Gå til innhold

Selger (DustinHome) vil ikke levere 3060Ti


delfin

Anbefalte innlegg

*** Denne er kopiert fra hjelp til kjøp/salg, tenkte den ville passe bedre her ***

Både jeg og broren min bestilte et Gigabyte 3060 Ti OC hos samme nettbutikk (dustinhome) for et år siden nå ca. fordi vi så hvor ting gikk og denne nettbutikken hadde det på lager sto det, klart til å sendes. Prisen var helt "normal" så det var et helt normalt kjøp av et produkt som kunne bestilles der fordi det var på lager.

Vi gjorde begge det samme, bestilte ett hver og forhåndsbetalte. Forskjellen her var at jeg også hadde bestilt et på ProShop tidligere så da jeg fikk det så var jeg så "dum" at jeg avbestilte det fra Dustin for å få pengene frigjort, så den er på meg. Broren min derimot hadde bestilt på Dustin og så bestilte han et 3070 på Elkjøp. Elkjøp tok kontakt og sa at det var flere måneders leveringstid på 3070-kortet og broren min mente at 3060 Ti  uansett var det han ville ha (mest for pengene etc., pluss at det andre var et MSI Ventis eller noe slikt, et "billigkort"). Siden det kortet også var forhåndsbetalt avbestilte han det.

Nå, etter omtrent et år, sender de denne:

Quote

På grunn av store produksjonsproblemer vil produsenten aldri kunne levere denne varen. Vi har derfor dessverre ingen andre valg enn å kansellere din ordre (egen bekreftelse på dette kommer i separat epost). Eventuelle reservasjoner blir tilbakeført innen 2-5 virkedager.

Vi er nylig gjort oppmerksomme på dette og har dessverre ikke kunnet informere deg tidligere.

Grafikkortene som er tilgjengelig for øyeblikket finnes på denne lenken: https://www.dustinhome.no/sok/pci-e/hardware/pc-komponenter/skjermkort?showonly=instock

Dette kan jo umulig være "greit" eller lov?

Jeg bestilte som sagt samtidig så jeg husker selv at det den gangen sto at skjermkortet var på lager og ville bli sendt med en gang. Det var ikke noe lodd eller forhåndsbestilling.

Nå har de sittet på pengene hans et helt år så han ikke har kunnet kjøpe skjermkortet andre steder (han trodde jo han var først i køen nå)

Jeg ser også at de sendte meg en del slike mailer i starten før jeg avbestilte, første 2 dager etter jeg bestilte med "ny forventet dato" samme dag som den ble sendt:

Quote

Ordren din har fått ny leveringsdato. Vi vil sende en leveringsbekreftelse til deg når pakken forlater lageret vårt. Alle angitte leveringstider er foreløpige.

 

Kan en nettbutikk bare holde på slik? Ta betalt for en vare og aldri levere den? Igjen må det understrekes at den var "på lager" da den ble bestilt. Selvfølgelig er det ikke i deres interesse å levere den; den har jo gått opp i pris. Jeg vet ikke hva et tilsvarende kort ligger på fra butikk nå, men det er definitivt mer enn vi betalte, men har de lov? Hvilke rettigheter har broren min her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragen skrev (27 minutter siden):

Rettighetene hans vil nok være at han får tilbake pengene sine med renter.

Nei, her er det inngått en kjøpsavtale. Utgangspunktet da er at kjøpet skal gjennomføres. Om akkurat det kortet du bestilte ikke er mulig å oppdrive vil du kunne be om en tilsvarende vare til samme pris. Om de nekter for dette kan du foreta ett dekningskjøp selv og sende regningen for mellomlegget til Dustinhome. Nekter de å imøtekomme dette kravet så sender du bare saken til forbrukertilsynet. Du vil vinne frem der, men det kan ta noe tid, så krev også forsinkelsesrenter. Men mulig det løser seg om du «truer» med dette, de vet nok selv at de vil tape her også.

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

Nei, her er det inngått en kjøpsavtale. Utgangspunktet da er at kjøpet skal gjennomføres. Om akkurat det kortet du bestilte ikke er mulig å oppdrive vil du kunne be om en tilsvarende vare til samme pris. Om de nekter for dette kan du foreta ett dekningskjøp selv og sende regningen for mellomlegget til Dustinhome. Nekter de å imøtekomme dette kravet så sender du bare saken til forbrukertilsynet. Du vil vinne frem der, men det kan ta noe tid, så krev også forsinkelsesrenter. Men mulig det løser seg om du «truer» med dette, de vet nok selv at de vil tape her også.

Problemet det vil kun øke priseen på sikt for andre kunder eller man kan blir utestengt man har jo ingen rettigheter lenger.

Selv sony utestenger brukere som oppretter sak i paypal mot selskapet spiller ikke rolle om pris eller ligdene. Firmaene sitter med rettighetene mens brukerne må vente i 3-6 måneder spørs om forbrukertilsynet gjør noe til slutt. Får de bot er kundene som må betale med økte priser og risiko å bli utestengt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
delfin skrev (13 timer siden):

Nå har de sittet på pengene hans et helt år så han ikke har kunnet kjøpe skjermkortet andre steder (han trodde jo han var først i køen nå).

Pengene blir kun reservert for noen dager, først når varen blir sendt blir de trukket i fra konto. Så de har ikke sittet på pengene hans i et helt år.

Jeg kan ikke se at de har gjort noe galt her, bortsett fra at de burde ha gitt beskjed hvor det bar hen mye tidligere. Bestillingen var ikke noe hinder for å kjøpe et kort et annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Pengene blir kun reservert for noen dager, først når varen blir sendt blir de trukket i fra konto. Så de har ikke sittet på pengene hans i et helt år.

Jeg kan ikke se at de har gjort noe galt her, bortsett fra at de burde ha gitt beskjed hvor det bar hen mye tidligere. Bestillingen var ikke noe hinder for å kjøpe et kort et annet sted.

Jeg er ingen ekspert på juss, det er derfor jeg spør her, men jeg synes det er rimelig drøyt. Det er åpenbart at DustinHome (og andre) ikke akkurat har hatt noen kjempeinteresse av å levere disse kortene da de kun har gått opp i pris. Da det ble betalt var det normal pris for den tiden, men prisen har jo gått opp og sikkert også pris inn til butikk.

Det var som sagt ikke snakk om noe forhåndsbestilling men bestilling og betaling av et kort som de hadde som "på lager" i nettbutikk, og det gjorde at broren min avbestilte et 3070 som er mye dyrere nå. Ikke alle har råd til å forhåndsbetale kort i samtlige nettbutikker. At Dustin ikke skulle klare å skaffe et tilsvarende kort finner jeg lite troverdig. Bestillingen ble gjort for et år siden og det eneste de har gjort er å sende e-poster med "levering utsatt".

En inngått avtale skal holdes - forsinket levering utgjør et avvik fra avtalen / Osloadvokatene

Jeg har bare mine egne e-poster og jeg avbestilte til slutt, men først har jeg en betalingsbekreftelse der det står at det er betalt med VISA, og så er det to dager senere en "endret leveringsdato" til samme dag (17.12.2020) og så er det dagen etter enda en ny "endret leveringsdato" til 21.12 og dagen etter en med 11.01.

De har opptrådt alt annet enn smidig her, og man kan jo mistenke at de ikke akkurat har gjort sitt ytterste for å få tak i kort (som andre nettbutikker har klart å levere) når prisen de tok ved forhåndsbetaling er lavere enn den utviklet seg til. Det er jo et klart brudd på avtalen og fører til økonomisk tap for kjøper når han NÅ må kjøpe et tilsvarende.

Her er en ganske tilsvarende sak der forbrukerrådet har svart:

Hva kan jeg kreve ved forsinkelse? — Ung.no

Quote

Hvis ikke annet er avtalt, skal en vare leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet. Når en vare ikke blir levert i henhold til dette, eller ikke levert i det hele tatt, sier vi at varen er forsinket.

Dersom forsinkelsen ikke skyldes forhold som du er ansvarlig for, kan du:

- holde kjøpesummen tilbake,
- kreve at varen blir levert,
- heve kjøpet (få pengene igjen), og eller
- kreve erstatning for utgifter du blir påført som følge av forsinkelsen

Merk at du som kjøper først må sette en rimelig tilleggsfrist til selger for å levere før du kan kreve heving av kjøpet. Er ikke en slik frist satt, vil man ikke kunne kreve heving.

Spørsmålet er hvordan det blir når de bare utsetter og utsetter og aldri leverer, og så ender opp med å sende en "beklager, vi kommer ikke til å levere" etter at det har gått ut av produksjon? Det finnes tilsvarende produkter, men f.eks. dette som ligger på elkjøp koster det dobbelte nå...

PNY GF RTX 3060Ti 8GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X LHR Bundle Pack 1 - PC-komponenter - Elkjøp (elkjop.no)

Lenke til kommentar
8 hours ago, Uderzo said:

Pengene blir kun reservert for noen dager, først når varen blir sendt blir de trukket i fra konto. Så de har ikke sittet på pengene hans i et helt år.

Jeg kan ikke se at de har gjort noe galt her, bortsett fra at de burde ha gitt beskjed hvor det bar hen mye tidligere. Bestillingen var ikke noe hinder for å kjøpe et kort et annet sted.

Vet du om Dustin gjør det slik? Jeg vet at f.eks Elkjøp direkte trekker hele summen øyeblikkelig og ikke kun reservasjon.

Forøvrig kan jeg legge til at elkjøp var fullstendig rævkjørt når det kom til mitt 3080 ordre. Fikk gavekort for mitt dekningskjøp. I mitt tilfelle så var det ikke åpenbart at forsyningsproblemene kom til å bli såpass ille samt de ikke informerte skikkelig om forsinkelsen i etterkant.

Endret av vara
Lenke til kommentar
vara skrev (5 minutter siden):

Vet du om Dustin gjør det slik? Jeg vet at f.eks Elkjøp direkte trekker hele summen øyeblikkelig og ikke kun reservasjon.

Ja, vet ikke hvordan Dustin gjør det, men Elkjøp trekker summen med en gang og beholder pengene til du får varen, gjerne flere mnd senere, det er forøvrig ikke lovlig, ikke at det stopper elkjøp for det.

Lenke til kommentar
On 11/18/2021 at 4:41 AM, LMH1 said:

Problemet det vil kun øke priseen på sikt for andre kunder eller man kan blir utestengt man har jo ingen rettigheter lenger.

Selv sony utestenger brukere som oppretter sak i paypal mot selskapet spiller ikke rolle om pris eller ligdene. Firmaene sitter med rettighetene mens brukerne må vente i 3-6 måneder spørs om forbrukertilsynet gjør noe til slutt. Får de bot er kundene som må betale med økte priser og risiko å bli utestengt.

Utestengt fordi man følger forbrukerkjøpsloven? Og man skal rulle rundt for at andre siden ikke skal få høyere priser og butikker effektivt kan overkjøre forbrukerkjøpsloven som de føler for?

Lenke til kommentar
On 11/18/2021 at 8:30 AM, Uderzo said:

Pengene blir kun reservert for noen dager, først når varen blir sendt blir de trukket i fra konto. Så de har ikke sittet på pengene hans i et helt år.

Jeg kan ikke se at de har gjort noe galt her, bortsett fra at de burde ha gitt beskjed hvor det bar hen mye tidligere. Bestillingen var ikke noe hinder for å kjøpe et kort et annet sted.

Det spørs, TS kan jo bare sjekke om det er betalt og ikke bare reservert. Vet ikke hva du ville frem til med "Bestillingen var ikke noe hinder for å kjøpe et kort et annet sted."`?

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (14 minutter siden):

Utestengt fordi man følger forbrukerkjøpsloven? Og man skal rulle rundt for at andre siden ikke skal få høyere priser og butikker effektivt kan overkjøre forbrukerkjøpsloven som de føler for?

Dere ser hvor lite hensyn man blir tatt i mine tråder, å klage på spill. Så sannheten er kjøper har lite rettigheter, dere må gjerne kontankte forbrukerrådet men regn med lang sakbehandlingstid og man kan få dårligere avtale en forventet fikk svar man ikke kan regne over 2 år på ruter på garanti og 3 år er mere nok. Så vil ikke ha høye forventinger særlig man vet fra andre butikker det er leveringstid men for all del forsøk å opprett sak så får forbrukerrådet og forbrukertilsynet heller si hva vi kunder kan forvente.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg må stille meg litt i Dustins hjørnet her. Det er jo ingen som kan levere 3060ti, og det har ikke vært tilgjengelig for å kunne bestilles på mange måneder. Selv om Dustin gjerne er godt tjent med å ikke levere skjermkortet fordi det har økt i pris, så er det jo faktisk slik at de kan ikke levere det, selv om de hadde tjent penger på det.

Det går jo gjerne en grense for hvor lenge en forbruker ønsker en vare skal ligge i backorder også. Du sier det var et år siden du bestilte skjermkortet og de har ikke hatt kortet på lager i mellomtiden. Burde de informert at de ikke kunne levere varen, og slettet ordren etter en uke? En måned? Et halvt år? Er du OK med at den fremdeles ligger i backorder nå et år senere? Hva med om et år fra nå? 

Hvor lang tid mener du det bør gå før det kan bli en enighet mellom kjøper og selger at varen kan ikke leveres pga produksjonsproblemer, og at den nå kanselleres? Du kan selvsagt henvise til dekningskjøp, men siden ingen i hele Norge har dette kortet på lager så kommer du jo ingen vei der heller, med mindre du vil sitte et år i kø hos en annen nettbutikk nå.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Valkyria said:

Jeg tror jeg må stille meg litt i Dustins hjørnet her. Det er jo ingen som kan levere 3060ti, og det har ikke vært tilgjengelig for å kunne bestilles på mange måneder. Selv om Dustin gjerne er godt tjent med å ikke levere skjermkortet fordi det har økt i pris, så er det jo faktisk slik at de kan ikke levere det, selv om de hadde tjent penger på det.

Det går jo gjerne en grense for hvor lenge en forbruker ønsker en vare skal ligge i backorder også. Du sier det var et år siden du bestilte skjermkortet og de har ikke hatt kortet på lager i mellomtiden. Burde de informert at de ikke kunne levere varen, og slettet ordren etter en uke? En måned? Et halvt år? Er du OK med at den fremdeles ligger i backorder nå et år senere? Hva med om et år fra nå? 

Hvor lang tid mener du det bør gå før det kan bli en enighet mellom kjøper og selger at varen kan ikke leveres pga produksjonsproblemer, og at den nå kanselleres? Du kan selvsagt henvise til dekningskjøp, men siden ingen i hele Norge har dette kortet på lager så kommer du jo ingen vei der heller, med mindre du vil sitte et år i kø hos en annen nettbutikk nå.

 

Det har vært levert en haug med 3060 Ti-kort etter at dette ble bestilt i alle fall, for eksempel det jeg bestilte fra Proshop over en måned senere (akkurat samme) som de fint klarte å levere. Det fra Dustin er ikke mitt forresten, det er broren min sitt. Jeg avbestilte mitt fra Dustin etter at jeg fikk mitt.

Det har ikke vært umulig å skaffe tilsvarende kort eller bedre for alle andre, så hvorfor skal det være så vanskelig for Dustin som er eneste plassen det ikke ble forhåndsbestilt, men kjøpt og betalt som lagervare? Selvfølgelig er det ingen som ønsker å ha et kort i backorder i et år, men de har hele tiden sendt mailer om at det har kommet ny forventet leveringsdato, og aldri gitt noe signal om at de ikke vil levere, før nå. Etter hvert som tiden har gått har det jo blitt vanskeligere og vanskeligere, og ikke minst dyrere.

Du har jo rett i at det er kunde som sitter med skjegget i postkassa her, men man kan jo spørre seg hvor mye DustinHome har gjort av sin jobb som selger, og ikke minst hvor mye de har prøvd. Jeg tror nok lysten til å levere disse har blitt mindre og mindre etter hvert som at det har blitt dyrere og dyrere i innkjøpspris, og hvis de drar det ut lenge nok kan de jo gjøre som de gjorde nå og bare si at de ikke kan levere det.

Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC PRO 8GB Rev 3.0 (LHR) - Grafikkort - Elkjøp (elkjop.no)

Det er riktig nok LHR, men det går greit...

Du synes ikke det er noe svakt av en nettbutikk å ikke klare å skaffe kortene de har solgt, når alle andre klarer det?

Lenke til kommentar

Elkjøp selger ikke kortet, de selger det på marketplacen sin fra en svensk selger. Men jeg skjønner poenget ditt.

Husk at Dustin (og alle andre) sitter i stor grad også med automatiserte systemer, ala Webmercs, som slavisk følger varenumrene som en vare er bestilt på. Maser man lenge nok vil nok en ansatt se på saken og kanskje manuelt tilby et annet merke/modell/varenummer, men jeg vil påstå det er urimelig å forvente at en nettbutikk skal ha ansatte til å manuelt se gjennom alle enkeltordre et par ganger i uken for å se om det kan tilbys alternative varer på det som ikke er ankommet enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...