Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man erverve våpen om man er dømt for ruskjøring?


Kampsport

Anbefalte innlegg

On 11/11/2021 at 9:20 PM, Kampsport said:

Gjerne send meg bevis på det. Søker du våpen har klubben han går i sagt du må sende serie nr til FG godkjent våpenskap på våpensøknaden når du søker.

Klubben kan jo si hva de vil.. Enkelte politidistrikter forsøker også å ha et slags våpenskapregister..

Selv har jeg bare krysset av på at jeg har våpenskap og det holder ved det lokale våpenkontoret.. Det er ikke krav om våpenskap for å søke, det kravet gjelder kun for å anskaffe våpen.

Pistolklubben jeg er i sier ikke at det må stå noe serienummer på skapet, det vet jeg ganske godt siden jeg er den som legger ved klubbens attest i forbindelse med våpenkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny våpenlov fra 2018 trådte i kraft fra 1. juni 2021. Våpenloven og -forskriften knesetter regler om vandel, edruelighet, og personlig egnethet. 

Vandel vurderes etter våpenforskriften § 7-4, som bestemmer at vandel utelukkende skal bety forhold som kan stå i en politiattest. Det kreves ikke plettfri politiattest, men "ved vurderinga av om merknadar kan føre til nekting av løyve skal det sjåast til arten av brotsverket og om det er ein samanheng mellom den kriminelle handlinga og evna til eller tilliten til at vedkomande vil bruke skytevåpen på lovleg måte".

Det sentrale formålet med kravene til vandel, edruelighet, og egnethet er (Prop. 165 L (2016-2017) s. 85) å utelukke personer fra bevilling som ikke har samfunnets tillit til at våpenet vil bli brukt i samsvar med tillatelsen. 

Fra lovforarbeidene er kanskje spesielt denne merknaden drepen for din venns våpensøknad: "Kravet til edruskap er ein vidareføring av gjeldande rett, og omfattar både lovleg og ulovleg rusbruk. Kravet til edruskap gjeld både i høve til sjølve omfanget av rusbruken og til vedkomande si framferd i rusa tilstand. Personar som til dømes handterer skytevåpen eller syner annan farleg åtferd i ruspåverka tilstand vil normalt ikkje oppfylle kravet til edruskap, sjølv om rusbruken isolert sett er moderat."

Kjøring i påvirket tilstand er "annan farleg åtferd". Han må regne med en betydelig karanteneperiode for å vise sin edruelighet, og den vil ikke begynne før etter at fengselsstraffen er sonet (i fengsel er man edruelig ved tvang). 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 16.11.2021 den 10.46):

Ny våpenlov fra 2018 trådte i kraft fra 1. juni 2021. Våpenloven og -forskriften knesetter regler om vandel, edruelighet, og personlig egnethet. 

Vandel vurderes etter våpenforskriften § 7-4, som bestemmer at vandel utelukkende skal bety forhold som kan stå i en politiattest. Det kreves ikke plettfri politiattest, men "ved vurderinga av om merknadar kan føre til nekting av løyve skal det sjåast til arten av brotsverket og om det er ein samanheng mellom den kriminelle handlinga og evna til eller tilliten til at vedkomande vil bruke skytevåpen på lovleg måte".

Det sentrale formålet med kravene til vandel, edruelighet, og egnethet er (Prop. 165 L (2016-2017) s. 85) å utelukke personer fra bevilling som ikke har samfunnets tillit til at våpenet vil bli brukt i samsvar med tillatelsen. 

Fra lovforarbeidene er kanskje spesielt denne merknaden drepen for din venns våpensøknad: "Kravet til edruskap er ein vidareføring av gjeldande rett, og omfattar både lovleg og ulovleg rusbruk. Kravet til edruskap gjeld både i høve til sjølve omfanget av rusbruken og til vedkomande si framferd i rusa tilstand. Personar som til dømes handterer skytevåpen eller syner annan farleg åtferd i ruspåverka tilstand vil normalt ikkje oppfylle kravet til edruskap, sjølv om rusbruken isolert sett er moderat."

Kjøring i påvirket tilstand er "annan farleg åtferd". Han må regne med en betydelig karanteneperiode for å vise sin edruelighet, og den vil ikke begynne før etter at fengselsstraffen er sonet (i fengsel er man edruelig ved tvang). 

Du får medisiner om du går fast på dem av fastlegen.. Han har jo enn grunn til å få det...

EDIT: Han får mest sannsynlig fotlenke, og er lov å gå på medisiner man får av fastlege.

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar
Kampsport skrev (På 7.11.2021 den 1.33):

Hei. Har en venn av meg som ikke er dømt enda, men sikker på han får 2 år for "ruskjøring". Han har vært medlem og aktiv i pistolklubb i over 2 år. Når han blir dømt, kan han lovlig eie våpen (pistol)? 
Han er veldig seriøs når det kommer til våpen - ikke rus og våpen. Dette er over 14 mnder siden han ble tatt, og får maks 2 år. Etter straffen er betalt + bot, kan han da kjøpe lovlig pistol? Han er stor våpen-entusiast, og er veldig seriøs med våpen som sagt. Dette er også første straffesak. Han er klar i hodet og bruker ikke stoff osv. Han sparer det lille han har så han kan eventuelt kjøpe våpenskap, våpen, ammo og søknaden på 1500kr.

Vet personlig om folk som er kjent av politiet som skøt ei dame som gjør at hun sitter i rullestol, og han var kjent for rus osv av politiet, men han hadde masse forskjellige våpen men de tok aldri ifra han noe før dette, og sikker på han har vold + masse annet på rullebladet. Håper vennen min har muligheten, god fyr og veldig seriøs.

Vennen din høres ikke god ut siden han satt andre medtrafikanter i fare, og den "seriøs" biten frafaller også grunnet det samme. Folk som ikke vet bedre bør ikke ha noe med skytevåpen å gjøre. Å komme med anekdotiske eksempler er whataboutism.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanlig "praksis" er en karantene på (minimum ?) 5 år, etter sonet dom, før man kan påregne å få godkjent en våpensøknad.

 

Edit:

Dersom han har vært aktiv medlem i klubb 2 år, hvorfor har han ikke allerede "skapet fullt" med våpen? Loven sier at man kan få godkjent søknad etter 6md aktivt medlemskap, og de fleste med reelinteresse er gjerne "kjappe på avtrekkeren" når det gjelder å søke 😉 

Endret av BearCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/18/2021 at 2:05 PM, BearCat said:

 

Dersom han har vært aktiv medlem i klubb 2 år, hvorfor har han ikke allerede "skapet fullt" med våpen? Loven sier at man kan få godkjent søknad etter 6md aktivt medlemskap, og de fleste med reelinteresse er gjerne "kjappe på avtrekkeren" når det gjelder å søke 😉 

Nå dro du diskusjonen ganske langt ut av sporet.. Men siden du gjorde det.. Selv er jeg en ganske aktiv pistolskytter (ca 250 skudd i uka nå for tiden). Jeg begynte med skyting for noen år siden og ventet i 2 år før jeg kjøpte meg eget håndvåpen, jeg ville bare føle meg helt trygg på at jeg skulle fortsette med dette før jeg svei av store beløp på våpen. Nå er jeg leder av den lokale NSF-tilsluttede gruppa og har noen våpen liggende i skapet.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 11/19/2021 at 9:46 PM, Snylter said:

Nå dro du diskusjonen ganske langt ut av sporet..

Ja, kanskje ? Men utifra trådstarters omtale av sin venn: "Han er stor våpen-entusiast, og er veldig seriøs med våpen som sagt." ville jeg tro at han allerede hadde bestemt seg for at han ønsker å satse videre på dette, etter 2 år som aktivt medlem med klubbvåpen.

Personlig så hadde jeg fylt ut de nødvendige papirene på forhånd, og leverte de til Politiet så snart jeg var ferdig med 6md. perioden, og "godt fornøyd" med å bruke klubbvåpen, og jeg var ikke alene om det for å si det sånn 😉

På den tiden var det ikke krav om skap, men det ble fort kjøpt inn og "etterfylt" etterhvert som jeg hadde behov for det. Etter mange år i styret, hvorav flere av dem som formann i den lokale NSF klubben, måtte jeg trappe ned litt pga. familie/arbeid, og overlot stafettpinnen til andre, slik at jeg selv fikk mer "skytetid" på banen, og ikke bare administrativ tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 17.11.2021 den 23.25):

Vennen din høres ikke god ut siden han satt andre medtrafikanter i fare, og den "seriøs" biten frafaller også grunnet det samme. Folk som ikke vet bedre bør ikke ha noe med skytevåpen å gjøre. Å komme med anekdotiske eksempler er whataboutism.

Bra du er Gud og vet alt. Enig i noe av det du sier men du totalt bommer på det meste når du ikke vet alle sider av saken og dømmer. Tøff bak tastaturet.

Lenke til kommentar

Han har fortalt meg om retten han var i. Han fikk påstand fra politiadvokat om 14 dagers UBETINGET fengsel og 10.000kr i bot, dommen ble betinget, altså INGEN fengsel/ankelbånd, men må betale boten. Pga føret var bra og ingen trafikk og folk så og si. (og andre ting som jeg ikke har lov til å forklare). Saken tok over 14, nesten 15 mnder noe til og med politiadvokaten klaget på. Advokaten gikk for frifinnelse (pga flere ting, personlige ting som dere ikke har noe med) og politimannen som vitnet over telefon løy i retten, advokaten sa også dette og de kom med urelavante ting som ikke hadde med saken å gjøre... Han regnet med fengsel så ble overrasket over ingen fengsel. Kan ta førerkortet i september, kanskje før.) Hurra! Endelig får noen "the benefit of doubt" til limited degree da, men rettsvesen og politi har fucked up i saken hans. Vet noen av dere kommer til å syte om ditt og datt. Men dere vet ikke hele historien, så ikke døm over noe dere ikke kan vite...

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar
BearCat skrev (På 29.11.2021 den 14.04):

Ja, kanskje ? Men utifra trådstarters omtale av sin venn: "Han er stor våpen-entusiast, og er veldig seriøs med våpen som sagt." ville jeg tro at han allerede hadde bestemt seg for at han ønsker å satse videre på dette, etter 2 år som aktivt medlem med klubbvåpen.

Personlig så hadde jeg fylt ut de nødvendige papirene på forhånd, og leverte de til Politiet så snart jeg var ferdig med 6md. perioden, og "godt fornøyd" med å bruke klubbvåpen, og jeg var ikke alene om det for å si det sånn 😉

På den tiden var det ikke krav om skap, men det ble fort kjøpt inn og "etterfylt" etterhvert som jeg hadde behov for det. Etter mange år i styret, hvorav flere av dem som formann i den lokale NSF klubben, måtte jeg trappe ned litt pga. familie/arbeid, og overlot stafettpinnen til andre, slik at jeg selv fikk mer "skytetid" på banen, og ikke bare administrativ tid.

Krav nå om våpenskap når du søker våpen, FG godkjent som du vet, og serienummer skal være skrevet på søknad om pistol(våpen).

Lenke til kommentar
BearCat skrev (På 18.11.2021 den 14.05):

Vanlig "praksis" er en karantene på (minimum ?) 5 år, etter sonet dom, før man kan påregne å få godkjent en våpensøknad.

 

Edit:

Dersom han har vært aktiv medlem i klubb 2 år, hvorfor har han ikke allerede "skapet fullt" med våpen? Loven sier at man kan få godkjent søknad etter 6md aktivt medlemskap, og de fleste med reelinteresse er gjerne "kjappe på avtrekkeren" når det gjelder å søke 😉 

Som nevnt tidligere i denne tråden så koster det jo endel penger å kjøpe skap, våpen, søknad, ammo osv... og som også sagt er han seriøs og vært med i klubben (offisielt) i over 2 år nå, og han vil vise og være sikker før han søkte, bruker tid på å finne ut hvilken skap og våpen han vil eie og bruke. Alle har ikke kontoen full av penger, så det er noe man må spare til i dette tilfellet :)

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 7.11.2021 den 14.33):

Man må også vise edruelighet, noe som er litt vanskelig når man ikke klarer å holde rus og bilkjøring fra hverandre.

Jeg tror ikke det er mange med dyp innsikt i den prosessen her på forumet, så det er bedre å bare søke og se om man får det godkjent.

Om man gjør 1 feil så skal det ødelegge alt for resten av livet, er det rettferdig? Niks. Og er det bedre folk som drikker hver helg/flere dager i uka som har våpen??? Dobbelmoralen lenge leve. I tillegg var det medisiner han får av lege, så er ikke akkurat heroin eller amfetamin osv han går på som han har kjøpt på gata...Ja enig ruskjøring skal straffes, og at man skal være edru når man kjører bil osv. men disse medisinene han får har han LOV til å kjøre bil på, det som var "ruskjøring" var han hadde nok tatt litt ekstra for grunnene har for meds for, og ja han skulle latt bilen stå. Han gjorde en feil som han angrer på og tenker på hver eneste dag. Når han har gjort opp for seg, så har han betalt/sonet o.l. for det han har gjort. Da er straffen gjennomført og da er han jo uskyldig......Besserwissere her på forumet som tror de vet alt og dømmer uten å vite alt. Spør om noen spørsmål, vil ha svar på dem ikke angrep og "lectures" på alt annet og bla bla...Gode svar og ja, ruskjøring/fyllekjøring/kjøre for fort og andre trafikkale ulovlighet er ikke greit. Men høres ut som enkelte som har kommentert på tråden er ute etter å angripe pga at de misliker hva han har gjort, der er ok, men hold det til dere selv da dette ikke hva tråden handler om...*SUKK*

Lenke til kommentar
Sampson skrev (På 11.11.2021 den 19.18):

Alle kan gjøre feil - og noen feil har større konsekvenser enn andre. Man kjører tross alt ikke ruset i fylla som et hendig uhell så har egentlig historien så mye å si for akkurat dette?

LES HELE TRÅDEN NØYE, DU. Blir helt overgitt når folk ikke gidder å lese også kommenterer sånn tull.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 11.11.2021 den 21.22):

I denne samanheng betyr edruelegheit at ein har eit normalt forhold til rusmiddel. Altså at ein ikkje ruser seg så mykje at det er mistanke om avhengigheit, eller ruser seg på ein slik måte at ein kan bli utilrekneleg.
Kvar denne grensa går vil både kunne være ulik frå person til person, og avhengig av kva vurdering den som behandlar søknaden gjer.

Medisinbruk som er innafor den doseringa som er fastsatt av lege vil ikkje nødvendigvis være å rekne som manglande edruelegheit. Edruelegheitskravet er ikkje ei promillegrense som krever at ein til ei kvar tid er 100% upåvirka, det er meir ei vurdering av om søkaren kan oppføre seg.

Jo lenger det er sidan sist ein gjorde noko dumt jo større sjangse er det for at ein får godkjent søknaden til tross for at ein har gjort dumme ting.

Du er en av de mest oppegående her, som faktisk skriver saklig og ikke går på angrep eller sporer av. Han går fast på depot-smertestillende som han har gjort i endel år og har toleranse, han ruser seg ikke til vanlig selv om han tok noe ekstra medisin da han kjørte. Han har som sagt 0 ting på rullebladet, er egentlig skytebas (boring, sprenging (JA MED SPRENGSTOFF), plettfri vandel, anleggsmaskinfører osv. Aldri hatt noen ulykker osv. Han slapp fengsel og må betale bot, så det må jo være en grunn til at dommerene faktisk ikke gir fengsel... Takk for ordentlig kommentar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Svaret til Krikkert er omtrent det beste du vil få.

Det mest interessante: "Kravet til edruskap er ein vidareføring av gjeldande rett, og omfattar både lovleg og ulovleg rusbruk. Kravet til edruskap gjeld både i høve til sjølve omfanget av rusbruken og til vedkomande si framferd i rusa tilstand. Personar som til dømes handterer skytevåpen eller syner annan farleg åtferd i ruspåverka tilstand vil normalt ikkje oppfylle kravet til edruskap, sjølv om rusbruken isolert sett er moderat."

Ut fra dette vil det kunne være vanskelig for din venn å få godkjent søknad om pistol. Men jeg vet også om personer som har blitt dømt og sonet for kjøring i ruset tilstand, uten å ha fått våpen tilbakekalt (og det finnes tilfeller på det motsatte). Men da var søknadene inngått på et tidspunkt med rent rulleblad. Til syvende og sist er det politiet som må gjøre en konkret helhetsvurdering av skikkethet, og resultatet av det er vanskelig for oss å svare på.

Til andre deltagere i tråden: Forsøk å svare på spørsmål stilt av TS.

Lenke til kommentar
Øystein skrev (1 minutt siden):

Svaret til Krikkert er omtrent det beste du vil få.

Det mest interessante: "Kravet til edruskap er ein vidareføring av gjeldande rett, og omfattar både lovleg og ulovleg rusbruk. Kravet til edruskap gjeld både i høve til sjølve omfanget av rusbruken og til vedkomande si framferd i rusa tilstand. Personar som til dømes handterer skytevåpen eller syner annan farleg åtferd i ruspåverka tilstand vil normalt ikkje oppfylle kravet til edruskap, sjølv om rusbruken isolert sett er moderat."

Ut fra dette vil det kunne være vanskelig for din venn å få godkjent søknad om pistol. Men jeg vet også om personer som har blitt dømt og sonet for kjøring i ruset tilstand, uten å ha fått våpen tilbakekalt (og det finnes tilfeller på det motsatte). Men da var søknadene inngått på et tidspunkt med rent rulleblad. Til syvende og sist er det politiet som må gjøre en konkret helhetsvurdering av skikkethet.

Kanskje det, men det er forskjell å kjøre "ruset" med bil og ellers ikke være ruset på skyting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Kampsport skrev (Akkurat nå):

Kanskje det, men det er forskjell å kjøre "ruset" med bil og ellers ikke være ruset på skyting.

Det er en fysisk forskjell ja, men ikke nødvendigvis på en slik måte at det påvirker spørsmålet om edruelighet i den ene eller andre retningen. Dersom en person er ruset når han kjører bil, kan det bli regnet som å ikke være edruelig. Dersom personen er ruset på skyting, så kan det også bli regnet som å ikke være edruelig. Den vurderingen tar politiet.

Lenke til kommentar
Øystein skrev (1 time siden):

Det er en fysisk forskjell ja, men ikke nødvendigvis på en slik måte at det påvirker spørsmålet om edruelighet i den ene eller andre retningen. Dersom en person er ruset når han kjører bil, kan det bli regnet som å ikke være edruelig. Dersom personen er ruset på skyting, så kan det også bli regnet som å ikke være edruelig. Den vurderingen tar politiet.

Akkurat det jeg sa. IKKE RUSET PÅ SKYTING. Og ruskjøring var en gangshendelse. Nå har jeg svar flere ganger.....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...