Gå til innhold

Flere nye biler mangler 4G – har kun nedleggings­truede 2G og nedlagte 3G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Legges ned

3G-nettet er allerede lagt ned, og 2G legges ned i 2025. Dermed vil ikke bilene kunne kommunisere med omverdenen dersom modulen ikke byttes ut før dette. 

2G-nettet (EDGE) har ifølge Telia en teoretisk makshastighet på 220 kbit/sek, mens 4G+ er opptil tusen ganger raskere (220 Mbit/sek). Ifølge Telenor vil det kunne ta opptil 15 sekunder å koble opp et anrop via 2G.

Er det ikke derfor man har mobil fordi det var telefon til bilen trenger bare ruter eller lignende så er ikke stort problem er større problem hvis man blir utestengt fra Tesla og ikke får brukt bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

LMH1 skrev (18 minutter siden):

Er det ikke derfor man har mobil fordi det var telefon til bilen trenger bare ruter eller lignende så er ikke stort problem er større problem hvis man blir utestengt fra Tesla og ikke får brukt bilen.

Som det nevnes i artikkelen, nødanrop er berørt. Da gjelder det vel både manuelt og automatisk anrop. Det er en funksjon som berører alle, inkludert dem som bryr seg katta om infotainment og gidder å sette opp ruter i bilen.

Endret av mr. papp
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er mer interessant hva som skjer når 4G også forsvinner, og den lovpålagte funksjonen ikke funker lenger, og bilen stryker på EU-kontrollen som ganske sikkert får det som et testbart punkt og bilprodusenten ikke gidder å lage kommunikasjonsmoduler som funker med det som måtte komme etter 4G. Enjoy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (49 minutter siden):

Det er mer interessant hva som skjer når 4G også forsvinner, og den lovpålagte funksjonen ikke funker lenger, og bilen stryker på EU-kontrollen som ganske sikkert får det som et testbart punkt og bilprodusenten ikke gidder å lage kommunikasjonsmoduler som funker med det som måtte komme etter 4G. Enjoy.

I så fall får vi sikkert samme løsning som mange bruker i dag for å høre på radio i bilen. (Dab adapter)

bare at det blir en mikrocelle-4G adapter.

Hvorfor lage et stort problem ut av dette? Verden går stadig fremover.

Lenke til kommentar
stoffix skrev (11 minutter siden):

I så fall får vi sikkert samme løsning som mange bruker i dag for å høre på radio i bilen. (Dab adapter)

bare at det blir en mikrocelle-4G adapter.

Hvorfor lage et stort problem ut av dette? Verden går stadig fremover.

Det er en ørliten forskjell på å høre radio med adapter, og å mangle lovpålagt nødanrop som er integrert inn i bilens elektronikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er et politisk problem og ikke noe bilprodusentene kan klandres for. 

2G er fallback på mange biler (med enten 3G eller 4G). Hvis norske operatører velger å stenge de nettene, så er det operatørene sin skyld og ansvar. Det er urimelig å kreve at enhver bilprodusent skal tilpasse alle modellene sine etter de lokale reglene en eller annen fjellgeit har funnet på. Er tross alt derfor vi har EU/EØS.

Eneste unntak er dersom det er slik at EU pålegger nødanrop via 4G - noe jeg tviler på. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hæ? Skal 2G legges ned allerede i '25?!?

Det er alt for tidlig! Hvem i alle dager har godkjent dette ... 🤯😤😡

2G er et meget viktig fall-back alternativ, når nyere teknologi deaktiveres eller midlertidig ikke virker.

Nettopp fordi vi har 2G, er det lite kritikk og problematikk rundt at 3G ble lagt ned. Joda, riktignok fikk en del brukere tregere oppkobling/overføringshastighet. Og det er jo kjipt. Men det er ikke fatalt

Telefonene våre byttes ut hvert tredje til femte år. Noen oftere. Noen sjeldne. Svært få har en telefon i ti år. 

Så innenfor telefoni, er det kanskje helt uproblematisk at 2G også fases ut i 2025? Men nettet brukes til så mye mer!

Diverse bokser rundt om i biler, hytter og norske hjem er koblet opp med et SIM-kort. Disse boksene er det ikke alltid vi forbrukere har tilgang til å enkelt oppgradere/bytte ut selv.

Selskapet som leverte "ring hytta varm", finnes kanskje ikke mer? Selv om hardwaren fortsatt fungerer. 

Biler som trillet ut fra fabrikk siste halvdel av 10-tallet, burde da fungerte etter 01.01.25! Til forskjell fra mobiler, så har bil vesentlig lenger forventet levetid!

Plutselig vil appen for å starte/stoppe lading, forvarme m.m. slutte å virke! 

Oppdatert kart til GPS er det bare å glemme. 

Musikk/underholdning kan du si bye, bye til. 

Nød-tjenester som omtalt i artikkel ...

... Og mye, mye mer. 

 

 ---

Nei, ved å beholde 2G enda lengre, kunne de i stedet ha deaktivert 4G når den er avleggs. Uten fallback forstår jeg ikke helt hvordan vi om få år skal klare å fase ut 4G heller. 

(Og jeg vil tro at 2G er et billigere fallback-nett å supportere enn 4G, selv om dette vet jeg ikke så mye om..)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (53 minutter siden):

Selskapet som leverte "ring hytta varm", finnes kanskje ikke mer? Selv om hardwaren fortsatt fungerer. 

Det firmaet som originalt leverte "ring hytta varm" lever i høyeste grad 😊 Og varmer fler hytter enn noen gang, bare at nå er det apper og andre kanaler enn 2G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jo nye elbiler modulbasert elektronikk, og ingen har vel sagt at det er umulig å oppgradere. VW har uttalt at dem vil se på mulighetene for å oppgradere komponenter i ID.3 og ID.4, siden fremtidige programvaroppdateringer/funksjoner kan være avhengig av maskinvare. Som med eldre mobiltelefoner og datamaskiner, som ikke lenger støttes av nye versjoner av operativsystemet, bør det komme klarere garantier/reguleringer. Sikkerhet er også oppdatert programvare!

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (57 minutter siden):

Det forklarer ting.. Fikk ny alarm i forrige uke og montøren slet med å få 2G til å virke. Jeg trodde, som andre her inne, at 2G skulle beholdes inn i evigheten nettopp av hensyn til alt mulig rart som *ikke* er telefon.

Vi lever i en bruk-og-kast verden.

Finnes ingen god grunn til at de kobler ut "eldre teknologi". og heller ingen grunn til at vi får ny G hele tiden.
4G er mer enn bra nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som flere har poengtert, underlig om 2G skal ned allerede i år 2025. Det berører såpass mye viktig kommunikasjon knyttet til sikkerhet og nød, alarmer, sikkerhetsalarmer, nødvarsling fra  biler med mer. 2035 hadde vært mer greit. 

Bruker ikke tid på å lete hos Nkom nå, men det er den mest pålitelige kilden å søke i om dette. I tilfelle det er tatt ut av kontekst i noen artikler.

Nkom

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, qualbeen said:

2G er et meget viktig fall-back alternativ, når nyere teknologi deaktiveres eller midlertidig ikke virker.

Nettopp fordi vi har 2G, er det lite kritikk og problematikk rundt at 3G ble lagt ned. Joda, riktignok fikk en del brukere tregere oppkobling/overføringshastighet. Og det er jo kjipt. Men det er ikke fatalt

Min telefon bruker 2G 5% av tiden, selv om jeg har lav-frekvens 4G fra samme antenne, så rekker ikke denne like bra som 2G.

13 hours ago, qualbeen said:

Telefonene våre byttes ut hvert tredje til femte år. Noen oftere. Noen sjeldne. Svært få har en telefon i ti år. 

Så innenfor telefoni, er det kanskje helt uproblematisk at 2G også fases ut i 2025? Men nettet brukes til så mye mer!

Diverse bokser rundt om i biler, hytter og norske hjem er koblet opp med et SIM-kort. Disse boksene er det ikke alltid vi forbrukere har tilgang til å enkelt oppgradere/bytte ut selv.

[..........]

Nei, ved å beholde 2G enda lengre, kunne de i stedet ha deaktivert 4G når den er avleggs. Uten fallback forstår jeg ikke helt hvordan vi om få år skal klare å fase ut 4G heller. 

(Og jeg vil tro at 2G er et billigere fallback-nett å supportere enn 4G, selv om dette vet jeg ikke så mye om..)

Det er etter mitt syn viktigere å la 2G bestå enn 4G.

Du har igrunnen to type brukere. De som trenger hastighet og de som bare trenger en oppkobling.

De som trenger hastighet oppgraderer fort til nyere teknologi (som 5G), og de som bare trenger en oppkobling er helt fornøyd med 2G. Ved å beholde 2G nettet, og heller avvikle 4G nettet etterhvert som trafikken minsker på 4G.

Dette medfører at vi kan beholde utstyr lengre, ikke bare i biler, men hytter, alarmer, heiser, vannverk osv. Mange av disse trenger bare noen få kbit/s. En enhet jeg har (2G/3G) bruker 2MB/måned. 

2G er en ypperlig fallback for nedleggelse av 4G, fordi de som er igjen mot slutten er ikke de som bruker stor båndbredde, men diverse sensorer og de som kun ringer med telefonen.

Endret av MEMENK76
Fjernet duplkat setning
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...