Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tolletaten: anmeldelse/oppfølging?


ABA

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en privatperson som betalte en transportør for å importere et par eksotiske dyr (innenfor EU) slik at jeg kan selge dem videre her i Norge med profitt. Det ble konkretisert til transportør at han måtte kjøre på rødt, og ha papirene i orden. Papirene er det jo klart oppdretter som ordnet.

Når transportør ankommer rød sone og viser papirene, mangler det digital registrering, samt en detaljert faktura. Jeg opprettet en rask "halvveis" faktura som viste en av de to summene jeg betalte til oppdretter, sendte denne, men rakk ikke faktura for betaling nr. 2. Det medfulgte også en kvittering på alt (fra oppdretter). Tollerne sa at de ikke trodde på den håndskrevne kvitteringen som oppdretter hadde skrevet (det viste seg at han oppga falske summer for at jeg skulle slippe avgifter). Da ringer tollerne til meg og ber meg oppgi summen jeg har betalt siden de ikke trodde på oppdretterens kvittering. Da oversendte jeg kvittering på den ene overførselen min. Da ringte tollerne meg igjen og hissig sa at de anmelder hvis ikke jeg oppgir riktig sum. Idet øyeblikket kom jeg på at jeg også betalte noe i en annen valuta(!), da sendte jeg umiddelbart alt jeg hadde over via e-post til tollerne. Sendte ikke begge overførselen med en gang pga. det var overførsler med ulik valuta, og da havnet de på ulik side i overførselsappen! 

Transportøren slapp gjennom tollen etter ca. 6 timer, og betalte moms (25% av kjøpesummen) - klart var det jeg som sto for momsen. Jeg ringte inn til tollerne litt seinere på dagen og spurte om alt var OK - da sa de: "ja, fra vår side". De poengterte at de hadde scannet alle dokumentene og sendt dette over til saksbehandling. Dessverre hadde jeg skrevet i chat med transportør til slutt etter 7 timer med stress og helv*** "kjør på grønt". Tollerne hadde telefonen hans og jeg regner med de tok tak i noe i chatten vår også. Men i all verden: er det gale da? Vi gjorde jo alt lovlig, og kjørte på rødt til syvende sist!  Men verdt å bemerke her at jeg ikke mente dette, og at det var JEG som i det hele tatt fikk han til å kjøre på rødt (ellers hadde han kjørt grønt!). Jeg spurte videre tollerne om jeg var anmeldt, og da sa de "ikke foreløpig i hvert fall". 

Så...

- Har jeg noe å frykte her? Det var oppdretteren som lagde falsk kvittering og signerte sitt navn (sto ikke mitt der). Papirer og transport var utenfor min kontroll da jeg ikke deltok på dette. Jeg sa til transportør at dette skal skje lovlig ved at du kjører på rød sone (selv om jeg nevnte grønn sone i slutten pga. 6 timer med mye stress og frykt for at de skulle beslaglegge). 

- Hva kan jeg forvente fremover? Er dette så gale? Tollerne godkjente tross alt dette, lot vi betale moms, og slapp gjennom ... kan vel ikke være så gale, da?

 

Takk for alle innspill! Har en ganske høy puls for tiden grunnet dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (2 minutter siden):

Slapp av, går nok helt greitt så lenge alt har gått lovlig for seg, men det kan jo være at transportør vil ha dekket tapt arbeidsfortjeneste etter å ha stått fast i tollen i 6 timer.

Takk for litt beroligelse. Som sagt, så var kvitteringen fra oppdretter falsk, og tollvesenet anså meg for å lyve med kjøpesum (når jeg faktisk ikke gjorde det). Men alt i alt vil ikke jeg anse at jeg har gjort noe galt. Det verste var vel å si "kjør grønt" etter 6 timer med trøbbel og stress, og frykt for å miste alt... det må de da forstå, vi er bare mennesker, styrt av emosjoner.

Lenke til kommentar
  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...