Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnvansker


Baron12

Anbefalte innlegg

I perioder merker jeg at jeg våkner opp på samme tid om natten. Jeg sovner rundt kl 2300, og våkner 0230. Det skjer oftest når jeg jeg har vært på seinvakt, og skal være på jobb igjen kl 0700. Jeg vet at årsaken mest sannsynlig er en blanding av stress og muligens litt mye kaffe i løpet av dagen. En annen stor sannsynlighet, er at jeg bli vekket om natten om blodsukkeret er høyt eller lavt. (Jeg har alarm på telefon). Dette fører til at jeg enten må stå opp for å spise, eller justere insulin-dosen. Noen ganger er det vanskelig å sovne igjen. 
Nå ligger jeg på sofaen og hører radioen og leser gårsdagens avis. Nå får jeg prøve å legge meg igjen om ikke alt for lenge. Er det noen der ute som har det på samme måten? Tips tas i mot med glede. 

Endret av Baron12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, GiaMahan said:

Tyngdedyne kan jeg varmt anbefale. 

Hvordan er dette for folk som sover på ryggen? Tenker at føttene lettere blir presset nedover slik at spissfot kan bli en utfordring. Har hatt min aldrende mor på sykehus i 3 døgn nå og ser at hun har fått en tendens til spissfot og er samtidig blitt hoven rundt anklene og går på tærne. Hun hadde en relativt tung dyne på sykehuset. Det irriterer meg at ikke helsepersonell er mer obs så slike "småting" Hun var ikke slik før hun reiste til sykehuset... 

https://sml.snl.no/spissfot

 

Lenke til kommentar

Jeg føler i grunn du hadde fasiten selv;

On 11/13/2021 at 4:56 AM, Baron12 said:

Det skjer oftest når jeg jeg har vært på seinvakt, og skal være på jobb igjen kl 0700

Det er mange måter å håndtere det på, men søvnvansker bør man løse på enklest mulig måte. Jeg ville ha begyndt med fast dagtidsarbeid, og deretter se om problemet løser seg. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Baron12 skrev (På 13.11.2021 den 4.56):

I perioder merker jeg at jeg våkner opp på samme tid om natten. Jeg sovner rundt kl 2300, og våkner 0230. Det skjer oftest når jeg jeg har vært på seinvakt, og skal være på jobb igjen kl 0700. Jeg vet at årsaken mest sannsynlig er en blanding av stress og muligens litt mye kaffe i løpet av dagen. En annen stor sannsynlighet, er at jeg bli vekket om natten om blodsukkeret er høyt eller lavt. (Jeg har alarm på telefon). Dette fører til at jeg enten må stå opp for å spise, eller justere insulin-dosen. Noen ganger er det vanskelig å sovne igjen. 
Nå ligger jeg på sofaen og hører radioen og leser gårsdagens avis. Nå får jeg prøve å legge meg igjen om ikke alt for lenge. Er det noen der ute som har det på samme måten? Tips tas i mot med glede. 

Prøv å redusere bruken av trådløse produkter.  Bruk kabel istedet.  Reduser bruken av skjermer og lys med blå lys(ca. 450 nm.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...