Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Så Pfizer og Moderna vaksinene var ikke så effektivt mot smitten allikevel?


Anbefalte innlegg

Gjest d32e0...867 skrev (9 timer siden):

Har ingen kilder men magefølelsen min sier at jeg ikke skal ta vaksine.Er det lov å være skeptisk uten å bli uthengt som antivaxer?

Anonymous poster hash: d32e0...867

Jeg finner det litt merkelig at man på den ene siden er skeptisk til en vaksine som er utviklet av dedikerte forskerteam med testgrupper på opp til 60000 samtidig som man velger å helt ubeskyttet la et turboagresivt mutantvirus gå løs på seg. Dette er realiteten for uvaksinerte som er så uheldige å bli smittet.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (3 timer siden):

Jeg finner det litt merkelig at man på den ene siden er skeptisk til en vaksine som er utviklet av dedikerte forskerteam med testgrupper på opp til 60000 samtidig som man velger å helt ubeskyttet la et turboagresivt mutantvirus gå løs på seg. Dette er realiteten for uvaksinerte som er så uheldige å bli smittet.

Tja.. Selv om man er uvaksinert så er det jo overveiende størst sjanse for at det går helt fint selv om man blir smittet. Vet om ei på 25 som ble smittet, men merket absolutt ingenting. Ble bare tilfeldigvis oppdaget fordi hun testet seg ifbm at hun skulle reise ut av landet. At hun var smittet kom som en stor overraskelse på henne. Er man ung og frisk så skjønner jeg skepsisen, men vil jo anbefale vaksine istedenfor å få viruset uten vaksine. Ihvertfall når man nærmer seg en 40 år, og om man har helseproblemer. Sånn mtp samfunnssmitte kan det jo være lurt å vaksinere seg, men folk må også få velge litt mer selv. Det avhenger jo også av sykdommens alvorlighetsgrad og sykehuskapasitet. Covid er verre enn influensa p.t, men er ikke Ebola akkurat. Etterhvert blir nok Covid mer som en sesonginfluensa, og sykehuskapasiteten må politikerne fikse opp i. Hvor flink man er til å holde seg hjemme om man har symptomer? Hvor mye man er ute blant folk? Blant eldre og svake? Slike ting vil jo påvirke smitte og alvorlighet, og så er det jo ikke sånn at vaksinerte er smittefrie akkurat. I motsatt fall, dersom man skal følge opp samfunnssmitte-tankegangen så bør man jo ta koronavaksine kanskje hver 6. måned, og i tillegg ta influensavaksine hvert år. Så spørs det om ikke immunsystemet har bedre av å venne seg til litt sykdom iblant, enn å bli vaksinert hele tiden. Gjennomgått sykdom gir også best immunitet. Jeg skal ikke ha noen 3, 4, 5 dose osv, og heller ikke noen influensavaksine før jeg evt blir gammel eller syk/svak. 2 doser krise-situasjon-vaksine er helt greit, men det holder. Jeg har også opplevd bivirkninger. Ingen alvorlige, men ganske kjipe og ubehagelige, og ønsker ikke mer av det. Da foretrekker jeg heller influensa kanskje en gang hvert 10. år, så får immunforsvaret trent seg litt skikkelig også.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (17 minutter siden):

TI motsatt fall, dersom man skal følge opp samfunnssmitte-tankegangen så bør man jo ta koronavaksine kanskje hver 6. måned, og i tillegg ta influensavaksine hvert år. Så spørs det om ikke immunsystemet har bedre av å venne seg til litt sykdom iblant, enn å bli vaksinert hele tiden.

Det er noe i det du sier angående å la kroppen bli vant til litt sykdom en gang i blant. Men når man har et virus som covid-19 som kan fucke opp selv en ung kropp med langvarige og kanskje livsvarige ettervirkninger, som reduserer livskvaliteten betraktelig, så er det litt skummelt å gamble. Det er langt mindre sjanse for å få bivirkninger av vaksinen, så da er valget lett for meg.

I Israel har de kommet et stykke med 3. dose nå, og foreløpige tester viser at antistoffene bevares i kroppen lenger etter 3. dose, enn etter 2. dose. Hvis man for eksempel får kombinert influensavaksine, og covid-19 vaksine etterhvert (som det snakkes om), så blir det null stress for eldre å ta en covid-19 vaksine hvert år hvis man uansett skal vaksinere seg mot influensa som den eldre befolkningen anbefales å gjøre. Og i likhet med influensa, vil også covid-19 mutere innimellom, slik at man bør få oppdaterte vaksiner etterhvert.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (15 minutter siden):

Det er noe i det du sier angående å la kroppen bli vant til litt sykdom en gang i blant. Men når man har et virus som covid-19 som kan fucke opp selv en ung kropp med langvarige og kanskje livsvarige ettervirkninger, som reduserer livskvaliteten betraktelig, så er det litt skummelt å gamble. Det er langt mindre sjanse for å få bivirkninger av vaksinen, så da er valget lett for meg.

I Israel har de kommet et stykke med 3. dose nå, og foreløpige tester viser at antistoffene bevares i kroppen lenger etter 3. dose, enn etter 2. dose. Hvis man for eksempel får kombinert influensavaksine, og covid-19 vaksine etterhvert (som det snakkes om), så blir det null stress for eldre å ta en covid-19 vaksine hvert år hvis man uansett skal vaksinere seg mot influensa som den eldre befolkningen anbefales å gjøre. Og i likhet med influensa, vil også covid-19 mutere innimellom, slik at man bør få oppdaterte vaksiner etterhvert.

Valget er lett for meg også slik situasjonen er p.t. Men når jeg har fått 90 % langvarig beskyttelse etter 2 doser (via hukommelsesceller) som riktignok ikke beskytter meg mot smitte, men mot alvorlig sykdom, så holder det for min del. Hadde jeg vært 20 vet jeg ikke hva jeg hadde valgt. Har ikke sett studier og tall på sjanseforholdet mellom å få alvorlige bivirkninger av vaksinen som frisk 20-åring, kontra sjansen for long-covid ved gjennomgått sykdom, kontra sjansen for at det også blir livsvarig. Hadde jeg vært eldre, overvektig, eller syk så hadde jeg nok tatt en 3. dose. At eldre får infuensavaksine er vel sånn de alltid har fått? Å fortsette med det høres lurt ut. Det er dog mer bivirkninger med covid-vaksinene enn influensavaksine (tror jeg?), så litt forskjell er det, men antar de vil bli bedre og bedre etterhvert. Uansett; hadde jeg vært gammel hadde jeg nok tatt covid-vaksine sammen med influensavaksine, da det er bedre enn å bli syk som eldre, men mener uansett det er opptil hver enkelt å velge.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (31 minutter siden):

Det stemmer når det gjelder kortvarige bivirkninger som vondt i armen, feber og slikt. Men finner ikke noe informasjon om at dette gjelder bivirkninger på lang sikt.

Kortvarige små bivirkninger betyr lite. Det er alvorlige bivirkninger som hjerteproblemer (som forekommer hyppigere blant yngre), og langvarige bivirkninger jeg tenker på. Kanskje også dette med menstruasjonproblemer hos kvinner vil vise seg å være noe å tenke på. Selv har jeg slitt med tretthet etter andre dose, som er kjipt. Spesielt ifbm fysisk aktivitet. Det gjør at jeg ikke får mosjonert helt som før, og det trenger jeg, så da blir det ekstra kjipt. Også litt feberaktig følelse innimellom. Kjenner innimellom også en ubehagelig følelse av stikninger i brystet. Kjennes ikke alvorlig ut, bare ubehagelig. Trettheten og bryst-stikningene er der enda, men har avtatt litt, så håper det forsvinner snart, men kjedelig når det tar så lang tid. Så det gidder jeg ikke mer av, og attpåtil risikere at det blir enda verre. Har hørt flere klage på dette. Også at det vedvarer lenge for noen. Informasjonen som gis sier bare at bivirkninger kan være tretthet eller feber, og at for de fleste går dette rimelig kjapt over såvidt jeg vet. Hadde vært greit å vite hvor mange det vedvarer hos, og evt hvor lenge, men man kan sikkert ikke si det med stor nok sikkerhet enda.

Måler jeg det jeg selv har opplevd som bivirkninger oppimot influensa jeg har hatt tidligere, så tar jeg heller influensa ca hvert 10. år, enn dette her 2 ganger i året, men skjønner at andre som ikke opplever slikt vil velge annerledes.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (2 timer siden):

Jeg stusser litt på noen ting her når jeg søker etter mer informasjon angående Gibraltar og vaksinering.

De påstår at 118% av den voksne befolkningen er vaksinert. Grunnen til at de har over 100% er at de også har vaksinert Spanjoler som arbeider på Gibraltar. Men hvor stor prosentandel av de som bor på Gibraltar er vaksinert?

Det gjelder også kun den voksne befolkningen, og som vi vet så fungerer vaksinen dårlig på de eldste. Hvor mange av de som blir syke er barn og eldre? Og hvor mange utvikler så alvorlige symptomer at de havner på sykehus?

Det er med andre ord en lite informativ artikkel, som kun drar frem det som kan skremme mest mulig, akkurat slik vi forventer fra "nettaviser" som document, resett og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 timer siden):

Tja.. Selv om man er uvaksinert så er det jo overveiende størst sjanse for at det går helt fint selv om man blir smittet. Vet om ei på 25 som ble smittet, men merket absolutt ingenting. Ble bare tilfeldigvis oppdaget fordi hun testet seg ifbm at hun skulle reise ut av landet.

Sjansen er stor for at det går bra men det kan gå ille også, det er litt som med lotteri der de færreste vinner men noen gjør det men i dette lotteriet er småpremiene lette symptomer, 2. premien varige lungeskader og førstepremien er død.
Ville du like å være med i et sånnt lotteri?

Sitat

I motsatt fall, dersom man skal følge opp samfunnssmitte-tankegangen så bør man jo ta koronavaksine kanskje hver 6. måned, og i tillegg ta influensavaksine hvert år. Så spørs det om ikke immunsystemet har bedre av å venne seg til litt sykdom iblant, enn å bli vaksinert hele tiden.

Å venne seg til sykdom er jo det vaksiner gjør med immunforsvaret der forskjeller er at du ikke blir syk av det ut over bivirkningene vaksinen gir som kun er fordi immunforsvaret responderer og ikke fordi viruset gjør deg syk.
Influensavaksine har jeg tatt 3 ganger nå der jeg ikke tok vaksinen i 2020 på grunn av restriksjoner og brysomheter med å få det gjennomført og jommen blei jeg ikke sengeliggende i vår av nettop influensa.
Før jeg begynte å ta influensavaksine gikk jeg meg på en fin smell med huet fult av snørr og 3 dager med 40 i feber før det begyte å dempe seg, det var ikke noe å trakte etter og går en manfluensa en høy gang.

Regner med om covid er noe man må ha hjevnlig påfyll av kommer det sikkert kombivaksiner som tar både forkjølelse, årets influensa og årets covid variant som jeg kommer til å ta for å holde meg frisk.
En dag jeg slipper å være syk er en dag ekstra i mitt liv med god livskvalitet og om en vaksine en gang i året er det som skal til for å lykkes med det så helt greit for meg.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha sett ett eneste sted at noen har påstått at vaksinene er 100%

Spørsmålet er, er det bedre enn ingen ting? Har det en positiv samfunnseffekt i den grad at færre dør eller blir alvorlig syke etter vaksinen enn før?

Og er dette tallet lavt nok til å forsvare kostnadene knyttet til vaksineringen sett opp mot kostnadene ved en vedvarende nedstenging eller overbelastede sykehus.

Alt annet flisespikkeri og vissvass er for min del ikke særlig interessant. 

Og er varigheten kort, så er det fremdeles det man har til man finner en bedre løsning. 

Jeg trivdes godt på hjemmekontor, og har ingen trang til å reise verden rundt, så for min del kunne vi godt vært i lockdown enda. Men det har vi som samfunn ikke råd til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 minutter siden):

Sjansen er stor for at det går bra men det kan gå ille også, det er litt som med lotteri der de færreste vinner men noen gjør det men i dette lotteriet er småpremiene lette symptomer, 2. premien varige lungeskader og førstepremien er død.
Ville du like å være med i et sånnt lotteri?

Det kan gå ille, og sjansen for det er større uten vaksine enn med, men fortsatt veldig lav. Samtidig er det sjanse for å vinne førstepremie i bivirkningslotteriet. Jeg ville ikke hatt lodd i noen av dem, men det valget blir vanskelig om man ikke flytter til der hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu. Derfor ville jeg vaksinert meg når man veier nytte vs risiko, slik jeg har gjort, men jeg kan også forstå at man kan være skeptisk om man er ung, frisk og sunn. Og ihvertfall om man har vært syk allerede.

Sitat

Å venne seg til sykdom er jo det vaksiner gjør med immunforsvaret der forskjeller er at du ikke blir syk av det ut over bivirkningene vaksinen gir som kun er fordi immunforsvaret responderer og ikke fordi viruset gjør deg syk.

Ja, men disse vaksinene funker ikke helt som flere tidligere vaksiner. De har lavere effekt og varighet. Det er ikke sånn at er man vaksinert så blir man ikke syk. Det har man ingen garanti for. Nye vaksiner kan derimot bli bedre, og det kommer de også helt sikkert til å bli. Naturlig gjennomgått sykdom skaper også en bredere/bedre immunitet enn vaksinering. Da skapes immunitet mot hele viruset, og ikke bare biter av det. 

Sitat

Influensavaksine har jeg tatt 3 ganger nå der jeg ikke tok vaksinen i 2020 på grunn av restriksjoner og brysomheter med å få det gjennomført og jommen blei jeg ikke sengeliggende i fjor vår av nettop influensa.
Får jeg begynte å ta influensavaksine gikk jeg meg på en fin smell med huet fult av snørr og 3 dager med 40 i feber før det begyte å dempe seg, det var ikke noe å trakte etter og går en manfluensa en høy gang.

Regner med om covid er noe man må ha hjevnlig påfyll av kommer det sikkert kombivaksiner som tar både forkjølelse, årets influensa og årets covid variant som jeg kommer til å ta for å holde meg frisk.
En dag jeg slipper å være syk er en dag ekstra i mitt liv med god livskvalitet og om en vaksine en gang i året er det som skal til for å lykkes med det så helt greit for meg.

Det er kjipt. Folk er forskjellige og har forskjellig utgangspunkt for å håndtere influensa (og annet). Noen er unge, andre er gamle. Noen er runde, andre er tynne. Noen er slappe, andre er trente. Noen spiser usunt, andre sunt. Noen sover godt, andre ikke. Noen er friske, andre syke. Alle ting som påvirker immunforsvaret. At du får tatt vaksine er jo flott. Andre vil vurdere ting annerledes. 

 

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (7 minutter siden):

Ja, men disse vaksinene funker ikke helt som flere tidligere vaksiner. De har lavere effekt og varighet. Det er ikke sånn at er man vaksinert så blir man ikke syk. Det har man ingen garanti for. Nye vaksiner kan derimot bli bedre, og det kommer de også helt sikkert til å bli. Naturlig gjennomgått sykdom skaper også en bredere/bedre immunitet enn vaksinering. Da skapes immunitet mot hele viruset, og ikke bare biter av det.

Nå fungerer ikke influensavaksinen særlig lenge heller bare for å sammenligne men når det kommer til imunresponsen etter å ha hatt covid sammenlignet med imunresponsen etter vaksinering har WHO følgende å si om saken.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-(covid-19)-vaccines?adgroupsurvey={adgroupsurvey}&gclid=Cj0KCQiA-eeMBhCpARIsAAZfxZDSEn62Q_mXlLeKu1mSRFHxGheTx6GzbRHHr_RwfPkaoPT0y8JnYRgaAig1EALw_wcB

Sitat

We are still learning about how long immunity to COVID-19 lasts from natural infection, and from vaccination. We are now starting to see evidence that the immunity you get after having COVID-19 can be strong. However, the type of immunity that's developed after infection varies from person to person, making it less predictable than immunity after vaccination. Scientists are working hard to understand this better.

Så selv der er det litt lotto hvor immun du blei etter å ha vært syk av covid.
Regner med du har studier som støtter påstanden din om at sykdom gir bedre besklyttelse en vaksine ettersom du kom med påstanden.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Nå fungerer ikke influensavaksinen særlig lenge heller bare for å sammenligne men når det kommer til imunresponsen etter å ha hatt covid sammenlignet med imunresponsen etter vaksinering har WHO følgende å si om saken.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-(covid-19)-vaccines?adgroupsurvey={adgroupsurvey}&gclid=Cj0KCQiA-eeMBhCpARIsAAZfxZDSEn62Q_mXlLeKu1mSRFHxGheTx6GzbRHHr_RwfPkaoPT0y8JnYRgaAig1EALw_wcB

Så selv der er det litt lotto hvor immun du blei etter å ha vært syk av covid.
Regner med du har studier som støtter påstanden din om at sykdom gir bedre besklyttelse en vaksine ettersom du kom med påstanden.

Sånn vil det alltid være. Noen får bedre immunrespons enn andre. Gjelder også for vaksiner. Det var fra FHI mener jeg, samt andre kilder, men jeg har de ikke for hånden. Skal se om jeg klarer å finne det til deg, men WHO og byråkratier henger som regel alltid litt etter. Vaksinenes effekt og varighet har nokså nylig vist seg å være dårligere enn man trodde også.

Edit:

Har dette fra flere kilder, som nevnt, men nedenfor er 2. Fant ikke direkte fra FHI. Kan også ha vært Gunveig Grødeland. Dr Been mener jeg også har en video hvor han forklarer i mer detalj, men orker ikke å gå igjennom video-materialet hans. 

John Campbell går igjennom flere kilder. Ett interresant poeng han bare såvidt lufter litt er at vaksinene beskytter dårligere mot Delta, men det er Delta man har blitt smittet av i Norge i det siste. Siden immunsystemet da lager immunitet mot Delta skulle det bety at gjennomgått Delta-sykdom gir en god del bedre beskyttelse mot denne varianten enn dagens vaksiner er istand til. Ellers bekrefter han at vaksinen kun gir beskyttelse mot spike-proteinet, mens sykdom gir immunitet mot hele viruset (altså en bredere immunitet, som også ser ut til å vare lengre), og konkluderer (på bakgrunn av kildene) at sykdom gir bedre immunitet enn vaksinering.

Sitat fra NettavisenPå toppen av det hele viser all statistikk at det å bli infisert av koronaviruset gir bedre immunitet enn vaksinen. FHI luftet åpnet tidligere i år at det å bli smittet som fullvaksinert kunne være en fordel for nye virusvarianter.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 minutt siden):

Vaksinenes effekt og varighet har nokså nylig vist seg å være dårligere enn man trodde også.

Årsaken til det er ganske enkel og det er fordi varianten man utviklet vaksine mot var den som spredte seg først mens nå er det en variant av deltaviruset som sprer seg og mot den fungerer vaksinen dårligere.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Nukleosid said:

Det er med andre ord en lite informativ artikkel, som kun drar frem det som kan skremme mest mulig, akkurat slik vi forventer fra "nettaviser" som document, resett og lignende.

Ok, da var det kanskje bare skremselspropaganda, men du må ikke tro at det bare er alternative medier som driver å skremmer folk.

Nrk for eksempel har igjennom pandemien vært helt ekstreme på skremme og skape ekstra dårlig stemning for folk.

Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (På 14.11.2021 den 17.07):

Et eksempel: Hvis en smittsom persom kommer inn i et hus med 10 fullvaksinerte, så betyr det at 4 eller 5 kan bli smittet av covid uansett? Så selskapene løy om effektiviteten på 90% mot å bli smittet?

Hvor fikk du 4 av 5 i fra?

Beskyttelse på 90% er målt opp mot uvaksinerte personer. Selv om ein er vaksinert, så kan ein bli smittet. Men sjansen er mye lavere enn om ein er ikkje vaksinert. På toppen av det kommer det alvorlighetsgrad. Fare for innleggelse og dødsfall.

 

geir__hk skrev (10 timer siden):

Men - det å velge å ikke å ta vaksinen kontra å gå høyt ut i sosiale medier å spre usannheter om vaksinene med den hensikt å påvirke andre, det er to helt forskjellige ting.

Problemet at de folka som ikkje vaksinerer seg - de lever i same samfunn som alle andre. Dvs, de går på butikker, rest, bar, etc. Og de sprer smitte. Det fører faktisk til at folk dør. Bokstavelig talt. Er det OK at folk skal dø, fordi noen er "redd for vaksinen"? Kva med økonomiske konsekvenser for landet? Kvifor skal ungene få det dårligere på barnehager/skuler? Kvifor skal sykepleiere slite ræva av seg, fordi noen er "redd for vaksinen"?
Samfunnet har sagt "vi tåler ikkje fulle folk bak rattet". Samfunnet har sagt "kjører du uten bilbelte, må du betale bot". Vi har tvangspsykoligi. Og samfunnet kan si "tar ikkje du vaksinen, så blir det bot". COVID handler like mye om å spre smitte, som å bli smittet selv.
Evt så må vi komme med ekstreme regler for de uvaksinerte. Ikkje for å straffe de, nei, men for å beskytte resten av samfunnet. 
- Uvaksinerte har ikkje lov å gå ut uten at det er "must". Kle, mat, o.l. kan de bestille på nett. 
- Når de går ut, er det must med munnbind hele tide. 
- Sporing via mobil/app
- Blir de syke med COVID, får de betale hele rekningen på sykehuset selv
- Veldig høye boter for å bryte reglene
- Får de påvist smitte og går ut - eit par år i fengsel

Da skal folk få velge, enten vaksinen eller følge de strenge reglene. De har jo også mulighet til å flytte til eit anna land. Det er opp til kvar enkel kva ein gjøre, men det kan ikkje gå utover resten av samfunnet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (19 timer siden):

Årsaken til det er ganske enkel og det er fordi varianten man utviklet vaksine mot var den som spredte seg først mens nå er det en variant av deltaviruset som sprer seg og mot den fungerer vaksinen dårligere.

Hvorfor vil man da fortsatt bruke dose 1 og 2?

Sitat

– Ansatte som jobber med barn og unge vil også bli vurdert, men for å være beskyttet er det viktigste at de takker ja til de to første vaksinedosene som gir svært god beskyttelse mot alvorlig sykdom, skriver overlege Margrete Greve-Isdahl hos FHI i en e-post til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVrVMA/laerere-faar-ikke-boosterdose-raskere-naa

Som uvaksinert vil en fortsatt bli sendt igjennom hele greia med dose 1 og 2, før en kan ta dose 3. Dette blir et tegn på at de ser på dose 1 og 2 som hellige i vaksinasjonsprogrammet sitt, og at de overhodet ikke er interesserte i å redde livet til de uvaksinerte. I så tilfelle ville de nemlig ha gitt dem dose 3, som virker bedre mot Delta.

For den uvaksinerte går det jo meget lang tid fra i dag, når vedkommende sendes igjennom de to dosene som skal beskytte mot originalviruset fra 2020. Går sikkert 10-12 måneder. Dette tyder også på at de ikke er interesserte i å beskytte folk fra bivirkninger.

Lenke til kommentar
aomt skrev (19 timer siden):

Beskyttelse på 90% er målt opp mot uvaksinerte personer.

det er heller ingen eksakt vitenskap.

faktisk har jeg sett eksempler fra sykehjem hvor fler vaksinerte enn uvaksinerte ble smittet.

hvis man f.eks. sperrer inne 10 vaksinerte og 10 uvaksinerte ombord i en båt en uke, tror jeg nok smitten fordeler seg jevnt.

90% er nok beregnet med veldig mye godvilje, "og medvind, hjemlengsel, og kjøttkaker til middag" som man pleier si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...