Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

På tide med en offentlig informasjonskampanje rettet mot uvaksinerte som kan vaksinere seg?


Simen1

Er det på tide med en slik kampanje?  

57 stemmer

  1. 1. Er det på tide med en slik kampanje?

    • Ja
      29
    • Nei
      25
    • Kanskje senere eller på andre måter
      3
    • Vet ikke / ingen formening / etc
      0


Anbefalte innlegg

28 minutes ago, Guest 1dbd2...d98 said:

Har uansett ikke mer ferie igjen, tviler på at de kommer til å gi meg mer ferie selv om jeg tar vaksinen. Utakknemlige dritsekker! Dette er takken for å alltid stille opp og gjøre sitt beste. Nei, min vaksine kan de heller få sende til utlandet som noen nevnte over her. 

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Så du har altså ingenting i mot å smitte og potensielt indirekte drepe andre mennesker bare fordi du føler deg krenket. Hvordan har du klart å bli så bitter av en liten bagatell? Du oppfører deg som en fireåring som ikke vil spise middagen sin fordi gaffelen ikke er rosa. Er det ikke snart på tide å vokse opp?

Endret av Plonky
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om man blir tilbudt en tredje dose til våren? Ifølge mine beregninger vil jeg miste min immunitet iløpet av mars/april. Stusser også på at de går ut i media og sier at vaksinasjonstempoet har gådd ned pga at vaksinasjonsdekningen er så god. Virker ikke som de har tenkt på at en for en betydelig andel av de "fullvaksinerte" så vil vaksinen forlengst ha mistet sin virkning. Pfizer gikk jo ut med at de ikke kunne garantere mer enn 6mnd immunitet selv om det for mange kunne virke i 7-9mnd. Norge hadde i realiteten et halvt år på seg på å vaksinere majoriteten av norges befolkning hvis de ønsket å slå ned viruset. Jeg tror vi trygt kan si at det ble en flopp.

Lenke til kommentar

Norge har vel aldri hatt en slå-ned-strategi for viruset uansett. Viruset kommer til å gå gjennom befolkningen, per Nakstad og FHI. Her gjelder det bare å få R-tall ned på et tolererbart nivå for helsekøen og ha hatt noen eksponering for viruset (enten vaksine eller ved å faktisk ha vært smittet tidligere), slik at du har lavere sannsynlighet for et alvorlig sykdomsforløp ved å bli smittet.

Plonky skrev (19 minutter siden):

Så du har altså ingenting i mot å smitte og potensielt indirekte drepe andre mennesker bare fordi du føler deg krenket.

Hvis du ikke er villig til å ta risken ved å "indirekte drepe noen", ved å smitte de med sykdom, så må du nok bare holde deg hjemme hele tiden – enten du er vaksinert eller ikke.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Powertrainer said:

Lurer på om man blir tilbudt en tredje dose til våren? Ifølge mine beregninger vil jeg miste min immunitet iløpet av mars/april. Stusser også på at de går ut i media og sier at vaksinasjonstempoet har gådd ned pga at vaksinasjonsdekningen er så god. Virker ikke som de har tenkt på at en for en betydelig andel av de "fullvaksinerte" så vil vaksinen forlengst ha mistet sin virkning. Pfizer gikk jo ut med at de ikke kunne garantere mer enn 6mnd immunitet selv om det for mange kunne virke i 7-9mnd. Norge hadde i realiteten et halvt år på seg på å vaksinere majoriteten av norges befolkning hvis de ønsket å slå ned viruset. Jeg tror vi trygt kan si at det ble en flopp.

Du må skille mellom immunitet og virkning. Det at de ikke kan garantere at du er immun etter 6 måneder vil ikke si at vaksinen ikke har noen virkning etter. Folk reagerer veldig forskjellig på vaksiner, så dersom du ikke har redusert immunforsvar ville jeg ikke vært bekymret selv om det har gått over 6 måneder. En artikkel som ble publisert i NEJM i April så på effekten av vaksinen i 33 av de som var med i først fase av utprøvningen av Moderna. Basert på mengden antistoffene de målte kan man anta at vaksinen er beskyttende i minst ett år, om ikke lenger.

Når det er sagt kan det bli relevant med nye doser dersom det dukker opp en mutasjon som er så forskjellig at vaksinen du allerede har fått har liten virkning, men hvor sannsynlig dette er vet jeg ikke.

Endret av Plonky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Plonky skrev (2 minutter siden):

Du må skille mellom immunitet og virkning. Det at de ikke kan garantere at du er immun etter 6 måneder vil ikke si at vaksinen ikke har noen virkning etter. Folk reagerer veldig forskjellig på vaksiner, så dersom du ikke har redusert immunforsvar ville jeg ikke vært bekymret selv om det har gått over 6 måneder. En artikkel som ble publisert i NEJM i April så på effekten av vaksinen i 33 av de som var med i først fase av utprøvningen av Moderna. Basert på mengden antistoffene de målte kan man anta at vaksinen er beskyttende i minst ett år, om inne lenger.

Når det er sagt kan det bli relevant med nye doser dersom det dukker opp en mutasjon som er så forskjellig at vaksinen du allerede har fått har liten virkning, men hvor sannsynlig dette er vet jeg ikke.

Jeg tipper man ender opp med at dette til syvende å sist blir en årlig sprøyte, kanske en kombivaksine sammen med den årlige influensavaksinen

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Powertrainer said:

Jeg tipper man ender opp med at dette til syvende å sist blir en årlig sprøyte, kanske en kombivaksine sammen med den årlige influensavaksinen

Grunnen til at det er en årlig influensavaksine er fordi det er mange forskjellige influensavirus (det er fire hovedkategorier), så det er ikke det samme viruset som kommer hvert år. WHO bestemmer hvilke vaksiner som skal gis hvert år [1].

[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X03000719?casa_token=W2yEse-ozX4AAAAA:BjM6GEpGlqBuThcnKQsKkjQC2i5UBhv_o6235wbTxkqLe2UQ8GReiQWS_01YaNidCbycisLCJA

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98 skrev (56 minutter siden):

Har uansett ikke mer ferie igjen, tviler på at de kommer til å gi meg mer ferie selv om jeg tar vaksinen. Utakknemlige dritsekker! Dette er takken for å alltid stille opp og gjøre sitt beste. Nei, min vaksine kan de heller få sende til utlandet som noen nevnte over her. 

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Vel, så lenge vaksinen blir satt i en eller annen arm, så er jo det viktigste. Jeg er absolutt for å sende vaksiner til utlandet, de trenge jo der og de er vel så viktig der.

Men, selv om du ikke tar den nå så er jo tilbudet der uansett seinere mest sannsynlig. Kanskje du endrer mening etter å ha fått irritasjonen litt på avstand, og jeg er litt sånn, bedre seint enn aldri, noen folk trenger litt tid på seg. Det er veldig god følelse med ting som er gjort, og følelsen av å være beskyttet og jeg blir veldig stolt av deg om du gjør det! 😁

Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98
Plonky skrev (34 minutter siden):

Så du har altså ingenting i mot å smitte og potensielt indirekte drepe andre mennesker bare fordi du føler deg krenket. Hvordan har du klart å bli så bitter av en liten bagatell? Du oppfører deg som en fireåring som ikke vil spise middagen sin fordi gaffelen ikke er rosa. Er det ikke snart på tide å vokse opp?

Det valget var det staten som tok, når de valgte å prioritere festende ungdom, som klagde høyest, over oss som faktisk var tvunget til å gå på jobb. Følgelig får de også ta ansvaret for det valget. Blir for dumt å komme å moralisere over dette nå. For meg er ikke dette en liten bagatell, da det viser tydelig hvor lite jeg blir verdsatt.

Dessuten ber jeg ikke om noe annet en en unnskyldning og en liten ferie. Men det er tydelig at min innsats, mens store deler av Norge satt på hjemmekontor, allerede er glemt. 

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Guest 1dbd2...d98 said:

Det valget var det staten som tok, når de valgte å prioritere festende ungdom, som klagde høyest, over oss som faktisk var tvunget til å gå på jobb. Følgelig får de også ta ansvaret for det valget. Blir for dumt å komme å moralisere over dette nå. For meg er ikke dette en liten bagatell, da det viser tydelig hvor lite jeg blir verdsatt.

Dessuten ber jeg ikke om noe annet en en unnskyldning og en liten ferie. Men det er tydelig at min innsats, mens store deler av Norge satt på hjemmekontor, allerede er glemt. 

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Jeg var også i gruppen som fikk vaksine sist og måtte ringe for å bli registrert for første dose. Jeg har også jobbet gjennom hele pandemien. Selv om jeg er uenig i mange valg politikerene tok gjør ikke det meg bitter og innbitt. Grunnen til at folk blir forbannet av at folk ikke gidder ta vaksinen på grunn av idiotiske vrangforestillinger er fordi de har folk de er veldig glad i som ikke kommer til å overleve Koronasykdom. Det du sier er at du ikke bryr deg om du indirekte dreper dem, noe som selvfølgelig gjør de fly forbanna.

Endret av Plonky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper og tror at Simen1 vil angre på utspill som dette om 10 år, når ting har roet seg. "ja, det var ytterliggående å bruke en statistikk mot de uvaksinerte etter å ha forsøkt å presse dem til vaksinering i over et halvt år". Du burde ikke engang hatt tilgang til en slik statistikk, den burde aldri vært laget. 

Plonky skrev (32 minutter siden):

Basert på mengden antistoffene de målte kan man anta at vaksinen er beskyttende i minst ett år, om ikke lenger.

Og derfor sier de at dagens smittetall og innleggelser er overraskende, fordi såpass mange er vaksinert. Dermed, din antagelse kan ikke være riktig. 

Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98
Plonky skrev (5 minutter siden):

Jeg var også i gruppen som fikk vaksine sist og måtte ringe for å bli registrert for første dose. Jeg har også jobbet gjennom hele pandemien. Selv om jeg er uenig i mange valg politikerene tok gjør ikke det meg bitter og innbitt. Grunnen til at folk blir forbannet av at folk ikke gidder ta vaksinen på grunn av idiotiske vrangforestillinger er fordi de har folk de er veldig glad i som ikke kommer til å overleve Koronasykdom. Det du sier er at du ikke bryr deg om du indirekte dreper dem, noe som selvfølgelig gjør de fly forbanna.

De får rette sitt sinne der det hører hjemme, nemlig mot staten, som aldri klarer å innrømme feil. Jeg står ikke ansvarlig for statens valg og dårlige beslutninger.

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Budeia said:

Håper og tror at Simen1 vil angre på utspill som dette om 10 år, når ting har roet seg. "ja, det var ytterliggående å bruke en statistikk mot de uvaksinerte etter å ha forsøkt å presse dem til vaksinering i over et halvt år". Du burde ikke engang hatt tilgang til en slik statistikk, den burde aldri vært laget. 

Og derfor sier de at dagens smittetall og innleggelser er overraskende, fordi såpass mange er vaksinert. Dermed, din antagelse kan ikke være riktig. 

1) At den er beskyttende gjør deg ikke immun, og er heller ingen garanti for at du ikke kan være bærer av viruset. 2) Det er ikke min antagelse, send heller mail for forfatterne av artikkelen. 

Endret av Plonky
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest 1dbd2...d98 said:

De får rette sitt sinne der det hører hjemme, nemlig mot staten, som aldri klarer å innrømme feil. Jeg står ikke ansvarlig for statens valg og dårlige beslutninger.

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Å legge skylden på andre for dine egne valg viser hvor umoden du er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Plonky skrev (30 minutter siden):

Grunnen til at det er en årlig influensavaksine er fordi det er mange forskjellige influensavirus (det er fire hovedkategorier), så det er ikke det samme viruset som kommer hvert år. WHO bestemmer hvilke vaksiner som skal gis hvert år [1].

[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X03000719?casa_token=W2yEse-ozX4AAAAA:BjM6GEpGlqBuThcnKQsKkjQC2i5UBhv_o6235wbTxkqLe2UQ8GReiQWS_01YaNidCbycisLCJA

Er jo klar over det , sier bare at jeg tror at det på sikt vil bli en årlig vaksine for korona og naturligvis tilpasset aktuelle mutasjoner

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor mange er det som tror at de kan vente med å få vaksine som virker - til etter at de selv er blitt syke? 

Hvor mange venter på at vaksinene skal bli bedre og/eller at andre har prøvet dem ut først? 

Hvor mange tror det finnes effektiv behandling eller vil komme slikt innen kort tid?

Hvor mange tror at man MÅ ha "underliggende sykdommer" for at det skal være helsemessig negativt å bli smittet?

Hvor mange tror at det er helsemessig POSITIVT å bli smittet når man ellers er frisk?

BTW: de er mange som går rundt med underliggende faktorer uten å vite det, og plutselig kan det hende at vi finner ut at de med en bestemt genkombinasjon er spesielt utsatt, eller at en hittil ukjent mutasjon tar de som har en spesiell genkombinasjon spesielt hardt. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (25 minutter siden):

Hvor mange er det som tror at de kan vente med å få vaksine som virker - til etter at de selv er blitt syke?

Hvis det har gått bra til nå har det faktisk gått bra veldig lenge, i og med at "delta" har vært i Norge siden litt før sommerferien. 

Ingen har forsåvidt garanti for at de opplever morgendagen. Og det gjelder alle.

Lenke til kommentar

Foruten det jeg argumenterte tidigere her med tilrettelegging, for å øke andelen vaksinerte, så vil jo tenke at det er vesentlig mye bedre strategi for øke vaksinedekning å ha et litt mer ydmyk holdning ovenfor nølerne, enn å gi folk dårlig samvittighet for å ikke ta vaksinen. Fokuser på å opplyse om fordeler, informer om at bivirkninger ikke er så ille som man fryktet, og vis mer forståelse for skepsis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
GiaMahan skrev (2 timer siden):

Foruten det jeg argumenterte tidligere her med tilrettelegging, for å øke andelen vaksinerte, så vil jo tenke at det er vesentlig mye bedre strategi for øke vaksinedekning å ha et litt mer ydmyk holdning ovenfor nølerne, enn å gi folk dårlig samvittighet for å ikke ta vaksinen. Fokuser på å opplyse om fordeler, informer om at bivirkninger ikke er så ille som man fryktet, og vis mer forståelse for skepsis. 

Respekt for de som ikke tør pga angst for sprøytestikk, de som ikke vil sprøyte noe inn i kroppen - og derfor vil vente på bedre alternativer og lindrende medikamenter . Respekt for de som tror de blir smittet av vaksinen, og at det er hele meningen med vaksina - å smitte flest mulig for å få immunitet på den måten, og de som er friske og tror dette er en vanlig influensa.

Betal de siste etternølerne med en premie for å høre på et timelangt foredrag om narrativet for vaksinetiltakene - bare for å høre, og få kaffe, kake og hyggelige smil, saklig info og sosiale sammenkomster.  Inviter alle som vil bidra og er i tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...