Gå til innhold

1000 lapper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal jeg skrive 1000-lapper når jeg kan skrive 1000 lapper? Skal vi kanskje begynne å plukke i stykker den setningen din over også eller skal vi bare levere en stor F og holde oss til temaet her...?! 

For 1000 lapper betyr at du vil ha ett tusen nomader fra Lappland. Folk skjønner hva du egentlig mener, men det svekker din etos betydelig på et skriftlig forum. 

Du må nesten benytte deg av en minibank om du skal ha tusenlapper. Og helst en hvor du kan selv velge hvilken type sedler du skal ha. Det kan hende at en større matvarebutikk har tusenlapper tilgjengelig på kveldstid, helst etter en travel handledag, som fredag eller lørdag. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, anon_83104 said:

For 1000 lapper betyr at du vil ha ett tusen nomader fra Lappland. Folk skjønner hva du egentlig mener, men det svekker din etos betydelig på et skriftlig forum. 

Du må nesten benytte deg av en minibank om du skal ha tusenlapper. Og helst en hvor du kan selv velge hvilken type sedler du skal ha. Det kan hende at en større matvarebutikk har tusenlapper tilgjengelig på kveldstid, helst etter en travel handledag, som fredag eller lørdag. 

Vi har en butikk her i byen som heter lappestua. Tror ikke det jobber noen nomader der akkurat. Er ikke enig med deg at min "etos" hva nå det skulle insinuere svekker min person på noen som helst måte. Enkelte setter kanskje kaffen i vrangstrupa men ikke folk flest. Skal vi ha stavekonkurranse vinner jeg likevel men dette er et stort sidespor fra temaet, noe som en del debattanter helt sikkert kan ta lærdom av for fremtidige diskusjoner. Minibanker har jeg ikke sett hvor man kan velge valør på sedlene, da hadde vi jo sluppet denne diskusjonen, haha. Noen her som sier at jeg kan bestille 1000 lapper hos bank i butikk, men det testa jeg i dag og fikk et "kontant" nei 😉   

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Er ikke enig med deg at min "etos" hva nå det skulle insinuere svekker min person på noen som helst måte.

Dette er det tross alt opptil andre å bestemme, ikke deg selv. Og det er ganske mange som reagerer på det; særlig når det gjelder akkurat 1000 lapper; den er såpass innlysende og gøy å gjøre narr av at selv de som normalt sett ikke bryr seg eller merker noe særlig, her gjør akkurat det. Ellers gjør du også teksten din tunglest med skrive- og grammatikkfeil; det er aldri spesielt lurt.

Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Noen her som sier at jeg kan bestille 1000 lapper hos bank i butikk, men det testa jeg i dag og fikk et "kontant" nei 😉  

Selvfølgelig kan du ikke det; skal du ha 1000 lapper, må du ringe til et bakeri eller en papirselger.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Noen her som sier at jeg kan bestille 1000 lapper hos bank i butikk, men det testa jeg i dag og fikk et "kontant" nei

Driver de med BiB å kan de ikke nekte deg.
De kan derimot ta gebyr for det, iogmed at de mest sansynligvis må bestille det selv.

Ikke alle butikker som har BiB
De fleste tillater at du tar ut kontanter, men det er ikke det samme.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Det er en veldig rar følelse å gå i butikken å spørre betjeningen om de har 1000 lapper inne, men det har de jo som regel ikke. De tenker vel hva slags raring er dette som skal ha 1000 lapper, klarer han seg ikke med 500 lapper?! De blir liksom helt satt ut av henvendelsen. Har vært i flere bank i butikk og spurt om det går an å bestille 1000 lapper, men det er tydeligvis ikke bare bare. De hakke peiling på det der virker det som. MEN, de er jo tross alt "bank i butikk" så hvorfor skal de da ikke klare å etterleve min forespørsel?  

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (10 timer siden):

Det er en veldig rar følelse å gå i butikken å spørre betjeningen om de har 1000 lapper inne, men det har de jo som regel ikke. De tenker vel hva slags raring er dette som skal ha 1000 lapper, klarer han seg ikke med 500 lapper?! De blir liksom helt satt ut av henvendelsen. Har vært i flere bank i butikk og spurt om det går an å bestille 1000 lapper, men det er tydeligvis ikke bare bare. De hakke peiling på det der virker det som. MEN, de er jo tross alt "bank i butikk" så hvorfor skal de da ikke klare å etterleve min forespørsel?  

Kanskje de er redd for at du vurderer å rane dem? Blir litt som å spørre hvor mye penger de har i kassa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/4/2021 at 1:44 PM, Tan28 said:

Forresten, av ren nysgjerrighet - Hvorfor har du behov for tusenlapper? 

Lite poeng å både betale med eller oppbevare kontanter i 2021. Likeså mtp gaver eller privat handel, Vipps eller lignende er langt på vei å foretrekke. 

Tvert i mot, kontanter har aldri vært mer relevant enn nå, nettopp fordi en del forfekter det synet du her fremmer.

Gode argumenter for hvorfor det er vårt samfunnsansvar å aktivt bidra til å opprettholde kontanter som betalingsmiddel:

- Gebyrfritt
Faktisk det eneste betalingsmiddelet hvor det ikke er anledning å ta gebyr ved bruk som betalingsmiddel.
Det alene gjør at kontanter er en motpol mot dagens digitale løsninger, hvor gebyrene er skjult for kunden.
Hvis du undrer over årsaken til at bankene ivrer slik for å avvikle kontanter, så er dette hovedforklaringen.

- Samsfunnssikkerhet
Kontanter er det eneste betalingsmiddelet som alltid fungerer, nettopp fordi det ikke baserer seg på IT som bakenforliggende infrastruktur.
Det er ikke få ganger man opplever at bankterminaler ikke fungerer, eller det er problemer med internettforbindelse/Nets-servere/etc.
Det gjør også betalingsmiddelet også langt mer motstandsdyktig mot invasjon fra fremmede makter, så dette har også et sikkerhetpolitisk akspekt.

- Personvern
Videre utbrodering bør være overflødig.
 

Så er det ikke slik at digitale betalingsformer er overflødige de heller, men fungerer som et hyggelig supplement, særlig hvis man trenger tilgang til større beløp, enn det man har i "lommen".
Det sagt, man bør styre unna Visa/Mastercard/Apple Pay og lignende for "enhver pris".
Disse løsningene er så neddynget i skjulte gebyrer, at de kun bør benytte i særskilte tilfeller.
BankAxept har typisk bare 10 øre påslag, mens nevnte alternativer ofte medfører omkring 3% i gebyr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/5/2021 at 1:06 AM, Kajac said:

I 2021 egner tusenlapper seg kun til gaver egentlig. 

Nei, jeg vil heller si at kontanter egner seg svært godt til det meste av daglige betalinger i butikk, samt depositum og lignende.
Jeg har skrevet en annen kommentar i denne tråden, hvor jeg utdypet dette.

Personlig benyttet jeg nesten bare elektroniske betalingsformer i en lang periode.
Men etter å ha blitt gjort oppmerksom på hvor viktig og funksjonelt kontanter er sammenlignet med førstnevnte, benyttes primært kontanter til nesten all dagligbetaling.
Bankkortet er nå kun er noe jeg har med i reserve.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg kan ærlig talt ikke huske sist jeg hadde kontanter på meg. Grøss og gru - er ikke den tiden forbi? Skitne, gamle sedler som er blitt tatt på og håndtert av både den ene og den andre.

Nei takke meg til noen tall på en skjerm og et enkelt pip med kortet eller mobiltelefonen på bankterminalen.

Kontantbrukerne er vel snart en utdødd art?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/6/2021 at 11:54 PM, Gjest Baardsen said:

En liten diggresjon. Er det noen som vet hvordan denne probblemstillingen fortoner seg i våre nærmste naboland? (Sverige og Danmarck)

Med forbehold om at ikke situasjonen har endret seg drastisk den siste tiden er kontanter en vanligere betalingsform både i Danmark og Sverige, men kanskje særlig i Danmark.
I Tyskland også.
Jeg vet ikke hvordan vi havnet her, at kontanter er så uglesett i Norge, uten at jeg gidder å lage et kåseri om det, er det helt merkelig hvor fremmedgjort man har gjort papirpenger i dette landet.

Utover det har jeg ikke noe problem med å finne tusenlapper, det gjelder bare å finne de minibankene som gjerne tilhører bankene, de har ofte tusenlapper tilgjengelig, også lar de deg velge akkurat den lapp-kombinasjonen du ønsker deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (23 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan vi havnet her, at kontanter er så uglesett i Norge, uten at jeg gidder å lage et kåseri om det, er det helt merkelig hvor fremmedgjort man har gjort papirpenger i dette landet.

Det har nok mykje med at nordmenn generelt sett er veldig tidleg ute med å ta i bruk ny teknologi. Dette kombinert med at vi har stor tillit til offentleg forvaltning og tillit til at stabiliteten i viktig infrastruktur gjer nok at vi i større grad enn mange andre nasjonar tørr å ta i bruk ny teknologi som blant anna nye betalingsløysingar. Det er forholdsvis få nordmenn som kjenner på eit behov for å gøyme fysiske pengar i madrassen for sikkerheitsskuld.

Vi ser same tendensen i andre teknologifelt også. I Norge så har 82% av befolkninga profil på Facebook. Dette plasserer oss heilt i verdenstoppen på bruken av sosiale media.
Og vi ser denne tendensen ved at 9 av 10 nordmenn har smarttelefon.

Så i tillegg til at vi har tilliten til at pengane våre er trygge sjølv om vi betalar digitalt, og tilliten til at sjølv om vi skulle få utfall av straum eller internett så er det så kortvarig at vi likevel får gjennomført dei transaksjonane som vi treng. Så har vi i tillegg råd til den teknologien som trengs for å bruke tekniske nyvinningar.

Så og seie alle vaksne nordmenn har smarttelefon, bank-ID og ein form for mobilbetaling. Når nesten alle har muligheit til å både betale og ta imot digital betaling så er det lite interessant å bruke kontantar.
Den store ulempen med at vi er så langt framme i bruken av teknologi er sjølvsagt at dei som ikkje klarer (eller vil) holde følgje i den teknologiske utvikling fort fell utanfor og blir nærmast hjelpelause. Særleg for eldre som ikkje har skaffa seg gyldig pass og som derfor heller ikkje har bank-ID så møter dei mange stengte dører ettersom nesten alt av tenester krever at ein kan legitimere seg med bank-ID.
I dag er det nok fleire butikkar som helst ikkje vil ta imot fysiske pengar enn butikkar som ikkje kan ta imot digital betaling.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På 5.11.2021 den 12.36):

Dagens situasjon med de ny sedlene som mange, inkludert meg selv, knapt har hatt mellom fingrene, må jo være en drømmesituasjon for de som forfalsker penger. Hvordan skal folk flest kunne avsløre en god forfalskning av en 500- eller 1000-lapp, når de aldri har sett en i virkeligheten?

Det er bare å ikke havne i en situasjon der du får 500 og 1000 lapper :)

Finn salg og ikke mulighet for vipps? Sorry mac, finner en annen kjøper

Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (På 20.4.2022 den 14.10):

Jeg kan ærlig talt ikke huske sist jeg hadde kontanter på meg. Grøss og gru - er ikke den tiden forbi? Skitne, gamle sedler som er blitt tatt på og håndtert av både den ene og den andre.

Nei takke meg til noen tall på en skjerm og et enkelt pip med kortet eller mobiltelefonen på bankterminalen.

Kontantbrukerne er vel snart en utdødd art?

Heilt einig, bortsett frå at det kan vere lurt å ha ein lapp eller to som ein kan bruke dersom straumen går, nettet går ned eller noko anna uføresett skulle skje.

(Men 1000 lappar ville vel vere i overkant mykje å dra rundt på).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...