Gå til innhold

Trafostasjonen har nådd grensen: Arne og kona fikk gratis smarthus-utstyr av nettselskapet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Du har påstått at Deltaco smartplugg er farlig uten å si noe om hvorfor. Nå gjenstår bare at du forteller hvorfor! Nettselskapene bruker enheter tilsvarende disse smartpluggene (til vvb for eksempel). En må anta at de vurderer disse til å være sikre.

Kom gjerne med kilde på at de gjør det. Jeg tror du går glipp av hovedpoenget her, som er at tilkobling med stikk i selg selv er regnet som usikkert og ikke lengere tillatt fordi det har vært et betydelig antall branner de siste årene der tilkoblingen har vært årsaken. - Når du da introduserer et nytt mellomledd som bruker denne usikre tilkoblingsmetoden så blir det ikke MER sikkert, men mindre. -Og i tillegg får du introdusert eventuell usikkerhet rundt elektronikk og konstruksjon i slike plugger av varierende kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjetilkl skrev (1 minutt siden):

Kom gjerne med kilde på at de gjør det. Jeg tror du går glipp av hovedpoenget her, som er at tilkobling med stikk i selg selv er regnet som usikkert og ikke lengere tillatt fordi det har vært et betydelig antall branner de siste årene der tilkoblingen har vært årsaken. - Når du da introduserer et nytt mellomledd som bruker denne usikre tilkoblingsmetoden så blir det ikke MER sikkert, men mindre. -Og i tillegg får du introdusert eventuell usikkerhet rundt elektronikk og konstruksjon i slike plugger av varierende kvalitet.

Så du mener at du kan mistenkeliggjøre et produkt bare ut fra din synsing? Hva med alle andre produkter vi omgir oss med som potensielt kan være farlige? Jeg gjør også oppmerksom på at min installasjon på 2 kW vvb med støpsel er fullstendig lovlig og det finnes trolig hundretusener slike.

At det har vært et betydelig antall branner med slike vvb gjennom årene, har jeg ingen tro på. Det har vært noen branner i vvb, med det var grunnet i dårlig konstruksjon internt i varmtvannsberederen.

I stedet for synsing om et konkret produkt, bør du komme med noe mer håndfast.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

I stedet for synsing om et konkret produkt, bør du komme med noe mer håndfast.

Dette har da absolutt ingenting med min synsing å gjøre.

https://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/bolignormen/#varmtvannsberedere

Hvis du mener at varmgang i beredere som er koblet til med stikk er noe jeg synser om, så er det bare å ta et raskt søk på det store internettet. Jeg tenker vi setter strek for diskusjonen her.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (4 minutter siden):

Det der er en kortfattet og folkelig forklaring. Normen som nevnes i siste setning er NEK400, nærmere bestemt en liten del av kapittel 8. NEK400 har ikke tilbakevirkende kraft og til tross for det som står i den korte folkelige forklaringa, så er ikke normen så sort hvitt. Det er som nevnt ingen tilbakevirkende kraft så det er helt greit å erstatte en 2000W VVB fra 2009 med en ny med samme spesifikasjoner. NEK400 handler om det faste elektriske anlegget, fram til og med stikkontakten, så om man kjøper nye kaffetrakter eller VVB med samme wattstyrke spiller ingen rolle for NEK. Det er intet krav om å gjøre endringer i det elektriske anlegget når man bytter VVB. En smartplugg er ikke en fast installasjon, selv om den står på samme sted i 50 år, og omfattes dermed heller ikke av NEK. Har du VVB på stikk så kan du fint sette inn en smartplugg i mellom.

Ja, du bør peile oljen på bilen i blant og sjekke etter varmgang i det elektriske anlegget og annet elektrisk utstyr. Men det står altså ikke i NEK at man MÅ gjøre det. Varmgang i stikkontakter skyldes som regel at men trekker ut og setter inn støpsel veldig mange ganger. Da blir mottaker-bøylene slitt og kan få høy motstand i kontaktpunktene og dermed varmgang. Plasten på kabler og deksler og sånt kan bli sprø og knekke. Det er sunn fornuft å slutte å bruke ting som ramler fra hverandre eller har tegn på farlige skader. Akkurat som en bil som holder på å ruste fra hverandre.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (23 minutter siden):

Dette har da absolutt ingenting med min synsing å gjøre.

https://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/bolignormen/#varmtvannsberedere

Hvis du mener at varmgang i beredere som er koblet til med stikk er noe jeg synser om, så er det bare å ta et raskt søk på det store internettet. Jeg tenker vi setter strek for diskusjonen her.

Det er dine uttalelser om en smartplugg jeg reagerer på, ikke spørsmål rundt Schuko! Så slutt med å snakke deg bort fra tema!

At elbransjen ser en fordel i at vvb må være uten støpsel er greit å forstå. Her ligger omsetning i mangemillionersklassen per år!

Fra din referanse: "Kravet kom som følge av en rekke tilfeller av varmgang i stikkontakter og støpsler til varmtvannsberedere".

Om en er litt kritisk her, så er det ingen referanse til statistikk eller at varmgang har forårsaket brann (det har sikkert skjedd et par ganger i løpet av 100 år).

Før ditt innlegg har jeg søkt på "det store internettet". Jeg finner ingen referanser (som er åpent tilgjengelige) til brann forårsaket av varmgang i støpsel/kontakt , men masse referanser til brann forårsaket av intern brann i varmtvannsberederne (særlig OSO beredere produsert noen år rundt 2010). Det er også en referanse som peker på at en stor andel varmtvannsberedere (80%) har varmgang på strømkoplinger inne i varmtvannsberederen.

Skjønner godt at du vil sette en strek for diskusjonen. Den blir stadig mer pinlig for din del!

Poenget med denne diskusjonen for min del er i hvilken grad smartplugger er en god løsning for vvb og varmepumper. Jeg oppfordrer alle som har kunnskaper om å bidra til å klargjøre dette temaet!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Det er dine uttalelser om en smartplugg jeg reagerer på, ikke spørsmål rundt Schuko! Så slutt med å snakke deg bort fra tema!

At elbransjen ser en fordel i at vvb må være uten støpsel er greit å forstå. Her ligger omsetning i mangemillionersklassen per år!

Fra din referanse: "Kravet kom som følge av en rekke tilfeller av varmgang i stikkontakter og støpsler til varmtvannsberedere".

Om en er litt kritisk her, så er det ingen referanse til statistikk eller at varmgang har forårsaket brann (det har sikkert skjedd et par ganger i løpet av 100 år).

Før ditt innlegg har jeg søkt på "det store internettet". Jeg finner ingen referanser (som er åpent tilgjengelige) til brann forårsaket av varmgang i støpsel/kontakt , men masse referanser til brann forårsaket av intern brann i varmtvannsberederne (særlig OSO beredere produsert noen år rundt 2010). Det er også en referanse som peker på at en stor andel varmtvannsberedere (80%) har varmgang på strømkoplinger inne i varmtvannsberederen.

Skjønner godt at du vil sette en strek for diskusjonen. Den blir stadig mer pinlig for din del!

Poenget med denne diskusjonen for min del er i hvilken grad smartplugger er en god løsning for vvb og varmepumper. Jeg oppfordrer alle som har kunnskaper om å bidra til å klargjøre dette temaet!

Fra deltaco sine sider, så skal denne pluggen kunne håndtere maks 10A (ca 2300W).

Når jeg søker opp varmtvannsberedere, så ligger flere på 3000w:

https://www.megaflis.no/varme--klima/varmtvannsberedere/beredere/hoiax-titanium-express-eco-200-varmtvannsbereder

https://www.megaflis.no/varme--klima/varmtvannsberedere/beredere/hoiax-titanium-eco-300-varmtvannsbereder

ukritisk bruk av denne og lignende smartplugger til beredere er beviselig farlig. 

 

Vi har selv hatt flere svartsvidde strømuttak i fellesgarasje pga elbillading med schukoplugg, så det er ikke tvil om at schuko er uegnet ved langvarig stor effektbruk, selv om strømmen visstnok var begrenset til 10A via lader. Det er ikke direkte sammenlignbart, siden det er mer bevegelse og slitasje i billader-kontakten, men... Basert på det, så vil jeg påstå DSB pålegg om fastmonterte beredere er en god ide. Og at å koble noe imellom bereder og strømuttak (som ikke er dedikert for akkurat den bruken?) høres ut som en dårlig ide.

Men det går jo stort sett greit da.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (21 timer siden):

Fra deltaco sine sider, så skal denne pluggen kunne håndtere maks 10A (ca 2300W).

Deltaco har svært mange modeller. Hos Power fant jeg en variant som er merket med 13A (Deltaco SH-OP01). Om jeg husker på det skal jeg raske med meg en sånn for å måle varmepumpa.. ;)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...