Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dieselfilter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fartlitter skrev (35 minutter siden):

-O-ringen bør smøres med litt olje før man skrur igjen lokket.
-Kan være ødelagte gjenger inni der også.
-Ikke strammet hardt nok?

jeg prøvde å stramme litt mer. Men det var svært lite mer jeg kunne stramme skruene på toppen. 

Det drypper faktisk intervall på 1-2 sekunder. Da regner jeg med det vil dryppe hele tiden mens jeg kjører, og forbruket vil gå raskere.

Jeg har prøvd å ta kontakt med verksted med informasjon og video for å se om de kan forstå helheten. Fordi slik var det ikke før jeg dro til verksted. Da oppdaget jeg at det dryppet frostvæske ved å se i snøen, og jeg måtte etterfylle titt og ofte frostvæsken. 

Men etter verksted besøket så drypper det diesel. 

Jeg tror dem har byttet dieselfilter. Og gjort annet tiltak. Men jeg ser også mengden frostvæske også er lav, og må etterfylle, så igrunn vet jeg ikke om det er reparert noe i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 19.11.2021 den 7.24):

Vanskelig å si. Noen ganger er dieselfilter en enkelt enhet der alt skiftes, veldig likt oljefilter, noen ganger er det en metallsylinder med inn og ut i hver ende, atter andre ganger er det et hus i en annen form med filter inni, der alt eller bare filter skal skiftes. 

Litt etter type og hvor oljen er så er det vanskelig å bedømme om du kan vaske eller må bytte noe.

På min S-max er det et hus der lokket løftes av huset og filteret er skrudd fast i lokket. Her skrus så filteret av og byttes, lokket beholdes.

Her ville jeg trolig tørket av og vasket i diesel om det hadde kommet olje på. Har det kommet olje inne i så hadde jeg koblet av slangene og skylt huset med diesel.

Uten å vite noe om bilen din og uten bilder er det vanskelig å bedømme. 

 

kan jeg bytte lokket? er det der det er gjenger som kan føre til at det lekker?

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Bilinteressert said:

kan jeg bytte lokket? er det der det er gjenger som kan føre til at det lekker?

Som poengtert tidligere er det en O-ring som er tetningen. Du kan åpne og sjekke den, men gitt din forståelse av mekanikk er jeg usikker på om jeg vil anbefale det. Jeg tror det kan være lurt å heller gå tilbake til verkstedet og reklamere på byttet av dieselfilter.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 minutt siden):

Som poengtert tidligere er det en O-ring som er tetningen. Du kan åpne og sjekke den, men gitt din forståelse av mekanikk er jeg usikker på om jeg vil anbefale det. Jeg tror det kan være lurt å heller gå tilbake til verkstedet og reklamere på byttet av dieselfilter.

ja, jeg har tatt kontakt med verkstedet, men har ikke fått svar fra dem enda. 

Har du et link til O-ring. Regner man trenger en O-ring til å kunne ta av og på O-ringen. 

Jeg har ingen verktøy til å gjøre dette. Kun skru på lokket. Men må vite alt annet for å kunne gjøre det. 

Er det amatørmessig av mekaniker når slik skjer? 

jeg har sendt bilde og video. Og skrevet det som ikke var før. 

Er frostvæske og dieselfilter på en måte tilknyttet hverandre?

 

Lenke til kommentar
Bilinteressert skrev (9 minutter siden):

ja, jeg har tatt kontakt med verkstedet, men har ikke fått svar fra dem enda. 

Har du et link til O-ring. Regner man trenger en O-ring til å kunne ta av og på O-ringen. 

Jeg har ingen verktøy til å gjøre dette. Kun skru på lokket. Men må vite alt annet for å kunne gjøre det. 

Er det amatørmessig av mekaniker når slik skjer? 

jeg har sendt bilde og video. Og skrevet det som ikke var før. 

Er frostvæske og dieselfilter på en måte tilknyttet hverandre?

 

En o-ring er somregel ganske standard greier. En gummiring som kommer i klem mellom boksen og lokket når du skrur fast og dermed tetter. Hvor godt den sitter fast varierer litt ut i fra om den ligger i et spor eller ikke, men normalt er det bare å skru av lokket og pirke den løs med fingrene eller et lite flatjern. Hvis den sitter på lokket, bare ta med hele greia på benserten og se om de har en som passer der, ellers pirker du løs o-ringen og tar med den. Vår bensert har mye slikt, men andre selger stort sett bare baconpølser og brus nå for tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

En o-ring er somregel ganske standard greier. En gummiring som kommer i klem mellom boksen og lokket når du skrur fast og dermed tetter. Hvor godt den sitter fast varierer litt ut i fra om den ligger i et spor eller ikke, men normalt er det bare å skru av lokket og pirke den løs med fingrene eller et lite flatjern. Hvis den sitter på lokket, bare ta med hele greia på benserten og se om de har en som passer der, ellers pirker du løs o-ringen og tar med den. Vår bensert har mye slikt, men andre selger stort sett bare baconpølser og brus nå for tiden. 

hva er benserten? 

ah, kanskje du mener bensinstasjon? 

jeg får kjøre til bensinstasjon å forhøre meg. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 minutter siden):

En o-ring er somregel ganske standard greier. En gummiring som kommer i klem mellom boksen og lokket når du skrur fast og dermed tetter. Hvor godt den sitter fast varierer litt ut i fra om den ligger i et spor eller ikke, men normalt er det bare å skru av lokket og pirke den løs med fingrene eller et lite flatjern. Hvis den sitter på lokket, bare ta med hele greia på benserten og se om de har en som passer der, ellers pirker du løs o-ringen og tar med den. Vår bensert har mye slikt, men andre selger stort sett bare baconpølser og brus nå for tiden. 

tror du det er alt som skal til? 

er frostvæske tilknyttet til dieselfilter? fordi jeg ser at det har minket på frostvæske igjen. Men det er vel medvirkende årsak siden det renner diesel ut?

det er kanskje ikke den store feilen som gjenstår?

Lenke til kommentar

Når det gjelder jobben mekaniker har utført så vil jeg ikke uttale meg om det, men om de har byttet filter kan det være o-ringen er gammel. Det som skjer da er at gummien kan bli stiv slik at den ikke tetter, den kan krympe litt slik at den ikke tetter, eller den kan bli morken/sprø og ikke tålt åpning og lukking.

Det er ikke uvanlig at dette skjer. Og ikke nødvendigvis noe mekaniker ser hvis det ikke drypper med en gang. Men dette er også noe mekaniker burde vite kan skje, så en inspeksjon av o-ringen bør man jo koste på seg. 

Lenke til kommentar
Bilinteressert skrev (7 minutter siden):

tror du det er alt som skal til? 

er frostvæske tilknyttet til dieselfilter? fordi jeg ser at det har minket på frostvæske igjen. Men det er vel medvirkende årsak siden det renner diesel ut?

det er kanskje ikke den store feilen som gjenstår?

Hvis det lekker og det er o-ring som tetter så er det i alle fall et sted å begynne. Er som regel en billig og enkel fiks å teste. 

Men jeg skriver generelt ut fra det som står i denne tråden her. Jeg kjenner ikke til detaljene på din bil. 

Frostvæske er et helt adskilt system fra dette. Når du starter bilen, er eksosen mer hvitaktig enn vanlig? Er det andre lekasjer/dammer under bilen om du lar den gå litt på tomgang?

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 minutter siden):

Hvis det lekker og det er o-ring som tetter så er det i alle fall et sted å begynne. Er som regel en billig og enkel fiks å teste. 

Men jeg skriver generelt ut fra det som står i denne tråden her. Jeg kjenner ikke til detaljene på din bil. 

Frostvæske er et helt adskilt system fra dette. Når du starter bilen, er eksosen mer hvitaktig enn vanlig? Er det andre lekasjer/dammer under bilen om du lar den gå litt på tomgang?

fordi da jeg var i norsk verksted da ble det uttalt at grunnen til at det var lekkasje i frostvæske, var at man måtte bytte ut hele "huset" til dieselfilter. Det er den informasjonen jeg besitter. 

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (11 minutter siden):

Når det gjelder jobben mekaniker har utført så vil jeg ikke uttale meg om det, men om de har byttet filter kan det være o-ringen er gammel. Det som skjer da er at gummien kan bli stiv slik at den ikke tetter, den kan krympe litt slik at den ikke tetter, eller den kan bli morken/sprø og ikke tålt åpning og lukking.

Det er ikke uvanlig at dette skjer. Og ikke nødvendigvis noe mekaniker ser hvis det ikke drypper med en gang. Men dette er også noe mekaniker burde vite kan skje, så en inspeksjon av o-ringen bør man jo koste på seg. 

når jeg gikk til annen verksted så visste jeg bilde at det dryppet frostvæske. 

Men det var også veldig oljete utenfor "huset" til dieselfilter. 

Derfor har jeg tenkt alt har en sammenheng. 

Lenke til kommentar
Bilinteressert skrev (21 minutter siden):

fordi da jeg var i norsk verksted da ble det uttalt at grunnen til at det var lekkasje i frostvæske, var at man måtte bytte ut hele "huset" til dieselfilter. Det er den informasjonen jeg besitter. 

 

Frostvæske og diesel er adskilte fra hverandre. Det sagt, det er sikkert mange tekniske løsninger jeg ikke kjenner til, for alt jeg vet kan det være kjølevæskeloopen er innom en egen del av dieselfilterhuset på denne bilen. 

Hvis verksted har byttet dieselfilter og det lekker diesel, så ville jeg krevd at de ser på det gratis. Og om det er o-ring som er dårlig så bør de bytte den gratis. Men, er det o-ringen så bytter du den kjapt selv også. 

Ellers ser jeg mange skryte av Bars Leak, som er et middel som kan brukes for å tette små lekkasjer. Men det er ikke en garantert varig fix. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...