Gå til innhold

Lage nettside for sameie - HTML/CSS/Javascript


Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge hatt lyst til å lære meg frontend. Både med tanke på potensielle jobbmuligheter, men også fordi jeg synes det kan være interessant fordi man ser fort resultater mens man holder på. 

Jeg har behov for å ha noe konkret å lage, derfor tenkte jeg å lage en ny nettside til sameiet som kunne hatt behov for en oppgradering. Jeg vet at Wordpress ol. sikkert gjør jobben enda enklere, men mitt utgangspunkt er for å lære. 

Har sett flere tutorials på YouTube og tenker å følge en av disse for å komme i mål og bli kjent med hvordan dette gjøres. 
 

- Er dette utrolig tungvint for fremtidige brukere av nettsiden? Blir nok ikke sittende på samme leilighet for alltid, så nettsiden må overleveres når jeg eventuelt selger. 
- Finnes det en enklere måte å redigere nettsiden på enn å ha helt basic programmeringskunnskaper?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldri feil å lære noe nytt, front-end er i vinden, og kan være nyttig å kunne.

Generelt er valget å enten bruke et CMS, som Wordpress, eller å lage det selv fra bunnen av, eventuelt med noen rammeverk osv.

Det krever en hel del tid og interesse for å komme til et punkt hvor man faktisk kan lage noe som funker, særlig dersom det skal være med innlogging, brukere og den slags.

Jeg ville startet med EasyPHP, XAMP e.l. og et IDE, for eksempel Komodo eller JetBrains (med LiveEdit).
Det er gjerne vanskeligst å komme i gang, når alt er nytt, men etter hvert som forstår det mest grunnleggende blir det mer artig å lære seg litt mer kompliserte ting.

jQuery hjelper en del, selv i dag, da det er godt dokumentert og letter en hel del oppgaver.
Ønsker man mer "involverte" rammeverk kan Angular, React, Vue osv. være noe å lære seg.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Nei, det må være fra bunnen av. Det er egentlig selve «starten» jeg sliter litt med, hvor jeg begynner og hva jeg trenger for å lage en helt enkel nettside. Foreløpig uten innlogging, men dette kan komme godt komme med på et senere tidspunkt. Akkurat nå ønsker jeg bare å vite hvor jeg starter. 
 

Jeg har sett på tutorial og tenkte å følge denne, er det en dårlig idé? Tenkte det kunne være greit å følge, samt at man kan leke seg litt med oppsettet samtidig som man følger noe som fungerer. 
 

Takk for tilbakemelding 🙂

 

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng. Men jeg kan godt bare lage den for egen læring. Det jeg ønsker er kunnskap og erfaring som jeg kan oppnå for å eventuelt senere se på potensielle jobber jeg kan bruke det jeg lærer her. Vil utbytte et cms gi meg noe verdi i den forstand?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
SMO skrev (På 9.11.2021 den 21.26):

Det er et godt poeng. Men jeg kan godt bare lage den for egen læring. Det jeg ønsker er kunnskap og erfaring som jeg kan oppnå for å eventuelt senere se på potensielle jobber jeg kan bruke det jeg lærer her. Vil utbytte et cms gi meg noe verdi i den forstand?

I jobbsammenheng så er det nok lurt å titte på de 0laf nevner: "Angular, React, Vue osv.", kanskje spesielt React er vel for tiden det mest brukte.

Du kan også se på Gatsby, kanskje i kombo med React, for å komme raskt i gang: https://www.gatsbyjs.com/guides/react/

PHP i en eller annen form kan gjerne være rest-backend så lenge du driver å lærer deg frontend-biten, men jeg ser ikke så mange stillingsannonser hvor det spørres etter PHP. Ville heller anbefalt Spring Boot el. Quarkus som rest-backend, med tanke på jobbmarkedet. Noen vil sikkert si PHP har lavere terskel, men jeg er ikke så sikker på at jeg er helt enig i dét.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...