Gå til innhold

Midrange GPU - hva velger man?


Mazeking

Anbefalte innlegg

Nå er det år og dag siden jeg har oppgradert min PC. Sitter fortsatt med et 1060 kort. Daglig gaming blir gjort på Xbox, men savner strategispill så vurderer å oppgradere mitt gamle 1060kort. Har selvfølgelig fått med meg at GPU markedet har vært fullstendig bananas de siste 3 årene. Er det overhodet mulig å få tak i en midrange GPU til rundt 5000 som kan erstatte mitt 1060?

Blir mest singleplayer strategispill på PC som Xcom. Ser fram til Company of heroes 3! Ellers blir det andre aldrende spill i denne sjangeren. Tenkte også å prøve meg på Age Of Empires.

Gainward GeForce GTX 1060 3GB
Skjermkort, PCI-Express 3.0, 3GB GDDR5, DL-DVI, HDMI fra 2016. Betalte den gangen 2300.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innen mid-range i form av ytelse vil jeg hevde at RTX 3060 er en grei GPU. Prisene varierer mye avhengig av produsent. Enkelte går for under 6.000, men man bør gjøre litt undersøkelser før man velger et merke, for de alle har sine unike svakheter. GeForce er kun en enslig brikke med noen tilkoblede konfigurasjoner, og resten av kortet er løsningen for hver produsent -- og der varierer det mye i kvalitet. 

Undersøk enhver butikk for hva de har av utvalg. Om man må lenger ned i pris, så må man nesten ty til noe som er litt lavere enn mid-range. 

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt et budsjett på rundt 5000, og ikke hatt bruk for HDMI2.1 eller raytracing/DLSS, hadde jeg sett etter en brukt 1080ti på Finn. De ser ut til å gå rundt den prisen, og yter da ca på høyde med en 3060ti i faktiske spill.

Endret av Steve0
Lenke til kommentar
Steve0 skrev (På 4.11.2021 den 22.00):

Hadde jeg hatt et budsjett på rundt 5000, og ikke hatt bruk for HDMI2.1 eller raytracing/DLSS, hadde jeg sett etter en brukt 1080ti på Finn. De ser ut til å gå rundt den prisen, og yter da ca på høyde med en 3060ti i faktiske spill.

Støtter dette forslaget. 11gb vram holder deg også future proof. Kan også bruke FSR fra AMD dersom man skulle ønske litt fps boost.

Et vesentlig bedre kort enn selv 3060 såfremt man ikke har behov for raytracing (Unødvendig for dette kortet egentlig) eller DLSS.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...