Gå til innhold

Hastighet på Telenor trådløst bredbånd (4G)


Anbefalte innlegg

Telenor har oppskalert mobilnettet sitt i et område hvor vi eier en bolig og man nå bestille det de kaller trådløst bredbånd (tidligere hjemmebredbånd mobil). Så vi lurer på å bestille dette fremfor mobilt bredbånd som vi benytter der i dag med den fordelen det gir i økt datamengde (men lavere hastighet). Tidligere hadde vi hjemmebredbånd mobil i en utleiebolig og det fungerte da greit. 

Til boligen tilbyr Telenor 30/30 mbits og jeg lurer da på om man reelt vil få maks 26-27 mbits eller om de legger på litt ekstra hastighet så du faktisk kan oppnå den farten de oppgir (30 mbits). Jeg lurer siden jo mer båndbredde man kan få for pengene, jo bedre og greit å vite hva man kan forvente. Med mobil bredbånd ligger vi i snitt på 100 mbits ned og 25-30 mbits opp så å levere 30 ned og 25-30 opp virker realistisk. 

Det finnes ingen andre alternativer til bredbånd i området og Telia kan ikke levere trådløst bredbånd grunnet lav kapasitet i mobilnettet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (2 minutter siden):

Det er vel flere ting som avgjør hvor rask hastighet dere får, blant annet "belastningen" på masten du er koblet på. 

Det er jeg fullt klar over men jeg spør om det er mulig å faktisk oppnå 30/30 under optimale forhold. Om hastighetsprofilen til Telenor er satt til 30/30 så vil vi jo med tap av båndbredde inn til antenne og ruter aldri kunne oppnå hastigheten de selger. Men om det de sender til boligen er 32/32 eller litt mer så kan man jo kanskje reelt oppnå det de selger.

Lenke til kommentar

Har du ringt teknisk support hos Telenor. Jeg har vært overrasket over at ansatte der har mer kunnskap enn man tror.

Har pratet med folk som virkelig kan det tekniske og ikke "bare er callsenterfolk med begrenset opplæring". Du beskriver dine spørsmål bra her, har tro på at du faktisk kan få svar på de hos Telenor. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

Nei, jeg har ikke hørt med dem enda da jeg tenkte kanskje noen her bruker trådløst bredbånd fra Telenor og kan komme med sine erfaringer.

Må uansett kontakte dem da boligen er noe utfor allfarvei og høre hvordan det blir for montør av antennen i så måte da det ikke bare er å kjøre til boligen. 🙂 Strengt tatt kan jeg montere den selv fremfor å måtte betale i dyre dommer for ekstra reisevei for montøren men vet ikke hva det vil innebære av ansvar dersom det blir trøbbel på linjen og ikke deres montør stod for installasjonen.

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (9 minutter siden):

 

Nei, jeg har ikke hørt med dem enda da jeg tenkte kanskje noen her bruker trådløst bredbånd fra Telenor og kan komme med sine erfaringer. 

Ja. Som du sier så er det mange "lokale faktorer" som spiller inn, så erfaringer med samme tjeneste kan være variabel.

Mitt generelle inntrykk etter å ha surfet i forumet her, så blir data over mobilmaster mer og mer pålitelig og stabilt i distriktene, i forhold til lovnader om hastighet, enn for noen år tilbake.

Forøvrig er jeg for å sette tak på hastighet. Slik at alle på masten kan få stabil hastighet. I stedet for å love høye hastigheter, som er mer i teorien enn praksis. Såkalt "inntil hastighet" med vilkår om du er eneste på masten og bor en meter fra den (ironi, men litt realitet før). 

Ellers får du gi tråden noen dager, er jo helt fersk tråd ennå. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

 

plankeby skrev (20 minutter siden):

Ja. Som du sier så er det mange "lokale faktorer" som spiller inn, så erfaringer med samme tjeneste kan være variabel.

Mitt generelle inntrykk etter å ha surfet i forumet her, så blir data over mobilmaster mer og mer pålitelig og stabilt i distriktene, i forhold til lovnader om hastighet, enn for noen år tilbake.

Forøvrig er jeg for å sette tak på hastighet. Slik at alle på masten kan få stabil hastighet. I stedet for å love høye hastigheter, som er mer i teorien enn praksis. Såkalt "inntil hastighet" med vilkår om du er eneste på masten og bor en meter fra den (ironi, men litt realitet før). 

Ellers får du gi tråden noen dager, er jo helt fersk tråd ennå. 

Når vi hadde hjemmebredbånd mobil som det het den gangen i en utleiebolig i rundt et halvt år, før en lokale leverandør kom med et bedre alternativ, så opplevde de som bodde der det som stabilt og velfungerende utenom at de ønsket mer hastighet. 

Og ved bruk av mobilt bredbånd siste året i boligen vi lurer på å bestille trådløst bredbånd til nå så har det konsekvent vært bra kapasitet ved at alt vi har brukt bredbånd til har fungert uten trøbbel (AppleTV-streaming, hjemmekontor, surfing med mer). Bredbånd over mobilnettet på 4G gir jo høyere ping enn jeg ville foretrukket (rundt 40 ms) men alternativet er jo intet fungerende nett så da holder det jo.

Det er kun tre boliger i nærheten og mobilantennen er ca 600 meter unna og kan sees fra boligen. Det er dog snakk en radiolink-antenne som snakker med en annen antenne som står lengre unna, som jo gir et ekstra hopp før man når fiber-kablen og dermed nok gir økt responstid. Per i dag er det veldig få boliger og ikke lov å bygge mer i området og få tilfeldige besøkende i mobil-antennens nedslagsfelt. Forhåpentligvis vil det gjøre at kapasiteten i mobilnettet holder seg bra fremover også.

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Hedonism said:

Til boligen tilbyr Telenor 30/30 mbits og jeg lurer da på om man reelt vil få maks 26-27 mbits eller om de legger på litt ekstra hastighet så du faktisk kan oppnå den farten de oppgir (30 mbits). Jeg lurer siden jo mer båndbredde man kan få for pengene, jo bedre og greit å vite hva man kan forvente. Med mobil bredbånd ligger vi i snitt på 100 mbits ned og 25-30 mbits opp så å levere 30 ned og 25-30 opp virker realistisk. 

Har en kompis med 30 Mbps trådløst bredbånd fra Telenor, som i hvert fall tidligere har målt opp mot 40 i praksis så vidt jeg forstod på han tidligere.

Lenke til kommentar
NULL skrev (12 minutter siden):

Har en kompis med 30 Mbps trådløst bredbånd fra Telenor, som i hvert fall tidligere har målt opp mot 40 i praksis så vidt jeg forstod på han tidligere.

Det er jo lovende. 🙂 

Jeg ønsker bare at de dedikerer nok hastighet til at man under ideelle forhold faktisk får det Telenor selger, med unntak av om nettverket eventuelt skulle bli overbelastet selvsagt. 

Lenke til kommentar

 

Da har jeg sjekket med Telenor og JetNett som leverer trådløst bredbånd over Telenor sitt mobilnett og endte opp med å bestille fra ingen av dem. Kom over Release.no som har et mobilt bredbåndsabonnement med 500 GB data i måneden og Telenor-dekning. Vi har hatt 200 GB så langt og det har vært akkurat litt for lite noen måneder men 500 GB skal dekke behovet vårt selv når vi er i boligen over lengre tid. Og ikke minst så får vi full hastighet som kan leveres til enhver tid i mobilnettet.

Vi slipper montør også for å sette opp antenne som ville kostet ekstra å få satt opp grunnet boligen ligger utenfor allfarvei og ingen kostnad for selve antennen som varierer mellom 2000 kroner (med 12 mnd binding) eller oppi 5000 kroner uten binding.

1099 kroner måneden for 500 GB er ikke billig men vi kan endre til lavere abonnement for måneder vi vet at vi ikke vil benytte boligen i særlig grad. Så alt i alt fornøyd med løsningen som dukket opp, eneste som mangler nå er at Release eller Telenor kopierer Telia sine mobile bredbånds-pakker hvor man fortsatt får 6 eller 10 mbits når inkludert data er oppbrukt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Telenor sitt Hjemmebredbånd Mobilt (eller hva det enn heter), med en 30/30-linje. Jeg opplever stabilt 40 ned og minimum 30 opp, så jeg klager ikke (skulle gjerne ha hatt en raskere linje, men det er en annen diskusjon). 
Jeg var tidlig på ballen og fikk abonnementet uten å bli prakket på en ekstern antenne +++, men jeg ser alle krever det nå + leie av antenne / router (?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
karving skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt Telenor sitt Hjemmebredbånd Mobilt (eller hva det enn heter), med en 30/30-linje. Jeg opplever stabilt 40 ned og minimum 30 opp, så jeg klager ikke (skulle gjerne ha hatt en raskere linje, men det er en annen diskusjon). 
Jeg var tidlig på ballen og fikk abonnementet uten å bli prakket på en ekstern antenne +++, men jeg ser alle krever det nå + leie av antenne / router (?).

Det er jo bra å høre at de setter hastighetsprofilen med nok overhead til at du får 30+ mbits ved god kapasitet i mobilnettet. 

Det er nytt ja, da vi hadde hjemmebredbånd mobil i fjor i en utleiebolig så slapp vi montør og antenne. Fikk tilsendt en bredbåndsruter og det var det. Nå har de endret kravene ved at de installerer med antenne som koster minst 2000 kroner ved 12 måneders binding  eller oppi 5000 kroner uten. Leste et eller annet sted at endringen skyldtes at Telenor ville sikre at installasjonen av linjen ble gjort skikkelig fremfor å la folk ordne den slags selv og at man ved å alltid benytte utendørs antenne sikrer best mulig forbindelse fremfor en ruter som står innendørs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...