Gå til innhold

Kompetansekrisen: – Både for kvalitet og kapasitet er vi nødt til å få med flere jenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et ganske interessant fenomen med den store kompetansemangelen. Det hadde vært interessant å vite hvor stor andel som hopper av og går over i andre industrier selv etter mange års erfaring. Da jeg var en del år yngre var det mange som hoppet av og gikk over i andre yrker og jeg klarte aldri å forstå deres valg. Nå derimot vurderer jeg å gjøre det samme selv. Det eneste som holder meg igjen er gode penger, men det kommer et tidspunkt hvor det ikke lengre er verdt det.

Noen som vet om det er nødvendig å tette en lekkasje i industrien og ikke bare nødvendigvis fylle på med nye?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (3 timer siden):

Det er et ganske interessant fenomen med den store kompetansemangelen. Det hadde vært interessant å vite hvor stor andel som hopper av og går over i andre industrier selv etter mange års erfaring. Da jeg var en del år yngre var det mange som hoppet av og gikk over i andre yrker og jeg klarte aldri å forstå deres valg. Nå derimot vurderer jeg å gjøre det samme selv. Det eneste som holder meg igjen er gode penger, men det kommer et tidspunkt hvor det ikke lengre er verdt det.

Noen som vet om det er nødvendig å tette en lekkasje i industrien og ikke bare nødvendigvis fylle på med nye?

Hvorfor vil du hoppe av? For min del handler det om det totale fraværet på kvalitet og det enorme fokuset på kjappe penger. Det tilfredsstiller ikke teknologen i meg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mennesker er ikke til for jobber, og da er det heller ikke lurt og planlegge økonomien på den måten. Grunnen til at mange jenter faller fra er jo akkurat det at kvinner og menn generelt er forskjellig, og har ulike områder av nysgjerrighet. Den som ikke klarer og se det trenger briller. Slikt har det vært fra tidlige tider at menn er mer interessert i ting, mens kvinner er mer interessert i mennesker/relasjoner. Det beste resultatet vi kan lage er et resultat som anerkjenner de generelle ulikhetene, mens man også tar høyde for unntakene.

Klart det finnes mange kvinner som passer inn i it-bransjen, og at man kan gjøre mer for og appellere til dem. Men jeg selv tror vi må skaffe oss mer arbeidskraft fra utlandet for og mette hungrige arbeidsgivere. La kvinner velge hvor dem vil jobbe selv, og ikke press dem inn i noe for "likestillingens skyld". Likestilling skal fremheve kvinner, ikke gjøre dem til menn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, Selvstendigsaas said:

Roger Moore: for min del handler det om stadig mindre rom for kreativitet og en stadig større "samlebånds" struktur hvor man kun er med som en bitteliten brikke i et kjempe maskineri, uansett hvilken rolle man har.

Derfor jobber man ikke for de store konsulenthusene, men heller hos de mindre der mulighetene for variert arbeid er mye større.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 6.11.2021 den 12.38):

Det er lite smart samfunnsøkonomisk å få folk til å jobbe med ting de ikke er genuint interessert i.

Helt enig, dette er ikke gjort over natten slik man ønsker. Intressen for hva som helst, er noe man bygger opp fra grunnen, ved å oppfordre til deltagelse, gjerne fra barndommen.

Det du "vokser opp med" blir du lett interessert i, kjønn underordnet.

Det vi ser er "fruktene" fra da våre politikere og andre likesinnede ville ha en ensidig fokus på estetiske fag i skolene. Barna skulle bli kulturelle måtte vi jo skjønne. Eller akademikere...

Grunnleggende fagkompetanse har vi i større grad overlatt til importert arbeidskraft. At de har vert villige til å arbeide for oss kan vi være glade for.

I mens har vi begynt å skjønne at vi mangler egne unge med realkompetanse, og tilsvarende interesser.

Det er selvgjort, i "oljerus".

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

IT-bransjen har kvotert kvinner i 40 år nå. Kanskje de bare ikke vil? Video fra arkivet til NRK om emnet (1985): https://tv.nrk.no/program/FBUA07001585

Jeg kjøpte kun kreative leker i bursdagsgave til niesa mi, men så fort hu begynte i skolen så var det bare "rosa" som var interessant. Jeg kjøper fortsatt gaver som inviterer til kreativitet fremfor rosa-ting.

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (20 timer siden):

Det vi ser er "fruktene" fra da våre politikere og andre likesinnede ville ha en ensidig fokus på estetiske fag i skolene. Barna skulle bli kulturelle måtte vi jo skjønne. Eller akademikere...

Gikk på skole på 90-tallet. Det fokuset var helt latterlig. Når vi hadde sløyd, og burde lagd skjærefjøl eller fuglekasse, så skulle det også lages kunst. 

neglesprett skrev (22 minutter siden):

Det er ikke mangel på hvite kvinner generelt, det er mangel på mangfold om det må pekes på noe.

Det finnes ingen mer priviligert gruppe enn hvite kvinner i dagens norge og de får stort sett alt de peker på, hadde de syntes det var fordelaktig å befinne seg i it så hadde de allerede vært i overtall.

Så du mener hvite kvinner er en homogen gruppe? Tror du ikke det finnes noe variasjon eller mangfold internt i den gruppen? 

Lenke til kommentar

Skremmende hvor liten tro mange har på at man kan påvirke interessen, bare man spiller på de rette trådene. IT høres for mange jenter ut som noe skrekkelig kjedelige og komplekse greier, og er da noe mange velger bort, uten egentlig å vite om mangfoldet det inneholder.

Ved å ta tak i jenter, og forsåvidt gutter også, så tidlig som mulig, og gi de en litt breiere forståelse for hvor mange retninger  man kan gå i, og å vise at dette kan være mye moro samtidig, så vil ikke feltet virke like kjedelig, trøtt og skummelt ut lengre. Og noen vil kanskje oppdage at dette var veldig morsomt og spennende, og kreativt utfordrende på en god måte.

Og da sitte og lese alle disse negative kommentarene, der det er tilnærmet konkurranse om å flåse dette bort med at alle jenter bare er opptatt av klær, sminke og rosablogging, gjør meg trist. Ikke på jentene sine vegne, men på vegne av det gjenget som sitter her som noen jævla negative surpomper, med eneste evne å sette folk i båser uten å egentlig vite noe som helst om temaet, tydeligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...