Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen går, svart skjerm etter oppgradering [Løst]


Anbefalte innlegg

Byttet hovedkort,cpu og satt i mer ram av samme type som jeg hadde fra før. Satt inn en blank ssd for og installere w10 på den. Men med eller uten ssd tilkoblet så er skjermen svart, den "skrur seg på" i 3-5 sekunder så blir skjermen svart igjen. Har også prøvd å flashe bios

 

Har kjøpt dette https://www.komplett.no/product/1172351/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-9-5950x?q=Ryzen 9

 

Har prøvd oppstart uten skjermkort, med skjermkort, bare de nye ram brikkene, bare en av brikkene, alle 4 brikkene osv. Kommer ingen vei

 

Hva skal jeg sjekke?

Har også prøvd å starte maskinen med en ssd som allerede har w10 på seg 

Løsning

Skal sies at selv om jeg har bygget mang en pc opp gjennom mitt liv så gjorde jeg altså en "rookie" feil, jeg hadde GPU i feil PCI-E slot.... Ryzen 9 5950 x har ikke integrert grafikk så man får ikke opp skjerm uten GPU selv om man prøver skjerm rett i HK

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eriksendrul skrev (17 minutter siden):

Byttet hovedkort,cpu og satt i mer ram av samme type som jeg hadde fra før. Satt inn en blank ssd for og installere w10 på den. Men med eller uten ssd tilkoblet så er skjermen svart, den "skrur seg på" i 3-5 sekunder så blir skjermen svart igjen. Har også prøvd å flashe bios

 

Har kjøpt dette https://www.komplett.no/product/1172351/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-9-5950x?q=Ryzen 9

 

Har prøvd oppstart uten skjermkort, med skjermkort, bare de nye ram brikkene, bare en av brikkene, alle 4 brikkene osv. Kommer ingen vei

 

Hva skal jeg sjekke?

Har også prøvd å starte maskinen med en ssd som allerede har w10 på seg 

Har du oppdatert bios på hovedkortet?

 

https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-B550-GAMING-PLUS#down-bios

Lenke til kommentar

Får høre med komplett og MSI vet nye hovedkort kan slå seg av ved for mye strøm til over USB særlig x570 kan jo være defekt hovedkort eller ram eller feil på minnespor og bøyd CPU pins? Litt vanskelig å gjette. Personlig ville jeg nok ha minst 850 watt i slik tilfelle selv om det bør gå på lett bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 minutter siden):

Får høre med komplett og MSI vet nye hovedkort kan slå seg av ved for mye strøm til over USB særlig x570 kan jo være defekt hovedkort eller ram eller feil på minnespor og bøyd CPU pins? Litt vanskelig å gjette. Personlig ville jeg nok ha minst 850 watt i slik tilfelle selv om det bør gå på lett bruk.

Sjekket cpu pins, bios oppdatering gikk som den skulle, gjorde som msi selv gjør i sin video av det osv. Er ikke godt og si

Lenke til kommentar
NoPain74 skrev (7 minutter siden):

Satt i begge strømkablene?

Ingen pip eller lys på hovedkortet?

 

Ingen pip, kablene er satt i som de skal, har bygd pc flere ganger, alltid fått det til og fungere men nå kommer ikke bios opp engang på skjermen, sitter nå på min "gamle" maskin med de nye rambrikkene så de er det ikke noe i veien med, og samme psu som ble montert på det nye utstyret.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
NoPain74 skrev (2 minutter siden):

Testet alt på listen her?

Screenshot_20211117-230300_Drive.jpg

Jepp, alt av basics er dekket inn, Har som sagt prøvd med og uten alle rambrikker, med og uten skjermkort, med helt ny ssd, med brukt ssd som har windows 10, med m.2 ssd. tatt ut alle strømkabler og satt de tilbake, sjekket at pins på cpu ikke er bøyd, 

 

men skal gjøre som Svein M nevnte, må sjekke dioder/led lys på hovedkortet og se om det er noe der jeg kan lese, men det for bli i morgen

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...