Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

finnes det Program/tjeneste for og sende filer på opptil 10gb?


Anbefalte innlegg

Lurer på om det finnes programmer eller tjenester der jeg kan sende min venn filer over nett som er ganske raskt? Begge har 500/500 fiber og vi bor ca 10 kilometer fra hverandre, Han har en 3d printer, men for og lage de store filene trenger han en raskere pc (Det har jeg), så vi lurer på om det finnes en tjeneste vi kan bruke for la meg sende han slike filer som jeg lager og han da bare kan føre over på minnekortet til 3d printeren. 

Jeg kan ikke dette med 3d printing og filer men bruker til det, men krever vist en del av maskinen for og lage disse filene man bruker, men da slipper vi og fysisk måtte bytte minnekort fra hånd til hånd.

 

noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thobjo skrev (6 timer siden):

Hva med å sette opp ftp?

Om ikke finnes det slike småshady send store filer tjenester

https://www.sendtransfer.com/

hvordan setter jeg opp noe sånt? Er god på pc, men drevet lite med nettverk og filoverføringer, servere og den type ting, har hatt ett år på IKT på videregående men begynner å bli en stund siden 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

10 GB er jo strengt tatt ikke så mye, og vil tro de fleste filsynk-tjenster i dag støtter det? Husk også at med f.eks. WinRAR kan man også spille er filarkiv opp i flere filer, f.eks. hver på eks. 500 MB. I teorien kan jo det også være en fordel, hvis dette er et dataformat som også lar seg komprimere.

Mao - Dropbox, Jottacloud, OneDrive osv. skulle kunne brukes. Lenge siden jeg har kjørt benchmarks på dette, men for noen år tilbake hadde Jottacloud langt høyere opp- og nedlastingshastighet enn en del andre slike tjenester.

Når det gjelder FTP og andre løsninger som krever at man eksponerer tjenester mot internett, er jeg på generelt basis litt skeptisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/19/2021 at 1:45 AM, Eriksendrul said:

Lurer på om det finnes programmer eller tjenester der jeg kan sende min venn filer over nett som er ganske raskt? Begge har 500/500 fiber og vi bor ca 10 kilometer fra hverandre, Han har en 3d printer, men for og lage de store filene trenger han en raskere pc (Det har jeg), så vi lurer på om det finnes en tjeneste vi kan bruke for la meg sende han slike filer som jeg lager og han da bare kan føre over på minnekortet til 3d printeren. 

10GB er ikke noe problem å sende over 500/500 fiber. Det er mer et spørsmål om programvare for kommunikasjon. 

Men: Jeg har også 3d-printer og kan ikke skjønne hvordan du klarer å lage så store filer? Hvilket format er dette? Jeg lager selv 3d-print filer i STL, OBJ og andre formater, men "slicer" disse til .gcode før jeg sender dem til printeren. Da snakker vi få MB. Kanskje du har noen digre STEP-filer? Da ville jeg vurdert om det er rett software til oppgaven. Du kan sikkert også vurdere å 7-zippe filen før du sender den dersom det er STEP, da blir det sikkert en brukbar reduksjon.

Lenke til kommentar
16 hours ago, NULL said:

Husk også at med f.eks. WinRAR kan man også spille er filarkiv opp i flere filer, f.eks. hver på eks. 500 MB. I teorien kan jo det også være en fordel, hvis dette er et dataformat som også lar seg komprimere.

Eller man kan velge 7zip <link> for å unngå bruk av freemium-programvare.

Når det er sagt, 7zip støtter også oppsplitting av filer i mindre deler. Sånn sett kan man benytte flere ulike tjenester til å sende de ulike fragmentene. Husk bare å kjøre en sjekk av filene etter nedlasting.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, geir__hk said:

Eller man kan velge 7zip <link> for å unngå bruk av freemium-programvare.

Når det er sagt, 7zip støtter også oppsplitting av filer i mindre deler. Sånn sett kan man benytte flere ulike tjenester til å sende de ulike fragmentene. Husk bare å kjøre en sjekk av filene etter nedlasting.

<insert meme and comics related to buying WinRAR>  😉

(med det sagt, så er det vel ikke spesielle begrensninger i WinRAR hvis man ikke registrerer? freemium er kanskje ikke helt rett betegnelse her...)

Nå har vel både 7zip og RAR integrerte sjekksumfunksjoner, som spesifikt peker på hvilken fil det evt.er problemer med. Pakker de ut, skulle det fungere uten at man lager ekstra sjekksumdata. Disse tjenestene har nok også sjekksum-mekanismer, der klienten lager eller overleverer OS-et sin sjekksum for filen til tjeneste før opplasting, sjekkes når det er opplastet og evt. lastes opp på nytt. Noe annet ville overrasket meg stort i 2021....

Skulle man overført via FTP, uten å komprimere 3d-modell-fila først, hadde det kanskje vært mer relevant å generere ekstra sjekksum.

Gratiskonto på tjeneste som Mega kan jo også være en opsjon. Aldri brukt Mega selv og vet ikke i hvilken grad man kan sette filer som private, men dette kan jo uansett løses med passordbeskyttet filarkiv via 7zip, winrar eller hva det omtrent måtte være...

Endret av NULL
Lenke til kommentar
5 minutes ago, sedsberg said:

Man kan jo overføre filer direkte ved å bruke RDP eller kanskje til og med Teamviewer.

Men ønsker man å gi kompisen tilgang til "hele pc-en"?

RDP ville jeg aldri ha åpnet opp for uten å ha ekstra mekanismer i front (fw med ACL, VPN e.l...). I teorien kan man kjøre smb via internett også og altså bare dele en katalog. Nødvendigvis ikke anbefalt....

Lenke til kommentar
8 hours ago, bruker-540634 said:

Husker ikke hva det het, men før torrent så var det en programvare som var veldig populært hvor brukerne i en lobby delte filene direkte med hverandre.

Du tenker sikkert på DC++ (Direct Connnect). Ja, det er jo ypperlig til dette formålet. Kan bare sette opp en privat hub og dele filer med hverandre. Slipper å bruke tid på å laste opp på fildelingstjenester eller gi tilgang til pc'en. Er jo selvfølgelig en fordel at pc'ene står på hele tiden da. Hvis ikke så må det jo avtales når det skal deles filer, da pc'en må være slått på.

edit: Evt så har du IRC også,som var før DC++ igjen. Begge brukes forresten aktivt i dag.

Endret av strike_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, NULL said:

Med tanke på prisen på en tusenlapp i året (+mva) for å sende over 2GB, tenker jeg at man finner andre tjenester man kan betale for som potensielt har et litt bredere bruksområde. Hvis man ikke ellers også har behov ellers ofte for å sende veldig store filer.

Joda, men det var bare et eksempel på en slik tjeneste, det finnes mange andre. For eksempel https://www.sendtransfer.com/ tillater 10GB gratis , uten registrering. "With SendTransfer, registering an account isn't needed. Feel free to send big files up to 10GB to your friends, your family, and coworkers."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...