Gå til innhold

Ekstern 5G antenne, er det behov?


Anbefalte innlegg

Hallo,

På hytta i Valdres er det satt opp en 5G mast (700 MHz) fra Telia. Den står ca. 2,8 km fra hytta med fri sikt og nokså lik høyde. 
Vi vurderer å gå til innkjøp av en 5G ruter. Nå er det begrenset med 5G rutere der ute, kontra 4G, men er det behov for en ekstern antenne/ruter typ "Zyxel NR7101 5G WiFi-utendørsruter"? Eller holder det med en innendørs 5G ruter? Dyrt blir det uansett ser det ut til.

Takker for alle svar/innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
diskusj skrev (På 17.11.2021 den 17.29):

Jeg ville nok ha valgt en ekstern 4G/5G antenne (XPOL Emcom/Poynting) for å sikre god mottagning.
Kjøpe en rask 4G/4G+/LTE router (for eksempel Huawei B818), gjerne brukt på finn.no
For å så kjøpe 5G router om et eller et par år, når 5G router har fått "normale" priser.

lurt å vurdere 4g som diskusj foreslår. B818 er et godt alternativ. Begrenset hastighet på 700mhz båndet for 5g og alt etter hva slags dekning det er på 4g og hva slags router du har så kan du få bedre hastighet på 4g.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du går for 4G så vil jeg anbefale TP-LINK MR600 gen 2.  Denne har vært utrolig stabil for mitt bruk.  Den står innendørs hos meg (i 2. etg) på hytta og har bare en trevegg mellom seg selv og Telia sin sender 3 km borte (luftlinje).  Denne kan du låse til valgt bånd og jeg har låst den til 2100 (primært) og 900 (sekundært for bruk som carrier 2). Har stabilt 50-70 mbps ned (avhengig av vær og vind, mye regn senker farten) og 10-15 mbps opp (liker heller ikke regn).  TP-Link har støtte for utvendige antenner på 4G båndet og støtter LTE-A med opptil 600 mbps ned og 50 mbps opp.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Øystein H skrev (På 8.2.2022 den 11.50):

Dersom du går for 4G så vil jeg anbefale TP-LINK MR600 gen 2.  Denne har vært utrolig stabil for mitt bruk.  Den står innendørs hos meg (i 2. etg) på hytta og har bare en trevegg mellom seg selv og Telia sin sender 3 km borte (luftlinje).  Denne kan du låse til valgt bånd og jeg har låst den til 2100 (primært) og 900 (sekundært for bruk som carrier 2). Har stabilt 50-70 mbps ned (avhengig av vær og vind, mye regn senker farten) og 10-15 mbps opp (liker heller ikke regn).  TP-Link har støtte for utvendige antenner på 4G båndet og støtter LTE-A med opptil 600 mbps ned og 50 mbps opp.

 

Mr600 er en fin router. Har den selv i båten men det er en cat. 6 LTE router mot cat. 19 på b818. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...