Gå til innhold

Windows 11 - clean install eller bare oppdatere?


1-2-3-

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 1 år gammel PC og har fått varsel om at Windows 11 kan lastes ned i Windows Update. De siste gangene jeg har installert Windows så har jeg gjort en clean install fra en minnepinne. Men det er jo utvilsomt enklere å bare oppdatere. Er det fortsatt slik at det er en mindre god løsning å oppdatere i Windows Update, og at jeg bør gjøre en clean install? Eller er dette en problemstilling fra gamledager?

(Bruker PC-en kun til enkle ting. Nettleser, skriving og denslags)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt noe problemer med Windows 10, og jeg har jo veldig enkel bruk, så da er det kanskje ikke så stort problem?

Er vel litt styr med clean install også? Kan jeg ev. oppdagere og deretter resette til fabrikkinstillinger i Windows? Da installeres vel alt på nytt clean?

Lenke til kommentar

Vel. Det er slik at du MÅ oppgradere til Windows 11 FØR du kan kjøre Clean Installasjon. Dette fordi at et av alternativene under oppgraderingen (Jeg tror det er noe med Ta var på instillinger og filer), må hakes av, slik at Windows 11 blir aktivert på første oppstart. Hvis du da ønsker en ren installasjon av Windows 11, så gjør du dette på vanlig måte. Altså at du formaterer C:\ og installerer Windows 11. Da vil den automatisk bli aktivert ved første oppstart. Merk dette: Hvis du bruker Local Account i Windows 10, så er det ikke mulig og bruke Local Account i Windows 11 Home. Dette er bare mulig i Windows 11 Professional. Dette betyr at hvis du skal kjøre Clean installasjon av Windows 11, så MÅ du ha Windows 11 Professional for å kunne oprette Local Account. Hvis man har Windows 11 Home, så må man logge på med Microsoftkonto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
On 11/18/2021 at 4:27 PM, wil said:

Merk dette: Hvis du bruker Local Account i Windows 10, så er det ikke mulig og bruke Local Account i Windows 11 Home. Dette er bare mulig i Windows 11 Professional. Dette betyr at hvis du skal kjøre Clean installasjon av Windows 11, så MÅ du ha Windows 11 Professional for å kunne oprette Local Account. Hvis man har Windows 11 Home, så må man logge på med Microsoftkonto.

Dersom du er offline får du installere lokal konto.Jeg brukte flymodus og det fungerte men de har forsøkt å gjøre dette så vanskelig som mulig. Plusspoeng til Mac OS.

 

 

Det er vel best å bare få W11 gjennom Windows Update. Du skal da i teorien ha mulighet til å angre, men vær klar over at dette kanskje ikke går feilfritt (hverken oppdateringen eller angringen). Jeg kunne ikke gjøre en factory reset etter å ha oppdatert til W11, og det fungerte heller ikke etter at jeg avinstallerte W11 og gikk tilbake til W10.

 

Lenke til kommentar

Er det satt noen tidsfrist for hvor lenge du kan oppgradere gratis til Win 11?

Noen notiser gjort foreløpig:
- Etter å ha installert Win 11, har du 10 dager på deg der du enkelt kan rulle tilbake til Win 10.

- Oppgavelinjen har fått fjernet de fleste justeringer man kunne gjøre i Win 10.
Viktigst: Den kan ikke flyttes til høyre, venstre og topp lenger. Da må man gjøre endring i registeret. Har hatt den på toppen i årevis, så det var nøvendig å endre for meg. Andre som vil endre det, kan bruke denne prosedyren:   https://www.howtogeek.com/759882/how-to-move-windows-11s-taskbar-to-the-top-of-the-screen/

Opplys gjerne om andre problemer, programmer som ikke fungerer osv hvis du merker noe. Kan være greit å vite.

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
On 5/5/2022 at 2:59 PM, Delvis said:

Noen notiser gjort foreløpig:
- Etter å ha installert Win 11, har du 10 dager på deg der du enkelt kan rulle tilbake til Win 10.

Det er dårlig. Jeg tror jeg fortsatt kan gå tilbake til W7 flere år etter jeg oppgraderte til W10.

 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 18.11.2021 den 14.55):

Jeg vil vente noen år til..

Finnes guider som gjør at W11 blir som W10.. så hva er poenget med å oppgradere.

Det er ikke bare utseendet som er endret, men en god del under panseret. Thread Director, Auto HDR og Direct Storage (Windows 10 har fått deler av Direct Storage, men ikke alt) er et par av de.

Lenke til kommentar
On 11/18/2021 at 11:57 AM, 1-2-3- said:

Er det fortsatt slik at det er en mindre god løsning å oppdatere i Windows Update, og at jeg bør gjøre en clean install? Eller er dette en problemstilling fra gamledager?

Jeg var beta-tester for Microsoft før lanseringen av Win 95, og det eneste som funket bra nok da var clean install. Mye har skjedd siden den gangen. Under de siste oppdateringene har jeg gjort dette fra eldre versjon, og ikke opplevd problemer med det. Siste gang var i vinter, da min 1 år gamle laptop, levert med Win 10, fikk Win 11 gjennom Windows Update. Så langt har dette vært uproblematisk. Ta backup av dine data før du starter, og prøv. Dersom resultatet ikke svarer til forventningene, ta en clean install etterpå.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...