Gå til innhold

NordPool varsler skyhøy strømpris mandag morgen


Anbefalte innlegg

Voldsomt til sør-nord konflikt dere legger opp til her. Alt jeg påpeker er at den toppen som kommer 4 timer i mårra tross alt er ganske beskjeden sammenlignet med veldig mye andre kostnader folk har. F.eks vil statsbudsjettet påvirke mange i størrelseorden tusenlapper og kanskje titusner, også får noen få kronestykker i mårra så vanvittig mye oppmerksomhet. Det henger ikke på greip.

@Ketill Jacobsen Magasinstanden har gått litt nærmere normalen enn den var for 1-2 måneder siden så det er mindre fare nå for ekstreme priser i januar enn det var for et par måneder siden. Og skulle nå vannstanden bli kritisk lav så er vi bedre sikret mot rasjonering nå med mange utenlandskabler enn før i tida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Voldsomt til sør-nord konflikt dere legger opp til her. Alt jeg påpeker er at den toppen som kommer 4 timer i mårra tross alt er ganske beskjeden sammenlignet med veldig mye andre kostnader folk har.

Det er med andre ord "whataboutism". En tråd som handler om strømpriser handler ikke om matvarer. Og det ene utelukker ikke det andre. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Voldsomt til sør-nord konflikt dere legger opp til her. Alt jeg påpeker er at den toppen som kommer 4 timer i mårra tross alt er ganske beskjeden sammenlignet med veldig mye andre kostnader folk har. F.eks vil statsbudsjettet påvirke mange i størrelseorden tusenlapper og kanskje titusner, også får noen få kronestykker i mårra så vanvittig mye oppmerksomhet. Det henger ikke på greip.

@Ketill Jacobsen Magasinstanden har gått litt nærmere normalen enn den var for 1-2 måneder siden så det er mindre fare nå for ekstreme priser i januar enn det var for et par måneder siden. Og skulle nå vannstanden bli kritisk lav så er vi bedre sikret mot rasjonering nå med mange utenlandskabler enn før i tida.

En ser jo allerede nå hvor voldsomt litt lavere temperatur her sørpå slår ut i markant høyere priser. Skulle en dømme etter det har vi fryktelige ting i vente. Jeg må nok skjerpe meg nå og kjøpe inn store mengder ved (har tross alt en peis jeg sjelden bruker). Du nevner rasjonerering, men nå var det strømutgifter vi diskuterte og en ekstra ugift i januar på 6.000 kr er tydeligvis ikke skremmende for deg (skjønner det er vanskelig å forstille seg ting som aldri vi hende en selv!).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her kan man se hvor irrasjonell energipolitikken egentlig er i EU og Sverige:

"Samtidigt som elpriset slår alla rekord i syd Sverige rivs nu tre mindre vattenkraftverk i norr".

Sverige som opplever mangel på strøm i Syd-Sverige går nå til det skritt å legge ned tre vannkraftverk (og tidligere har man dessuten også lagt ned atomkraftverk i Sverige).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hoga-elpriser-da-rivs-vattenkraftverk-i-norr?

.

Man sier at vår tids største problem er utslipp av klimagasser, men samtidig legger man altså ned CO2-frie atomkraftverk og også vannkraftverk.

Kan man virkelig ha tillit til slike politikere?

.

Man må forstå at målet med det hele er at norske strømpriser og også svenske strømpriser skal økes. Strømprisene skal også økes i Nord-Norge og i Nord-Sverige. Dette er noe som EU og Tyskland ønsker skal skje i hele Europa. Og man har greid å få med seg ledende politikere i de fleste land og hele strømbransjen med på dette.

Tyskland er i en ekstrem vanskelig situasjon når det gjelder energi og energipriser og Tyskland ønsker å forhindre at andre land skal få konkurransefordeler i form av billig og stabil strøm (bla i form av vannkraft og også atomkraft - men Frankrike har nå begynt å protestere når det gjelder nedlegging av atomkraft).

Tyskland er avhengig av import av strøm fra andre land fordi Tyskland legger ned alle sine atomkraftverk og kullkraftverk (og også for situasjoner når vinden ikke blåser og solen ikke skinner).

Økte strømpriser i Norge og Sverige vil dessuten gjøre det lønnsomt å bygge ut vindkraft uten subsidier i disse land, og dette er investeringer som bla tyske selskaper ønsker å delta i.

Og strømbransjen vil selvfølgelig tjene grovt på at strømprisene øker (og man blåser i om det feks fører til problemer og konkurser).

Mulig at man i kraftbransjen og på politisk hold håper at de høye strømprisene i Norge og Sverige vil føre til at befolkningen i disse landene lettere vil akseptere mer utbygging av vindkraft (økt strømproduksjon som er tiltak for å få ned strømprisene).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Voldsomt til sør-nord konflikt dere legger opp til her. Alt jeg påpeker er at den toppen som kommer 4 timer i mårra tross alt er ganske beskjeden sammenlignet med veldig mye andre kostnader folk har. F.eks vil statsbudsjettet påvirke mange i størrelseorden tusenlapper og kanskje titusner, også får noen få kronestykker i mårra så vanvittig mye oppmerksomhet. Det henger ikke på greip.

@Ketill Jacobsen Magasinstanden har gått litt nærmere normalen enn den var for 1-2 måneder siden så det er mindre fare nå for ekstreme priser i januar enn det var for et par måneder siden. Og skulle nå vannstanden bli kritisk lav så er vi bedre sikret mot rasjonering nå med mange utenlandskabler enn før i tida.

Mange bekker små, gjør en stor å...

En ting er at man frykter store utslag når kulda virkelig setter inn, men når det meste går opp i pris, så blir det ekstra vanskelig å klare alt dette samtidig. Er dog klar over at noe av prisstigningen man ellers ville fått nå, dempes pga at kronen har styrket seg i takt med økende oljepris og gasspris.

Jeg "gråter" ikke for min egen situasjon, for jeg bruker så lite strøm uansett, at jeg merker små variasjoner. Nettleia er nesten større enn strømdelen av regninga ellers, men nå vil det kanskje akkurat det endres litt på. Men de store forbrukerne er dekket gjennom husleia siden vi har sentralfyring som og tar seg av oppvarming av varmtvannet jeg skulle finne på å bruke.

Men jeg har bodd andre steder der regninga har mer enn doblet seg pga kuldeperiode, selv om pris per kWh ikke var veldig dyrt, og da måtte vi virkelig endre på andre utgifter for å klare dette, samt midlertidig finansiere det på feil måte, slik at det slo ekstra dårlig ut.

Jeg tenker derfor på de som har det enda dårligere stilt enn jeg hadde det da, og slik jeg har det nå. Jeg legger merke til at du ikke klarer å ha særlig empati overfor andre som ikke har det like greit økonomisk. Ihvertfall om vi skal dømme ut fra det du skriver.

Det er dessverre mange som sliter allerede, og vil få det tøft gjennom vinteren om dette fortsetter, og vi dessuten får en veldig kald og vindstille vinter, også nedover kontinentet. Det er dog liten til ingen trøst i at strømmen var billig i fjor, så gjennomsnittlig er det ikke så ille.

For de som sliter, er dette virkelig ille. Ikke fordi det akkurat den ene dagen er veldig høye priser over noen timer, men fordi man har mange timer nå med slike høye priser, og vi snakker ikke bare om en 20-kroning, men mange 20-kroninger. Og dette før vi egentlig har fått vinteren over landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, 2N1711 said:

Var det ikke slik at du bor i Tromsø?

Det begynner å haste med de overføringslinjene mellom nord og sør, så vi slipper slike tåpelige kommentarer.

Jeg vil heller si at det haster for politikerene å si opp Acer-avtalen slik at strømkunder i sør får akseptable strømpriser igjen.

Men neida, virker som om politikerene egentlig ønsker jamne ut strømprisene i norge med resten av Europa.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (7 timer siden):

Vi hadde nok fått høre det hvis dere fikk sør-norske strømpriser, særlig med en kald vinter. 

I nord og spesielt i Tromsø har de spesielt høye drivstoffpriser og da er det bare rett og rimelig at de som bor usentralt betaler ekstra for å få drivstoffet levert er argumentet fra det sentrale Østlandet. Hvorfor er det ikke bare rimelig at der det er størst folketetthet og høyt forbruk betaler høyest pris for strømmen nå? Det er jo ikke sånn at den store kraftproduksjonen i landet er der forketettheten er størst og denne gangen er det de sørligste delen av landet som må betale for seg. Vi skal ikke lenger tilbake en vinteren 2009-2010 før det var strømprisen i Midt-Norge og kWh priser på over 1200 øre eller 12 kroner om du vil noen timer på grunn av kraftmangel og dårlig overføringskapasitet til Midt-Norge. Dere vil ha alle storbyfordelene dere kan få og nå får dere høye strømpriser av å bo sentralt så er det bare å bite tennene sammen og ta det som kommer deres vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kai skrev (7 timer siden):

Nåja. Når alle baterifabrikkene og strømmkrevende fabrikker har etablert seg der nor,,, så blir det nok en annen lyd en nordavind vi hører 😸

De etableres gjerne der det allerede er kraftkrevende industri med egne høyspentlinjer direkte fra flere kraftverk. Det skulle jo bygges en fabrikk i Mo I Rana der de allerede har en stålovn på 75MW, 2 valseverk, 5 ovner på 45MW hver om jeg ikke husker feil pluss annen kraftkrevende industri, og bare 10 mil lenger sør ligger Mosjøen med et aluminiumsverk så noen batterifabrikker ispredt annen kraftkrevende industri blir ikke å utgjøre så en mye. Sør-Norge lider av mangel på overføringskapasitet som får prisen til å stige mens batterifabrikkene vil bli bygget der det allerede er god tilgang på kraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (6 timer siden):

Her kan man se hvor irrasjonell energipolitikken egentlig er i EU og Sverige:

"Samtidigt som elpriset slår alla rekord i syd Sverige rivs nu tre mindre vattenkraftverk i norr".

Om dei riv nokre gamle kraftverk som  forsyner 600 husstandar har fint lite å seie for kraftprisen. Det er for tida dessutan rikeleg med billeg kraft i nordlege deler av Norden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spotprisen i DK2 er 3 kr for øyeblikket. (300€/MWh). I sør-Sverige, Finland, Baltikum er den 2,7. Sør-Norge trekker altså ned prisene i området med sine 2,27 kr. Og siden strøm flyter i retning fra billig til dyrt så eksporterer vi for fulle guffer nå. Akkurat sånn "Europas batteri" var tenkt å fungere. Som Hermann Flesvig ville sagt det: Kjøp lavt - selg høyt.

367011527_Screenshot2021-11-22at08-28-51Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.3e4e0386744f5cf1ca0e82ea34afe655.png

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#kraftsituasjonen

Jeg legger også merke til at kraftsituasjonen i NO2 og 5 har gått fra gul (stramt) til grønn (normal).

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 timer siden):

Det er med andre ord "whataboutism". En tråd som handler om strømpriser handler ikke om matvarer. Og det ene utelukker ikke det andre. 

Uten å la det skli helt ut, så tror jeg nok vi får se at prisene på energi påvirker tilgang og pris på mat.
Det kan nok få helt andre konsekvenser enn høye strømregninger i vintermånedene her nord.

Sitat

“European nitrogen production is essential to global food security, and we are therefore concerned about the impact current European natural gas prices will have, especially for the world’s poorest regions,” chief executive Svein Tore Holsether said in a statement.


 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes kraftflytkartet til Statnett er interessant, og relevant, for denne diskusjonen. Akkurat nå eksporteres det 1687 MW fra Østlandet (NO1) til "Sør-Sverige" (SE3). Disse regionene har relativt lik, og relativt høy, energipris på vel 1,5 krone per kWh.

Tilsvarende flyter det 632 MW fra Midt-Norge (NO3) til "Midt-Sverige" (SE2), der "råprisen" per kWh er cirka 20 øre.

https://driftsdata.statnett.no/Web/Map/?language=en

Endret av Johosianna
MW, ikke MWh
Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (13 timer siden):

"Huttetu, denne toppen kan bety en ekstrakostnad på formidable 10 kroner for november måned, for en gjennomsnittlig husstand. Nå står ikke verden til påske!

Sånn til sammenligning, hva betaler folk ekstra hver måned i kommunale avgifter i år, sammenlignet med i fjor? Jeg betaler rundt 150 kr mer hver måned enn i fjor. Hvordan har prisveksten på mat vært det siste året?"

Strømpris i november i fjor var i snitt 6,24 øre netto (uten avgifter og nettleie). I november blir de anslagsvis 150 øre pr. kwt.

Du bruker vel mer enn 50kwt i måneden? Kort sagt: idiot kommentar...

Det du prøver å si er vel at inflasjonen spiser opp beholdningen til folk?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Kvifor går det tilsynelatande kraft ut av NO5 og inn i NO3, som har ein brøkdel av prisen?

Godt spørsmål, jeg ser det var situasjonen fra kl 06-13. Rene spekulasjoner fra min side er at de kan ha noe med inndelingen av sonene å gjøre og at strømmen egentlig bare tar en effektiv vei fra nordlige deler av NO5, via sørlige deler av NO3 for å komme til nordlige NO1. Det kan også ha noe å gjøre med kraftkrevende industri (Sunndalsøra og Tamshavn) vs kapasitet nordover.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er toppen overstått.

Spotprisene var hhv 177, 200, 227, 223 øre/kWh (jeg avrundet desimalene og regnet euro = 10 kr) de fire timene det sto på. Utenom det har prisene ligget litt under og litt over 100 øre/kWh. Da kan de som vil og er rammet av dette logge seg inn og sjekke sitt eget strømforbruk disse timene hos nettlevarendøren eller strømselskapet og regne ut hvor mye mer man har betalt i topptimene enn man ville gjort med flat pris hele døgnet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 timer siden):

Magasinstanden har gått litt nærmere normalen enn den var for 1-2 måneder siden så det er mindre fare nå for ekstreme priser i januar enn det var for et par måneder siden. Og skulle nå vannstanden bli kritisk lav så er vi bedre sikret mot rasjonering nå med mange utenlandskabler enn før i tida.

Med åpne låvedører til EU og UK (masse kabelkapasitet) fra det sørlige Norge, vil nok ikke høy fyllingsgrad i Norge ha noe særlig å si så lenge det er strømunderskudd i landene rundt oss som bruker i området 3.100 TWh per år. Da blir selv våre bassenger små.

Slik det nå ser ut så importerer vi i Sør-Norge Europapriser som har ingen knytning til hva vi får fra egne bassenger og egne produksjonskostnader. Det eneste vi kan håpe på før vi er i januar (da det store slaget vil stå), er at våren kommer tidlig til Europa i år, helst i desember!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...