Gå til innhold

Ny nettleie fra nyttår: – Vil ikke hjelpe for kraftnettet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Problemet er at det var ei storstilt kraftutbygging på 50 60 og 70 talet. Store delar av straumnettet er frå den tida og har anten nådd teknisk levetid eller kapasitet.

Folk bør lese kraftsystemutredningane som vert publiserte kvart andre år. Då får ein innsikt i korleis det står til og kva planar som ligg der for framtida.
https://www.nve.no/energi/energisystem/nett/kraftsystemutredninger/

Ein bør nok ha litt teknisk interesse for dette for å lese, men kan gi ei større innsikt i korleis ting fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (2 timer siden):

Her eg bur var det transformatoren som vart problemet når dei bygde ut meir. Var disco på ettermiddagane mellom 14:00 og 18:00.

Det skulle jo bare mangle at en behøver en større transformator når det bygges ut!

Har du et eneste eksempel på at lokalt distribusjonsnett (230/400V) har måttet bli forsterket siste ti år pga av elbiler? Vil tro at for mange transformatorer så er det en elbil per husholdning knyttet til transformatoren (tips1 en varmvannsbereder trekker ca 10 kWh per døgn og en elbil ca 6 kWh per døgn. Tips2 gjennomsnittlig strømbruk har sunket med ca 25% siste to tiår og heller ikke maks effekt har økt for husholdningene).

At høyspent distribusjonsnett, regionnett og sentralnett har måttet bli forsterket, har lite med husholdningenes strømbruk siste tiår å gjøre. De aller fleste eksemplene dine gjelder jo nett utenom nettet inn til husholdningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 minutter siden):

Det skulle jo bare mangle at en behøver en større transformator når det bygges ut!

Har du et eneste eksempel på at lokalt distribusjonsnett (230/400V) har måttet bli forsterket siste ti år pga av elbiler? Vil tro at for mange transformatorer så er det en elbil per husholdning knyttet til transformatoren (tips1 en varmvannsbereder trekker ca 10 kWh per døgn og en elbil ca 6 kWh per døgn. Tips2 gjennomsnittlig strømbruk har sunket med ca 25% siste to tiår og heller ikke maks effekt har økt for husholdningene).

At høyspent distribusjonsnett, regionnett og sentralnett har måttet bli forsterket, har lite med husholdningenes strømbruk siste tiår å gjøre. De aller fleste eksemplene dine gjelder jo nett utenom nettet inn til husholdningene.

Leste litt i NVE sin rapport Status og prognoser for kraftsystemet 2018 takk til @Gazer75 for tips der.

Kapittel 6.4 Utløsende årsak til investeringer sier litt om forventet investeringsbehov i perioden 2018-2027 og årsaken til behovene. Distribusjonsnettet tar 37% av den totale kaka inkludert utenlandskabler og AMS målere. 54% av dette behovet antas å utløses av nytt forbruk (ikke nærmere spesifisert). <20% av totalt investeringsbehov antas å ha sin årsak i nytt forbruk (har ikke sett nærmere på hvordan de prognoserer nytt forbruk men antar noe av dette omfatter elektrifisering av bilparken).

Med forbehold om at jeg tolker disse tallene rett da, har ingen kompetanse på feltet.

Lenke til kommentar

Ett prakteksempel på feil prioritering i kraftnettet (etter min mening) er at vi har hatt kraftig økning i overføringskapasitet mot utlandet men innenlands klarer vi ikke å flytte kraften mellom Nord- og Sør-Norge. Resultatet er ekstreme prisforskjeller innenlands.

Transmisjonsnettet er forventet å ta 32% av totale investeringer. Av dette utgjør forbruksøkning kun 3%. Forsyningssikkerhet og teknisk tilstand er utløsende årsak til 46 % av disse inveseringene. Bekrefter min teori (som jeg luftet lenger oppe) om at det er et generelt vedlikeholdsetterslep.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Det skulle jo bare mangle at en behøver en større transformator når det bygges ut!

Reguleringsplanen for området var vedtatt lang tid før, så dei viste om kva som ville komme. Dei hadde rett og slett feilberekna framtidig last i nettstasjonen.
 

2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Har du et eneste eksempel på at lokalt distribusjonsnett (230/400V) har måttet bli forsterket siste ti år pga av elbiler?

Har nok ikkje det. Dimensjoneringa på lågspent nett blir nok sett ut frå kva som er normal hovudsikring til kvar bustad.
Vil tru det er normalar for slike ting. I huset eg voks opp så meiner eg det var 3x63A, det var bygd i 76.
Vart bomtur for fyren frå everket når dei skulle byte målar sidan han ikkje hadde med seg trefase målar. 😀

På 230V trefase så kan ein trekke over 20kW totalt med 63A sikring. Er det einfase så blir det kun litt over 10kW, men trur kanskje det er vanleg med litt større sikring då.
Om ein kunde vil ha ein 22kW ladar til elbilen så kan det bli dyrt om det lågspente nettet ikkje er dimensjonert for... sei 120A til kvar bustad. Det kan utløyse anleggsbidrag. Meiner det her skjedd for burettslag som ville sette opp eit ladesystem for elbil endå det var lastbalansert. Større eller ny trafo i nettstasjon, og i verste fall at 22(11)kV radialen til nettstasjonen må forsterkast. Er nettstasjonen tosidig forsynt så skal linjene uansett klare utfall av den eine.
Eventuell oppgradering av lågspent frå nettstasjon til huset vil nok vere ein liten del av kostnaden. Men det går på avstand og om det er kabel eller luftlinje.
 

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 17.11.2021 den 10.44):

lede gir vell 8 øre pr kWh, samtidig er ofte strømprisen lavere på denne tiden samt effektbruken slik at det er mindre sannsynlig å kommer over grensen. 

8 øre lavere. Også bruker jeg 3000kWh i året på elbil. Som trigger 5000 i effektavgift om jeg fortsetter med 11kW lader. Om jeg finner ut hvordan jeg justerer den ned til 5kW burde jeg komme meg under 10kW grensa men 5kW grensa er uoppnåelig uten en form for automatisering(laderen min kan ikke automatiseres). Da har jeg fortsatt 2500 i effektavgift, for å lade 3000kWh, de 8 ørene per kWh monner ikke mye da..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

8 øre lavere. Også bruker jeg 3000kWh i året på elbil. Som trigger 5000 i effektavgift om jeg fortsetter med 11kW lader. Om jeg finner ut hvordan jeg justerer den ned til 5kW burde jeg komme meg under 10kW grensa men 5kW grensa er uoppnåelig uten en form for automatisering(laderen min kan ikke automatiseres). Da har jeg fortsatt 2500 i effektavgift, for å lade 3000kWh, de 8 ørene per kWh monner ikke mye da..

Nei hele poenget er å flytte kostnadene over på de som bruker mest. Så om en ikke klarer å justere seg ned så blir det dyrere. Laderen min er ikke smart den heller, men en av bilene har muligheten til å automatiseres. Men skrur jeg ned laderen så slipper jeg sannsynligvis å tenke på det så lenge vi lader på natt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 18.11.2021 den 20.55):

Nei hele poenget er å flytte kostnadene over på de som bruker mest. Så om en ikke klarer å justere seg ned så blir det dyrere. Laderen min er ikke smart den heller, men en av bilene har muligheten til å automatiseres. Men skrur jeg ned laderen så slipper jeg sannsynligvis å tenke på det så lenge vi lader på natt.

Hvordan bruker jeg mest igjen? Fordi noen har bestemt at effekt skal være dyrt? Selv når det egentlig er rikelig? Er det sånn at jeg bruker opp effekten? Selvfølgelig er det ikke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (17 minutter siden):

Hvordan bruker jeg mest igjen? Fordi noen har bestemt at effekt skal være dyrt? Selv når det egentlig er rikelig? Er det sånn at jeg bruker opp effekten? Selvfølgelig er det ikke det.

Jeg sier ikke du bruker mest😅 men jo mer en bruker jo mer betaler enn. Effektbruk øker kostnadene i nettet, da skal såklart de som bruker mer betale mer:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg sier ikke du bruker mest😅 men jo mer en bruker jo mer betaler enn. Effektbruk øker kostnadene i nettet, da skal såklart de som bruker mer betale mer:)

Om din lokale trafo belastes 110% av merkeeffekt kl 17 og 60% kl 0200, så skjønner vi jo at det kan trigge en oppgradering å øke effektbruken ytterligere kl 17. På hvilken måte vil det øke kostnadene å øke effektbruken kl 0200? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Om din lokale trafo belastes 110% av merkeeffekt kl 17 og 60% kl 0200, så skjønner vi jo at det kan trigge en oppgradering å øke effektbruken ytterligere kl 17. På hvilken måte vil det øke kostnadene å øke effektbruken kl 0200? 

Skjønner ikke helt hva du mener, poenget er å jevne ut effekten. Ikke øke noe som helst. Flytte forbruk som går sammen til å gå alene. Da synker effekten.

Og dette er ikke bare snakk om lokale kostnader, det er totalt i nettet. Og poenget er å putte kostnaden over på de som krever mer av nettet og belønne de som klarer å holde seg nede, evt holde kostnadene nede.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener, poenget er å jevne ut effekten. Ikke øke noe som helst. Flytte forbruk som går sammen til å gå alene. Da synker effekten.

Nå gjør du deg fryktelig mye dummere en du egentlig er. Ved at jeg flytter *mitt* forbruk så vil jeg lage en utjevning for *nettet*. Nettet er nemlig så stort at det ikke er *noe* en enkeltbruker kan gjøre. Det som spiller noen rolle for nettet er *summen* av alle enkeltbrukerne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Nå gjør du deg fryktelig mye dummere en du egentlig er. Ved at jeg flytter *mitt* forbruk så vil jeg lage en utjevning for *nettet*. Nettet er nemlig så stort at det ikke er *noe* en enkeltbruker kan gjøre. Det som spiller noen rolle for nettet er *summen* av alle enkeltbrukerne.

Ja, og derfor ønsker de at alle jevner ut forbruket sitt. Og de som ikke klarer/greier/vill betaler brorparten av kostnadene fremover i nettet. Jeg mener det er fair, og det synes jeg at jeg skal få lov til å mene:)

 

Skal nevnes at jeg langt i fra havner i laveste trinn om dagen, men jeg legger om vaner og ser at det er mulig. Hva får jeg for det? Lavere regning og bedre selvfølelse. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Ja, og derfor ønsker de at alle jevner ut forbruket sitt. Og de som ikke klarer/greier/vill betaler brorparten av kostnadene fremover i nettet. Jeg mener det er fair, og det synes jeg at jeg skal få lov til å mene:)

 

Skal nevnes at jeg langt i fra havner i laveste trinn om dagen, men jeg legger om vaner og ser at det er mulig. Hva får jeg for det? Lavere regning og bedre selvfølelse. 

@Kahuna sier jo at å bruke noe mere effekt på kveld natt når det likevel er mye tilgjengelig effekt, er med på å ta ned effekten rundt kl. 17, og for å føye til, og i 8-9-tiden.

Ved å sette en effektgrense som ikke tar hensyn til den skjevfordelingen, il føre til at folk IKKE reduserer effekten tilstrekkelig i de perioder der det er ønskelig å redusere. Det man kan håpe på, er at man ikke lager mat, vasker klær og kopper, eller kjører tørketrommelen samtidig som vi lader elbilen på lav effekt og varmtvannstanken ikke må kjøre på for å varme vannet etter den dusjen mange unner seg rett etter jobb.

Ved å kunne tsa ut noe mer effekt om sein kveld/natt, så kan man altså flytte effekt fra de vanlige topp-punktene og over til kveld/natt. Dette legger ikke en slik fast og låst effektgrense for hele døgnet opp til å utnytte. Tvert i mot, det tinger enkelte til å lade når man helst vi at de ikke skal gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

@Kahuna sier jo at å bruke noe mere effekt på kveld natt når det likevel er mye tilgjengelig effekt, er med på å ta ned effekten rundt kl. 17, og for å føye til, og i 8-9-tiden.

Ved å sette en effektgrense som ikke tar hensyn til den skjevfordelingen, il føre til at folk IKKE reduserer effekten tilstrekkelig i de perioder der det er ønskelig å redusere. Det man kan håpe på, er at man ikke lager mat, vasker klær og kopper, eller kjører tørketrommelen samtidig som vi lader elbilen på lav effekt og varmtvannstanken ikke må kjøre på for å varme vannet etter den dusjen mange unner seg rett etter jobb.

Ved å kunne tsa ut noe mer effekt om sein kveld/natt, så kan man altså flytte effekt fra de vanlige topp-punktene og over til kveld/natt. Dette legger ikke en slik fast og låst effektgrense for hele døgnet opp til å utnytte. Tvert i mot, det tinger enkelte til å lade når man helst vi at de ikke skal gjøre det.

Problemet er at det er ikke så mye kapasitet. Det er 20% mellom topp og bunn totalt sett i nettet. 

Når man da vet at majoriteten bruker mindre enn 5kWh/h ser en fort at det blir ett problem om disse starter å lade elbiler på 11kW ladere eller 22kW av den grunn. Det er ingen deler av døgnet det er plass til 2-300% økning av effekt. 

Det finnes ikke rasjonelt i det heletatt og er basert på teorier som ikke har sett på data.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 16.11.2021 den 20.17):

Ja la oss flytte alt forbruk til natten, det løser alle problemer 😅

 

Forøvrig er det lagt opp til en fordel ved å bruke mer energi om kvelden. Samtidig oppfordres det til å redusere samtidighetsforbruket med gulroten lavere faste kostnader. 

Tipp topp tommel opp. Gleder meg til å spare penger med majoriteten av brukerne i nettet.

Hvordan? Her går både fastpris, og forbruksavgift opp. 

Må være noe eg har misforstått, for eg der ikkje hvordan eg kan spare penger, selv med smarthus 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Problemet er at det er ikke så mye kapasitet. Det er 20% mellom topp og bunn totalt sett i nettet. 

Når man da vet at majoriteten bruker mindre enn 5kWh/h ser en fort at det blir ett problem om disse starter å lade elbiler på 11kW ladere eller 22kW av den grunn. Det er ingen deler av døgnet det er plass til 2-300% økning av effekt. 

Det finnes ikke rasjonelt i det heletatt og er basert på teorier som ikke har sett på data.

Nå sa jeg aldri at man skulle frigi helt, så å snakke om 22 kW-ladere blir fort en annen diskusjon enn om de hadde akseptert 10 kW på sein kveld/natt. Dessuten, mange har jo allerede flyttet ladingen sin til natt, rett og slett fordi strømprisen tilsier at dette blir langt mer fornuftig og økonomisk. Så for manges del blir det jo rett og slett å reversere en ønsket endring.

Det viser seg jo og, for de som ikke var klar over det allerede, at lav effekt om vinteren kan føre til at man knapt lader, bare klarer å holde batteritemp lunken. Lading ved 7,2+ kW blir for mange en nødvendighet for ikke bare å fyre for kråka, men faktisk rekke å få ladet noe, når temperaturene er lave nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...