Gå til innhold

Nordmenn har begynt å følge strømprisen tett: Nordpool med besøksvekst på 650 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (3 timer siden):

Nordpool er en tragedie. Vannkraften må kvotereguleres og forsyningssikkerhet settes langt før markedsmekanismer.

Har du problemer med forsyningen? Du kan få erstatning for langvarige strømbrudd.

Tror du det blir mer rasjonell bruk av strøm ved hjelp av planøkonomi?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Har du problemer med forsyningen? Du kan få erstatning for langvarige strømbrudd.

Tror du det blir mer rasjonell bruk av strøm ved hjelp av planøkonomi?

 

Var det mer rasjonell bruk da vi hadde planøkonomi på strømmen? Jepp! Du betalte kostpris for kvoten din (pluss marginalt påslag) og ble straffet hardt for å,gå over kvoten. Når det kommer til forsyningen så har stadig fler problemer fordi de ikke har råd til å benytte seg  av den.

Endret av Roger Moore
Lenke til kommentar

Energi/Strøm er en begrenset ressurs som må fordeles på de som trenger det etter mengden de har behov for. Det skal ekstremt mye til for å kompensere for signalene markedspris gir. Jeg vet hva som er rasjonelle oppussingstiltak mot strømpris i min egen bolig mot markedsprisen på strøm. Alternativet er ekstremt byråkrati i f.eks. Enova som deler ut mindre treffbare støtteordninger. Markedspris er å på langt å foretrekke mot hva som er alternativet - En vanvittig stor offentlig sektor som forsøker å sende indirekte signaler gjennom ulike støtteordninger.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

Har du problemer med forsyningen? Du kan få erstatning for langvarige strømbrudd.

Tror du det blir mer rasjonell bruk av strøm ved hjelp av planøkonomi?

 

Har du hørt uttrykket «…for mye og for lite av et gode, er like ille?»

 

Dagens ukontrollerte markedsliberalisme er åpenbart til skade for meg. 

 

Jeg vil tilbake til et regulert strømmarked. Der bare det å kalle strøm for et marked får det til å vrenge seg — det er intet fritt marked om man ikke kan la være kjøpe varen! 

 

****

 

Det jeg ikke skjønner er at blårussen har klart å få med seg antatte sosialister i AP på denne r**kjøringen av befolkningen. I hva jeg oppfatter som et misforstått forsøk på verdens-sosialisme. Eller i det minste EU-sosialisme. Vi skal dele skjebne med resten av EU, til tross for at vi har brukt hundre år på å bygge egen forsyningssikkerhet. Eller kanskje der er en annen forkvaklet logikk der inne et sted – siden vi ikke lenger betaler bensinavgift skal vi jaggu få betale for strømmen…

 

De utenlandskablene skal kveiles opp og i stedet rulles ut over fjellene, der de skulle vært i første runde. Jeg er tvunget betale for de kablene, noe som best dekkes av et annet kjent uttrykk — å tvinges grave sin egen grav. I stedet vil NVE nå ha dobbelt betalt, for de kraftledningene over fjellene de har forsømt under bygging av utenlandskablene. Riktignok ikke for å bedre min situasjon, men i stedet for å tillate dem selge også den Nord-Norske strømmen ut av landet. Noe de 'dessverre' ikke får til i dag. 

 

Wisd0m skrev (9 timer siden):

Energi/Strøm er en begrenset ressurs som må fordeles på de som trenger det etter mengden de har behov for. Det skal ekstremt mye til for å kompensere for signalene markedspris gir. Jeg vet hva som er rasjonelle oppussingstiltak mot strømpris i min egen bolig mot markedsprisen på strøm. Alternativet er ekstremt byråkrati i f.eks. Enova som deler ut mindre treffbare støtteordninger. Markedspris er å på langt å foretrekke mot hva som er alternativet - En vanvittig stor offentlig sektor som forsøker å sende indirekte signaler gjennom ulike støtteordninger.

 

Markeds'signalet' som gis er at selger sørger for knapphet på varen ved å skaffe seg eksportlisens – til å selge varen i andre markeder. Det geniale er at de samtidig har fått det eksisterende marked til å betale for kostnadene forbundet med denne eksport.

 

Der finnes et (nynorsk) uttrykk for også det — Externalize cost, internalize revenue.

 

Men i ditt markedsliberalistiske verdensbilde skal da ikke slikt som Enova eller støtteordninger generelt kunne eksistere i første runde? Ser en viss selvmotsigelse, her. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det så rart at nordmenn har begynt å følge med på strømprisene når selskapene til tider forsøker å flå oss levende med kWt priser som går fra 0,80kr til nesten 4,00kr i løpet av noen få minutter ?

Har ikke sett en eneste fordel med disse nye kablene for det norske folk. De har ført til en ting; plutselig har strømleverandører i Norge fått ett nytt, dyrt marked tilgjengelig hvor de kan selge strøm til mye høyere priser. Resultatet blir jo selvfølgelig at da selger de så mye strøm som det er overhodet mulig å selge, som fører til manko i magasinene og deretter høyere snittpriser for hele regioner.

Fritt strømmarked = selg til høyest pris totalt uavhengig av hvordan det påvirker befolkningen. Strømleverandørene har ett mål... høyest mulig profitt for hver kvartals rapport. De kan stå frem i media og tåkelegge oss med hvordan de har beste intensjoner, men ett selskap har ett mål og det er profitt. Det er kun EN ting som holder igjen en løpsk hest slik strømselskapene nå kjører på for å tjene mest mulig i dyre markeder... og det kalles statlig regulering.

Slik det er nå vil prisene fortsette opp i skyene og strømselskapene klapper i hendene og gir hverandre bonuser til jul for gode resultater mens den gjennomsnittlige borgeren må ha en jul uten juletrær og lys for det koster for per kWt og man har uansett ikke råd etter at man har blitt flådd levende og må betale en overdådig dyr strømregning ved årsslutt.

Om det tilfeldigvis passerer ett skip med anker på slep og drar av de kablene så tror jeg faktisk det hadde vært den beste julepresangen det norske folk kunne fått i år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

 I mange land bruker også husholdningene mindre strøm enn vi gjør i Norge, fordi de bruker gass både til oppvarming og matlaging.

Jeg mener det burde legges betydelig mer fokus på at vi i Norge har vært bortskjemt med lave strømpriser (og relativt høye lønninger) så lenge at vi har blitt late og ikke brydd oss om å gå for mer energieffektive løsninger.
Fortsatt har de fleste boliger panelovner eller elektrisk gulvvarme.
Fortsatt vet ikke mann i gata hva en varmepumpe er (spør i Sverige og situasjonen er helt annen).
Fortsatt har mange bygg dårlig isolasjon og dårlige vinduer.
Fortsatt varmes vann opp med elektrisitet i stedet for fjernvarme eller varmepumper, også i helt nye bygg!

Har du hus eller rekkehus? Kjøp en luft-luft-varmepumpe (ofte ca 15 000 kr inkl. installasjon) og få ut 3-5 ganger så mye varme per kWh enn hva du får med panelovner.

Lenke til kommentar
2 hours ago, 1P4XZQB7 said:

Men i ditt markedsliberalistiske verdensbilde skal da ikke slikt som Enova eller støtteordninger generelt kunne eksistere i første runde? Ser en viss selvmotsigelse, her. 

Ingen selvmotsigelse her. Jeg ønsker en fullstendig nedleggelse av Enova og la markedet ordne både strømpris og CO2-pris. Ville frigitt mange ressurser ansatt i det offentlige til å faktisk løse utfordringene.

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (2 timer siden):

Jeg vil tilbake til et regulert strømmarked. Der bare det å kalle strøm for et marked får det til å vrenge seg — det er intet fritt marked om man ikke kan la være kjøpe varen! 

Kan du la være å kjøpe mat eller klær?

Strømmarkedet ER regulert. Sjekk lover og forskrifter for regulering av vannmagasiner, hvordan nettleien er regulert i et offentlig lovverk og hvordan kraften skal varedeklareres, måles og prises. Strøm er en vare du kan kjøpe fra sikkert hundre ulike leverandører, akkurat som du kan kjøpe epler fra et stort utvalg av butikker og torgboder. Priser og prismodeller varierer og du er fri til å velge det som måtte passe deg best. De minst konkurransedyktige får færre kunder og risikerer konkurs dersom de ikke priser seg konkurransedyktig. Slik vil markedet alltid jage etter billigste produkt i hver kategori (varedeklarasjon). Selv om varen er like uunnværlig som mat og klær. Ingen tvinger deg til å kjøpe den dyreste maten eller klærne på samme måte som ingen tvinger deg til å kjøpe strøm fra den dyreste leverandøren.

 

Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (2 timer siden):

Er det så rart at nordmenn har begynt å følge med på strømprisene når selskapene til tider forsøker å flå oss levende med kWt priser som går fra 0,80kr til nesten 4,00kr i løpet av noen få minutter ?

Folk følger med på nordpool siden prisene settes 11-36 timer i forveien. Da går det an å planlegge ut fra det. Ikke at det har veldig mye for seg å spare 2 kroner på steking av kjøttkaker som koster 89 kr. Til sammenligning er det mye mer å spare på å kjøpe middager / ingredienser når de er på tilbud og eventuelt fryse de til man får lyst på akkurat det til middag. Eventuelt spise kjøttkaker en dag mindre i uka, og suppe og pannekaker en dag oftere.

Kjenner jeg krisemaksimererne rett så blir jeg vel "sitert" på at jeg mener folk skal spise kaldvasstrukkne nudler til middag på julaften. Men dem om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Har du problemer med forsyningen? Du kan få erstatning for langvarige strømbrudd.

Tror du det blir mer rasjonell bruk av strøm ved hjelp av planøkonomi?

 

Strømforsyningen er en monopoltjeneste på linje med vann, avløp og mange andre offentlige tjenester som vi alle eier fordi vi har betalt for dem gjennom våre skatter. Det er slett ikke planøkonomi å gjøre disse tjenestene tilgjengelig til selvkost. Eller syntes du vi burde ha flere vann- og kloakkledninger og strømkabler til huset vårt for å få "konkurranse i markedet". I dag har vi over 200 "strømleverandører" og kraftmeglere som ikke produserer en eneste watt, men som sitter som parasitter mellom kraftprodusentene (som alle er i offentlig eie) og oss forbrukere, som gjør strømmen dyrere for oss alle. 

Endret av Proton1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 hours ago, Wisd0m said:

Ingen selvmotsigelse her. Jeg ønsker en fullstendig nedleggelse av Enova og la markedet ordne både strømpris og CO2-pris. Ville frigitt mange ressurser ansatt i det offentlige til å faktisk løse utfordringene.

Bare så det er sagt

Norske Forbrukere er med på å betale på kablene som går til eksport

Når hørte du om at befolkningen i lofoten eller befolkningen som helhet må være med å betale for eksportert laks?

Prinsppet er jo at det er kjøperen som skal betale for varen og kostnadene forbundet med å levere varen/produsere den, ikke alle andre

Først betaler du for byggingen. Statnett er nemlig inne i mange av disse kablene. Bare kabelen mellom Tonstad og Flekkefjord koster nærmere 20 milliarder kroner, og halvparten av dette tar Statnett. Det tilsvarer rundt 3 700 kroner per husstand.

Deretter betaler vi i form av importerte strømpriser. Det skjer når selskapene kan selge strøm til land hvor strømprisen er høyere. Da må du og jeg betale mer for strømmen i Norge.

Til sist stiger regninga fordi det blir mindre strøm i Norge.

Det betyr at utenlandskablene er en trippel whammy for deg og meg: Først skal vi betale for byggingen. Deretter får vi dyrere strøm av dem. Og tilslutt får vi mindre strøm i Norge av dem, som gjør at prisen på strøm stiger enda mer her til lands.

Endret av Lodium
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Folk følger med på nordpool siden prisene settes 11-36 timer i forveien. Da går det an å planlegge ut fra det. Ikke at det har veldig mye for seg å spare 2 kroner på steking av kjøttkaker som koster 89 kr. Til sammenligning er det mye mer å spare på å kjøpe middager / ingredienser når de er på tilbud og eventuelt fryse de til man får lyst på akkurat det til middag. Eventuelt spise kjøttkaker en dag mindre i uka, og suppe og pannekaker en dag oftere.

Kjenner jeg krisemaksimererne rett så blir jeg vel "sitert" på at jeg mener folk skal spise kaldvasstrukkne nudler til middag på julaften. Men dem om det.

Tror de fleste nå har fått med seg at du har veldig god råd og at noen tusen fra eller til på strømregningen ikke spiller noen rolle.

Og når det gjelder de med stram økonomi. "Let them eat cake".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
7 hours ago, Pylons said:

Jeg mener det burde legges betydelig mer fokus på at vi i Norge har vært bortskjemt med lave strømpriser (og relativt høye lønninger) så lenge at vi har blitt late og ikke brydd oss om å gå for mer energieffektive løsninger.
Fortsatt har de fleste boliger panelovner eller elektrisk gulvvarme.
Fortsatt vet ikke mann i gata hva en varmepumpe er (spør i Sverige og situasjonen er helt annen).
Fortsatt har mange bygg dårlig isolasjon og dårlige vinduer.
Fortsatt varmes vann opp med elektrisitet i stedet for fjernvarme eller varmepumper, også i helt nye bygg!

Har du hus eller rekkehus? Kjøp en luft-luft-varmepumpe (ofte ca 15 000 kr inkl. installasjon) og få ut 3-5 ganger så mye varme per kWh enn hva du får med panelovner.

Det er riktig at vi har lav strømpris, men du overser en viktig ting. Vi bruker strøm for å dekke alle våre energibehov, mens alle EU-borgere bruker gass til oppvarming og koking, og strøm bare til lys, TV, PC etc. Derfor er vårt strømforbruk 5 ganger høyere enn forbruket til en EU-husholdning, og våre utslipp av CO2 tilsvarende lavere. En KWh energi i form av gass i EU koster langt mindre enn vår energi i form av elektrisitet, og er neste like effektiv som varmekilde. Så i sum vil prisen på lys og varme for en EU-borger være langt lavere enn hos oss.

Mange vil med god grunn mene at det er sløsing med en edel form for energi å bruke strøm til oppvarming. Derfor er store elektrokjeler forbudt i mange EU-land. At gamle hus hos oss er dårlig isolert er ofte riktig, men hadde du vært inne i et steinhus med utenpåliggende rør i Aberdeen, ville du kanskje få en mer nyansert oppfatning.. TEK 17 som er vår byggestandard nå, er kanskje Europas strengeste energibyggestandard. Så vi har overhode ingen grunn til å skjemmes over vårt strømforbruk, snarere tvert om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...