Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tar kjøkkenventilatoren nok?


Anbefalte innlegg

Hei,

Bor i et nybygg (leilighet fra 2018) hvor jeg siden innflytting har hatt flere konkrete problemer knyttet til ventilasjonsanlegget. Jeg blir derfor litt småparanoid om anlegget ellers virker som det skal.

Det kjennes ut som at kjøkkenventilatoren trekker godt - hvis det er skrudd på og jeg tar et ark med kjøkkenpapir eller dopapir suger avtrekket det til seg og det faller ikke ned. Når jeg lager mat, særlig med krydder (taco f.eks., eller noe med hvitløk), har matlukten likevel en tendens til å sette seg i leiligheten en del timer etterpå, selv om ventilatoren går litt før, under hele matlaginga og kanskje litt etterpå også. Synes kanskje det ikke lukter like mye mat av klærne som det gjør om jeg er på besøk til noen med et eldre hus f.eks., men er jeg kravstor å forvente at det skal være tilnærmet luktfritt etter noen timer? Har vel av og til kunne kjent det litt morgenen etter også, men det kan kanskje være delvis pga. at noe står ute på kjøkkenet som har blitt brukt til matlagingen eller spist av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/14/2021 at 8:29 PM, xClaymanx said:

Matlukt vil det alltid være, regner med du spiser maten iløpet av en times tid etterpå også?

Avstand fra vifte til ute har også en betydning, samt hvor kraftig viften suger.

Kan være at du må til med en bedre vifte.

Ventilatoren trekker ganske godt, men det er kanskje vanskelig å komme vekk fra at det blir en del matlukt uansett? Å bytte kjøkkenhette/vifte blir nok vanskelig, da det er leilighet i leilighetskompleks og det er vel styrt sentralt(?).

Av og til har jeg latt kjøkkenavtrekket stå på en time etter endt matlaging, og at det likevel kan lukte en del mat i leiligheten (f.eks. om noe med krydder, hvitløk e.l. er laget - og spesielt om det er stekt i stekeovn, siden den skyter lufta ut i kjøkkenet istedenfor opp i avtrekket).

 

On 11/15/2021 at 9:30 AM, Håvard said:

I vårt hus er det ingen kobling mellom kjøkkenvifte og ventilasjonsanlegg, så om vi ikke åpner et vindu eller øker effekten på ventilasjonsanlegget så får vi undertrykk i huset, og kjøkkenviften funker dårlig. Prøv å åpne et vindu for å se om det gir bedre trekk

Vi har balansert ventilasjon, slik at til vanlig er jo tilluft og avkast noenlunde likt, men blir det fortsatt undertrykk om kjøkkenavtrekket står på, eller tilpasses øvrige avtrekksventiler slik at avtrekk og tilluft fortsatt er lik?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (På 17.11.2021 den 19.31):

Ventilatoren trekker ganske godt, men det er kanskje vanskelig å komme vekk fra at det blir en del matlukt uansett? Å bytte kjøkkenhette/vifte blir nok vanskelig, da det er leilighet i leilighetskompleks og det er vel styrt sentralt(?).

Av og til har jeg latt kjøkkenavtrekket stå på en time etter endt matlaging, og at det likevel kan lukte en del mat i leiligheten (f.eks. om noe med krydder, hvitløk e.l. er laget - og spesielt om det er stekt i stekeovn, siden den skyter lufta ut i kjøkkenet istedenfor opp i avtrekket).

 

Vi har balansert ventilasjon, slik at til vanlig er jo tilluft og avkast noenlunde likt, men blir det fortsatt undertrykk om kjøkkenavtrekket står på, eller tilpasses øvrige avtrekksventiler slik at avtrekk og tilluft fortsatt er lik?

Hos oss er det vanligvis balansert, men når kjøkkenviften skrus på, blir det enda en vifte som suger luft ut fra huset, og det lager undertrykk, som gjør at kjøkkenviften virker dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/19/2021 at 5:13 PM, Håvard said:

Hos oss er det vanligvis balansert, men når kjøkkenviften skrus på, blir det enda en vifte som suger luft ut fra huset, og det lager undertrykk, som gjør at kjøkkenviften virker dårligere.

Hvordan løse dette, åpne opp vindu slik at mer frisk luft kommer lettere til? Da vil vel anlegget trekke til seg luft utenfra?

Lenke til kommentar
15 hours ago, Mechablast said:

Åpne et vindu eller noe. 

Hadde problemer med undertrykk selv før jeg flyttet

Da kom det ned i pipa om vifta gikk for fult

 

14 hours ago, Håvard said:

Vi åpner bare et vindu. 

 

Ok - er det vanlig at det blir undertrykk også i nye boliger når kjøkkenavtrekket er på?

Lenke til kommentar

Er det så farlig om det lukter litt mat da? Om setter en kjele med vann som koker på komfyren så ser du hvor mye av dampen som trekkes direkte opp i vifta og hvor mye som havner utenfor.

Du må nok la vifta stå på litt i etterkant av matlagingen for å få vekk det som sprer seg rundt i rommet. Om du spiser i et annet rom en kjøkkenet vil det jo dampe av tallerken(e) og lukten vil spre seg der også, og da er det vel begrenset av hva kjøkkenvifta kan ta unna.

Så lukter det vel også kanskje av din egen ånde etter at du har spist? Synes at når jeg spiser mye hvitløk så lukter det hvitløk av meg i mange timer etterpå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/28/2021 at 12:47 AM, Cerent said:

Er det så farlig om det lukter litt mat da? Om setter en kjele med vann som koker på komfyren så ser du hvor mye av dampen som trekkes direkte opp i vifta og hvor mye som havner utenfor.

Du må nok la vifta stå på litt i etterkant av matlagingen for å få vekk det som sprer seg rundt i rommet. Om du spiser i et annet rom en kjøkkenet vil det jo dampe av tallerken(e) og lukten vil spre seg der også, og da er det vel begrenset av hva kjøkkenvifta kan ta unna.

Så lukter det vel også kanskje av din egen ånde etter at du har spist? Synes at når jeg spiser mye hvitløk så lukter det hvitløk av meg i mange timer etterpå...

Det er ikke nødvendigvis et stort problem - men jeg synes det lukter litt vel mye mat selv om ventilatoren går, når det er en ny leilighet. Lager man mat og ventilatoren står på et kvarter før man begynner, under hele matlaginga og selv om den står på en time etterpå, så begynner jeg jo å lure om ting fungerer som det skal 😕

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det flere som har nybygg og har tenkt over dette?

Nybygg er jo tett, og det samtidig som at noe av lukten resirkuleres i ventilasjonen pga. varmegjenvinning gjør kanskje at det kan ta mange timer før lukta forsvinner (med mindre man åpner vinduer i tillegg)?

Lukt er jo ganske subjektivt - er det noen andre måter å sjekke om ting er som de skal være med ventilasjonsanlegget, at det kommer nok frisk luft inn osv.?

Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (8 minutter siden):

Nybygg er jo tett, og det samtidig som at noe av lukten resirkuleres i ventilasjonen pga. varmegjenvinning gjør kanskje at det kan ta mange timer før lukta forsvinner (med mindre man åpner vinduer i tillegg)?

Varmegjenvinning resirkulerer vel ikke luft? Vår fungerer hvertfall som en varmepumpe, og trekker varmen ut av ut-luften, lukt kan ikke følge med der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har merket at om jeg er på et soverom og noen dusjer på badet og bruker såper med en del parfyme så kjennes det på soverommet fra anlegget. Hvis det ikke er gjenvinning av varmen som gjør det, hva er da forklaringen? Lukta blir jo tatt opp av avtrekksventil på bad, og kommer ut i tilluftsventil på soverom.

Lenke til kommentar

Er kjøkkenventilatoren koblet til varmegjenvinner, eller er det egen vifte og utkast i ventilatoren? Hvis ventiatoren er koblet til varmegjenvinner, er den av en type/modell som er tilpasset varmegjenvinneren? Er den målt og innregulert korrekt?

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, zanta said:

Er kjøkkenventilatoren koblet til varmegjenvinner, eller er det egen vifte og utkast i ventilatoren? Hvis ventiatoren er koblet til varmegjenvinner, er den av en type/modell som er tilpasset varmegjenvinneren? Er den målt og innregulert korrekt?

 

Så vidt jeg vet går den i "bypass mode" når avtrekket er på, men dersom ikke alt blir tatt av kjøkkenventilatoren blir det kanskje spredt lukt gjennom andre avtrekk - avtrekket på badet tar ganske mye f.eks., også når ventilatoren står på.

Virker som at matlukt spres mer hvis vi bruker stekeovn enn om vi bruker induksjonstoppen. Det gir vel antagelig mening, fordi stekeovnen blåser ut i rommet, mens om man steker  på platetopp så går det vel i større grad rett opp i ventilatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...