Gå til innhold

strekninger med midlertidig nedsatt hastighet


Mr.M

Anbefalte innlegg

hvis det er slik at anleggsfirmaer setter opp provisoriske skilt om 50 km/t, 30 km/t etc. når det f.eks. foregår arbeid ved siden av veien, så har jeg forstått at det skal tas ned ved arbeidstidens slutt? Det er ganske irriterende å lusekjøre på kveldstid i 50 gjennom en 80-strekning når man vet at det ikke foregår noe anleggsarbeid.

Hva er jussen her? gjelder fortsatt skiltet som burde vært tredd sekk over, eller gjelder ordinær hastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt an på situasjonene også. Alle fartsgrenser er jo satt med tanke på mange forhold, bredde på veien, oversiktlighet++
Dersom veiarbeidet utgjør forstyrrende elementer, selv om det ikke foregår faktisk arbeid, så kan det lett forsvares at hastigheten må ned hele perioden.

Jeg har dog lurt litt på hvilken myndighet de som setter opp skilt har. Jeg kan ikke huske, fra da jeg tok sertifikat, at det var opp til hvermansen å sette opp skilt++

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg tok lappen så lærte vi at man som sjåfør hadde følgende prioriteringsrekkefølge når man skulle avgjøre hva man hadde lov til og ikke lov til i en gitt situasjon i trafikken:

  1. Dirigering av politi eller tilsvarende
  2. Skilting
  3. Merking i veibanen
  4. Trafikkreglene

Så når det står et skilt der med 50km/t på så er det det man har å forholde seg til. At det egentlig skulle vært dekket til tenker jeg er et problem som ikke adresseres ved å drite i skiltet og så ta den krangelen i rettssalen etterpå. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke huske, fra da jeg tok sertifikat, at det var opp til hvermansen å sette opp skilt++

Det er helt riktig, men så er det vel heller ikke hvermannsen som driver med arbeid på veien. Det er som regel enten Vegvesenet eller noen som Vegvesenet har gitt tillatelse til å arbeide på/ved veien, og da antar jeg at det med den tillatelsen følger en dispensasjon til å foreta trafikksikringstiltak som f.eks. å sette opp skilt.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 timer siden):

hvis det er slik at anleggsfirmaer setter opp provisoriske skilt om 50 km/t, 30 km/t etc. når det f.eks. foregår arbeid ved siden av veien, så har jeg forstått at det skal tas ned ved arbeidstidens slutt? Det er ganske irriterende å lusekjøre på kveldstid i 50 gjennom en 80-strekning når man vet at det ikke foregår noe anleggsarbeid.

Hva er jussen her? gjelder fortsatt skiltet som burde vært tredd sekk over, eller gjelder ordinær hastighet?

Ofte begrunnes vedvarende nedsatt hastighet at veien er mindre sikker og ikke følger vegnormalen så lenge utbedring pågår. Derfor blir ikke skiltene dekket til, ei heller under fire uker med anlegsstopp under ferier o.l.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For at slike midlertidige fartsgrenseskilt skal være gyldige så må det foreligge ein gyldig skiltplan som fastsetter fartsgrensa. Ein godkjent skiltplan gir same virkninga som ei lokal forskrift.
I praksis kan du ikkje sjekke opp om skiltinga stemmer med vedtatt fartsgrense så du må nesten berre stole på skiltinga, eg kan godt sjå for meg at det innimellom blir satt opp midlertidige fartsgrenseskilt utan at det er fatta gyldig vedtak på at fartsgrensa på vegstrekninga er endra.

Ein skikkeleg og velbegrunna skiltplan vil då ofte vise til at fordi det pågår vegarbeid i perioden frå kl 07-18 så er fartsgrensa midlertidig nedsatt i det tidsrommet. I slike tilfeller skal dei midlertidige skilta dekkast til eller takast ned for å vise at fartsgrensa er normal på kvelds og nattetid.

Eg mistenker også at ein del entreprenørar slurvar når dei søker om å få sette ned fartsgrensa og berre søker om å få skilte ned fartsgrensa frå ein dato til ein annan dato "for sikkerheitsskuld" sjølv om det ikkje er plana om å drive vegarbeid 24/7.

Så får dei lærdes strides om ein skal skulde på dei som sender inn ufullstendige skiltplanar eller på dei som godkjenner dårlege skiltplanar.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (43 minutter siden):

Ofte begrunnes vedvarende nedsatt hastighet at veien er mindre sikker og ikke følger vegnormalen så lenge utbedring pågår. Derfor blir ikke skiltene dekket til, ei heller under fire uker med anlegsstopp under ferier o.l.

jeg tenkte først og fremst på der det er arbeid utenfor veibanen, eks. kabler, rør, gang- og sykkelvei, etc. og bare tidvis er maskiner/lastebiler ut/inn av veien. (i arbeidstiden)

ser vel også for meg, hvis jeg skal neglisjere er skilt jeg "vet" burde vært dekket, at det er en strekning du kjenner og har kjørt fler ganger.

Ville ikke peiset på i 80 på ukjent grunn for å si det sånn. (kan være gravd over veibanen og annet utrivelig)

btw, egentlig trenger man nødvendigvis å legge seg opp til ordinær hastighet heller, men la si der det er 80>40 så kanskje 50-60 for å ikke "bremse" helt opp. Inntrykk av at mange ligger endel over på kveld/natt når det er fler biler i rekke. Alle følger liksom flyten, selv om det er litt over midl. skilt.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Som nemnt over må det foreligga godkjend skiltplan/arbeidsvarslingsplan for at den nedsatte fartsgrensa skal vera gydlig, og dermed handhevbar.

Entreprenøren sender planen til vegholdar for godkjenning (Statens Vegvesen for riksveg, fylkeskommunen for fylkesveg, kommunen for kommunal veg). Om ein vil ettergå vedtaket er det derfor dit ein bør venda seg for å be om innsyn.

Den som søker om godkjend arbeidsvarslingsplan må ha kurs 2 i arbeid langs veg. I tillegg må ein så klart skildra tiltaket for å visa kvifor ein har bruk for den foreslåtte reguleringa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MKap skrev (7 minutter siden):

Som nemnt over må det foreligga godkjend skiltplan/arbeidsvarslingsplan for at den nedsatte fartsgrensa skal vera gydlig, og dermed handhevbar

hva hvis de (entrepenøren) i følge en slik plan skal dekke til skilt ved arbeidstidens slutt, men "har glemt det"?

kan man da lovlig neglisjere det?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at man kan neglisjere skilt. En ting er at du vet at det er feil, men vet jeg det som ligger forran?

Finnes vel noen ytterst få untak hvor man kan bryte skilt/lys. (Traffikklys som henger på rødt ol.) Men da er det godt med forbehold før man kan kjøre.

Eneste løsning er å ta det opp med skiltmyndighet som igjen smekker entrepenør på fingrene for ikke å følge skiltplanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

hva hvis de (entrepenøren) i følge en slik plan skal dekke til skilt ved arbeidstidens slutt, men "har glemt det"?

kan man da lovlig neglisjere det?

Min oppfatning av lovverket er at skiltet vil vera ugyldig om det ikkje er ihht. godkjend arbeidsvarslingsplan, ja. Vil du testa om juristane er samde i den oppfatninga blir det dog på eige ansvar ;)

I alle tilfelle bør ein aldri anta at eit skilt ikkje har lovleg vedtak berre fordi ein ikkje er samd i det. Nokre gonger glir arbeidsvarslingsplanar gjennom systemet trass i at dei inneheld feil. Andre gonger finst det faremoment som ikkje umiddelbart er openbare. Det er ikkje uvanleg at anleggsarbeid foregår døgnet rundt. Om du kolliderer 80 km/t med ein kryssande dumper i 30-sona midt på natta kjem du ikkje langt med at du "trudde" anleggsarbeidarane hadde tatt kvelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 timer siden):

jeg tenkte først og fremst på der det er arbeid utenfor veibanen, eks. kabler, rør, gang- og sykkelvei, etc. og bare tidvis er maskiner/lastebiler ut/inn av veien. (i arbeidstiden)

ser vel også for meg, hvis jeg skal neglisjere er skilt jeg "vet" burde vært dekket, at det er en strekning du kjenner og har kjørt fler ganger.

Ville ikke peiset på i 80 på ukjent grunn for å si det sånn. (kan være gravd over veibanen og annet utrivelig)

btw, egentlig trenger man nødvendigvis å legge seg opp til ordinær hastighet heller, men la si der det er 80>40 så kanskje 50-60 for å ikke "bremse" helt opp. Inntrykk av at mange ligger endel over på kveld/natt når det er fler biler i rekke. Alle følger liksom flyten, selv om det er litt over midl. skilt.

Avkjøringssoner faller inn under vegnormalen. At veimyndighetene med letthet ser gjennom fingrene for avvik fra vegnormalen når de selv bygger tror jeg dessverre ikke hjelper deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mr.M said:

hva hvis de (entrepenøren) i følge en slik plan skal dekke til skilt ved arbeidstidens slutt, men "har glemt det"?

kan man da lovlig neglisjere det?

Jeg vil heller være tvilende til lovligheten av det omvendte. Det er jo ikke slik at skilt blir ugyldig kun fordi en gjøk har tredd en pose over det. 

(Satt litt på spissen)

Lenke til kommentar

Sitat: "Det er ganske irriterende å lusekjøre på kveldstid i 50 gjennom en 80-strekning når man vet at det ikke foregår noe anleggsarbeid"

Sitat: "btw, egentlig trenger man nødvendigvis å legge seg opp til ordinær hastighet heller, men la si der det er 80>40 så kanskje 50-60 for å ikke "bremse" helt opp."

Spørsmål til Mr. M: Hvor lang strekning er det snakk om, og hvor mye tid sparer man ved å kjøre fortere?

Eksempel:
På en strekning på 1 km bruker man 90 sekunder ved å kjøre i 40km/t. Kjører man 60km/t bruker man totalt 59 sekunder og kan dermed spare 31 sekunder. Kjører man i 80km/t bruker man totalt 45 sekunder og kan spare 45 sekunder. Jo lengre strekningen er jo mer tid sparer man, men samtidig så øker risikoen for at noe skjer.

Generelt om det å kjøre for fort:
Gevinsten tid spart er ofte veldig liten. Konsekvensen kan bli bot og prikker i førerkort, eller enda værre straff, avkorting på forsikring, eller skyldfølelse hvis det skjer en ulykke og man har kjørt uaktsomt med hensyn til kjøreforhold og skilting. På generelt grunnlag så forundrer deg meg at mange kjører for fort. Tiden man sparer er ofte liten. Da er det bedre å kvitte seg med andre tidstyver i døgnet, enn å prøve å spare inn 2-3 minuttene i trafikken. I trafikken kan det skje ulykker som involverer andre og da er det veldig kjedelig om man ikke fulgte reglene. Selv om det var motparten som havnet i feil kjørefeil kan man få medskyld hvis man har kjørt for fort.

Hvis dette er veldig plagsom pga. lang strekning eller lang varighet på veiarbeidet så kan man jo sjekke opp om det finnes en skiltplan som sier at skiltene skal fjernes når arbeid ikke pågår, og ta det derifra.

Endret av Trilux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...