Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For mye tran?


Mannen1

Anbefalte innlegg

Står 5 ml til voksne og barn. Men er redd vi har gitt for mye hele veien til sønnen vår på snart 3 år. Har gitt to teskjeer eller en spiseskje.  Er det farlig? 

Til meg også har tatt 1 spiseskje daglig. 

 

Det er over 5 ml. 

 

Noen teskjeer er mindre enn andre. 

 

Men er det helseskadelig å få i seg over anbefalt dose over tid? La oss si vi har ligget på 10-15 ml daglig hele veien. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det langt igjen for at det skal bli for mye D-vitamin om en tar for 15 ml tran for dag. Så jeg kan ikke se at det er farlig eller uheldig.

Ellers så ser jeg her at tran ikke anbefales til barn under 1 år lenger, men det har med omega-3-fettsyren DHA å gjøre. Men jeg regner med at dette ikke er noe problem for større barn å ta 10-15 ml.

Kosttilskudd for barn - Helsebiblioteket.no

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (7 timer siden):

Men jeg regner med at dette ikke er noe problem for større barn å ta 10-15 ml.

Overdosering med omega3 og A-vitamin er medvirkende årsak til at Helsedirektoratet bråstoppa tran-anbefalingen i fjor høst. Hovedårsaken til bråstoppen er en studie fra Havforskningsinstituttet som fant ut at unger får D-vitaminmangel av å følge anbefalt dose tran. Og så sier artikkelen noe om innhold av dioksiner og PCB i tran, som heller ikke er noe å putte i spedbarn.

https://tidsskriftet.no/2020/10/kronikk/nye-rad-om-d-vitamintilskudd-og-tran-til-spedbarn

Når det gjelder vitamin D, er ikke doser tilsvarende to-tre skjeer tran noe problem, verken for nyfødte eller voksne. Øvre trygge grense for vitamin D spriker litt, mellom 1.000 IE/dag til 2.000 IE/dag for en nyfødt. 2.000 IE vitamin D tilsvarer vel innholdet i fem skjeer tran?

Dette er oversikt over anbefalinger for daglig inntak fra hhv. amerikanske Institutes of medicine og Endocrine Practice Guidelines Committee i legeforeningen Endocrine Society:

https://academic.oup.com/view-large/97183502

D-vitamintilskudd er ikke biokjemisk aktivt og er i seg selv ikke giftig. I India er det vanlig praksis å behandle spedbarn for rakitt med engangsdoser på 600.000 IE vitamin D (såkalt stoss-terapi). Dette var vanlig praksis i Norge også i tidligere tider.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24825262/

Det er ikke registrert negative bivirkninger fra daglige doser på 10.000 IE over år. Derfor er NOAEL (No Observed Adverse Effect Limit) for vitamin D satt til 10.000 IE og årsak til at Endocrine Society anbefaler 10.000 IE som UL (øvre trygge grense for daglig inntak). UL for vitamin D i Norge er satt til 4.000 IE/dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...