Gå til innhold

3 fas men bare 2 faser i bruk??


Checksum

Anbefalte innlegg

Huset mitt er fra 1970 og opprinnelig 2 faser inn til sikringsskap. For noen år siden ble skap, hovedsikring og strøm inn byttet til 3 x 63A. Jeg byttet nettopp til Tibber og installerte Tibber pulse koblet til han-porten, og ble overrasket over å se at kun L1 og L3 ser ut til å være i bruk, mens L2 er "død" dvs uten aktivitet. 

Hva kan det komme av? Har elektrikeren som byttet ut skap gjort en dårlig jobb og ikke fordelt kursene? 

Screenshot_20211107-102013_Tibber.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Checksum skrev (8 minutter siden):

Huset mitt er fra 1970 og opprinnelig 2 faser inn til sikringsskap. For noen år siden ble skap, hovedsikring og strøm inn byttet til 3 x 63A. Jeg byttet nettopp til Tibber og installerte Tibber pulse koblet til han-porten, og ble overrasket over å se at kun L1 og L3 ser ut til å være i bruk, mens L2 er "død" dvs uten aktivitet. 

Hva kan det komme av? Har elektrikeren som byttet ut skap gjort en dårlig jobb og ikke fordelt kursene? 

Screenshot_20211107-102013_Tibber.jpg

Du har Aidon måler regner jeg med. Den gir ikke ut info om L2 til HAN-PORT. Det er akkurat slik det skal være, og ikke noe som er feil. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Randeboy said:

Du har Aidon måler regner jeg med. Den gir ikke ut info om L2 til HAN-PORT. Det er akkurat slik det skal være, og ikke noe som er feil. 

Ja, Aldon. Gir ikke ut info om L2?! Høres ut som "broken by design" 🤣

Noen anelse om hvorfor det er slik? 

Lenke til kommentar

Hvis L2 er i bruk men ikke vises, så får jeg ikke regnestykket til å stemme helt. Summeres strøm på L1 og L3 og ganges med 238v gir det den rapporterte samlede effektbruken. Hvis det trekkes strøm på L2 burde jo også effektforbruket være høyere? Eller er det også et skjult effektforbruk som ikke rapporteres over han-porten? 

Lenke til kommentar
Checksum skrev (3 minutter siden):

Hvis L2 er i bruk men ikke vises, så får jeg ikke regnestykket til å stemme helt. Summeres strøm på L1 og L3 og ganges med 238v gir det den rapporterte samlede effektbruken. Hvis det trekkes strøm på L2 burde jo også effektforbruket være høyere? Eller er det også et skjult effektforbruk som ikke rapporteres over han-porten? 

Jo, det stemmer 100%. L2 måles ikke og er ikke nødvendig for å få riktig totalforbruk.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Checksum said:

Effekt = strøm x spenning 

Hvis målt (vist) effekt stemmer overens med (L1+L3) x238, må jo L2 være null? 

Husk å gange med effektfaktoren. Hvis ikke får du tilsynelatende effekt (VA). Og med mindre noe har forandret seg så betaler vi for reell effekt (W) i privathusholdninger.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, kremt said:

Jeg mener at med de nye målerne betaler man også for tilsynelatende effekt. Elendig cos phi vil dermed dra opp strømregningen din betydelig.

De har mulighet til det, men jeg tror ikke de har begynt med det. Enda..

Bedrifter tror jeg allerede betaler for tilsynelatende effekt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Garrian skrev (På 8.11.2021 den 10.23):

Man må nødvendigvis bruke 2 faser til enhver last. Så om man bruker 5A mellom L1 og L3, vil strømmen i L2 være 0. Men om man måler L1=7A, L3=5A. Så betyr vel det at det går 2A i L2?

Ja, norsk 230 volt IT-nett er designet slik at all strøm SKAL gå via de tre faselederne, L1, L2, og L3. For 400 volt TN-nett har man også en nøytralleder (N) som det kan gå strøm gjennom. Det måles ikke hvor mye strøm som går gjennom nøytrallederen, siden dette må være "summen" av "strømmen" i de tre faselederne. Når man ikke kan nøytralleder trenger man bare måle to av fasene siden den siste må være "summen" av de to andre. Jeg skriver "summen" i anførselstegn siden det er snakk om sinuskurver med ulik fase. Når alt er perfekt balansert går det ikke strøm i nøytralleder: 1+1+1=0.

Det er fint mulig å overføre strøm med bare en leder også. Akkurat som det er mulig å overføre kraft med ett tau. Kraftprodusenten trekker tauet til seg et lite stykke mens konsulenten yter motstand. Så trekker konsumenten tauet tilbake, mens produsenten ikke yter motstand. Repeter.

For strøm er det også mulig å bruke jord som returleder. Dette er analogt til kraftoverføring med trykkluft hvor konsumenten slipper forbrukt luft ut i atomsfæren.

Begge metoder fungerer for elektrisk kraftoverføring. For eksempel ble jord brukt som retur for den første sjøkabelen mellom Norge og Danmark (Skagerrak 1). Strømnettet som vi konsumenter er koblet til er derimot ikke ment å fungere slik. Det skal ikke gå strøm via jord eller jordleder. Man skal også "returnere" elektronene med en gang uten ugrunnet opphold. Hvis ikke dette skjer er det en indikasjon på feil.

Det er mulig man kan stjele litt strøm ved å trekke strøm mellom L2 og jord, men det vil uten tvil være høyst ulovlig og også potensielt svært farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, tbakketun said:

Når alt er perfekt balansert går det ikke strøm i nøytralleder: 1+1+1=0.

Det blir riktig om du får med vinklene på 120 grader mellom fasene ;)

 

43 minutes ago, tbakketun said:

Det er fint mulig å overføre strøm med bare en leder også.

En fase og jord/nøytral-leder mener du vel? Eller tenker du antenneteori nå?

 

44 minutes ago, tbakketun said:

Det er mulig man kan stjele litt strøm ved å trekke strøm mellom L2 og jord

Da bør jordfeilvernet løse ut, så det blir en kortvarig lykke/strømgjennomgang 🧟‍♂️

 

44 minutes ago, tbakketun said:

Man skal også "returnere" elektronene med en gang uten ugrunnet opphold. Hvis ikke dette skjer er det en indikasjon på feil.

Tror ikke elektronene bryr seg så veldig mye om tekstformuleringen, uansett hvor rettslig korrekt det er formulert :p

Lenke til kommentar
1 hour ago, tbakketun said:

Det er mulig man kan stjele litt strøm ved å trekke strøm mellom L2 og jord, men det vil uten tvil være høyst ulovlig og også potensielt svært farlig.

Jeg vil tro dette kan avdekkes av de nye målerne. De måler vel både strøm og spenning i hver fase, kanskje har de også summasjonstrafo. I så tilfelle er det jo egentlig en jordfeilovervåkning. Netteiere henter ut store mengder data fra sitt nett med disse målerne og kan kartlegge ganske eksakt hvor mye strøm som trekkes på et gitt tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...