Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snytt for bilkjøp


Anbefalte innlegg

Tja, rent juridisk sett har du gitt et bud som ble akseptert, ergo en bindende avtale. 

Rent teoretisk sett kan du gå og kjøpe deg tilsvarende bil og kreve betalt for dekningskjøpet fordi de ikke holdt avtalen sin. 

I praksis er det selvfølgelig nærmest umulig å bevise ord mot ord. 

Hilsen en som driver bilbutikk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Darkbill skrev (2 minutter siden):

Tja, rent juridisk sett har du gitt et bud som ble akseptert, ergo en bindende avtale. 

Rent teoretisk sett kan du gå og kjøpe deg tilsvarende bil og kreve betalt for dekningskjøpet fordi de ikke holdt avtalen sin. 

I praksis er det selvfølgelig nærmest umulig å bevise ord mot ord. 

Hilsen en som driver bilbutikk. 

Nei, TS har prutet ned prisen, men ikke sagt at vil kjøpe bilen.
Er heller ikke samme reglene ved kjøp av bil som ved kjøp av hus, så det er ingenting som er bindende inntil man har signert en kontrakt.

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (27 minutter siden):

Tja, rent juridisk sett har du gitt et bud som ble akseptert, ergo en bindende avtale. 

Rent teoretisk sett kan du gå og kjøpe deg tilsvarende bil og kreve betalt for dekningskjøpet fordi de ikke holdt avtalen sin. 

I praksis er det selvfølgelig nærmest umulig å bevise ord mot ord. 

Hilsen en som driver bilbutikk. 

Feil. TS presiserer i åpningsinnlegget at han ønsket å prøvekjøre bilen før en handel ble inngått:  

Sitat

Spurte om jeg kunne prøvekjøre den før jeg evt kjøpte den, og fikk et ja.

I korte trekk er ingen avtale inngått. De har bare diskutert en pris hvor begge parter ga inntrykk for enighet rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt vanlig med slike triks i bruktbilbransjen. Man priser opp bilene man tenker man får solgt lett for å lettere selge de andre bilene. Man merker de som er ennå enklere å selge som solgt for at folk skal se på andre biler osv.

En bruktbilselger innrømmet dette ovenfor meg når jeg spurte og jeg tok han i løgn. Det var nemlig bilen jeg hadde solgt dem som var priset ekstremt høyt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herkules2 skrev (7 timer siden):

Høres ut som du har vært naiv her. De er ved sin fulle rett til å selge til den de vil såklart. Skulle ikke prutta så mye ned, da fant vel de ut at det var bedre å selge til de andre. I den prisklassen kan man dessverre ikke forvente seg så mye  service heller. 

Da har du kanskje lært til neste gang at det er bedre å bare handle bilen når du muligheten benytter seg, og ikke tape bilen over noen kroner.

"bare handle"... 

Bilkjøp er risikosport. Den potensielle kjøper bør legge all den tid han/hun kan på undersøkelser og forberedelser. Man prøvekjører alltid en bil før handel. Gjør man ikke det er man en idiot. Bilkjøp er ikke noe man skal ta lett på. 

Endret av Labelle
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter min mening så gjorde selger alt riktig.

Trådstarter så på flere biler, og om noen faktisk ville kjøpe bilen før kunden/trådstarter kanskje kjøpte den - så dersom han fikk et bud fra andre kunder som overhørte forhandlingen, bør selgeren godta deres tilbud. :)

Hvis trådstarter skulle prøvekjøre den, så ville bilen uansett bare falle i pris, pga. lengre kjørt, skitnere og evt. uhell.

Trådstarter bør vurdere å bruke samme selgeren neste gang han skal selge bilen sin. :)

 

Lenke til kommentar

Selgeren brøt lovnaden om at du skulle få prøvekjøre den, men brøt ikke noen salgsavtale ettersom det ikke var inngått ennå. Å be om å å få prøvekjøre først er å be om å få ta en vurdering av bilen før du eventuelt vil inngå en kjøpeavtale. Altså at kjøpsavtalen ikke er inngått og betinger positivt utfall fra din vurdering av prøvekjøringa.

Helt klart en ræva opplevelse, men jeg tror ikke det har noe for seg å si det til selgeren du pratet med. Fortell heller historien til sjefen og spør om han har noen forslag til hvordan inntrykket kan rettes opp. Kanskje han har en samarbeidsplartner eller annen filial med en lignende bil du kan få for samme pris eller noe annet.  Tilbys null, niks og kulepenner og sånt så forlater du stedet for godt og sprer din historie med navngitt forhandler så godt du klarer.

Lenke til kommentar

Hadde en lignende opplevelse når jeg gikk innom Kverneland bil på forus/stavanger for noen år siden. Der ble jeg bedt om å komme innom en annen dag fordi de var opptatt med å overlevere en bil til en kunde.

Det var tydelig at de ikke var interessert i noe salg så da slapp de meg som kunde. Sikkert like bra for min del. 

Til slutt endte det med at jeg kjøpte en 6 mnd gammel bruktimportert bil (demokjørt hos en tysk forhandler) fra en liten bruktbilforhandler til godt under nybil pris.

Men Kverneland bil blir for all fremtid ikke vurdert som ett alternativ pga den ene hendelsen.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Simen1 said:

Selgeren brøt lovnaden om at du skulle få prøvekjøre den, men brøt ikke noen salgsavtale ettersom det ikke var inngått ennå. Å be om å å få prøvekjøre først er å be om å få ta en vurdering av bilen før du eventuelt vil inngå en kjøpeavtale. Altså at kjøpsavtalen ikke er inngått og betinger positivt utfall fra din vurdering av prøvekjøringa.

Helt klart en ræva opplevelse, men jeg tror ikke det har noe for seg å si det til selgeren du pratet med. Fortell heller historien til sjefen og spør om han har noen forslag til hvordan inntrykket kan rettes opp. Kanskje han har en samarbeidsplartner eller annen filial med en lignende bil du kan få for samme pris eller noe annet.  Tilbys null, niks og kulepenner og sånt så forlater du stedet for godt og sprer din historie med navngitt forhandler så godt du klarer.

Lovnaden han fikk var vell at han skulle få prøvekjøre den før han eventuellt kjøpte den, eller kanskje noen andre biler han vistnokk også så på...

Jeg tipper jeg ville blitt rimelig forbanna om en villt fremmed person skulle prøvekjøre min nye brukt-bil, som han ikke lenger kan kjøpe fordi jeg har kjøpt den.. 😕

Uansett, dersom bilen kommer opp til salgs igjen etter at de nye eierene skal bytte bil, så tipper jeg trådstarter kan få prøvekjøre den før han evt. kjøper den igjen, dersom selgeren har bilen til salgs igjen, og har muligheten til å selge den igjen, hehe..

Han var hos en forhandler som hadde flere kunder - ikke privatvisning for han.. :) Men er enig, selgeren burde gitt han en kulepenn, sånn at han kan skrive navnet på kjøpskontrakter o.l.

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (19 minutter siden):

Men er enig, selgeren burde gitt han en kulepenn, sånn at han kan skrive navnet på kjøpskontrakter o.l.

TS ble gitt muligheten, men ville prøvekjøre den igjen før signering.

Den andre kjøperen kjøpte den uten noe om og viss, og bilen ble da solgt, i motsetning til TS som kunna ha ombestemt seg når hen kom tilbake med bilen, og da ville ingen ha kjøpt bilen.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 2.11.2021 den 20.58):

Feil. TS presiserer i åpningsinnlegget at han ønsket å prøvekjøre bilen før en handel ble inngått:  

I korte trekk er ingen avtale inngått. De har bare diskutert en pris hvor begge parter ga inntrykk for enighet rundt.

Leste litt fort her, ja. Korrekt som du sier. 

Og jeg hadde nok gjort akkurat det samme, da det er mange som kommer og går uten å kjøpe. Om det først er noen som vil handle raskt da så selger jeg uavhengig av andre interesserte. 

Lenke til kommentar

dersom selgeren måtte velge mellom ett garantert kjøp der og da, men ikke nødvendig med noen prøve-kjøring først. Eller ett kanskje kjøp, etter en prøve kjøring. Da er det vel forståelig at selgeren ønsket å bli kvitt bilen til den kjøperen som var villig til å betale først.

hva om selgeren hadde sagt NEI til de som ønsket å kjøpe først, og så hadde tråd-starter her sagt NEI etter at prøve-kjøringen var ferdig. Dermed hadde selgeren blitt sittende med en bil, uten noen kjøpere. :innocent: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...