Gå til innhold

Gode kjøp og merker fra Ebay og Aliexpress?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det finnes noen lignende tråder, men de har mye diskusjon og "off topic" som jeg håper vi kan unngå her.

Jeg skal kjøpe noen HDMI-kabler og har tidligere kjøpt noen fra Kina som virker som topp kvalitet. En annen ting man fort trenger er gode USB-C-kabler. Alltid greit å ha. Det finnes en rekke andre produkter også, men som de fleste har erfaring med så er det svært variabel kvalitet, så jeg tenkte å ramse opp mine beste kjøp og "gode merker".

Det første tipset er et merke som heter "Baseus" som mange sikkert ikke har hørt om.

See the source image

Gode kabler som etter alt å dømme har god kvalitet og leverer det de skal.

Ebay: baseus_digital_store on eBay

AliExpress: BASEUS Official Store

Bare gode erfaringer med kablene deres i alle fall. Jeg har prøvd en 8k 3m HDMI også.

Jeg har også testet et merke som heter "UGREEN" som virker som veldig god kvalitet for pengene. Jeg har bare testet en HDMI-kabel derfra, men den virker veldig god og leverer det den sier (8k 120hz etc.)

AliExpress: Ugreen Official Store 

 

 

Poenget er altså å finne produkter fra ebay/aliexpress som er mye for pengene og så gode at de kan erstatte tilsvarende fra norske butikker som gjerne tar seg godt betalt :) Jeg skulle gjerne hatt noen flere HDMI-kabler f.eks. Andre produkter er velkommen. Er det noen som har gode tips?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå spørs vel om de kablene holder hva de lover, mange med hdmi versjon 2 som egentlig er versjon 1.4 og spørs om de støtter 40 gigabit  og powerdelivery\quickcharge etc så er håpløst å finne kabeler som er gode til alt og fremtidskompaktibel.

Kjøper man billig får man elendig kvalitet som regel. Kablene tåler vel ikke mye bøying og ligdene.

Men kan fungere i noen år før de er ubrukelige.

Lenke til kommentar
5 hours ago, LMH1 said:

Men nå spørs vel om de kablene holder hva de lover, mange med hdmi versjon 2 som egentlig er versjon 1.4 og spørs om de støtter 40 gigabit  og powerdelivery\quickcharge etc så er håpløst å finne kabeler som er gode til alt og fremtidskompaktibel.

Kjøper man billig får man elendig kvalitet som regel. Kablene tåler vel ikke mye bøying og ligdene.

Men kan fungere i noen år før de er ubrukelige.

Hele poenget her var å dele kabler og andre produkter som etter alt å dømme er av god kvalitet, altså ikke bare billig rusk man ramler over. Jeg har selv slike USB-kabler og de støtter alt, har brukt den som erstatning for den originale ladekabelen til laptopen min som var litt ruskete kvalitet. Den kjennes langt mer solid ut enn originalen.

Jeg har også testet de HDMI-kablene (HDMI 2.1) og de støtter 4K 120Hz HDR uten problem og kvaliteten er det ingen ting å utsette på, i alle fall ikke noe jeg har merket. Kvaliteten er helt på høyde med kabler jeg har kjøpt på f.eks. Power når det gjelder opplevd kvalitet, og også på tester der ingen har hatt problemer med de høyeste oppløsningene.

Det er mye skrot på ebay, men poenget er å dele gode erfaringer slik at man kan unngå det som er skrot og finne det som faktisk er bra kvalitet, for det finnes også. Det er gjerne ikke det aller billigste.

Baseus er for øvrig et merke man kan finne i norske nettbutikker også, men det er ikke et "kjent merke".

Baseus USB-kabler - Sammenlign priser hos Prisjakt

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er mye skrot på ebay, men poenget er å dele gode erfaringer slik at man kan unngå det som er skrot og finne det som faktisk er bra kvalitet, for det finnes også. Det er gjerne ikke det aller billigste.

Baseus er for øvrig et merke man kan finne i norske nettbutikker også, men det er ikke et "kjent merke"

Ja men du bør nok gi url til selgerne noen selger falske kabler merket med ugreen og ligdene så er mye risiko å kjøpe. Hvis kabelen går i stykker i frakt ikke regn med mye service i så fall. Så er jo typisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

Ja men du bør nok gi url til selgerne noen selger falske kabler merket med ugreen og ligdene så er mye risiko å kjøpe. Hvis kabelen går i stykker i frakt ikke regn med mye service i så fall. Så er jo typisk.

Jeg ga jo lenker direkte til de offisielle butikkene deres?

At man ikke får service på en HDMI-kabel til en drøy hundrelapp som tilsvarer noe til 500 fra en norsk butikk er et kompromiss jeg kan gå med på...

 

18 minutes ago, Complexity said:

Har masse USB og HDMI kabler fra ugreen.

Topp kvalitet, og de slenger gjerne med en hendig borrelås strips i pakken og.

Ja se der, flere som har god erfaring med dem. Baseus er også veldig bra, samme "feeling" og med hendig borrelås ;)

Baseus og Ugreen er mine to stalltips. Jeg har en USB-kabel med veldig god kvalitet som jeg ikke husker merke på og som også er et "seriøst" merke, skal dele når jeg finner den.

Lenke til kommentar

lygte-info, veldig bra side.

Budgetlightforum

Ugreen har jeg vært godt fornøyd med.

Anker er av de dyreste på AliExpress, men kvaliteten skal være god, selges også hos Komplett.

Orico er også verdt en sjekk.

Kabler på Biltema er noen ganger billigere enn Aliexpress.

Et tips kan være å kjøpe fra merker som også selges i norske pålitelige nettbutikker. MyTrendyPhone selger mye "kinavarer", men er usikker på om alt er innenfor. Tror de Samsung-laderne jeg fikk er fake, kundeservice er ikke all verden så langt. Laderne har tekst som ikke matcher med de tre originale jeg har og som er vanlig på ladere som ikke er originale.

Priseksempel:

BlitzWolf BW-FWC7 - ComputerSalg

BlitzWolf® BW-FWC7 - Banggood

Man taper reklamasjonsretten, men når prisforskjellen er såpass stor er det verdt det syns jeg.

Ting som går på 230V hadde jeg vært ekstra forsiktig med. Har kjøpt en PD-lader nå fra Ugreen, de virker å holde samme kvalitet som man forventer å få i norske butikker.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

PD over USB-C er egentlig en uting. Problemet er at man bruker såpass høy spenning at det blir elektrisk overgang før det blir fysisk kontakt, spesielt når man begynner å øke spenningen enda mer i kommende standarder. Mitt råd er derfor å bruke alternativ strømforsyning gjennom barrel-plugg eller mer egnede kontakttyper som har lavere spenning og høyere ampere.

Fatter ikke hvorfor dette har blitt godkjent som standard. Faglig sett holder det ikke mål, så her må det være pengene som har pushet det igjennom spør du meg.

Lenke til kommentar

Det stemmer at det er en handshake først. Det er sånn USB har fungert siden tidenes morgen. Handshake foregår ved laveste spesifikasjon for bakoverkompatibliltet: 5V, maks 100 mA og 1,5 Mbit/s. Handshake forhandler mellom sender og mottaker(e) om bedre moduser og blir enige om høyeste mulige. Så økes spenninga. Det geniale der er at man unngår små lysbuer og den slitasjen det gir på kontaktene. Det burde fungert sånn for vanlige stikkontakter også. Men de er først og fremst konstruert for bakoverkompatibilitet så det kommer neppe til å skje.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Beklager om dette er off topic, jeg skjønte ikke helt om tråden primært er for kabler og den typen ting eller om andre produktkategorier også er interessant? 

Hvertfall, hvis du er glad i tv-spill fra 90 og tidlig 2000, så må du bestille deg en konsoll fra Anbernic. De har en del forskjellige modeller, noen i plast og noen i metall. De med kvassest maskinvare klarer å kjøre spill opp til og med Sega Dreamcast.

Jeg har en litt eldre konsoll i metall, den er helt suveren. God byggekvalitet, hvis det hadde stått et kjent merkenavn på den ville jeg ikke reagert. Det følger med tusenvis av spill, shady som bare, men sånn er Kina. 

Link

Det er en hel industri rundt dette i Kina. Det finnes hundrevis av liknende konsoller fra ulike leverandører. Det meste er bare drit. Anbernic og et par til har gode greier. 

Du får ikke tak i dette i norske butikker, så ingenting å sammenligne med slik sett. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Vil tro det er en form for "handshake" først før ladinga starter ved høyere spenning på PD? Altså at kontakten allerede må være til stede før høyere spenning blir tilført?

Det burde absolutt vært det. Tror du blander ulike standarder her som var på USB strømlevering før PD kom, for de måtte bruke en protokoll for å forhandle opp spenningen, noe som tilsier at lavspenning blir brukt først når koblingen gjøres.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ^fmj said:

lygte-info, veldig bra side.

Budgetlightforum

Ugreen har jeg vært godt fornøyd med.

Anker er av de dyreste på AliExpress, men kvaliteten skal være god, selges også hos Komplett.

Orico er også verdt en sjekk.

Enda en + for Ugreen der :) Anker var faktisk det merket jeg ikke kom på, men som jeg skulle nevne når jeg fant kabelen. God kvalitet og tykke kabler.

Det har blitt en del off-topic om hvordan PD fungerer etc. og det stemmer som Simen1 sier, USB er en toveis protokoll og spenningen starter alltid på 5V, eller skal gjøre det med mindre noe er defekt. Om det er en god idé med 60w+ over USB-C får tidene vise men laptopen min har bare USB-C og jeg trenger derfor gode kabler. Jeg har ikke merket noe problem hittil i alle fall.

Jeg ser du har nevnt noen lommelyktsider, og det er finfint, produkter som det er mye dårlig av men der man kan finne noe bra. Hvis du har veldig god personlig erfaring med spesielle merker eller modeller som er "god value" kan du jo dele? Jeg skulle kanskje hatt meg en ny og litt mer effektiv hodelykt også.

17 minutes ago, :utakt said:

Beklager om dette er off topic, jeg skjønte ikke helt om tråden primært er for kabler og den typen ting eller om andre produktkategorier også er interessant? 

Hvertfall, hvis du er glad i tv-spill fra 90 og tidlig 2000, så må du bestille deg en konsoll fra Anbernic. De har en del forskjellige modeller, noen i plast og noen i metall. De med kvassest maskinvare klarer å kjøre spill opp til og med Sega Dreamcast.

Jeg har en litt eldre konsoll i metall, den er helt suveren. God byggekvalitet, hvis det hadde stått et kjent merkenavn på den ville jeg ikke reagert. Det følger med tusenvis av spill, shady som bare, men sånn er Kina. 

Link

Det er en hel industri rundt dette i Kina. Det finnes hundrevis av liknende konsoller fra ulike leverandører. Det meste er bare drit. Anbernic og et par til har gode greier. 

Du får ikke tak i dette i norske butikker, så ingenting å sammenligne med slik sett. 

Neida, det er ikke "off-topic", men det er primært for produkter som ikke er ALT for snevert. En spesiell transistor eller noe slikt til hjemmeelktronikk er kanskje et eksempel, men man kan dele lenker til nettbutikker på ebay som utmerker seg innen elektroniske komponenter...

Kabler, minnepinner (da er det vel gjerne de som selger ekte varer man vil ha), minnekort (samme). Det kan også være om noen vet om en streaming-boks som kan måle seg med Nvidia Shield men til en brøkdel av prisen f.eks.

"Dette tror jeg noen andre kan ha interesse av!" er vel egentlig det som er testen... HDMI-kabler er jo en veldig typisk slik ting nå som vi skal gå over til HDMI 2.1 på sikt. Jeg liker også å ha kabler som er litt fine med strømpe og god kvalitet, uten at det bare er pynt og juggel. Det ER mye drit på ebay, da jeg skulle få tak i ny 2m USB-C var det en del prøving og feiling og mange var helt ubrukelig søppel.

Lenke til kommentar
delfin skrev (1 time siden):

Jeg ser du har nevnt noen lommelyktsider, og det er finfint, produkter som det er mye dårlig av men der man kan finne noe bra. Hvis du har veldig god personlig erfaring med spesielle merker eller modeller som er "god value" kan du jo dele? Jeg skulle kanskje hatt meg en ny og litt mer effektiv hodelykt også.

Har ikke noen tips dessverre.

Han som står bak lygte-info er / var aktiv der.

Tronsmart er bra og trygt, de har faktisk Luis Suarez som merkeambassadør.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
delfin skrev (På 18.11.2021 den 22.35):

Jeg ser du har nevnt noen lommelyktsider, og det er finfint, produkter som det er mye dårlig av men der man kan finne noe bra. Hvis du har veldig god personlig erfaring med spesielle merker eller modeller som er "god value" kan du jo dele? Jeg skulle kanskje hatt meg en ny og litt mer effektiv hodelykt også.

Anbefaler å lese på sidene til https://budgetlightforum.com/ en finner mange gode tips der til hodelykt.

Jeg holder meg i den rimelige enden av utvalget som finnes av lykter og er veldig fornøyd.

 https://convoy.aliexpress.com/store/330416  Meget god service 😀

Convoy M21C,Convoy S2+

https://sofirn.aliexpress.com/store/2933049

Sofirn SP40 Hodelykt, Sofirn SP32A

https://lumintop.aliexpress.com/store/252900

Lumintop EDC Mini Tool AA/14500

Banggood.com Jetbeam jet i mk xp-g2

Ladere handler jeg herfra.

https://ru.nkon.nl/   Xstar SV2 Rocet 😀 ,  Nitecore

https://vapcell.aliexpress.com/store/1084158  Vapcell S4+ 😀

https://liitokalahongkong.aliexpress.com/store/217753

Batterier

https://www.modellers.no/ F.eks Panasonic NCR18650GA skal ikke koste mer enn 65-70 kr. Her er det mange andre butikk som tar seg ekstra betalt.

https://www.elefun.no/p/search.aspx?q=panasonic Rimelige frakt og svarer raskt på epost vist en lurer på noe.😉

Handlet noen ganger herfra  ellers så er det mye falske batterier på ali.

https://www.aliexpress.com/store/1382210  Sanyo,Samsung18650😀

https://www.aliexpress.com/store/4004003 Shockli 14500

 

 

 

 

 

Endret av Leomaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...