Gå til innhold

Ny nettleie fra nyttår: – Vil ikke hjelpe for kraftnettet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

Du som virker å vite det meste og ha god kontakt med elbransjen kan kanskje svare på følgende. For et par år siden hadde Oslo et fastledd på 750 kr per år. Sier du her at dette leddet er redusert til null? Det ville jo ha vært et steg i riktig retning!

Jeg snakker om ledes sin løsning. Mange har ikke kommet med endelige detaljer for sine løsninger enda, inkludert mitt nett leverandør. Men de fleste går nok for en tilnærmet lik ordning som lede.

Hvor har en fastpris på 750 kroner pr år?

Har ikke god kontakt med elbransjen jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jeg snakker om ledes sin løsning. Mange har ikke kommet med endelige detaljer for sine løsninger enda, inkludert mitt nett leverandør. Men de fleste går nok for en tilnærmet lik ordning som lede.

Hvor har en fastpris på 750 kroner pr år?

Har ikke god kontakt med elbransjen jeg.

Siden du har en helt annen mening enn de fleste om nettleie og effekttariffer har jeg tenkt at du vet mer enn de fleste. Men det er nok heller motsatt når du skriver kW i innlegg der det egentlig skal være kWh og nevner stadig 400 Volt i en diskusjon om effekttariffer (effekttariffene har intet med spenning inn til husene å gjøre, eller en eller trefase).

Det er naturligvis Oslo som har denne fastprisen (jeg skrev jo Oslo i innlegget!). Den var 792 kr for året i januar 2019 og 115 kr per måned i dag.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 minutter siden):

Siden du har en helt annen mening enn de fleste om nettleie og effekttariffer har jeg tenkt at du vet mer enn de fleste. Men det er nok heller motsatt når du skriver kW i innlegg der det egentlig skal være kWh og nevner stadig 400 Volt i en diskusjon om effekttariffer (effekttariffene har intet med spenning inn til husene å gjøre, eller en eller trefase).

Det er naturligvis Oslo som har denne fastprisen (jeg skrev jo Oslo i innlegget!). Den var 792 kr for året i januar 2019 og 115 kr per måned i dag.

Jeg har bare lest den dokumentasjonen som vedlegges jeg.

Ja jeg har gjerne bommet på effekt/energi jeg, er ikke feilfri. Og jo, det er ganske vesentlig å nevne effekt når en snakker om ladestrøm samt antall faser.

Men da får dere jo virkelig lave priser nå da, så flott!

Lenke til kommentar
1 hour ago, ahaba said:

Begriper ikke hvordan folk flest skal henge med i svingene her, med relativt kompliserte prisstrukturer, en uoversiktlig og til dels useriøs strømselgerbransje, nettselskaper som er ekstremt tilbakelent når det gjelder å kommunisere ut til kunde, og AMS-målere som ikke viser dataene til kunden, men bare leverer disse tilbake til nettselskapene.

Dette er feil. Nye målere er pålagt å ha en HAN port og pålagt å gjøre den tilgjengelig for deg som bruker. Det er nok sikkert ikke realistisk at hver enkelt skal lage en komplett løsning med denne informasjonen, men det er mange selskaper som tilbyr systemer og løsninger for deg:
https://www.nek.no/info-ams-han-brukere/

Lenke til kommentar

Det blir nok fint for bestemor i blokkleilighet i Oslo fra januar neste år. Hun bruker kanskje 3000 kWh i året (fjernvarme til varme og varmt vann) og betalte ca 2250 kr i året for tre år siden (750 kr per år + 3.000 x 0,5). Fra nyttår er gjerne fastdelen på 250 kr per måned (Oslo har ennå ikke oppgitt sine nye takster) og bestemor som ikke vet forskjell på W og kW og enda mindre kW og kWh, ramler nok fort i effektfellen på 5 kW (250 per måned). Så fra januar 2022 blir regningen følgende: 250 x 12 + 3.000 x 0,4 + 250 x 12 = 7.200 per år. Kombiner dette med strømpris på fem ganger normalen, så er det bare å ønske godt nytt år!

En innbilt person som jeg kan kalle rimihagen som har palass i Holmenkollen og bruker 150.000 kWh i året kan nok leve med en økning i fastpris på kr 2.250 i året og en lavere pris per kWh på sine 150.000 kWh! men i snitt jevner det seg ut. Det er jo mange flere bestemødre enn rimihagen'er!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden):

Det blir nok fint for bestemor i blokkleilighet i Oslo fra januar neste år. Hun bruker kanskje 3000 kWh i året (fjernvarme til varme og varmt vann) og betalte ca 2250 kr i året for tre år siden (750 kr per år + 3.000 x 0,5). Fra nyttår er gjerne fastdelen på 250 kr per måned (Oslo har ennå ikke oppgitt sine nye takster) og bestemor som ikke vet forskjell på W og kW og enda mindre kW og kWh, ramler nok fort i effektfellen på 5 kW (250 per måned). Så fra januar 2022 blir regningen følgende: 250 x 12 + 3.000 x 0,4 + 250 x 12 = 7.200 per år. Kombiner dette med strømpris på fem ganger normalen, så er det bare å ønske godt nytt år!

En innbilt person som jeg kan kalle rimihagen som har palass i Holmenkollen og bruker 150.000 kWh i året kan nok leve med en økning i fastpris på kr 2.250 i året og en lavere pris per kWh på sine 150.000 kWh! men i snitt jevner det seg ut. Det er jo mange flere bestemødre enn rimihagen'er!

Dette er jo bare tipping fra din side? Fastleddet skal ned i pris for de lavere trinnene, ikke opp. Samme med energileddet. 

I tillegg bør du sjekke timesverdiene til bestemor og om hun ligger høyt noen tider på døgnet prøve å finne ut hvorfor og løsninger for å spare penger om det trengs. Mye bedre enn å bruke en masse tid på syting på forum.

Men sist jeg sjekket var du alt for gammel til å ha noen bestemor..

Lenke til kommentar
sverreb skrev (15 minutter siden):

Dette er feil. Nye målere er pålagt å ha en HAN port og pålagt å gjøre den tilgjengelig for deg som bruker. Det er nok sikkert ikke realistisk at hver enkelt skal lage en komplett løsning med denne informasjonen, men det er mange selskaper som tilbyr systemer og løsninger for deg:
https://www.nek.no/info-ams-han-brukere/

Enig i at det var klønete formulert. Poenget var at systemet er designet slik at det er komplisert/vanskelig tilgjengelig for forbruker. Ikke helt lukket, slik jeg antydet. Men det er hele tiden vi som forbrukere som må anstrenge oss for å få tak i informasjonen, "søke" om å få åpne HAN-port, kjøpe utstyr, koble på etc. Dette burde jo vært innebygd i AMS-måleren i utgangspunktet og lett tilgjengelig via åpent API blant annet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ahaba skrev (4 minutter siden):

Enig i at det var klønete formulert. Poenget var at systemet er designet slik at det er komplisert/vanskelig tilgjengelig for forbruker. Ikke helt lukket, slik jeg antydet. Men det er hele tiden vi som forbrukere som må anstrenge oss for å få tak i informasjonen, "søke" om å få åpne HAN-port, kjøpe utstyr, koble på etc. Dette burde jo vært innebygd i AMS-måleren i utgangspunktet og lett tilgjengelig via åpent API blant annet.

Han porten er jo api'et. De finnes ingen annen plass i realtime. Det er ikke vanskelig, min nettleverandør tilbyr gratis lesere for sine kunder, antar de fleste vill gjøre det samme for å opprettholde kundeforhold. 

Jeg leser selv med billig Kina dongle 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Han porten er jo api'et. De finnes ingen annen plass i realtime. Det er ikke vanskelig, min nettleverandør tilbyr gratis lesere for sine kunder, antar de fleste vill gjøre det samme for å opprettholde kundeforhold. 

Jeg leser selv med billig Kina dongle 

Ok, hvis nettleverandør tilbyr gratis "dongle" til HAN-port er det jo greit. Det har jeg ikke vært borte i.

Greit at APIet er i måleren, men du trenger noe for å sende data fra måler ut på nettet. Det er allerede en (svær!) antenne på sikringskapet, den sender signaler til netteier. Ikke til kunde. Det kunne vært sendt til kunde også som standard.

Ellers er det som alltid gøy å høre fra de som selv har funnet en løsning på problemet, og kan fortelle at "det er ikke vanskelig". Neida, det er sikkert ikke vanskelig når du kan det, og spesielt ikke når man er litt interessert, men skal vi forvente at alle skal ha så mye teknisk kunnskap og interesse for strøm? Fint for deg at du har funnet en billig Kina-dongle, kos deg med den.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ahaba skrev (2 minutter siden):

Ok, hvis nettleverandør tilbyr gratis "dongle" til HAN-port er det jo greit. Det har jeg ikke vært borte i.

Greit at APIet er i måleren, men du trenger noe for å sende data fra måler ut på nettet. Det er allerede en (svær!) antenne på sikringskapet, den sender signaler til netteier. Ikke til kunde. Det kunne vært sendt til kunde også som standard.

Ellers er det som alltid gøy å høre fra de som selv har funnet en løsning på problemet, og kan fortelle at "det er ikke vanskelig". Neida, det er sikkert ikke vanskelig når du kan det, og spesielt ikke når man er litt interessert, men skal vi forvente at alle skal ha så mye teknisk kunnskap og interesse for strøm? Fint for deg at du har funnet en billig Kina-dongle, kos deg med den.

 

Problemet er at måler ikke sender all data tikl netteier slik at om de lager api har de ikke nok data til brukeren.. 

Nå har jeg ikke sagt at det ikke er vanskelig heller... jeg har i tillegg lagt min løsning ut for salg slik at de som ikke får det til selv kan ha en uavhengig løsning også.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 timer siden):

Artikkelen har intet med utelandskabler å gjøre! Du er på feil tråd!

Utenlandskablene er en del av problemstillingen. Da energiloven ble vedtatt i begynnelsen på 90-tallet, skapte man et marked av denne samfunnsviktige infrastrukturen. Loven bremset dimensjonering av nytt nett  (les reserve for fremtidig behov) og skapte en stor internasjonal etterspørsel etter norsk miljøvennlig vannkraft. Utenlandskablene ble bygget med argumenter for mer stabilitet og forutsigbarhet, men konsekvensene er motsatte. De har skapt et effektfokus og en effektmangel som vi ikke så for noen år siden da energisparing var mer i skuddet. Kraftprodusentene og staten tjener store penger, nettselskapene tyner enda mer ut av eget nett mens norske forbrukere må betale med svingende priser og forbruksplanlegging.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Det er ikke vanskelig, min nettleverandør tilbyr gratis lesere for sine kunder, antar de fleste vill gjøre det samme for å opprettholde kundeforhold. 

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg ikke sagt at det ikke er vanskelig heller... jeg har i tillegg lagt min løsning ut for salg slik at de som ikke får det til selv kan ha en uavhengig løsning også.

Er det vanskelig eller ikke?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Problemet er at måler ikke sender all data tikl netteier slik at om de lager api har de ikke nok data til brukeren.. 

Øhh... det er et problem nå ja, men kunne selvsagt vært løst på en annen måte, når målerne ble anskaffet i sin tid.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det var løsningen fra netteier, ikke Kina dongel med egen software. Det var du som mente jeg sa det var enkelt. Så enten må du lese bedre eller skjerpe deg.

Det var to direkte sitat fra en sammenhengende tråd. Oppfattet at vi snakket om det samme, men du snakket kanskje om noe annet da.

Lenke til kommentar
ahaba skrev (2 minutter siden):

Øhh... det er et problem nå ja, men kunne selvsagt vært løst på en annen måte, når målerne ble anskaffet i sin tid.

Nei det er ikke noe med måleren, det er nok heller data mengde. Det er ikke bare bare å motta og behandle så mye data. Derfor starter de nå med timesmålinger, muligens ser en mer tilgjengelig data senere. Uansett langt bedre å lese lokalt..

Lenke til kommentar
ahaba skrev (1 minutt siden):

Det var to direkte sitat fra en sammenhengende tråd. Oppfattet at vi snakket om det samme, men du snakket kanskje om noe annet da.

Ja jeg var ganske klar over hva jeg snakket om, altså at leverandørene lager egne målere som de leverer gratis. Det er ikke vanskelig. 

Å lese selv er åpenbart vanskelig for folk flest. 

Tror ikke det kan bli mer tydelig nå, selv om jeg mener jeg var granske tydelig i første omgang.

Lenke til kommentar

 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke noe med måleren, det er nok heller data mengde. Det er ikke bare bare å motta og behandle så mye data. Derfor starter de nå med timesmålinger, muligens ser en mer tilgjengelig data senere. Uansett langt bedre å lese lokalt..

Beklager, jeg gir opp. Tror ikke vi snakker om det samme her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...