Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere ledbar selv?


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei. 

Selv med passe ny bil syntes jeg lysene er dårlig. Savner min forrige caddy med kraftig ledbar. 

Vurderer å kjøpe lazer linear 18 til min 2018 modell octavia. Selve monteringen see jeg ikke på som noen problem. Men det var oppkoblingen mot langlysene jeg er usikker på. Tenger jeg noen kit eller følger slikt med? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg monterte selv 2x Lazer ST4 på min Octavia 2012 for noen år siden. Det var lærerikt.

Av de tre lokalnettverkene i bilen brukte jeg litt tid på å finne rett der jeg kunne koble på en CanM8 modul kjøpt fra merkeforhandler. Denne gir styrestrøm til releet på fjernlysene. Jeg kjøpte verkstedmanual til bilen min for å finne ut av dette. 

Jeg har ikke forsøkt å stjele styrestrøm direkte fra de origninale fjernlysene men det fungerer utmerket med den modulen.

Lenke til kommentar
Just now, Thunderhead said:

Å koble seg på ledninger som allerede går til hovedlysene er ikke å anbefale da de ledningene er underdimensjonert nok som de er om de ikke skal lever strøm til ekstralys i tillegg. Bedre å bruke relé og egne ledninger fra batteriet eller sikringsboks.

Det er jo styrestrømmen man tar fra hovedlysa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (18 minutter siden):

Å koble seg på ledninger som allerede går til hovedlysene er ikke å anbefale da de ledningene er underdimensjonert nok som de er om de ikke skal lever strøm til ekstralys i tillegg. Bedre å bruke relé og egne ledninger fra batteriet eller sikringsboks.

Pluss fra hovedlysene brukes kun for å få spolespenning til releet. Man legger en egen 15A kurs med 2,5kvadratsledning fra batteriet og gjennom arbeidskontakten til releet

Lenke til kommentar
Labelle skrev (12 timer siden):

Fått hentet inn 3 priser. 

Dette er inkl: lazer linear 18 elite. Montering og oppkobling. Canbus da det er bixenon på bilen. 

Jækla møller: 19 500,-

Mekonomen 12 500,-

Bil i nord 11 500,- (black week tilbud) 

 

Ser den ledbaren er på salg på ekstralys til 5300kr. Rundt regnet så sparer du 6000kr på å gjøre dette selv. Er jo snakk om en liten times arbeid + at du kanskje må invistere i en canbus styrestrømsgiver til rundt 1000-lappen.

Lenke til kommentar

https://www.mekster.no/xbb-xbb-obd2-kit-xbb-dongle-xbb-powerunit-784778.html?gclid=Cj0KCQiAy4eNBhCaARIsAFDVtI2bbAmoqB1eoZm2DpaVp-umdusWjPSny-5h7R4LG6XKRfdTAqJ7bcoaArebEALw_wcB 

Akkurat teste denne på min egen bil og det var veldig lettvint. 

Installer appen på mobilen og velg hvilken bil du har, så velger du at den skal hente ut ekstralys-signal i innstillinger. 

Koble opp releet som vanlig i motorrommet. Merk at den kan kun brukes på max 15 ampere dvs pluss minus 150 watt. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (10 timer siden):

Ser den ledbaren er på salg på ekstralys til 5300kr. Rundt regnet så sparer du 6000kr på å gjøre dette selv. Er jo snakk om en liten times arbeid + at du kanskje må invistere i en canbus styrestrømsgiver til rundt 1000-lappen.

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg kobler til dette. 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (1 time siden):

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg kobler til dette. 

I mine øyne er det svindel og ta 12000kr for en sånn jobb når skarve ledbaren koster under 6000kr. Og koble ledningsnettet tar som sagt maks en liten time. Googler du "ekstralys koblingskjema" vil du blant annet få bilde av enlinjeskjema for tilkobling. Men for å ta utgangspunkt i et standard 12v rele der 87&30 er arbeidskontakten og 85&86 er spolen så skal 85 på minus sammen med direkte minus til ledbaren, 86 skal tilkobles på pluss fra langlys(eventuellt styrestrømsgiver). Hovedpluss til ledbaren skal gå fra pluss på batteriet via 15A sikring til punkt 30 på rele, da går den via arbeidskontakten deretter fra punkt 87 og til ledbaren.

Lenke til kommentar

Om lyktene er canbus styrt må du vel ha en modul til det. Om ikke er det bare å hente styrestrøm til releet fra langlyset.

Var dritlett å montere på min Tesla Model 3 og vil ikke tro det er vanskeligere på en Skoda. Det som tok tid var å borre hull til å feste ledbaren men det kan vel løses enklere med å bruke en skiltholder med feste.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (4 timer siden):

Hvordan er fremgangsmåten her? Ledbaren kobles da opp til et relee som også er koblet til batteriet? Kommuniser releet med det du plugger i obd? 

Ja, helt riktig! Du har to utganger på den poweruniten også, som kan brukes på annet, f.eks park. Kan kjøpe trådløse knapper å ha inni bilen for å aktivere/deaktivere parklys på ekstralysene. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...