Gå til innhold

Anmeldelse: Forza Horizon 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stexilia skrev:

Har selv spilt det en god del på Series X, fantastisk spillopplevelse! Playground Games må være Microsoft sitt beste studio nå! Hvorfor ikke 10/10? Når anmeldelser selv sier at det er en av årets beste spillopplevelser å et teknisk mesterverk? :)

Hei Stexillia, godt spørsmål. Som du ser i anmeldelsen har jeg veldig lite å utsette på spillet, så jeg kunne sikkert forsvart en 10er for meg selv, men etter å ha skrevet ferdig teksten landet magefølelsen på 9 denne gangen. Jeg tror det kanskje bunner litt ut i at det først og fremst er en veldig solid videreutvikling av en spillserie med mange like innslag fra før, og da burde kanskje 10ern henge enda litt høyere. Men dette er bare det niende spillet jeg anmelder, så jeg jobber fortsatt litt med å finne ut av hvordan karakterene ligger.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Mulig jeg begynner å bli gammel for den serien her. Ikke spilt 5'ern - bare sett på Twitch etc.

Hva med å si noe om skademodellen, som tilsynelatende knapt har forbedret seg siden 1'ern? Hva med synelig skade, og bilfølelsen ved skade? Fortsatt virker det som hele verden er én 'flat' tekstur hvor man kjøre overalt med knapt noen forskjell på 'handling' av bil enten man er på vei, utafor vei i sand/grus/gress etc, durer igjennom autoværn osv. Durer like fint gjennom skog og ørken i en boble som en off-roader. Hva med å lage en modell ala Snowrunner (i en light variant) som har en fantastisk simulering av gjørme, grus, steiner, gress osv.

Ikke imponert av det jeg har sett...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fornax1 skrev (36 minutter siden):

Mulig jeg begynner å bli gammel for den serien her. Ikke spilt 5'ern - bare sett på Twitch etc.

Hva med å si noe om skademodellen, som tilsynelatende knapt har forbedret seg siden 1'ern? Hva med synelig skade, og bilfølelsen ved skade? Fortsatt virker det som hele verden er én 'flat' tekstur hvor man kjøre overalt med knapt noen forskjell på 'handling' av bil enten man er på vei, utafor vei i sand/grus/gress etc, durer igjennom autoværn osv. Durer like fint gjennom skog og ørken i en boble som en off-roader. Hva med å lage en modell ala Snowrunner (i en light variant) som har en fantastisk simulering av gjørme, grus, steiner, gress osv.

Ikke imponert av det jeg har sett...

Forza Horizon har aldri vært en simulatorserie. Spillene prioriterer moro og tilgjengelig gameplay over realisme og autentisitet. Det er sannsynligvis en av grunnene til at serien har blitt så populær og godt likt, så jeg tviler på at Playground kommer til å endre på gameplayet. 

Det er for så vidt en merkbar forskjell på kjøretøyene. I hvert fall en stor nok forskjell til at man bør bruke forskjellige biler for å få tre stjerner på alle PR stuntene. 

At det går an å cruise i ødemarken med en superrask sportsbil synes jeg bare er helt utrolig artig. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Flott anmeldelse! Gleder meg til å prøvekjøre (😎) spillet på Series S når det lander på GamePass. Ser morro ut. Synes også det er imponerende at spillet kjører såpass godt på forrige konsollgenerasjon, i hvert fall ifølge Digital Foundry på YT✌🏻

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjørefølelsen er jo enda mer arcadey enn forza 4, kan jo kjøre full spiker nesten hele tiden uten å touche bremsene, bilen ligger limt på veien. Forskjellen på underlaget er også minimal, kan jo kjøre superbiler tvers igjennom alle landskap. Skademodell er også det samme som før, tar relativt kort tid å ble lei, er jo bare mer av det samme fra 4'ern. Så er det evinnelige maset, spillet holder jo knapt nok kjeft, folk må virkelig like å bli hauset opp i ett kjør skjønner jeg. 6/10 maks fra meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
asgarin skrev (1 time siden):

Kjørefølelsen er jo enda mer arcadey enn forza 4, kan jo kjøre full spiker nesten hele tiden uten å touche bremsene, bilen ligger limt på veien. Forskjellen på underlaget er også minimal, kan jo kjøre superbiler tvers igjennom alle landskap. Skademodell er også det samme som før, tar relativt kort tid å ble lei, er jo bare mer av det samme fra 4'ern. Så er det evinnelige maset, spillet holder jo knapt nok kjeft, folk må virkelig like å bli hauset opp i ett kjør skjønner jeg. 6/10 maks fra meg.

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Høres ikke ut som vi har spilt samme spill.

Spammer "Rewind" knappen sikkert flere ganger i vært løp, da jeg ofte feilberegner brems i en sving og enten krasjer, drifter eller mister kontroll ut av svingen. Sitter på ingen måte limt, kan fint miste kontroll på bilen i en sving uten brems i høy fart. 

Forskjellen på landskap er også stor, kjører superbil ut på jordet rister alt som et helvete og man har både dårlig kontroll og fart, veldig vanskelig å kjøre og stor merkbar forskjell.

Vel og merke har jeg satt styring på simulasjon og stability control til off. 

Mas er det derimot mye av, har slått av all musikk og støy - og hører kun på lyden fra bilen, som forøvrig er helt nydelig. 

 

Endret av MrL
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (3 timer siden):

Forza Horizon har aldri vært en simulatorserie. Spillene prioriterer moro og tilgjengelig gameplay over realisme og autentisitet. Det er sannsynligvis en av grunnene til at serien har blitt så populær og godt likt, så jeg tviler på at Playground kommer til å endre på gameplayet. 

Det er for så vidt en merkbar forskjell på kjøretøyene. I hvert fall en stor nok forskjell til at man bør bruke forskjellige biler for å få tre stjerner på alle PR stuntene. 

At det går an å cruise i ødemarken med en superrask sportsbil synes jeg bare er helt utrolig artig. :)

Enig at dette er arcade de luxe. Men når poenget med veier forsvinner helt blir det bare latterlig imho. Sett en time på twitch nå: boblevogner og racere som raser igjennom gress, busker, maisåkere, skog i 160-300km/t... Kunne like godt hatt gresstekstur over hele verdenen og pyntet opp med noen bygninger og autovern som man også kan ignorere og rase igjennom. Veiene er kun tekstur-pynt, som det alltid i har vært i FH. 500 biler istedenfor 400 som i FH4,  hvor de fleste oppfører seg likt og 'arcadish de luxe'. Ville heller hatt 50 biler med skademodell... 5/10 av det jeg har sett (orker ikke se mer ;-))

Lenke til kommentar
Fornax1 skrev (38 minutter siden):

Enig at dette er arcade de luxe. Men når poenget med veier forsvinner helt blir det bare latterlig imho. Sett en time på twitch nå: boblevogner og racere som raser igjennom gress, busker, maisåkere, skog i 160-300km/t... Kunne like godt hatt gresstekstur over hele verdenen og pyntet opp med noen bygninger og autovern som man også kan ignorere og rase igjennom. Veiene er kun tekstur-pynt, som det alltid i har vært i FH. 500 biler istedenfor 400 som i FH4,  hvor de fleste oppfører seg likt og 'arcadish de luxe'. Ville heller hatt 50 biler med skademodell... 5/10 av det jeg har sett (orker ikke se mer ;-))

Er ikke enig i det du sier her. ...men så har jeg spilt spillet selv og ikke bare sett det på Twitch. 

Det er en absolutt en fordel med veier. Færre fysiske hindre samt at sportsbiler kjører bedre på asfalt (og ja, det er en merkbar forskjell). At autovern kan ødelegges gjør at de ikke alltid kan brukes som "støttevegger" for biler som kommer altfor raskt inn i en sving.

De ulike biomene er for øvrig ikke der bare for å gi variasjon i gameplayet, de er der av visuelle grunner også. Et kart dekket av gress hadde rett og slett blitt kjedelig. Bilene oppfører seg dessuten ganske forskjellig etter min erfaring. Jeg har brukt noen biler til fartsrelaterte utfordringer, noen til offroad og andre til drifting.

Jeg trenger for så vidt ikke 500+ biler, jeg heller. Jeg pleier å finne meg et knippe biler som jeg bruker jevnlig. En dreining mot mer realisme hadde dog ødelagt serien for min del. At noen ønsker mer realisme i bilspill er fuillt forståelig, men det er kanskje på tide at dere lar det ligge når vi nå har kommet til spill nr. 5 i en serie som har vært mer arcade fra starten av? 

Endret av Mr. Pants
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser man på Twitch så husk mange sikkert spiller det med masse assists på, jeg kjører på Simulator mode og det er stor forskjell fra vei til skogsveier og gress. Jeg tenker på lufttrykk i dekkene til dimensjon når jeg spiller mot andre online. Forza Horizon spillene er de eneste bilspillene som klarer å levere autentisk fartsfølelse spør du meg. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker ikke bare på realisme. Spilte FH1+2 (med ratt) - morsomt en kort stund. Tenkte dengang: hvilke forbedringer kan gjøre dette mere gøy, slik at man ikke går lei etter 5t. For meg ville skadeeffekter (istedenfor 1000 nye biler) ala Wreckfest vært gøy. Mere skade på og av alle 'objects' i spillet. Effekter og 'handling' ved forskjellig underlag osv. Når jeg skriver at hele verden kunne like godt vært gress, så mener jeg ikke det bokstavelig. Men det viser at verden kun er tekstur og eye-candy - alt kunne vært asfalt/gress/svart/snø - spiller ingen rolle.

Tenkte kanskje å prøve 5, men registrerer at lite er skjedd mtp på det JEG savnet av gameplay. 9/10 blir derfor latterlig for min del.

Men kos dere dere som liker det😉

Lenke til kommentar
Fornax1 skrev (2 timer siden):

Tenker ikke bare på realisme. Spilte FH1+2 (med ratt) - morsomt en kort stund. Tenkte dengang: hvilke forbedringer kan gjøre dette mere gøy, slik at man ikke går lei etter 5t. For meg ville skadeeffekter (istedenfor 1000 nye biler) ala Wreckfest vært gøy. Mere skade på og av alle 'objects' i spillet. Effekter og 'handling' ved forskjellig underlag osv. Når jeg skriver at hele verden kunne like godt vært gress, så mener jeg ikke det bokstavelig. Men det viser at verden kun er tekstur og eye-candy - alt kunne vært asfalt/gress/svart/snø - spiller ingen rolle.

Tenkte kanskje å prøve 5, men registrerer at lite er skjedd mtp på det JEG savnet av gameplay. 9/10 blir derfor latterlig for min del.

Men kos dere dere som liker det😉

At 9/10 blir latterlig for din del er greit nok, men blir jo med en stor klype salt av deg å gi karakter på noe man bare har sett (av det du har gitt inntrykk av), og ikke prøvd :)

Edit: Og så må jo spillet bli dømt litt for det det er, en arcade racer (kan riktignok skru av en del assists) og ikke sim. Kan jo tenkes at for en del av det du savner må du over i den sistnevnte kategorien;)

Endret av Mehm
La til et par setninger på slutten
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Har testet både Horizon 1, 2 og 4. Vil på ingen måte kalle dette er rent Arcadespill, men er god blanding. Nivået på bla. «tuning» -kategorien er skyhøyt og svært presist, både når det kommer til noe så enkelt som justering av dekktrykk men også mer avanserte instrumenter som sensitivitet på understell og bremser til utveksling på girkasse. Dette er en kategori som er hentet fra det mer baneorienterte Forza. Alt fra motorlyder, originale felgmodeller og til autentiske fabrikkfarger fra da bilene var ny er også rimelig spot on.

Det fine med spillene er at du nødvendigvis ikke trenger å være veldig bilinteressert for å kunne kjøre akkurat hvor du vil i et enormt åpent landskap, samtidig trigger det også motorentusiastene som meg av ovennevnte grunner. 

Hvordan noen faktisk kan mene at «alle»bilene har lik handling og at en kan kjøre like hurtig med en boble som en F150 gjennom forskjellig terreng kan jeg virkelig ikke forstå. Spillet er stort så mye mulig dette er en innstilling. Personlig kjører jeg kun i «simulation» modus og da er det natt og dag på hvilken bil du tar med deg opp i skogen.

At noen kun bruker et «knippe» biler er fullstendig urelevant, jeg kunne mer enn gjerne tenkt meg flere, samt flere motoralternativer, selv en BMW 320d hadde vært moro, se hvor langt en kan dra strikken ved å lette vekten, større turbo, ny clutch osv.

Videre savner jeg savner er flere gode Online Alternativer som The Eliminator.
Det som gjøre spillet mer Arcade for min del er hvor lett et steingjerde og et autovern ryker i lav fart, for å ikke snakke om trær som knekker uten motstand mot andre som ikke rikker seg.

Alt i alt et fantastisk spillserie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At det er en forskjell på bilene er det ingen tvil om, men kjøringen er fremdeles langt unna å være simulering. Samtidig, å klage på at Horison ikke er en simulator er som å klage på at GTA ikke er en flysimulator. Det er ikke hensikten med spillene.

Når det er sagt: Forza-serien (les: ikke Horison) er også arkadespill. Så Forza-fanboys som hater Horison: det er bare å gå av de elitiske Forza-hestene umiddelbart, for dere kjører arkadespill dere også.

Det som gjør Horison så gøy, er nettopp det at du ikke trenger timer med trening i hver bil for å bli god i den. Du trenger ikke kjenne til hvilke karakteristikker den har. Du slipper å vite hvordan vektfordelingen er. Du trenger ikke tenke på kaldt dekktryk eller varmt dekktrykk. Å vite noe om bremsebalanse når tanken er full vs tom og hvordan neste sving er, er også helt fraværende. Ikke trenger du timevis med trening foran hvert løp for å fintune bilens oppsett heller. Du hopper inn i spillet, velger hva du skal gjøre, velger foretrukket bil og kjører gjennom nydelig eyecandy. Så tilpasses motstandernes biler den bilen du har valgt. Det er det som er viktig med Horison. Ha det gøy!

Når enkelte mener skademodellen er det som gjør Horison dårlig, da tenker jeg Horison er ganske bra. For da er du nede med lupe for å finne noe å hate i et spill som aldri var ment å være en simulator. Samtidig tenker jeg at de individene ikke har filla peiling på hva de snakker om. For ikke engang de 3 hardcore simulatorene som brukes i dag har veldig realistiske skademodeller. Da tenker jeg på Assetto Corsa Competizione, iRacing og Race Room (bruker noen RF2 lenger?). At bulkene blir riktige er så ekstremt lite viktig i enhver simulator, og det er bare å glemme at konsollspillene de folkene spiller til vanlig klarer å simulere det som er mest viktig: dekkskade. For det er det som holder bilen din på veien og det som er viktig å simulere i en simulator. Så kan man heller kose seg med Wreckfest dersom det mest spennende med et bilspill er når bilen går i stykker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spillet har potensial, men foreløpig er det et solid mageplask. Så lenge det ikke fungerer med ratt og pedaler er det i praksis verdiløst for min del, bilspill med kontroller er fryktelig kjedelig. Håper de klarer å fikse det snart, har allerede hatt spillet installert noen dager uten å kunne bruke det. Egentlig et helt absurd problem i et bilspill. På 2000-tallet da jeg sist hadde ratt var det plug-and-play og funka selv i de mest obskure bilspill, så jeg ble mildt sagt overraska over at et AAA-spill to tiår seinere ble lansert med så gedigne bugs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...