Gå til innhold

Kun 2 års reklamasjon på routere? (LØST)


barry_zito

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Dudeliduu skrev (4 minutter siden):

5 år ja.
Sikkert en ung person som ikke vet bedre som driver med kundebehandling.

Men hva er en reklamasjon? 
Det er bare at man kan klage, levere det inn for gransking og få et skriftlig svar, en reparasjon osv, men ikke garantert nytt produkt.
Jeg har levert mye sånt, og de få gamle defekte som kom inn ga jeg tilbud om 50% rabatt på en ny modell. Alle godtok det.


Selv fikk jeg en ny Mill ovn etter nesten 3 år da den gamle døde stille. Jeg fikk ikke samme modell, men en billigere uten den fine glassfronten. Komplett ba bare om et bilde av serie/nr etikett og sendte den nye uten mere oppstyr. Prisforskjell 1300 kr og 800 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (3 minutter siden):

Men hva er en reklamasjon? 
Det er bare at man kan klage, levere det inn for gransking og få et skriftlig svar, en reparasjon osv, men ikke garantert nytt produkt.
Jeg har levert mye sånt, og de få gamle defekte som kom inn ga jeg tilbud om 50% rabatt på en ny modell. Alle godtok det.


Selv fikk jeg en ny Mill ovn etter nesten 3 år da den gamle døde stille. Jeg fikk ikke samme modell, men en billigere uten den fine glassfronten. Komplett ba bare om et bilde av serie/nr etikett og sendte den nye uten mere oppstyr. Prisforskjell 1300 kr og 800 kr.

Slik jeg forstår det betyr at du har loven på din side om at produktet skal fungere som reklamert i minst 5 år. Og det er selger som skal sørge for det.
Enten må de reparere, eller gi nytt hvis det er billigere.
Vanligvis er det billigste å selge gjenstander som ikke går i stykker på under fem år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (9 minutter siden):

Men hva er en reklamasjon? 
Det er bare at man kan klage, levere det inn for gransking og få et skriftlig svar, en reparasjon osv, men ikke garantert nytt produkt.

Garantert nytt om det er fabrikkfeil som ikke kan repareres.
Med mindre det er grov brukerfeil så har man krav på fungerende produkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dudeliduu skrev (3 minutter siden):

Slik jeg forstår det betyr at du har loven på din side om at produktet skal fungere som reklamert i minst 5 år. Og det er selger som skal sørge for det.
Enten må de reparere, eller gi nytt hvis det er billigere.
Vanligvis er det billigste å selge gjenstander som ikke går i stykker på under fem år.

Det er greit nok. 
Mitt poeng er at det går å løse ting ved å tilby noe mere attraktivt. Vi hadde 50% avanse på produktet og tjente da ikke noe. Men vi slapp unna det som en SUR kunde bringer med seg av tapt verdifull brukt tid, dårlig humør, kjefting og tapt goodwill. Kunden vinner alltid uansett, og krigsbyttet kunden tar er da at hxn ikke kommer tilbake. 

En vel håndtert reklamasjon er en fornøyd kunde uten direkte å tape penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (7 minutter siden):

Garantert nytt om det er fabrikkfeil som ikke kan repareres.
Med mindre det er grov brukerfeil så har man krav på fungerende produkt.

Der ligger nok de fleste hunder begravet. Og en grunn til at prisene økes. Garantier/reklamasjoner og konflikter er ikke gratis. Men man kan slutte å selge eller slutte å lage produkter som ikke holder, eller legge ned bisnissen. Nettbutikkene i utlandet selger med vilje dårlige produkter og er ultra-vanskelige å reklamere til.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (12 minutter siden):

Slik jeg forstår det betyr at du har loven på din side om at produktet skal fungere som reklamert i minst 5 år.

En vanlig misforståelse. Produktet skal vare så lenge man kan forvente at produktet skal vare, og fristen for å reklamere er normalt sett 2 år. 5 år dersom produktets levetid er vesentlig lenger enn 2 år.

En banan har to års reklamasjonsfrist den også, men siden forventet levetid på en banan ikke er i nærheten av 2 år gir det ingen mening å reklamerer på en banan etter 1 år og 6 måneder.

Det er heller ikke slik at alle feil som kan oppstå med produktet dekkes av reklamasjon. Feilen må ha foreligget på det tidspunktet du kjøpte produktet. At en slitedel slites fortere enn man subjektivt mener den bør er ikke i seg selv grunnlag for reklamasjon. De første 6 månedene etter et kjøp er grunnantakelsen at uforutsette feil som oppstår med et produkt skyldes en produksjonsfeil, og det er opp til selger å sannsynliggjøre noe annet. Etter 6 måneder derimot, faller den byrden over på forbruker; hvis man skal reklamere på noe etter 4 år så må man sannsynliggjøre hvordan den feilen skyldes noe som foregikk før man kjøpte tingen.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 minutt siden):

En vanlig misforståelse. Produktet skal vare så lenge man kan forvente at produktet skal vare, og fristen for å reklamere er normalt sett 2 år. 5 år dersom produktets levetid er vesentlig lenger enn 2 år.

En banan har to års reklamasjonsfrist den også, men siden forventet levetid på en banan ikke er i nærheten av 2 år gir det ingen mening å reklamerer på en banan etter 1 år og 6 måneder.

Det er heller ikke slik at alle feil som kan oppstå med produktet dekkes av reklamasjon. Feilen må ha foreligget på det tidspunktet du kjøpte produktet. At en slitedel slites fortere enn man subjektivt mener den bør er ikke i seg selv grunnlag for reklamasjon. De første 6 månedene etter et kjøp er grunnantakelsen at uforutsette feil som oppstår med et produkt skyldes en produksjonsfeil, og det er opp til selger å sannsynliggjøre noe annet. Etter 6 måneder derimot, faller den byrden over på forbruker; hvis man skal reklamere på noe etter 4 år så må man sannsynliggjøre hvordan den feilen skyldes noe som foregikk før man kjøpte tingen.

Både ja og nei. Men du glemmer å redegjøre for følgende:

En gjenstand skal fungere innenfor forventet levetid med vanlig bruk med mindre noe uforutsett har skjedd med den. Overspenning eller vannskade er to eksempler hvor man ikke har noen rett til reparasjon fordi det ikke er gjenstanden sin feil.
Hvis det derimot ikke er noe spesifikt som har skjedd med den og den allikevel ikke fungerer så ansees dette som en feil ved kjøpstidspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
henrikwl skrev (6 minutter siden):

OK

Selv fikk jeg en ny Mill ovn etter nesten 3 år da den gamle døde stille. Jeg fikk ikke samme modell, men en billigere uten den fine glassfronten. Komplett ba bare om et bilde av serie/nr etikett og sendte den nye uten mere oppstyr. Prisforskjell 1300 kr og 800 kr.

Hva syns du om denne løsningen? Jeg fikk ikke ny samme ovn etter 3 år. Føler ikke at det skal være gratis å bruke en fungerende vare i 3 for så å få en ny samme. Jeg ville  også godtatt en rabatt på >40% hvis jeg kjøpte en ny samme. 

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (7 minutter siden):

Både ja og nei. Men du glemmer å redegjøre for følgende:

En gjenstand skal fungere innenfor forventet levetid med vanlig bruk med mindre noe uforutsett har skjedd med den. Overspenning eller vannskade er to eksempler hvor man ikke har noen rett til reparasjon fordi det ikke er gjenstanden sin feil.
Hvis det derimot ikke er noe spesifikt som har skjedd med den og den allikevel ikke fungerer så ansees dette som en feil ved kjøpstidspunktet.

Ja, en ruter som har blitt utsatt for overspenning vil jo ikke kunne være gjenstand for reklamasjon vedrørende feil som har oppstått som følge av overspenningen.

Dart skrev (7 minutter siden):

Hva syns du om denne løsningen?

Høres innafor ut den. Loven legger jo opp til at selger kan benytte et bruksfradrag når erstatning skal utmåles, så det høres jo ut som om det var det som skjedde her. Kjøper kan riktignok kreve forsinkelsesrente, som ofte går i null når regnet mot bruksfradraget, men så lenge kjøper og selger er enige er det jo ikke noe å krangle om.

Forbrukerkjøpsloven er jo også en sånn ting som kun er relevant når det er uenighet mellom kjøper og selger. Hvis bare kjøper og selger er enige om løsningen, så kan den løsningen fint være enten langt mer fordelaktig for kjøper enn hva forbrukerkjøpsloven legger opp til, eller den kan være dårligere. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange leverandørers/produsenters ledelse river seg i håret over hva butikkselgere kan finne på å si og gjøre. Ofte kan man mistenke at de har personlig glede/behov av å forsure forholdet til kunden. Som sjef i en butikk ville jeg forlange å få vite om alle klager før det diskuteres løsning med kunden. 

Selv har jeg bedt kunden å ta en kaffe på vår regning i kaffebaren over gaten mens jeg finner ut hva vi skal si og gjøre i en reklamasjonssak. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her er en oppdatering i denne saken, som endelig har løst seg:

Jeg kontaktet Elkjøp igjen et par dager senere via chat, der gjentok de det samme som butikken sa, at routeren kun har 2 års reklamasjonstid som var bestemt av produsenten og at jeg måtte kontakte Netgear direkte. Jeg svarte med at jeg ikke skulle trenge å forholde meg til 3.part, men kun til Elkjøp. Supportmedarbeideren på chatten sto fortsatt på sitt om at det kun var 2 års reklamasjon på routeren og at det var butikken i samarbeid med produsenten som tar en beslutning på hvor lang reklamasjonstid det er. Han kom så med noe svada om det kun var store hvitevarer som har 5 års reklamasjon.

Jeg sto også på mitt og poengterte at det var Forbrukerkjøpsloven som regulerte reklamasjonstid. Deretter spurte jeg han hvorfor f.eks mobiltelefoner også har 5 års reklamasjon hvis det bare gjaldt "store hvitevarer", det fikk jeg aldri noe svar på :)

På forhånd hadde jeg sjekket med Power og Komplett som begge bekreftet at det var 5 års reklamasjon på alle WIFI-routere, og når jeg poengterte dette gikk supportmedarbeideren endelig med på å opprette en sak på dette...

Jeg hørte aldri noe mer fra Elkjøp om saken jeg hadde opprettet, kun når jeg igjen spurte om status et par uker senere fikk jeg beskjed om å kontakte butikken direkte, som altså ENDELIG tok i mot routeren og godtok at den var innenfor reklamasjonstiden.

Fast forward ca 2 måneder til slutten av januar 2022 og jeg fikk endelig beskjed om at routeren ikke kunne repareres og jeg kunne hente en erstatningsrouter.

Selv om saken løste seg for meg så skjønner jeg godt at "den vanlige mannen i gata" hadde latt seg lure av Elkjøps gjentatte påstander og svada og tro at det kun var 2 års reklamasjon på routere...

Endret av barry_zito
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • barry_zito endret tittelen til Kun 2 års reklamasjon på routere? (LØST)
Dart skrev (På 12.11.2021 den 12.41):

Det er greit nok. 
Mitt poeng er at det går å løse ting ved å tilby noe mere attraktivt. Vi hadde 50% avanse på produktet og tjente da ikke noe. Men vi slapp unna det som en SUR kunde bringer med seg av tapt verdifull brukt tid, dårlig humør, kjefting og tapt goodwill. Kunden vinner alltid uansett, og krigsbyttet kunden tar er da at hxn ikke kommer tilbake. 

En vel håndtert reklamasjon er en fornøyd kunde uten direkte å tape penger.

Du kan tilby noe mer attraktivt, men kun om kunden får det som alternativ til reparasjon eller omlevering av lik eller bedre vare. Hvis dere ønsker å tilby et bedre produkter skal dette være som et valg. 

Hvis produktet ikke kan repareres og identisk erstatningsprodukt ikke lenger kan skaffes, så skal butikken altså ikke tilby neste generasjon/bedre produkt til 50%, men gratis. Evt. heve kjøpet. 

Ut over dette kan dere komme med et enda bedre tilbud.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Serpentbane skrev (8 timer siden):

Hvis produktet ikke kan repareres og identisk erstatningsprodukt ikke lenger kan skaffes, så skal butikken altså ikke tilby neste generasjon/bedre produkt til 50%, men gratis. Evt. heve kjøpet.

Nettopp at dette kravet kunne gjøres gjeldende gjorde at vi ikke ville selge de dyreste produktene i en serie til alle, men kun næringsdrivende kontokunder som måtte søke om å få bli kunde - ikke forbrukere. Da er garantien kun 1 år (noen ganger 2 år) fra kjøp, og reglene er produsentens 20 siders ! betingelser for salg og reklamasjoner. Å bli næringsdrivende er enkelt, bare få en firmaattest som er gratis å få på nett hos brreg.no som selvstendig næringsdrivende. På salg til disse gjelder ikke lov om forbrukerkjøp og reklamasjoner avgjøres hos produsenten.

Lenke til kommentar
Dart skrev (22 minutter siden):

Nettopp at dette kravet kunne gjøres gjeldende gjorde at vi ikke ville selge de dyreste produktene i en serie til alle, men kun næringsdrivende kontokunder som måtte søke om å få bli kunde - ikke forbrukere. Da er garantien kun 1 år (noen ganger 2 år) fra kjøp, og reglene er produsentens 20 siders ! betingelser for salg og reklamasjoner. Å bli næringsdrivende er enkelt, bare få en firmaattest som er gratis å få på nett hos brreg.no som selvstendig næringsdrivende. På salg til disse gjelder ikke lov om forbrukerkjøp og reklamasjoner avgjøres hos produsenten.

Det kan så være, men hvis det er kriteriene ville jeg som sluttbruker da valgt å ikke handle hos dere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Serpentbane skrev (7 minutter siden):

Det kan så være, men hvis det er kriteriene ville jeg som sluttbruker da valgt å ikke handle hos dere.

Det får du heller ikke.
Firmaet selger bare til næringsdrivende, men de næringsdrivende som kjøper kan selge til forbrukere om de vil, men det blir en sak mellom de to partene, ikke oss. Det kan bli dyrt å selge produkter på den måten for vår kunde. Men en kunde solgte f eks tusenvis av batterier og kilometervis av kabler og annet forbruksmateriell på den måten og tjente bra. Det var uhyre sjelden noen av våre kunder våget seg på et forbrukersalg av kapitalvarer. De solgte BtoB dvs til andre næringsdrivende. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (43 minutter siden):

Det får du heller ikke.
Firmaet selger bare til næringsdrivende, men de næringsdrivende som kjøper kan selge til forbrukere om de vil, men det blir en sak mellom de to partene, ikke oss. Det kan bli dyrt å selge produkter på den måten for vår kunde. Men en kunde solgte f eks tusenvis av batterier og kilometervis av kabler og annet forbruksmateriell på den måten og tjente bra. Det var uhyre sjelden noen av våre kunder våget seg på et forbrukersalg av kapitalvarer. De solgte BtoB dvs til andre næringsdrivende. 

Når gjaldt denne tråden forbrukerkjøp. Jeg har firma, men hadde uansett ikke brukt dere til privatkjøp. De rettighetene er verdt for mye til det. Det finnes naturligvis unntak, eksempelvis har jeg lite behov for 5 års reklamasjon på nettverkskabler, og alt av kabel hjemme hos meg kommer fra CBK.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Serpentbane skrev (24 minutter siden):

Når gjaldt denne tråden forbrukerkjøp. Jeg har firma, men hadde uansett ikke brukt dere til privatkjøp. De rettighetene er verdt for mye til det. Det finnes naturligvis unntak, eksempelvis har jeg lite behov for 5 års reklamasjon på nettverkskabler, og alt av kabel hjemme hos meg kommer fra CBK.

Ja selvsagt. Forbrukers kjøp er da også tema i mitt innlegg?!

Jeg har også et foretak, og bruker det å handle det meste, men når jeg skal ha forbrukerelektronikk, så kjøper jeg som forbruker.
Det er svært viktig tema, da mange enkeltpersoner gjør det samme. De bør vite om forskjellen i rettigheter. Både forbrukerelektronikken og varer fra grossist føres i regnskapet på samme måte om det er relevant for firma, men reklamasjoner blir håndtert ulikt pga loven. Da er jeg ferdig med tema her.

Lenke til kommentar
barry_zito skrev (15 timer siden):

Selv om saken løste seg for meg så skjønner jeg godt at "den vanlige mannen i gata" hadde latt seg lure av Elkjøps gjentatte påstander og svada og tro at det kun var 2 års reklamasjon på routere...

Jeg tror nok kundebehandlerne på de fleste butikker egentlig vet at det er fem års reklamasjon på alt som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, men at hos noen butikker har de fått beskjed om å si at det kun er to slik at kunder som ikke har satt seg godt inn i forbrukerrettighetene godtar det og gir opp. Og først hvis de skjønner at kunden har "peil", så gir dem seg. På den måten sparer de masse penger.

Det er likestilt med svindel å lure kundene på denne måten, men heldigvis er det flere og flere som vet hva dem har krav på. Så med mindre Elkjøp og flere av konkurrentene ønsker å få et dårligere rykte fremover, så bør de endre strategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...