Gå til innhold

Tar Forsvaret hensyn til å skyte med venstre hånd?


kroniisk

Anbefalte innlegg

Noe jeg alltid har hatt lyst til er å bli noe i Forsvaret.

Jeg er en aktiv sportsskytter som skyter med håndvåpen. Jeg er høyre hendt, men jeg har +4 på høyre øye. Derfor bruker jeg høyre arm når jeg skyter, og venstre øye når jeg sikter. Med håndvåpen er ikke dette noe problem.

Med tanke på at Forsvaret bruker HK416 og er tilrettelagt for høyrehendte. Hvordan blir det angående at jeg sikter med venstre øye. Hvis jeg skyter med venstre hånd vil alt være motsatt og hylsene blir spyttet ut på meg, istedenfor unna meg.

Har Forsvaret HK416 som er lagd for de som skyter med venstre?

 

Endret av kroniisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071
kroniisk skrev (9 minutter siden):

Noe jeg alltid har hatt lyst til er å bli noe i Forsvaret.

Jeg er en aktiv sportsskytter som skyter med håndvåpen. Jeg er høyre hendt, men jeg har +4 på høyre øye. Derfor bruker jeg høyre arm når jeg skyter, og venstre øye når jeg sikter. Med håndvåpen er ikke dette noe problem.

Med tanke på at Forsvaret bruker HK416 og er tilrettelagt for høyrehendte. Hvordan blir det angående at jeg sikter med venstre øye. Hvis jeg skyter med venstre hånd vil alt være motsatt og hylsene blir spyttet ut på meg, istedenfor unna meg.

Har Forsvaret HK416 som er lagd for de som skyter med venstre?

 

Med rødpunkt skal ikke dette lenger være noe problem. Forsvaret har ikke spesifikke HK416 til linksskyting, så vidt jeg kjenner til. I følge manualen deres så er det bare noen ulike rutiner som skiller på det. Selv med jernsikter skal du kunne skyte med begge øyne åpner. I manaulen finner du også råd for de som er kryssdominante.
 

Sitat

Optiske sikter fungerer ved å plassere et siktepunkt direkte på målet, man trenger ikke å sette et frem- og baksikte over-ett. Dette gjør at optiske sikter er mindre krevende med tanke på parallakse, og at man kan skyte med begge øynene åpne. Fordelen med å sikte med begge øynene åpne er: • Siktet kan plasseres på målet raskt, og man kan lettere følge et bevegelig mål. • Oppfatter mer av hva som er rundt både deg selv og målet. • Blir mindre sliten i øynene Dersom skytteren er kryssdominant eller ikke har et dominant mesterøye må man helt eller delvis lukke det ene øyet. Mysing kan også gi et mer definert siktebilde dersom det er behov for det.

Sitat

Når man skyter med jernsikter må man stille opp både fremsikte, baksiktet og målet på en linje. Korrekt bruk av jernsikter gjør at man unngår parallaksefeil ettersom synslinjen og siktelinjen blir parallelle. Det gjør at man ofte bør lukke det ene øyet. Det er fortsatt mulig å skyte med begge øyne åpne, men noen ganger blir dette uhensiktsmessig på grunn av enten redusert presisjon, økt tidsbruk eller begge deler.

 

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (4 minutter siden):

Heisann! Jeg er i førstegangstjenesten nå. Vi skyter med begge øyne åpne, og hos oss har befalet vært veldig flinke på å vise hvordan man gjør de ulike tingene og stillingene både som rex og links.

Jeg skyter alltid med begge øyne åpne, men vil det bli problem med at jeg kun ser bra på et øye? Jeg har testet meg og det øye jeg ser dårlig på er innenfor kravene, men har ikke sjans med å sikte med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
kroniisk skrev (6 minutter siden):

Jeg skyter alltid med begge øyne åpne, men vil det bli problem med at jeg kun ser bra på et øye? Jeg har testet meg og det øye jeg ser dårlig på er innenfor kravene, men har ikke sjans med å sikte med det.

Hvordan går det i dag med å skyte med begge øyne åpne? Hvilket øye er du dominant på (hvis du har det)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
kroniisk skrev (24 minutter siden):

Det går veldig fint å skyte med begge øyne åpne når det kommer til håndvåpen. Jeg er venstreøye dominant i tilleg. Tror jeg har +4,5 på høyre øye.

Med aimpoint (som er på HK416) går det helt fint å skyte med begge øynene åpne. Du -kan- også gjøre det med jernsiktene på HK-en. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
kroniisk skrev (16 minutter siden):

Så det er ingen fare for at når hylsen blir spyttet ut etter et skudd, at den vil fyke i ansiktet mitt?

Du kan bruke HK i høyreskulder, og skyte med begge øyne åpne.

Velger du links, så har du skytebriller på deg uansett. En og annen hylse tåler du.

Lenke til kommentar
kroniisk skrev (På 17.11.2021 den 17.07):

Så det er ingen fare for at når hylsen blir spyttet ut etter et skudd, at den vil fyke i ansiktet mitt?

Øystein skrev (På 17.11.2021 den 17.25):

Velger du links, så har du skytebriller på deg uansett. En og annen hylse tåler du.

Går hylsene bakover på HK416? Nå var jeg i forsvaret i gamle dager og skjøt med AG3, men det var da mange som skjøt links med den uten særlige problemer. Ser ikke ut som det burde være et problem på bildene av soldater med HK416 heller?

Lenke til kommentar
nirolo skrev (19 timer siden):

Går hylsene bakover på HK416? Nå var jeg i forsvaret i gamle dager og skjøt med AG3, men det var da mange som skjøt links med den uten særlige problemer. Ser ikke ut som det burde være et problem på bildene av soldater med HK416 heller?

Jeg tror hylsene går litt skrått bakover. Har mye med hvor nøye man har pusset våpenet. spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...