hadde i 6 år uten mere tull.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei igjen.

 

Finner fortsatt ikke noen lekkasje, men lukten er der i ny og ne.

 

Bilen er tunet. En kar jeg snakket med foreslo at dette kanskje kan ha noe med saken å gjøre? Dette ble gjort for ca to år siden, og det luktet altså ikke noe bensin de første 1,5 årene, men har dukket opp etterhvert.
Han mente at programmeringen til bilen kan "endre seg selv" over tid, og at grunnen til at det lukter bensin kan være at den nå får for mye bensin ved oppstart, og at det derfor lukter bensin fra eksosen? Er det noen som kan bekrefte at dette kan være tilfelle?
Og går det an å ta en diagnose og se hvor mye bensin bilen får ved oppstart, kontrollere om dette er feil, og evnt justere det så det blir riktig igjen?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...