Gå til innhold

Anmeldelse: Jurassic World Evolution 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
X_Prez_Nixon skrev:

Storkoste meg meg Epic's gratis gave for et år siden med Jurassic 1. Der fikk jeg ca 25 timer med en campaign jeg likte godt. Ser nå at Jurassic 2 kun har 3 timer campaign. Er det virkelig sant?

Ja, men det er litt misvisande. Det er ein veldig kort kampanje med, men vi får og Chaos Theory, ein modus der du spelar ulike scenario basert på dei fem filmane som er lansert så langt. I tillegg finn vi sandkassemodus og Challenge-mode, som du må spele for å ha noko å leike deg med i sandkassa. Det manglar ikkje på innhald sånn sett. Om du er på jakt etter ei historie, vil du derimot bli skuffa. Dette spelet handlar først of fremst om å spele gjennom dei gamle filmane med eit kommentatorspor frå Jeff Goldblum som les Ian Malcolm-dialog i ein nesten pinleg karikatur av seg sjølv.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes forsåvidt det med vitenskapsfolk var en lur måte å håndtere evig vekst av penger. Forgjengeren var altfor lett, nå får man faktisk litt utfordring. Det å måtte følge opp dyrene er jeg forsåvidt enig at det er noe forbanna dritt.

Har du ok størrelse på parken, så ender du med å fjerne døde dyr, lage ny batch med egg, og sende skadde/syke dyr til sykesenga. Du rekker knapt noe annet. Når skal du få tid til å nyte parken du har bygd eller tid til å pusse den opp? Parken min ser ut som et bomba horehus, man skulle gjerne ha litt tid å rydde den opp litt og utnytte arealet bedre. Skulle ønske jeg fikk litt tid på bygge en hyggelig park...

Mye av spillet går dessverre på å holde dinoene i livet, enten så er de syke eller så har de fått hjernerystelse eller noe i den duren. Ignorer du dem, ender de opp med å dø og det går igjen utover renommée ditt. Da kommer ingen for å se parken din og du går konkurs.


Se bortfra fra micromanaging fra helvete så er spillet ganske alright. Mye nytt innhold og nye utfordringer. Forresten er ikke campaignen verdt å spille, med mindre du ønsker å bruke 3-4 timer på en tutorial. Du får ikke annet en Steam-achievements fra campaignen, forutsatt at du har spillet på Steam. Spillmodusen Chaos Theory lar deg blant annet spille Jurassic Park 1993. Challenges er en annen spillmodus som gir deg utfordringer med visse betingelser.

Du har en ranger eller rangers som holder utkikk på dyras velferd. Alt ifra komfort til helse. Så den delen er grei eller nesten... Har du "for mange" dyr innenfor innhengningen så klarer dem ikke å undersøke alle dyrene selv. Enkelte ganger dukker det et ikon ved navnet på dyret, som hinter til at det feiler den noe. Trykk på "Spoiler'n" ->

Spoiler

Du må da manuelt trykke på "Ranger Station"  -> Klikk på bilen-> Velg Task -> Finne dyret på kartet -> Klikke på den -> Vente på å få den undersøkt -> Så klikke på "Paleo Medicin Station" -> Klikk på sykebilen- > Klikk Task -> Klikk på dyret igjen -> Finne ut hva den feiler -> Så igjen klikke på den for å enten gi den medisin eller så må du sende den på akutten-> Trykke på "Ranger Station" -> Klikk på helikopteret -> Task -> Finne dyret -> Bedøv dyret -> Vente-> Be transport heli plukke opp dyret -> Trykk igjen på Paleo Medicin Station -> Velg 1-2-3 vitenskapsfolk -> Trykk OK -> Vent 2 min -> Trykk på "Paleo Medicin Station" -> Velg et sted hvor dyret skal flys til.

Dere skjønner tegninga, det er latterlig mange klikk.

I blant kjemper dyrene om å bli alpha-male i flokken, og passer du ikke på at den ene er mer dominant enn de andre flokken vil det være en evig slåsskamp, og da gjør du ikke annet å klikke slik som vist ovenfor. Sende såret dyr frem og tilbake.

Det nevnes i artikkelen "Som om det ikkje var nok må du sjølv hugse på å sende dyret tilbake igjen når det er friskt, for slike beskjedar likar spelet helst å lage minst mogleg fanfare om."

Mener at det kommer en melding midt på skjermen som varer ca. ett sekund. På PC-versjonen må du være rask med å trykke "TAB". Da kommer du rett inn i menyen hvor du kan sende dyret tilbake :) Det er ofte jeg misser denne.


Håper det kommer mer automatikk her. Ønsker også et større fokus på utforme selve parken. Forme landskap og gjerne flere ting til å plassere i parken og attraksjoner. Selv virkeligehetens dyreparker har andre forskjellige typer attraksjoner.

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en gangs skyld er jeg ganske uenig med karakteren her. Spillet har en økt vanskelighetsgrad og litt flere systemer som kunne vært bedre forklart(noen er brått ikke forklart i det hele tatt). Men om man får kontroll på disse, så er sykdom og skader ikke noe som forekommer for ofte, og slosskamper blir skjeldne. Spillet er ikke feilfritt, men jeg føler det allikevel har en del forbedringer ift Evo 1.

Lenke til kommentar

En liten metakommentar her.

Ser at gamer faktisk har litt krutt igjen. Selv om jeg ikke kan si meg enig om alt som er skrevet av forfatter, så setter jeg pris på den kritiske innstillingen, dét er det viktig å bruke for å avdekke de svake/omstridte steder i et hvilket som helst spill. Det er det som gjør det interessant å lese (blant annet hvordan spillmekanikken er). Denne anmeldelsen står i stor kontrast til mange andre anmeldelser på gamer.

Og det er de jeg ofte er lei av: rosende omtaler av ofte storbudsjettspill med uklar kvalitet, hvor man ikke får ymtet et kritisk ord, bare en strøm av ustrukturerte ensrettede ordelag som minner meg om et småbarns første reaksjon på kindereggleken (eller andregangs hvis det er oppfølger). Altså det er greit med første inntrykk og det emosjonelle (derav Førsteinntrykk rubrikken), men kjør videre på med litt mer kritisk innblikk på hva spillet egentlig er, sånn at vi forhåpentligvis kan danne oss en litt bedre mening om det er verdt det eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...