Gå til innhold

Oppgi lav inntekt på de første lønnsslippene, lovlig?


SirreStrikk

Anbefalte innlegg

Heihå, 

Starter i ny jobb i Januar, og har litt forbrukslån jeg skulle ha blitt kvitt. Så jeg tenkte tanken å oppgi "veldig" lav inntekt de første månedene av jobben slik at jeg kan bli kvitt dette raskest mulig. Deretter lage nytt skattekort og oppgi den reele inntekten og betale baksmellen for dette neste år. Er dette innafor og lovlig? 

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å utsette skatten ett år. Vær bare oppmerksom på at staten tar renter på skattepenger som blir betalt ett år for sent. 

Så over til praksisen. Jeg er langt over middels opptatt av økonomi og driver jevnlig veiledning innen temaet. Jeg ser umiddelbart at måten du tenker på er helt feil! Av erfaring kan jeg si at det å utsette enkelte betalinger på denne måten, for å betale annen kredittgjeld, får alle mine varsellamper til å blinke. Det å ta et forbrukslån for å betale et annet er ikke en god løsning på sikt. Jeg er veldig klar over at du selv mener du "har planer" om å øke skattetrekket mot slutten av året, men vet av erfaring at det ofte ikke ender slik når man først har begynt i gal ende. I værste fall beholder du lavt skattetrekk og øker heller kreditten mot slutten av året da det er ledig kreditt etter at du har betalt på forbrukslån med tilbakeholdte skattepenger. Det å komme ut av slike finansielle krumspring med æren i behold, krever et handlingsmønster folk med forbrukslån i utgangspunktet ikke har.

Mitt beste råd er derfor å heller øke skattetrekket for år 2022 samtidig som du holder igjen på forbruket slik at du allikevel kan betale ned på kreditten. Når du så far tilbake på skatten i år 2023 kan du heller starte å investere disse midlene. Det er nemlig slik man blir rik, ved streng styring i mange år. Det å "pisse i buksa for å holde varmen" svarer seg sjelden i lengden. 

Endret av X10anT
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...