Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine kjipe sparetips:

-Bruk telefon eller nettbrett i stedet for PC eller TV.
-bruk håndholdt konsoll til gaming
-bruk hodetelefoner til musikk.
-Bruk strømgjerrig bærbar PC i stedet for stasjonær PC.

En kraftig stasjonær PC med stor skjerm og stereoanlegg kan til sammen sluke en god del strøm om det er i bruk i mange timer. Små dingser med batteri bruker vanligvis så lite strøm at det ikke merkes på forbruket.

-Bruk sykkel i stedet for elbil.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
29 minutes ago, PosteMonopolet said:

Mine kjipe sparetips:

-Bruk telefon eller nettbrett i stedet for PC eller TV.
-bruk håndholdt konsoll til gaming
-bruk hodetelefoner til musikk.
-Bruk strømgjerrig bærbar PC i stedet for stasjonær PC.

En kraftig stasjonær PC med stor skjerm og stereoanlegg kan til sammen sluke en god del strøm om det er i bruk i mange timer. Små dingser med batteri bruker vanligvis så lite strøm at det ikke merkes på forbruket.

-Bruk sykkel i stedet for elbil.

Bruk cloudgaming tjenester. Minimalt wattforbruk utstyret hjemme.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Mine kjipe sparetips:

-Bruk telefon eller nettbrett i stedet for PC eller TV.
-bruk håndholdt konsoll til gaming
-bruk hodetelefoner til musikk.
-Bruk strømgjerrig bærbar PC i stedet for stasjonær PC.

En kraftig stasjonær PC med stor skjerm og stereoanlegg kan til sammen sluke en god del strøm om det er i bruk i mange timer. Små dingser med batteri bruker vanligvis så lite strøm at det ikke merkes på forbruket.

-Bruk sykkel i stedet for elbil.

En PC varmer like bra som en panelovn, så når du bruker strømgjerrig PC, så må du slå på panelovnen...
TV etc. varmer også.

Kun på sommeren det er lurt å slå av elektronikk om en vil spare strøm. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

En PC varmer like bra som en panelovn, så når du bruker strømgjerrig PC, så må du slå på panelovnen...
TV etc. varmer også.

Er ikke helt stødig i dette feltet, men har hatt denne diskusjonen før. En panelovn er en ren resistiv last, mens en PC har en del induktiv last (power factor på 0,7 til 0,75) som går på strømregningen din. Tar jeg ikke feil så betaler du for begge deler her i Norge, men du får bare varme fra den resistive biten.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gavekort said:

Er ikke helt stødig i dette feltet, men har hatt denne diskusjonen før. En panelovn er en ren resistiv last, mens en PC har en del induktiv last (power factor på 0,7 til 0,75) som går på strømregningen din. Tar jeg ikke feil så betaler du for begge deler her i Norge, men du får bare varme fra den resistive biten.

Jeg har ikke hørt noe annet enn at vi fremdeles betaler for faktisk effekt som private. Bedrifter, fabrikker etc. betaler for tilsynelatende effekt. Det stod skrevet en del om det da det ble skrevet om disse plugg-i-veggen-dingsene som liksom skulle spare en for masse strøm.

Teorien var at disse skulle få strøm og spenning i fase (bedre effektfaktor) men det hadde ingenting å si for private siden man uansett kun betaler for faktisk effekt. Fabrikker kan ha kondensatorbanker sammen med motorer for å bedre virkningsgraden.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke hørt noe annet enn at vi fremdeles betaler for faktisk effekt som private. Bedrifter, fabrikker etc. betaler for tilsynelatende effekt. Det stod skrevet en del om det da det ble skrevet om disse plugg-i-veggen-dingsene som liksom skulle spare en for masse strøm.

Søker litt på dette selv og fant følgende, med relevant del i fet skrift:

Sitat

Reaktiv effekt

Reaktiv effekt (også kalt blindeffekt) er en type effekt som vi ikke får gjort nytte av, men som tar plass i strømnettet vårt og fører til unødvendig energitap i strømledningene. 

I systemer for vekselstrøm oppstår det en type elektrisk effekt som bare sirkulerer i kraftsystemet og som dermed ikke kan omformes til andre energiformer som varme og lys eller tjene andre nyttige hensikter. Det kan sammenlignes med skum i et ølglass (alkoholfritt sådan). Skummet tar plass, men er til liten nytte.

For alle anlegg som tildeles effekttariff skal også uttak av reaktiv effekt (kVAr) måles.

Har anlegget en effektfaktor (cos φ) under 0,9 vil nettselskapet avregne det reaktive uttaket. Effektfaktoren er uttrykk for hvordan anlegget belaster nettet med overføring av reaktiv effekt. Nettselskapet krever kun betaling for reaktivt uttak når dette uttaket oversiger 50 % av målt aktiv effekt (kW).

Aktiv effekt avregnes månedlig basert på månedens maksimale timeeffekt. Tilsvarende registreringstidspunkt benyttes for avregning av reaktivt uttak. Kostnader for reaktivt uttak er altså avhengig av effektfaktoren i registreringstimen for aktiv effekt. Kunden kan for eksempel installere kondensatorbatteri for å bedre effektfaktoren og dermed unngå mulig kostnad ved avregning av reaktivt uttak.

https://lede.no/effekttariff/category2768.html

Lenke til kommentar

Men gjelder det private husholdninger? Ser også det står noe om anlegg som bruker mer enn 100.000kWh i året.

6 minutes ago, Gavekort said:

Nettselskapet krever kun betaling for reaktivt uttak når dette uttaket oversiger 50 % av målt aktiv effekt (kW).

Denne er jo også viktig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ser ut som man betaler effekttariff (nettleie) for reaktiv effekt som går under en effektfaktor på 0,7. Her er et utdrag fra Lyse.

image.pnghttps://www.lysenett.no/getfile.php/133547-1580386558/Dokumenter/Prishefter og vilkår/Prishefte nettleie jan20 (02).pdf

Tror en PC og privat bolig skal være trygg da. Skal ikke avspore tråden mer, selv om dette var et interessant emne.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (51 minutter siden):

Er ikke helt stødig i dette feltet, men har hatt denne diskusjonen før. En panelovn er en ren resistiv last, mens en PC har en del induktiv last (power factor på 0,7 til 0,75) som går på strømregningen din. Tar jeg ikke feil så betaler du for begge deler her i Norge, men du får bare varme fra den resistive biten.

Hadde du hatt egen måler og strømregning på PCen så kunne det sikkert vært noe å bekymre seg for. Men hvis PC og alt annet i huset måles samlet så vil nok den reaktive effekten på totalen være neglisjerbar. Cos fi =0,99 eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/5/2021 at 7:56 AM, sedsberg said:

Det er mange, spesielt eldre, som har en del misoppfatninger. F.eks:

"Vaskemaskinen bruker masse strøm! Mye billigere å vaske for hånd". Samme med oppvaskmaskinen. Noe som sikkert var korrekt for de aller første maskinene men ikke nå lengre, så lenge man vasker med full maskin.

"Varmepumpe er bare tull! De går på strøm de også akkurat som panelovner og varmekabler. Og "en jeg kjenner" installerte varmepumpe og merket ingenting på strømregninga".

"Ved er gratis/billig å fyre med"! (De glemmer å regne med prisen på veden).

Og de er ofte veldig opphengt i lys. Selv moderne LED-lys som bruker tilnærmet 0 strøm.

Angående ved så har man som oftest allerede betalt for veden før man begynner å fyre

man er derfor litt mer skjermet mot prisdifferanser eller plutselige prishopp som gjør at man kan spare litt penger

Man kan også spare litt strøm ved å bruke naturen/terassen litt om vinteren og sommeren og finner døde trær, tørr ved ute, grillkull

 matlaging på bål/grilling eller hvis man har en vedovn som har mulighet for å lage mat på eller koke vann på

Finnes vedovner med kokeplater på

det finnes også vedovner med bakemulighet/stekemulighet men disse er dyre

har man en god termos så kan man også lagre varmt vann til kaffen eller annen varm drikke noen timer

nok til 2-3 kopper

eller man kan koke vaskevann til gulv med en slik ved ovn

Hvis man vil spare enda litt mer men dette er nok for tungvindt for de fleste og tar for mye tid i dagens norge så kan man koke vann til klær og så vaske det for hånd med skurebrett slik man gjorde det i gamle dager

er dog veldig tungvindt og tar veldig mye tid og man bruker muligens mer vann slik at vinninga går opp i spinninga i forhold til å bare bruke en vaskemaskin. (vannavgift).

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg ikke lest alle postene, men en ting som er viktig nå som vi går en vinter i møte, er å ikke redusere varmen for mye på rom som har vannrør i vegger/gulv eller tak. Selvsagt ikke like aktuelt for alle steder og boformer, men med frittstående enebolig litt inn i landet kan det være en idé å huske på dette. F.eks her hvor jeg bor, med enebolig fra slutten av '80-tallet, vil rom over bakkeplan som ikke er oppvarmet komme i nærheten av null grader når det er kaldere enn 10-15 minus ute over noen dager. Kjedelig om man skulle spare seg til frostsprengte vannrør.

Lenke til kommentar

Jeg har et par konvektorovner  med vifte fra Clas Ohlson, den er ganske bra. Kan ha på mye  lavere varme mens vifta sørger for å spre varmen ut i rommet. Konvektorovnene drar varmen opp og jeg liker dem bedre enn vanlige panelovner. 

https://www.clasohlson.com/no/Konvektorovn-med-vifte/p/Pr366513000

Jeg har lite varme på på kjøkkenet, sjelden på soverommet. Varmekabler i gulvene sluker strøm, vurder å skru av varmekablene eller skru ned temperaturen. 

Fyll opp vaskemaskinen og oppvaskmaskinen, bruk kortprogram hvis det er lite skittent.

Bruk flanellsengetøy (julegavetips/ønske?) det luner, det samme gjør flossa collegegensere, joggebukser og sokker. Ullundertøy kjøpt på salg er gull verdt (bra julegavetips).

 

Isolasjon der det trekker er nevnt, så det hopper jeg over.

Jeg er ikke avhengig av varmmat til middag, så jeg spiser gjerne kalde medisterkaker, e.l. på brødskive. Grønnsaksalater med litt kjøtt i er også bra.Jeg slår alltid av varmen på plata/komfyren ca 5 min. før maten er ferdig.

Håper jeg får tilslag på et hus der jeg kan installere vedovn så jeg slipper å ha mange 10-12 kroners kubbelys liggende i tilfelle strømbrudd vinterstid, og kan prøve å ordne billig ved selv.

 

Ellers får vi bare håpe på en mild vinter 🙂

 

Lenke til kommentar

Varmepumpe er mye mer effektivt enn jeg hadde trodd. Så langt i november er totalt forbruk, med billading og alt, 46% lavere per dag enn i fjor da vi brukte panelovner. Den eneste andre forandringen som er gjort er overgang fra delvis badekar til bare dusj.

Derimot er min erfaring med tørketrommel med varmepumpe dårlig. Det er så lav varme i maskinen at det blir større slitasje på tøyet av den langvarige tørkingen. Ja det sparer litt strøm men er likevel et dårlig alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (52 minutter siden):

Derimot er min erfaring med tørketrommel med varmepumpe dårlig. Det er så lav varme i maskinen at det blir større slitasje på tøyet av den langvarige tørkingen. Ja det sparer litt strøm men er likevel et dårlig alternativ.

Det er min generelle erfaring med tørkere tromlende tørkere. Derfor har jeg et tørkeskap der klærne ikke blir kvernet mens de tørker. Det koster mer energi, men sparer mye penger i kles-slitasje. Kunne godt tenkt meg et tørkeskap med varmepumpe hvis det eksisterte, men jeg har ikke funnet noe sånt ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk wokpanne med lokk for å varme opp mat. Designet er strømbesparende og en wokpanne rommer mye mat slik at du kan lage et større måltid som kan porsjoneres ut bedre.

Har du dusj på jobben så kom litt tidligere å bli gullende ren før arbeidsdagen starter samtidig som du sparer både vann og strøm. En kattevask med en våt fille og minimalt med såpe hver andre dag fremfor en full dusj sparer også veldig med ressurser. Vask intime deler, under armhuler, føtter og andre trange plasser til slutt og resten av kroppen lett med lunkent vann i et vaskefat. Dette gjorde man også før i tiden. 
 

Installer en solfanger å søk støtte fra Enova for å redusere energiforbruket til oppvarming. Dette fungerer nesten året rundt. 
 

Lukk dører til rom som sjeldent er i bruk for å begrense oppvarmet areal som trengs. Bruk uteområdet ditt aktivt som kjøleskap om vinteren. Du kan lage en isolert kasse eller et skap og også sette kjeler rett ut i kulden for effektiv oppbevaring kostnadsfritt. 

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Delvis skrev (25 minutter siden):

En bekjent spurte meg i går, om PC og skjermer bruker mye strøm, for han pleide la Pcen stå på hele tiden, om natten osv, men i hvilemodus sånn jeg forsto det. Men om slikt bruker mye strøm vet jeg egentlig ikke.

Tja, den produserer varme, som nødvendigvis vil slå av andre varmekilder litt oftere via termostatene i f.eks panelovnen. En PC lager varme like effektivt som en panelovn (100% virkningsgrad). Det er ikke alltid man trenger varmen så hvis man må åpne vinduet for å lufte så er det som å ha på en panelovn kombinert med åpent vindu.

Varmepumper er mer effektive enn panelovner og PCer, så hvis PCen varmer i stedet for varmepumpa må man regne med at det koster penger.

Så skal jeg prøve å sette litt tall på det. Har man en kraftig spill-PC der komponentene bruker 500 watt, så er det anbefalt med en kraftigere strømforsyning for at komponentene skal ha god margin, riktige spenninger, god gjennomlufting og at PSU skal ha god virkningsgrad. La oss si man velger en 750 W PSU til denne PCen. Den leverer inntil 500 Watt til komponentene. Virkningsgraden er f.eks 85% sånn at den trekker egentlig inntil 588 W fra stikkontakten. Dette er når alle komponentene går for full pupp samtidig. I realiteten skjer det typisk bare under benchmarking. Ved vanlig spilling varierer det mellom toppverdien og ca halvparten. Ved lett arbeid, surfing etc, bruker den kanskje 25-50% av toppverdien. I dvalemodus bruker den kanskje bare 1-50 watt, avhengig av type dvalemodus. Så sånn røffly koster den 20-40 øre per time i bruk og praktisk talt ingenting i dvalemodus. Hvis man ikke lufter med vinduet og trenger varmen f.eks om vinteren så vil varmeovnene bruke 20-40 øre mindre per time, sånn at det går i null. Har man varmepumpe så koster det kanskje 10-20 øre per time. Om  sommeren koster det de fulle 20-40 ørene per time og potensielt ennå mer dersom man bruker aircondition for å få ned temperaturen inne.

Bærbare PCer bruker mindre og mining-rigger bruker mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...