Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Delvis skrev (19 timer siden):

En bekjent spurte meg i går, om PC og skjermer bruker mye strøm, for han pleide la Pcen stå på hele tiden, om natten osv, men i hvilemodus sånn jeg forsto det.
Men om slikt bruker mye strøm vet jeg egentlig ikke.

Har kopla inn ein effektmålar til min stasjonære, og den ligg rundt 45W med lett last som Youtube-avspeling, 2W i ventemodus og 1W heilt av. Straumforbruk til skjermar kjem i tillegg. Dette var ein ganske kraftig maskin for eit par år sidan, men blir småtteri samanlikna med det dei nyaste skjermkorta trekk av straum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et triks mot fuktproblemer er å unngå ting som står inntil ytterveggen(e). F.eks klesskap, sengegavl og kommoder. Hvis disse står inntil ytterveggene så isolerer de mellom rommet og ytterveggen og blir til sammen en slags ekstra tykk yttervegg. Det vil si at fuktsperra som ligger rett innenfor veggen får mye lavere temperatur enn hvis ytterveggen er fri. Lavere temperatur gir kondens og fukt. Et annet spesielt lavtemperert sted er nedre del av vindusglasset.

Luftfuktighet og temperatur i oppvarmede rom som deler luft med soverommet spiller også en stor rolle.

Rent teknisk så må man holde de kjøligste flatene innenfor fuktsperra varmere enn duggpunktet.

Jeg termograferte nylig huset mitt og fant et par steder med trekk og kuldebroer som ga overflatetemperaturer helt ned i 5 grader. Det er godt under duggpunktet i normale hus så det ville normalt gitt fuktproblemer. Heldigvis var dette i tørre boder som ikke deler luft med resten av huset så det var ikke tegn til fukt, men de skal utbedres likevel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norgesnett har i dag gitt beskjed til sine kunder om følgende 10 kapasitetstrinn.

Det ironiske er at de fraråder å kjøre vaskemaskiner og tilsvarende på natten, "da det er lite å spare på det".

Nå er vi jo i en sitasjon der flere i Øst-Norge må tenke sparing vedr. strøm. Da vil man jo gjerne ta med seg besparelsen med å kjøre maskiner på natt også. Nå blir det jo faktisk ekstra å spare på å kjøre maskiner på natt, både i nettleie som blir nytt nå og at strøm leddet også er billigere.

Den store syndebukken ser ut til å være de som ikke regulerer elbillading til natten. Med såpass høy elbilandel i byene og mange med vane (uvane) om å plugge i med full effekt etter jobb, så blir jo dette konsekvensen, å måtte innføre en slik stigemodell.

Dette gir et stort marked for å bruke kontakten i strømmåleren, med tjenester som varsler om man nærmer seg et hopp på en slik stige i løpet av en time.

stigekap.jpg

strøm.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Når man snakker om dusjing. Kan fort være billigere å gå i bassenget med familien en dag eller to i uka dersom man har en bra bedriftsavtale for slikt. Samme går for å dusje på jobb/trening om det finnes fasiliteter og mulighet for dette.

X-faktoren for strømmen nå er jo nyåret og muligheten for høyere nettleie også.

Kanskje oppvarming av en stor stein på stua plutselig kan bli en greie... 

Lenke til kommentar
On 11/27/2021 at 12:12 AM, Asbjørn Eliassen said:

Når man snakker om dusjing. Kan fort være billigere å gå i bassenget med familien en dag eller to i uka dersom man har en bra bedriftsavtale for slikt. Samme går for å dusje på jobb/trening om det finnes fasiliteter og mulighet for dette.

Hvis man allerede har årskort på treningssenter eller lignende, så er det jo mye penger å spare på å ta dusjingen der. Litt badstue også som varmer opp kroppen er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 8.12.2021 den 21.49):

Å justere ned balansert ventilasjon, er ikke det en dårlig ide? Såvidt jeg skjønner bør den stå på normal modus for å sikre god ventilasjon når folk bor der, at der ikke blir problemer med fukt o.l mens man kan stille ned ventilasjonen  når man ikke bruker huset 

Er noen hjemme, SKAL den stå i normal modus. Nyere bygg er så tette, at hvis det ikke kommer nok luft inn gjennom ventilasjonssystemet, så vil det bli veldig dårlig luftkvalitet og man kan bli ukonsentrert, trøtt og slapp.

Er man borte over lengre perioder, kan man sette de fleste systemer på en "borte"-modus. Mitt system har også en kraftigere modus som kan brukes når man dusjer, for eksempel, for å dra damp og våt luft ut av badet raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 timer siden):

Er noen hjemme, SKAL den stå i normal modus. Nyere bygg er så tette, at hvis det ikke kommer nok luft inn gjennom ventilasjonssystemet, så vil det bli veldig dårlig luftkvalitet og man kan bli ukonsentrert, trøtt og slapp.

Er man borte over lengre perioder, kan man sette de fleste systemer på en "borte"-modus. Mitt system har også en kraftigere modus som kan brukes når man dusjer, for eksempel, for å dra damp og våt luft ut av badet raskere.

Akkurat det ja. Er det dumt å bruke balansert ventilasjon som oppvarming? Har varmeelement på den, varmer greit.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (16 minutter siden):

Akkurat det ja. Er det dumt å bruke balansert ventilasjon som oppvarming? Har varmeelement på den, varmer greit.

Varmeelementet er vanligvis bare et vanlig varmeelement, sammenlignbart med varmekabler og panelovner. Når utadgående luft varmer opp den innadgående i en motstrøms varmeveksler så vil innadgående luft få en litt lavere temperatur enn den utadgående. Virkningsgraden på varmeveksleren er ikke 100% så noe vil tapes i overføringen mellom utadgående og innadgående luft. Har du f.eks 20 grader inne så kan du forvente at den innadgående lufta holder f.eks 18 grader. Varmeelementets jobb er å heve det tilbake til 20 grader + litt til (fordi noe varme lekker ut fra vegger, vinduer osv.) Med varmeelement kan du forvente en temperatur på innadgående luft på f.eks 22 grader.

Har du varmepumpe i tillegg til balansert ventilasjon så kan det lønne seg å skru av varmeelementet i ventilasjonen (kun varmeelementet, ikke motorer etc) og la varmepumpa ta seg av oppvarmingsjobben.

Det finnes også balansert ventilasjon med innebygget varmepumpe. Disse er sjeldent å finne i boliger pga høy prisklasse.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Varmeelementet er vanligvis bare et vanlig varmeelement, sammenlignbart med varmekabler og panelovner. Når utadgående luft varmer opp den innadgående i en motstrøms varmeveksler så vil innadgående luft få en litt lavere temperatur enn den utadgående. Virkningsgraden på varmeveksleren er ikke 100% så noe vil tapes i overføringen mellom utadgående og innadgående luft. Har du f.eks 20 grader inne så kan du forvente at den innadgående lufta holder f.eks 18 grader. Varmeelementets jobb er å heve det tilbake til 20 grader + litt til (fordi noe varme lekker ut fra vegger, vinduer osv.) Med varmeelement kan du forvente en temperatur på innadgående luft på f.eks 22 grader.

Har du varmepumpe i tillegg til balansert ventilasjon så kan det lønne seg å skru av varmeelementet i ventilasjonen (kun varmeelementet, ikke motorer etc) og la varmepumpa ta seg av oppvarmingsjobben.

Det finnes også balansert ventilasjon med innebygget varmepumpe. Disse er sjeldent å finne i boliger pga høy prisklasse.

Takk for svar. Har ikke varmepumpe. Men er det bedre å bruke panelovner til å varme på 22 grader for så å sette ventilering på 20 grader, enn å bare bruke ventilasjon til oppvarming med å sette den på f.eks 23? Gitt at den klarer det. 

Er usikker på hva som er der beste og mest effektive for oppvarming. Skulle gjerne hatt varmepumpe men bor i sameie så da spørs det.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hva er det normalt å bruke av strøm til oppvarming per m2? Skjønner at det er avhengig av ganske mye, men hva har folk i eneboliger her brukt i snitt feks i November? 

Ifølge Google så må man beregne 60-100w per m2 ved feks kjøp av varmeovner, men det syntes jeg hørtes mye ut... 

Jeg har sett på mitt eget forbruk, og ved typ 10-15 kuldegrader ligger det på rundt 100kWh i døgnet, med litt hjelp av vedfyring. I 0-5 kuldegrader ca 70-75 kWh i døgnet med bare strømfyring.

Sokkelhus fra midt 70 tall på ca 190m2 med 5cm ekstra i vegger, ny vindsperre og nye vinduer/dører. Bare 10cm isolasjon i tak mot kaldloft. 2x varmepumper og mye "åpent" - Varmefolie på gulvet ellers. 

I tillegg ca 50m2 garasje som har 10cm isolasjon i tak, 5 cm i vegg (+ lecavegg som isolerer litt mer enn mur? ), isolerte porter og muligens uisolert plate(ser dette kan være en fordel pga "jordvarme"). En vegg inntil huset, så "sparer" vel litt der også. Varmes med 2kw byggvifte, holder 7-8 grader. 

Det er da også inkludert alt annet av strøm også selvfølgelig, som for vår del blir litt med far, mor og 2 barn under skolealder + elbil. 

Snitt hele November 74kWh i døgnet, snitt sålangt i Desember 89kWh i døgnet.

Tar man utgangspunkt i 89kWh delt på 24t så blir det da 3,7kw - stemmer det at det er da 3700w i snitt hele den perioden - eller regner/tenker jeg feil noe sted? 

Isåfall: 3700w delt på 240m2 blir da 15,4w per m2. Siden det inkluderer annet forbruk, (det forutsettes at jeg har tenkt/regnet riktig), det er lavere temp i garasjen og jeg har fyrt litt med ved så blir det jo ikke helt riktig regnestykke, men det gir ihvertfall meg en pekepinn på strømbehovet. 

Er det noen andre som har regnet sånn på det som kan dele sine tall? 

Lenke til kommentar

3 siste dagene har jeg brukt 43-49kWt pr døgn. Har rekkehuslilighet fra 2001. 123kvm fordelt over 1. Etg og underetasje. Forrige måned hadde jeg ca 40kWt pr døgn.

Jeg har kuttet ned på forbruk når strømmen er på det dyreste. Har fyrt litt vedbriketter, men etter å har regnet litt på det så vil jeg avslutte dette og kun bruke varmepumpen. 

Med 2 småbarn og kjerring så er det tørketrommel og vvb som øker forbruk itillegg til varme.

 

Med tanke på alder på hus og størrelse vil jeg si 80-100kWt er riktig.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (16 timer siden):

Takk for svar. Har ikke varmepumpe. Men er det bedre å bruke panelovner til å varme på 22 grader for så å sette ventilering på 20 grader, enn å bare bruke ventilasjon til oppvarming med å sette den på f.eks 23? Gitt at den klarer det. 

Er usikker på hva som er der beste og mest effektive for oppvarming. Skulle gjerne hatt varmepumpe men bor i sameie så da spørs det.

I utgangspunktet er energiregnskapet for de to løsningene like, men komforten kan likevel være forskjellig. Jeg tror den med panelovner gir mest komfort siden du får varmen nede ved gulvet og fordi de avgir litt strålevarme i tillegg til varm luft. Samt at panelovner ofte står under vinduer for å stoppe kaldras. Kaldras gir uforholdsmessig dårlig komfort siden det renner en usynlig "elv" av kald luft langs gulvet. Da blir veien bort til temp-knappen på ventilasjonen kort og man har f.eks 25°C for å få samme komfort som med panelovner på 22°C

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Luft flytter veldig lite varme. Dersom du baserer oppvarming på et ventilasjonsanlegg tror jeg du misforstår hele poenget, og mye av varmen blir "lost in translation". Ved innetemp på 20 er det vanlig å ha ca 18 grader på ventilasjonsanlegget. Jeg kjører 15-16 grader. Siden luft kommer ut ved taket vil en kaldere luft synke mot gulvet og blande seg bedre. Men dersom du tilfører luft på 22 grader vil den i større grad legge seg mot taket og du får høyere varmetap.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 21.11.2021 den 12.43):

Det er min generelle erfaring med tørkere tromlende tørkere. Derfor har jeg et tørkeskap der klærne ikke blir kvernet mens de tørker. Det koster mer energi, men sparer mye penger i kles-slitasje. Kunne godt tenkt meg et tørkeskap med varmepumpe hvis det eksisterte, men jeg har ikke funnet noe sånt ennå.

Bruker selv tørkeskap til en god del, noe som fungerer veldig bra.

Det finnes skap med varmepumpe, men ser ut til å være ganske dyre...:

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torkeskap/DC4600HPWR/electrolux-torkeskap-dc4600hpwr

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
daruu skrev (13 timer siden):

Hva er det normalt å bruke av strøm til oppvarming per m2?

Kravet i byggteknisk forskrift er maks 95 kWh/år/m2* for blokker og litt mer komplisert for eneboliger: maks 100 + 1600/m2 (fortsatt benevning kWh/år/m2). Kvadratmeter regnes etter oppvarmet bruttoareal BRA sånn det er definert. Eldre boliger enn 2017 hadde andre krav da de ble bygget. Mitt ganske energislukende hus fra 80-tallet bruker ca 150 kWh/år/m2 når jeg kun fyrer med panelovner og ca 120 når jeg supplerer med en underdimmensjonert varmepumpe. Før varmepumpa fyrte jeg mye med ved og da lå det også på rundt 120. Eldre boliger kan sikkert ligge betydelig høyere og spesielt energivennlige boliger kan ligge langt innenfor kravene nevnt i starten. Energibruken skal være vektet for lokale forhold så et hus på Røros har i praksis andre krav til isolasjonsevne enn et på Jæren.

Merk at dette er årsgjennomsnitt og at forholdet mellom sommerforbruk og vinterforbruk kan variere. Hos meg ligger vinterforbruket 2-4 ganger høyere enn sommerforbruket.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En kostbar PC bør alltid stå på for det som sliter på maskinvaren er store temperaturendringer. Det som er spesielt for tiden er at både 3090 til 26k og 16 kjerne til 8-9k blir gratis i anskaffelse etter ett år hvis man kjører aktivitet på disse når det ikke er i tradisjonell bruk. (Ikke nødvendigvis for folk som kjøper nå, men for folk som kjøpte for ett år siden.) Rik blir man ikke, men gratis maskinvare er flott. PC som hobby har en kostnad på flere titusener i året og nå er det mer eller mindre gratis og varme om vinteren får man med på kjøpet.

Nå reparerer jeg ikke PC-er mer, men for noen år siden hadde jeg gnidd meg i hendene over tanken på folk som skrur av PC-en hver dag eller flere ganger om dagen. En vanlig bruks-PC er det ikke så farlig med. De koster 5-10k og er bruk og kast. Mange kjøper en bærbar når det er tilbud til 3k og så kjøper de en ny en neste gang de har det minste problem.
 

14 hours ago, daruu said:

Hva er det normalt å bruke av strøm til oppvarming per m2? Skjønner at det er avhengig av ganske mye, men hva har folk i eneboliger her brukt i snitt feks i November?

+/- 30W er normalt per m2 men temperatur ute og isolasjon varierer.  Det blir lavere effektbruk hvis det er mildt ute eller man har mindre varmetap. Et termografisk kamera kan finne kalde punkt i bolig slik at man kan utbedre disse. Noen ganger skal det ikke mer til enn å bytte ei list i et vindu eller ei dør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...