Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dumt å gå for Ryobi?


Anbefalte innlegg

Etter å ha satt i gang full oppussing av leilighet, ser jeg etter å invistere i batteriverktøy. Hovedsaklig for å bruke til oppussing av leilighet,  men vet jo aldrig om det blir oppussing av hus på sikt.

Låner nå noe Makita verktøy av en kamerat, bra verktøy det, men blir kanskje litt dyrt for min "hobbysnekring"
Ser en del anbefaler Ryobi, og da kanksje aller helst +one serien. Mens andre fraråder dette merket helt. +one serien er også ganske dyr, noe av det ligger ikke så langt unna Makita i pris. Spesielt ikke om man har litt tålmodighet for til å vente på de rette tilbudene, men da igjen, gjelder vel dette også for Ryobi, eller er det merket sjelden på tilbud?
Men vet ikke om jeg nå har tåmolighet/tid til å vente på de rette tilbudene. Det vil si, jeg burde iaf vente til Black Friday for å se om det blir greie priser der.

Frister å slå til med et verktøysett slik som feks denne https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/skrutrekker/batteridreven-skrutrekker/verktoysettet-one-006184/
Men føler det er litt "risikabelt" om det ikke er noe særlig merke å satse på.
Ikke alle verktøyene i slike verktøysett jeg trenger heller, mulig å gjøre om på disse settene tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noen ekspert, men jeg har et Ryobi-verktøy jeg har hatt noen år og jeg skjønner ikke hvorfor en hobbysnekker skal kjøpe noe dyrere. Det blir selvfølgelig litt hard bruk i starten med oppussing, men ofte ligger jo slike verktøy i månedsvis uten å bli brukt. De proffe, dyre er jo laget for å tåle nettopp profesjonell, daglig bruk. Det eneste jeg ville sett på er at de har funksjonene du trenger. At linjelaser f.eks. er selvstabiliserende eller lignende mener jeg er verdt å betale for (jeg har for øvrig kjøpt en ypperlig linjelaser på AliExpress).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men etter å ha jobbet i mange år med betongbygg der jeg har brukt mye forskjellige borrhammermaskiner med kabel, ble jeg positivt overasket over Makita sin batteridrevene maskin https://www.verkter.no/batteridrevet-borhammer-makita-dhr282zju-2x18-v-2-8-j-sds-plus-uten-batteri-og-lader.html?___store=no_store&gclid=CjwKCAiA7dKMBhBCEiwAO_crFB5tDExaNIGfudPHy1G2aV6nMikIw5PpOtjjFgT4_DdRlLvEfOi6jhoC_2UQAvD_BwE

Ser ikke ut til at Ryobi sin er noe særlig å satse på


Klart er jo også en 4. del av prisen.

Noen som har erfaring med den?

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 timer siden):

Jeg gikk for Ryobi og har aldri hatt noe problemer med det. Har sikkert 20+ forskjellige verktøy og dingser fra de.

Ryobi er på tilbud innimellom, eller så har Clas Ohlson 20% på hele butikken noen ganger. 

Har selv mye Ryobi verktøy og er fornøyd med det ja, jeg følger også med på tilbudene hos Clas Ohlson men der står det som regel under unntak at Ryobi ikke er med på 20% tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maxiraze skrev (3 timer siden):

Men etter å ha jobbet i mange år med betongbygg der jeg har brukt mye forskjellige borrhammermaskiner med kabel, ble jeg positivt overasket over Makita sin batteridrevene maskin https://www.verkter.no/batteridrevet-borhammer-makita-dhr282zju-2x18-v-2-8-j-sds-plus-uten-batteri-og-lader.html?___store=no_store&gclid=CjwKCAiA7dKMBhBCEiwAO_crFB5tDExaNIGfudPHy1G2aV6nMikIw5PpOtjjFgT4_DdRlLvEfOi6jhoC_2UQAvD_BwE

Ser ikke ut til at Ryobi sin er noe særlig å satse på


Klart er jo også en 4. del av prisen.

Noen som har erfaring med den?

Ikke erfaring med Ryobi og SDS+ eller Max, til det bruker jeg kabel, men om man ser i kommentarfeltet på den videoen så er det flere som er fornøyde med sine SDS driller og det er vel uansett garanti samt reklamasjon på de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For litt enkel oppussing trenger man strengt talt ikke mer enn Meec. Kjøpte en multisag til 300 kroner som jeg har brukt utallige timer. Helt grei for noe som brukes 3 ganger i året. For visse verktøy foretrekker jeg at de går på strøm fremfor batteri. Dette går på styrke og levetid. Alt batteri basert har begrenset levetid, mens på 230 volt kan man ha det i flere tiår.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenker at kvaliteten på batteripakkene er vesentlig forskjell på. Har hatt de samme Makita 14v batteriene i ca. 12 år nå og det sier jo en hel del. Selve skroget og innmaten er også fortsatt intakt. Husk at om du skal skru større treskruer må du ha en skrutrekker med slag. Så vidt jeg har hørt er Bosch et lite skritt foran Makita. Tror spørsmålet du må stille deg selv er om du skal gå for billig og bra eller dyrt og veldig bra.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest Baardsen said:

Tenker at kvaliteten på batteripakkene er vesentlig forskjell på. Har hatt de samme Makita 14v batteriene i ca. 12 år nå og det sier jo en hel del. Selve skroget og innmaten er også fortsatt intakt. Husk at om du skal skru større treskruer må du ha en skrutrekker med slag. Så vidt jeg har hørt er Bosch et lite skritt foran Makita. Tror spørsmålet du må stille deg selv er om du skal gå for billig og bra eller dyrt og veldig bra.

Folk ødelegger jo batteriene sine uansett.

Kjenner flere som alltid fulllader batteriene sine før verktøyet pakkes bort, for så å klage på at de bare varer noen år...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Folk ødelegger jo batteriene sine uansett.

Kjenner flere som alltid fulllader batteriene sine før verktøyet pakkes bort, for så å klage på at de bare varer noen år...

Er vel på mitt 4 år med mine Ryobi verktøy og batteri nå, fungerer som nytt vil jeg nesten si, men som du sier, en bør aldri lade til 100% og legge bort, noe jeg heller ikke har gjort 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...