Gå til innhold

Har spart deg og meg for en milliard kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DiskIT skrev (23 timer siden):

Skjønner ikke hva folk har i mot digipost? Konseptet er jo enkelt og har absolutt en nytteverdi. I stedet for at en etat skal sende 1 million brev per post, kan man motta det digitalt med BankID. Får også sms når man har mottatt brev der, så alt i alt er jeg veldig fornøyd. 

Konseptet er søppel, har null nytteverdi og er dekt av andre offentlige løsninger... Jeg har ikke lyst på (eller behov for) en ekstra offentlig digital postkasse. Jeg har altinn, teknisk og praktisk sett kan alt som sendes til digipost sendes til altinn. Dropp hele konseptet, det var utdatert før det ble innført.

Endret av Lock-Aze
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 timer siden):

NAV sender brev til digipost som det står at jeg må logge inn på NAV for å lese brevet..
Står ikke noe sensitiv informasjon i brevet, det er heller ikke noe viktig.

Kun skatteoppgjøret som har vært sensitiv, men de kunne gjort det samme, sendt brev om at en må logge inn på altinn for å se det.

Det er jeg 100% enig i, det er ikke en god løsning dette - bedre løsning hadde som nevnt vært å utvide Altinn. Men Digipost oppfyller flere krav enn tilfeldige 3.parts epostløsninger så det er naturlig at det er som det er var poenget mitt. de kan sende mer til digipost enn til min private epost som hostes i feks kina eller italia. Om digipost støttet videresending kunne man jo tatt dette ansvaret selv i det minste..

Lenke til kommentar
Knut Erik_370616 skrev (9 timer siden):

Det er fordi den kommunale "Min side" som du ser der kun er en front for et dokumentarkiv som er felles for alle kommuner som bruker KS sin løsning SvarUT. Kommunene har ikke tilgang til dokumenter på tvers av kommuner. Det er det bare du som har.

Og det tenker kommunene er innenfor personvernlovgivningen? Hvis kommunen tilbyr en Min side hvor jeg kan logge inn og se mine dokumenter (som selvfølgelig er helt verdiløst siden jeg allerede har fått dokumentene i min postkasse), da er kommunen behandlingsansvarlig. Men hvem er behandlingsansvarlig for de dokumentene jeg ser fra de andre kommunene? Bare sånn for å stille et av veldig mange relevante spørsmål...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett til at Skatteetaten skal også mulig bevege seg vekk fra Altinn, men likevel bruker Altinn. Hvor får du posten/brevet fra?

Selvfølgelig vanligvis via Posten Norge og derfor skal det brukes Digipost selv om mange mener at det skal være på Altinn. Digipost finnes ikke bare på mobil, men også på nett.

Altinn er kanskje heller mer brukt når det kommer til gründerbedrifter/selvnæringsdrivende. Så er det at Altinn er kun digitale dialogen med offentlige etater, og ikke bredt utover enn det som er nok den mulige misforståelsen når Digipost dekker enda bredere med post/brev fra andre private aktører i tillegg, tenk for eksempel inkassobrev kommer ikke i Altinn.

Jeg kan si jeg tenkte lenge på Altinn, men så var det at Digipost støttet BankID som var den største barrieren borte. Er fornøyd, men synes at det er litt rart at det ikke er så mange post/brev enda.

Endret av mads1153
Lenke til kommentar
mads1153 skrev (17 timer siden):

Har sett til at Skatteetaten skal også mulig bevege seg vekk fra Altinn, men likevel bruker Altinn. Hvor får du posten/brevet fra?

Selvfølgelig vanligvis fra Posten Norge og derfor skal det brukes Digipost selv om mange mener at det skal være på Altinn. Digipost finnes ikke bare på mobil, men også på nett.

Altinn er kanskje heller mer brukt når det kommer til gründerbedrifter/selvnæringsdrivende. Så er det at Altinn er kun digitale dialogen med offentlige etater, og ikke bredt utover enn det som er nok den mulige misforståelsen når Digipost dekker enda bredere med post/brev fra andre private aktører i tillegg.

Jeg kan si jeg tenkte lenge på Altinn, men så var det at Digipost støttet BankID som var den største barrieren borte. Er fornøyd, men synes at det er litt rart at det ikke er så mange post/brev enda.

Digipost er en epost-tjeneste (betalt sådan, det koster penger for det offentlige å bruke denne). Forklar meg (igjen) hva som er fordelen med at vi skal ha (en til) privat tjeneste for å motta epost ? 

Nei: Disse brevene kommer IKKE fra posten, de blir sendt VIA posten. Man hadde en flott tjeneste (altinn), men regjeringen var for redd for at posten skulle miste inntekter når postombæring ble satt ut på anbud, så derfor ga regjeringen mer eller mindre posten oppdraget med å bygge en privat (betalt) epost-server. Selv om man har gode løsninger som dekker det samme behovet på plass i det offentlige.

 

Poenget er enkelt: Hadde altinn forsvunnet i morgen, så hadde man merket det ekstremt godt. Hadde digipost forsvunnet med beskjed om at meldingene heretter blir levert i altinn, så hadde man knapt nok lagt merke til det. En overflødig tjeneste, levert fordi man var redd for at posten skulle miste inntekten sin når postombæringen ble privatisert og lagt ut på anbud, helt unødvendig og noen burde se at dette er bortkastet bruk av offentlige midler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lock-Aze skrev (4 timer siden):

Digipost er en epost-tjeneste (betalt sådan, det koster penger for det offentlige å bruke denne). Forklar meg (igjen) hva som er fordelen med at vi skal ha (en til) privat tjeneste for å motta epost ? 

Nei: Disse brevene kommer IKKE fra posten, de blir sendt VIA posten. Man hadde en flott tjeneste (altinn), men regjeringen var for redd for at posten skulle miste inntekter når postombæring ble satt ut på anbud, så derfor ga regjeringen mer eller mindre posten oppdraget med å bygge en privat (betalt) epost-server. Selv om man har gode løsninger som dekker det samme behovet på plass i det offentlige.

 

Poenget er enkelt: Hadde altinn forsvunnet i morgen, så hadde man merket det ekstremt godt. Hadde digipost forsvunnet med beskjed om at meldingene heretter blir levert i altinn, så hadde man knapt nok lagt merke til det. En overflødig tjeneste, levert fordi man var redd for at posten skulle miste inntekten sin når postombæringen ble privatisert og lagt ut på anbud, helt unødvendig og noen burde se at dette er bortkastet bruk av offentlige midler.

Rettet opp min forrige melding med at brevene sendes via Posten Norge, men ikke fra.

Egentlig hadde jeg merket litt hvis Altinn hadde forsvunnet i morgen med fortsatt Digipost spesielt når Skatteetaten har jo sagt at de skulle bevege seg bort fra Altinn etter hvert på deres sider, ikke ekstremt godt som du påstår. Hvis det var kun Altinn som forsvant samtidig Digipost ikke eksisterte, så stemmer din påstand.

Som jeg sa i forrige melding, Altinn er egentlig kun digitale dialog med offentlige etater som ligger i misforståelsen som gjør at det er lett å tro at Altinn kan dekke mye bedre og bredere enn Digipost eller e-Boks.

Digipost fra mitt synsvinkel er ikke nødvendigvis en overflødig tjeneste, men det bør helt klart forbedres til å ta i bruk potensialet.

Valgkort fikk jeg mottatt på mobilappen til Digipost og det var enkelt å gå inn med FaceID på iPhone for å hente det.
Hvordan ville du ha mottatt det enkelt på Altinn når det er ingen mobilapp, kun nettside som du må gå inn med BankID på mobil hver gang?

Endret av mads1153
Lenke til kommentar
mads1153 skrev (På 17.11.2021 den 12.01):

Rettet opp min forrige melding med at brevene sendes via Posten Norge, men ikke fra.

Egentlig hadde jeg merket litt hvis Altinn hadde forsvunnet i morgen med fortsatt Digipost spesielt når Skatteetaten har jo sagt at de skulle bevege seg bort fra Altinn etter hvert på deres sider, ikke ekstremt godt som du påstår. Hvis det var kun Altinn som forsvant samtidig Digipost ikke eksisterte, så stemmer din påstand.

Som jeg sa i forrige melding, Altinn er egentlig kun digitale dialog med offentlige etater som ligger i misforståelsen som gjør at det er lett å tro at Altinn kan dekke mye bedre og bredere enn Digipost eller e-Boks.

Digipost fra mitt synsvinkel er ikke nødvendigvis en overflødig tjeneste, men det bør helt klart forbedres til å ta i bruk potensialet.

Valgkort fikk jeg mottatt på mobilappen til Digipost og det var enkelt å gå inn med FaceID på iPhone for å hente det.
Hvordan ville du ha mottatt det enkelt på Altinn når det er ingen mobilapp, kun nettside som du må gå inn med BankID på mobil hver gang?

Så problemet er at i altinn så får du ikke logget på med faceid? En tjeneste som teknisk sett kunne vært implementert på kort tid. 
 

Du nevner ingen ting som taler for Digipost annet enn ett ønske om å tvinge folk over på tjenesten istedenfor å implementere det i altinn. 
 

poenget mitt er: teknisk og praktisk sett er Digipost en overflødig tjeneste som enkelt kunne vært implementert i andre offentlige tjenester. Det er snakk om en offentlig godkjent kryptert epostserver… Det er ingen ting annet enn politisk sematikk som gjør at vi (desverre) har Digipost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...