Gå til innhold

Leie ut soverom i sokkel som ikke er godkjent for utleie


heeey

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en liten problemstilling som jeg håper noen med litt peiling kan svare på. 

Ei leilighet har en tilhørende sokkelleilighet, med egen inngang, i tillegg til en egen trapp til hovedleiligheten. Sokkelen er godkjent for varig opphold, men er ikke godkjent for å leies ut som separat boenhet. 

Er det da fullt lovlig å leie ut kun soverom i sokkelleiligheten, i stedet for hele sokkelleiligheten? 

Endret av heeey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Helt greit. Helt til det dukker opp et lik etter en brann.

Jeg ser for meg en som våkner av røykvarsleren og kan føle panikken når rømningsveien ikke finnes eller er blokkert, eller det er 7 meter ned i betongen eller hoppe rett ned i en trapp fra samme høyde - uten brannstige.

Vel - det er ikke så greit i høyblokker likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (8 minutter siden):

Svært få boliger som er godkjent for utleie, men de blir leid ut.

Alt sånt skal jo godkjennes av brannsyn i kommunen. Og det skal utstedes attest og i noen tilfeller rømningskart som skal henges opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den typen kjellervindu fra 1970-80 som svinger inn og ned er en felle. Man kommer ikke forbi vindusbladet hvis det ikke er noe å stå på. De som har burde la en på 70 år prøve.

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 timer siden):

Alt sånt skal jo godkjennes av brannsyn i kommunen. Og det skal utstedes attest og i noen tilfeller rømningskart som skal henges opp.

Blir ikke gjort, og kommunene gidder ikke følge det opp.

Jeg vokste opp på Møllenberg i Trondheim, da var det nesten bare barnefamilier i området.
Nå er det nesten bare studenter, og utleierne har kun satt opp vegger for å få mest mulig inntekt.
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (17 timer siden):

Blir ikke gjort, og kommunene gidder ikke følge det opp.

Brannvesenet har tipstelefon og tipsknapp på sidene sine. Forebyggende, brannsyn.

Politiet er ikke på saken, selv etter 7 døde i brann på Gulskogen. Folk sier etterpå : "Det var jo bare noen polakker..." ironisk. Les mere...
Kun brannårsaken ble etterforsket, ikke ansvaret for og kvaliteten på eller lovligheten av brannsikring.
Så for huseier og utleier er det bare å stappe inn uten røykvarslere eller brannslokkere eller rømningsveier.

Selv om forskriften er ganske klar så er straffeloven IKKE det, § 239 nevner ikke noe om det.  

Så om leietakere brenner inne, så er det bare for utleier eller eier å si: Shit happens! Nå tar vi lunsj folkens! 

Forsikringsselskapene er helt passive og likeglade. Bortsett fra i privateide boliger, der pålegger de forsikringstaker selv eller eier selv å ha røykvarsler og brannslukker. Det samme ved salg av bolig.

 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...