Gå til innhold

Asus ZenWifi XT8 - koble modem til WAN på node?


Anbefalte innlegg

Jeg har 3 stk. Asus ZenWifi XT8. Jeg har satt de opp som to noder som er koblet til en router. Nodene er koblet til routeren via WAN-porten, og så er modemet koblet til WAN-porten på routeren.

Jeg har nå flyttet, og i boligen ligger det ethernet i veggene som jeg gjerne vil benytte. Oppsettet mitt passer fint med kablene slik de ligger mellom etasjene i boligen foruten en ting. Modemet må kobles på en node, og noden har ikke ledig WAN-port (i og med at WAN-portene brukes som uplink til router).

Årsaken til problemet er at punktet hvor ethernetkablene i huset møtes er i kjelleren vår (og her har jeg derfor plassert routeren), men modemet fra ISP er plassert i 1. etg. hvor en av nodene er plassert.

Har dere noen forslag for hvordan dette kan løses på en smidig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som at problemet er at du har en kabel for lite fra punktet der modem står til kjelleren hvor du har plassert ruter. Hvis så ville jeg forsøkt å trekke en ekstra cat6 mellom etasjene (hvis alt ligger i rør, vel og merke).

Hvis det er uaktuelt vil en "løsning" være å bruke enheten v/modem som ruter (modem -> WAN på ruter), og koble ene LAN-porten på ruteren til en (smart)svitsj som står i kjelleren, som igjen er koblet til kablene som går til WAN-porten på hver sin enhet. Denne løsningen gir deg kun halvparten av teoretisk kapasitet sammenlignet med tilfellet der du kunne brukt to av LAN-portene på enheten du bruker som ruter.

Hvis jeg har misforstått og det er to kabler som går fra 1. etg og til kjelleren, hvor resten av kablene er samlet, så bruker du ene kabelen mellom 1. etg og kjeller for å koble LAN(ruter)->WAN(enhet i kjeller) og den andre kabelen fra LAN(ruter)->cat6 relay->WAN(tredje enhet, hvor enn denne er plassert). Alternativ til cat6 relay (dings med hunn-port i begge ender som du kan bruke for å koble to cat6 lenker sammen) er å bruke en (dum) svitsj (feks en GS105v5). Da får du også et par ekstra porter tilgjengelig å benytte til feks server/annet som kan stå i kjelleren.

Hvis jeg har misforstått topologien i boligen blir det enklere å komme med et fornuftig forslag om du legger ved en skisse som viser etasjer/plassering av veggpunkter/antall ethernetkabler mellom etasjer osv.

Endret av voident
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...